Gå til innhold
  • Bli medlem

Norsk ull - splittet fra "Hva har du kjøpt nå!"


Bjørn J

Anbefalte innlegg

Hos Northern Playground fant jeg litt informasjon om alternativer til superwash, felles for de fleste av dem er at de er dyrere og gjerne tar lengre tid å behandle. Og siden de fleste forbrukere bare har tre krav når de skal handle (lav pris, enda lavere pris og aller lavest pris) skjønner jeg at produsentene velger det billigste.

Men tenk på at superwash hvert år påfører 600 tonn plast på ullplagg. 600 tonn! Og hovedårsaken til at det blir gjort er at plagget skal kunne maskinvaskes på en lettvint måte. Man kan jo spekulere på hvor mye av de 600 tonnene går ut i skyllevannet som mikroplast.
Forbrukermakt kan være en formidabel styrke, og det er opplagt at hvis vi forbrukere slutter å kjøpe plastbelagte ullklær, vil produsentene kutte det ut ganske så raskt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne det vært en idé å oppdatert førsteposten i denne tråden til en slags samling over produsenter/enkeltprodukter som lages med norsk/utenlandsk ull og med/uten superwashbehandling?

Devold har en genser-serie de kaller Originals, hvor all ullen riktignok skal være norsk. Jeg har både Svalbard- og Nansen-genseren og er utrolig glad i begge. Virkelig gensere i verdensklasse. Jeg har også en Ulvang Rav-genser, som det kommer frem av denne tråden at er superwashbehandlet, og jeg mener å merke meg at Devold-genserne har en langt mer ru/grov ull, mens Ulvang kjennes glattere. Er det noen som vet om Devold bruker superwashbehandlet ull i disse genserne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, foroll said:

Kunne det vært en idé å oppdatert førsteposten i denne tråden til en slags samling over produsenter/enkeltprodukter som lages med norsk/utenlandsk ull og med/uten superwashbehandling?

Devold har en genser-serie de kaller Originals, hvor all ullen riktignok skal være norsk. Jeg har både Svalbard- og Nansen-genseren og er utrolig glad i begge. Virkelig gensere i verdensklasse. Jeg har også en Ulvang Rav-genser, som det kommer frem av denne tråden at er superwashbehandlet, og jeg mener å merke meg at Devold-genserne har en langt mer ru/grov ull, mens Ulvang kjennes glattere. Er det noen som vet om Devold bruker superwashbehandlet ull i disse genserne?

Devold Originals er, så vidt jeg vet, ikke superwash-behandlet. I følge Devold har de fått følgende behandling: "For å gi genserne mykhet og fasong er de forvasket."

Ulvang Rav er plastbelagt, ja. Som du selv har oppdaget kjenner du at den ikke føles som ekte, ubehandlet ull. For å gi Ulvang litt ros nevner jeg igjen at de lager Feral, av norskspunnet villsau-ull. Ubehandlet, ikke engang farget! På min subjektive rangering er det verdens beste ullgenser :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt så har man Woolit https://woolit.no/ som strikker på bestilling. Da velger du ren norsk ull og design etter eget ønske. 
 

Liker veldig godt genseren med både dekkhår og underull som jeg har strikket selv. Den er grov mot huden men mye mer værbestandig. Bare så synd det er alt for varmt for å bruke ullgensere fortiden 😭 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, langdistanse skrev:

Betyr det at hvis man vasker en "ullgenser" satt inn med coating at coatingen forsvinner?

Som alt vil denne også gå i «oppløsning» underveis. Og her blir det jo microplast som ikke forsvinner. Ikke det verste produktet for microplast men et ganske unødvendig. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2020 den 11.09, Diger Jotne skrev:

Hva med Varde som selges på Sparkjøp? 

Står ikke noe annet enn 100% merinoull på lappen. Står ikke noe om super wash eller noe slikt.

