Gå til innhold
  • Bli medlem

Vann på ringsaker Fjellet.


HannaLK

Anbefalte innlegg

Hei! Halv erfaren tur vander her! Jeg har gått mye tur (m&u telt) men, nå har jeg fått meg en liten tur kamerat som skal være med til våren igjen (Hund) Tenkte på å prøve tur i nær området med mål på Brattberget, Nybygda. Nå for min del så er drikkevann noe jeg tar med og Tabletter til rensing for de neste dagene, men vet at vann på disse type steder ikke er det beste. Mitt spørsmål er bør jeg rense vann for Hunden også eller er de harde nok i magen til å drikke bekk/insjøvann i ett par dager? 

I Know... overbekymret mat mor. 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
36 minutter siden, HannaLK skrev:

 for min del så er drikkevann noe jeg tar med og Tabletter til rensing for de neste dagene,

Hei og velkommen til Fjellforum. 

4429A93D-712E-43E2-AE2B-741F45061CC5.jpe

Du har ikke vurdert å kjøpe et sawyer vannfilter? Selges blant annet av magasinet til rundt 600kr. Vann er utrolig tungt. Jeg har brukt mitt i hele sommer, blant annet på turen Tyrifjorden rundt.

Da har du løst både vekt problemer og fått sikkert vann til både deg og hunden.

Kjøper du en overgang på eBay kan du henge det opp slik som jeg gjør,og tyngdekraften gjør jobben.

Endret av Memento mori
Rettet en link som ikke funket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikkevann trenger du ikke bekymre deg for verken for egen del eller hundens. Hent drikkevann i bekker eller tjern med sirkulasjon (inn og utløp). Unngå stillestående vann i myrputter og lignede så er det ingen fare. Ved beiteområder for husdyr kan du også være litt forsiktig, men ellers vil jeg påstå det er bare tull å rense vann  

Vi har helt supert drikkevann over hele Norge. Bruk det! 😃

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, whistler skrev:

Ved beiteområder for husdyr kan du også være litt forsiktig,

Ringsaker har helt utrolig med beitedyr, så her funker ikke den vanlig regelen så bra. Har vært en del i området og er forbauset over antal dyr. 

Ringsaker saubeitelag melder på sin side:

«Det er stor dyretetthet i mange av beiteområdene. Tettheten er stedvis så stor at det ikke tåles utvidelse av dyretallet.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt problemer med mage eller noe i ringsakerfjellet de 20 åra jeg har tura rundt her. Så lenge en bruker hodet og ikke drikker stille vann går det veldig fint. 

Når det gjelder hunden så drikker vel din, som min, alt den kommer over. Bikkjene er som regel ganske hardfør. 🙂 

 

Kos deg på tur til sommeren du! Vi har jo så mange fine stier å gå! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk kartet og planlegg hvor du kan hente vann, store bekker og vann er trygge som regel. Ta med deg en Sammenleggbar drikkeflaske som du kan fylle hvis det blir langt mellom drikkekildene.

Vannfilter og vannrenselurium har jeg aldri brukt, og det går som regel godt. Værre å bevege seg blant folk i disse influensatider..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt info: Rapport Niva om vannet i Ringsakerfjellet

"Ingen av de fem innsjøene oppnådde dermed miljømålet i vannforskriften om god tilstand."

IMG_0515.thumb.PNG.74ff644225236927ec0039d7e23555dc.PNG

Cyanobakterien tidligere kjent som Blågrønne alger

IMG_0516.thumb.PNG.223ecb9f555256e2ae0870f94c07d1f0.PNG

Det er også E.coli i tillførselsbekkene i Næra.IMG_0513.PNG.9c1b351e886d835da6bce1e52824e0fb.PNG

Så vi har bra vann i Norge, men i Ringsaker må du være veldig obs. Den gamle regelen med at jo høyere til fjells jo bedre vannkvalitet stemmer veldig bra i området her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, HannaLK skrev:

Tenkte på å prøve tur i nær området med mål på Brattberget, Nybygda. 

@Sig Man - det i dette område hun faktisk har tenkt å gå. Derfor har jeg svart som jeg gjorde.

874A462C-2929-48B8-AC29-929998C91E38.thumb.jpeg.e1f9d5f12e964b9d5d74984702932e6d.jpeg

Den merkede i er Brattberget . 

Beklager at jeg svarte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke målet "god tilstand" i henhold til EUs vanndirektiv noe godt mål til å avgjøre om vann på tur er drikkbart eller ei, fordi det tar utgangspunkt i naturtilstand. Dvs. at en stillestående myrpytt fint kan ha "god tilstand" men fortsatt ikke være noe særlig innbydende å drikke, mens en bekk kan ha "dårlig tilstand" f.eks pga. høyere fosforinnhold enn det burde være og dermed være i risiko for eutrofiering (eller feil pH, eller .. eller .. eller .. mulighetene for å havne i en lavere kategori enn "meget god" og "god" er tilnærmet uendelige ...)  men vannet kan fortsatt være greit å drikke med unntak av perioder med algeoppblomstring f.eks. Når det er sagt er alle bekkene rundt Brattberget i Ringsaker