Hvis det kan vaskes på 40 grader er det superwash. I følge Nøstebarn sin nettside, er det kun det som er merket med håndvask som ikke er superwash. Da jeg snakket med ei som jobber der, mente hun at dersom det kan vaskes på 40 grader, er det superwash. Det siste gir mest mening. I følge en blog betyr det vanlige vaskemaskinmerket at det kan vaskes på ullprogram med de antall grader som er oppgitt. Er det en strek under, skal det vaskes på skånsom ullvask, er det to streker under, skal det vaskes på ekstra skånsom vask. Dagens maskiner har skånsomme ullprogram, så jeg ser ikke helt hvorfor de ikke skal kunne merke med skånsom ullvask, 30 grader, dersom det er ubehandlet ull. Svaret fra Klepp var at det slurves med vaskeanvisningen, hva nå enn det måtte bety. Jeg tror ihvertfall ikke det er noen regel som sier at ubehandlet ull ikke kan være merket med maskinvask, da hadde hun svart det. Jeg tenker at man har ingen garanti for at noe som er merket med skånsom ullvask på 30 grader, ikke er superwash, men sannsynligheten er stor. Derimot vet man garantert at dersom det er merket 40 grader, er det superwash. Verden er innviklet 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2020 den 16.42, Bjørn J skrev:

Devold Originals er, så vidt jeg vet, ikke superwash-behandlet. I følge Devold har de fått følgende behandling: "For å gi genserne mykhet og fasong er de forvasket."

Ulvang Rav er plastbelagt, ja. Som du selv har oppdaget kjenner du at den ikke føles som ekte, ubehandlet ull. For å gi Ulvang litt ros nevner jeg igjen at de lager Feral, av norskspunnet villsau-ull. Ubehandlet, ikke engang farget! På min subjektive rangering er det verdens beste ullgenser :).

Jeg tenkte "jasså, forvasket for mykhet og fasong, man kan da strikke klær med fasong. Og skal klær få en annen struktur etter vask?" Også tenkte jeg på at aclima skriver at klærne er "ferdig krympet", når de er superwashbehandlet. Så jeg stoler ikke på at Originals ikke har en eller annen uønsket behandling. Det beste er å spørre dem.

Egentlig burde vi kontakte alle som lager ulltøy og etterspørre klær uten superwash, slik at de forstår at noen vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Elisabeth-81 skrev:

Hvis det kan vaskes på 40 grader er det superwash. I følge Nøstebarn sin nettside, er det kun det som er merket med håndvask som ikke er superwash. Da jeg snakket med ei som jobber der, mente hun at dersom det kan vaskes på 40 grader, er det superwash. Det siste gir mest mening. I følge en blog betyr det vanlige vaskemaskinmerket at det kan vaskes på ullprogram med de antall grader som er oppgitt. Er det en strek under, skal det vaskes på skånsom ullvask, er det to streker under, skal det vaskes på ekstra skånsom vask. Dagens maskiner har skånsomme ullprogram, så jeg ser ikke helt hvorfor de ikke skal kunne merke med skånsom ullvask, 30 grader, dersom det er ubehandlet ull. Svaret fra Klepp var at det slurves med vaskeanvisningen, hva nå enn det måtte bety. Jeg tror ihvertfall ikke det er noen regel som sier at ubehandlet ull ikke kan være merket med maskinvask, da hadde hun svart det. Jeg tenker at man har ingen garanti for at noe som er merket med skånsom ullvask på 30 grader, ikke er superwash, men sannsynligheten er stor. Derimot vet man garantert at dersom det er merket 40 grader, er det superwash. Verden er innviklet 🙄

Northern playground behandler ullet med strøm, slik at det skal kunne maskinvaskes, uten plast. I følge nettsiden deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Northern playground behandler ullet med strøm, slik at det skal kunne maskinvaskes, uten plast. I følge nettsiden deres.

Og blander med 24% polyester. Da foretrekker jeg superwash egentlig. Hvis man ikke går for den økologiske seien, men der er det blandet inn silke, som gjør at klærne ikke blir like varme. Kan nok være veldig greit på sommeren, eller egentlig i januar også, når den er som nå 😤 Klarte ikke finne noe om strøm på sidene dems, men nå klarte jeg ikke finne det jeg leste om superwash tidligere heller, så jeg er nok muligens litt blind i dag. Men jeg tenker at for at klærne ikke skal krympe/tove på 40 grader, må skjellene bort, eller ihvertfall ganske mye ned. Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg har lest at skjellene regulerer varmen. Uansett tenker jeg at skjellene er der for en grunn. Jeg er nok både sær og sta, men jeg vil at de skal være der. På tirsdag, på kveldstur med hundene, hadde jeg på meg en tynn, ubehandlet trøye og en ubehandlet ullfleecejakke. Det var riktig nok ikke møkkaldt ute. Det var et par grader. Men det blåste nordavind fra alle kanter. Det var litt feil, den var ikke så sur som nordavinden. Men ihvertfall, jeg tenkte, høh, det er derfor hundene ikke fryser ihjel på vinterfjellet, de har jo ordentlig, uvaska ull. I går, på en idiottur oppi skogen, sto jeg plutselig med vann til låret. Tynn ubehandlet ullstilongs og bomullsbukse. Var et par grader da også. Ble ikke kald. Hadde jeg hatt den tykkere superwashstilongsen, hadde jeg frøset ihjel, sånn nesten ihvertfall. I går kveld, tynn, ubehandlet trøye og behandlet ullfleece, vinden var kald. Men egentlig var den ikke kaldere enn på tirsdag. Av en eller annen grunn fryser jeg veldig lett på rumpa. Jeg kan ha tre lag ull, hvor det ytterste er ullfrotté, iskald fordet. Nå har det vært flere ganger hvor det har vært rundt minus 10 grader. Ganske tynn ullstilongs, fryser ikke. Nå skal det sies at jeg endelig fant bukser i 100% bomull, så det hjelper nok. Syntetisk blir kaldt. Men jeg er overbevist om at den tynne ullstilongsen varmer mye mer enn tykke superwashstilongser.

Nå rotet jeg meg skikkelig bort fra poenget. All ull kan vaskes på ullprogram, med mindre du har en hønngammal vaskemaskin. Det er derfor ingen grunn til å behandle ulla med hverken det ene eller det andre. Det henger igjen fra gamledager, hvor maskinene ikke vasket så skånsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Elisabeth-81 skrev:

Og blander med 24% polyester. Da foretrekker jeg superwash egentlig. Hvis man ikke går for den økologiske seien, men der er det blandet inn silke, som gjør at klærne ikke blir like varme. Kan nok være veldig greit på sommeren, eller egentlig i januar også, når den er som nå 😤 Klarte ikke finne noe om strøm på sidene dems, men nå klarte jeg ikke finne det jeg leste om superwash tidligere heller, så jeg er nok muligens litt blind i dag. Men jeg tenker at for at klærne ikke skal krympe/tove på 40 grader, må skjellene bort, eller ihvertfall ganske mye ned. Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg har lest at skjellene regulerer varmen. Uansett tenker jeg at skjellene er der for en grunn. Jeg er nok både sær og sta, men jeg vil at de skal være der. På tirsdag, på kveldstur med hundene, hadde jeg på meg en tynn, ubehandlet trøye og en ubehandlet ullfleecejakke. Det var riktig nok ikke møkkaldt ute. Det var et par grader. Men det blåste nordavind fra alle kanter. Det var litt feil, den var ikke så sur som nordavinden. Men ihvertfall, jeg tenkte, høh, det er derfor hundene ikke fryser ihjel på vinterfjellet, de har jo ordentlig, uvaska ull. I går, på en idiottur oppi skogen, sto jeg plutselig med vann til låret. Tynn ubehandlet ullstilongs og bomullsbukse. Var et par grader da også. Ble ikke kald. Hadde jeg hatt den tykkere superwashstilongsen, hadde jeg frøset ihjel, sånn nesten ihvertfall. I går kveld, tynn, ubehandlet trøye og behandlet ullfleece, vinden var kald. Men egentlig var den ikke kaldere enn på tirsdag. Av en eller annen grunn fryser jeg veldig lett på rumpa. Jeg kan ha tre lag ull, hvor det ytterste er ullfrotté, iskald fordet. Nå har det vært flere ganger hvor det har vært rundt minus 10 grader. Ganske tynn ullstilongs, fryser ikke. Nå skal det sies at jeg endelig fant bukser i 100% bomull, så det hjelper nok. Syntetisk blir kaldt. Men jeg er overbevist om at den tynne ullstilongsen varmer mye mer enn tykke superwashstilongser.

Nå rotet jeg meg skikkelig bort fra poenget. All ull kan vaskes på ullprogram, med mindre du har en hønngammal vaskemaskin. Det er derfor ingen grunn til å behandle ulla med hverken det ene eller det andre. Det henger igjen fra gamledager, hvor maskinene ikke vasket så skånsomt.

Ja, de blander faktisk silke inn: https://www.northernplayground.no/nb/superwash/#np

Er ikke silke bra greier da? 🤷‍♂️
 

Jeg tror nok at den subjektive følelsen av at superwash plagg er dårlige, er mest psykisk. Jeg kan ikke ta på meg en Aclima Ullnetting før jeg er klar til å gå ut døren, for da smelter jeg. Synes ullplaggene jeg har er meget gode og varme, og de er sikkert superwash behandlet alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Ja, de blander faktisk silke inn: https://www.northernplayground.no/nb/superwash/#np

Er ikke silke bra greier da? 🤷‍♂️
 

Jeg tror nok at den subjektive følelsen av at superwash plagg er dårlige, er mest psykisk. Jeg kan ikke ta på meg en Aclima Ullnetting før jeg er klar til å gå ut døren, for da smelter jeg. Synes ullplaggene jeg har er meget gode og varme, og de er sikkert superwash behandlet alle sammen.

Jojo, silke er bra greier, men dersom man vil ha varmt ulltøy, velger man ikke noe som er iblandet silke. Silke varmer ikke, men har en svalede effekt. Og ja, ullnettingen til aclima er gull. Måtte sjekke mine da noen her skrev at de ikke var 100% ull. Jeg hadde visst noen blandet og noen 100%. Og bommer du litt på vaska når du vasker ullnettingen, blir den liten, så jeg vet ikke om det egentlig er mulig å lage ullnetting i ubehandlet ull uten at den krymper så fort du sier såpe og vann i samme setning. Det er jo ikke sånn at ull mister all sin effekt med superwashbehandling. Og ullnettingen varmer jo fordi fuktigheten lett føres bort fra kroppen og det dannes et lag med luft mellom hud og klær.

Jeg klarer ikke styre hjernen min til å mene at jeg ikke fryser, dersom jeg faktisk fryser, så bare psykisk er det ikke. Det er stor forskjell på hvor sensitive vi mennesker er, så det er slett ikke sikkert du merker noen forskjell på det ene og det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Elisabeth-81 skrev:

Jojo, silke er bra greier, men dersom man vil ha varmt ulltøy, velger man ikke noe som er iblandet silke. Silke varmer ikke, men har en svalede effekt. Og ja, ullnettingen til aclima er gull. Måtte sjekke mine da noen her skrev at de ikke var 100% ull. Jeg hadde visst noen blandet og noen 100%. Og bommer du litt på vaska når du vasker ullnettingen, blir den liten, så jeg vet ikke om det egentlig er mulig å lage ullnetting i ubehandlet ull uten at den krymper så fort du sier såpe og vann i samme setning. Det er jo ikke sånn at ull mister all sin effekt med superwashbehandling. Og ullnettingen varmer jo fordi fuktigheten lett føres bort fra kroppen og det dannes et lag med luft mellom hud og klær.

Jeg klarer ikke styre hjernen min til å mene at jeg ikke fryser, dersom jeg faktisk fryser, så bare psykisk er det ikke. Det er stor forskjell på hvor sensitive vi mennesker er, så det er slett ikke sikkert du merker noen forskjell på det ene og det andre.

Jo silke er temperaturregulerende som ull. Jeg har noe penundertøy i ull/silke. Sjukt digg (og dyrt). 
I mange år brukte jeg silkeskjerf over ansiktet når jeg var ute i kulda. Pusta bra, og holdt ansiktet varmt. Mista skjerfet. Savner det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

Jo silke er temperaturregulerende som ull. Jeg har noe penundertøy i ull/silke. Sjukt digg (og dyrt). 
I mange år brukte jeg silkeskjerf over ansiktet når jeg var ute i kulda. Pusta bra, og holdt ansiktet varmt. Mista skjerfet. Savner det. 

Jeg har bare hørt at det er svalende, også gransket jeg ikke det noe videre 🙈 Men leser nå at det er temperaturregulerende. Men uansett, poenget var at 100% ull er varmere enn ull/silke blandet. Jeg har ikke noe penundertøy. Hvorfor har man egentlig det? Ullboxeren funker like fint under penbuksa som under turbuksa 😅 Jeg kunne nok hatt noen t-skjorter i ull/silke, for det høres behagelig ut om sommeren, men om vinteren vil jeg ha 100% ull. Ren silke funker ikke her, for jeg kan ikke fordra så glatte stoff. Men jeg vurderer silke som trekk til den ullputa jeg laget, for den røyter visst som faen 😂😂 I følge søsteren min, er silke veldig tett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Elisabeth-81 said:

 Og bommer du litt på vaska når du vasker ullnettingen, blir den liten, så jeg vet ikke om det egentlig er mulig å lage ullnetting i ubehandlet ull uten at den krymper så fort du sier såpe og vann i samme setning.

Ekte ull kan fint vaskes uten å krympe. Det er ikke høy temperatur som forårsaker krymping eller toving, det er bevegelsen i maskinen når ulla er våt. Vi vasker de nyspunnete garnhespene i skikkelig varmt vann for å fjerne bøss og skitt, men da for hånd i balje.
Ved maskinvask er det viktig at du bruker vaskelmiddel for ull, og bruker såkalt ullvugge på maskinen slik at det blir lite beveglse i vasketrommelen. På de fleste vaskemaskiner temperaturen låst til maks. 30 grader når du bruker ullvugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Gittiamo said:

Jo silke er temperaturregulerende som ull.

Ja, men jeg tror ikke silke har den samme isolerende effekten i kulde som ull har. Ulla har mye luft i fibrene, og holder til en viss grad på varmen når den er våt. Jeg har ikke mye erfaring med silke, men måten fibrene/trådene er laget på tilsier ikke at den skal ha en kuldeisolerende effekt. Men at den virker temperaturregulerende, spesielt i varmt vær, er jo riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strikket meg fjellgenser i silke/alpakka og den er iallfall veldig varm. Den er også veldig lett, det var grunnen til at jeg valgte det garnet. Silken gjør den mer slitesterk, har brukt den flere sesonger nå og er veldig fornøyd.  Jeg har også trøyer i ull/silke-blanding og de er gode og varme, men litt "fastere" enn ren merinoull. Merker ikke forskjell i bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, Hufsa said:

Jeg har strikket meg fjellgenser i silke/alpakka og den er iallfall veldig varm. Den er også veldig lett, det var grunnen til at jeg valgte det garnet. Silken gjør den mer slitesterk, har brukt den flere sesonger nå og er veldig fornøyd.  Jeg har også trøyer i ull/silke-blanding og de er gode og varme, men litt "fastere" enn ren merinoull. Merker ikke forskjell i bruk. 

Silke er et spennende materiale, jeg har dessverre liten erfarring med det. Men jeg vet jo at silketrådene hentes fra kokongen til sommerfugllarven Bombyx mori som lever på morbærtrær. Kina har som kjent produsert silkestoffer i lange tider, og å besøke en stoffbutikk i Kina og se og ta på alle silkestoffene er en flott opplevelse :).
Det sies at ekte silke har mange like egenskaper som ull når det gjelder fuktopptak og temperaturregulering.

Jeg fant en norsk nettbutikk som selger garn av ekte morbærsilke: https://www.happyknitting.no/produkt/happy-tynnere-silkegarn-ren-morbaersilke/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Bjørn J skrev:

Silke er et spennende materiale, jeg har dessverre liten erfarring med det. Men jeg vet jo at silketrådene hentes fra kokongen til sommerfugllarven Bombyx mori som lever på morbærtrær. Kina har som kjent produsert silkestoffer i lange tider, og å besøke en stoffbutikk i Kina og se og ta på alle silkestoffene er en flott opplevelse :).
Det sies at ekte silke har mange like egenskaper som ull når det gjelder fuktopptak og temperaturregulering.

Jeg fant en norsk nettbutikk som selger garn av ekte morbærsilke: https://www.happyknitting.no/produkt/happy-tynnere-silkegarn-ren-morbaersilke/

Kanskje jeg må strikke noe mykt å ha under den grove ullgenseren 🤔😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker det så funker det?

Når jeg var liten, og mine barn nå, så klør jo allt av ull nærmest med garanti fordi det forventes  at ull skal klø. Da er redningen delvis å ha ulltøy med et lag av annet materiale på innsiden. Min far på 70 er fortsatt der at han ikke kan gå med ren ull inn mot huden.

Selv har jeg både tykk og tynn ull, og velger spesifikke trøyer osv ut fra forventet aktivitetsnivå, temperatur, og passform. Og lagvis påkledning, med tilpasning underveis på tur. Noen ganger med flece som mellomlag når det er ekstra kaldt, eller ekstra isolasjon over skalljakke ved pauser. Gjerne også bytte av ulltrøye dersom det har vært aktivitet med  høy intensitetsnivå som går over i aktivitet med lavt intensitetsnivå (f.eks. anmarsj inn til foss for isklatring), for da blir man kald uansett om den våte trøya er ren ull.

Trøya nedenfor er vel både superwash og har syntetiske paneler i sidene. Likefullt er det den desidert varmeste jeg har.

20200110_085327.thumb.jpg.62fe85af6e9955f7c7926c9a58515352.jpg

Selvsagt så er noen plagg bedre til å holde passform over tid, men mange kan strekkes til når de er våte etter vask.

Passer det, og brukes ut fra opplevd isolasjonsevne for deg, så funker det uansett hvor mange % ull plagget totalt består av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Bjørn J skrev:

Ekte ull kan fint vaskes uten å krympe. Det er ikke høy temperatur som forårsaker krymping eller toving, det er bevegelsen i maskinen når ulla er våt. Vi vasker de nyspunnete garnhespene i skikkelig varmt vann for å fjerne bøss og skitt, men da for hånd i balje.
Ved maskinvask er det viktig at du bruker vaskelmiddel for ull, og bruker såkalt ullvugge på maskinen slik at det blir lite beveglse i vasketrommelen. På de fleste vaskemaskiner temperaturen låst til maks. 30 grader når du bruker ullvugge.

Ja, det vet jeg. Men når det er så løst strikket som ullnett, skal det mindre til før det krymper. Vasker man en superwashtrøye på vanlig vask, 40 grader. Er den like stor når den kommer ut av maskinen, som når man slang den inn. Ullnett derimot, må vaskes på ullprogram for ikke å krympe, selv om det er superwashbehandlet. Løs strikk var også Lanullva sin unnskyldning for superwash. Det er ikke det at jeg ikke tror det går å vaske ullnett uten superwash, men at jeg tror man må være ekstremt forsiktig.

Endret av Elisabeth-81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Elisabeth-81 skrev:

Den er 100% ull (med superwash). Ingen syntetiske paneler.

Det er garantert ikke 100% ull i de orange panelene på siden av min, de kjennes mer ut som 100% syntet. Men det betyr ikke noe negativ for min del, varmeste trøya jeg har, og dermed den som brukes sjeldnest. 😊

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.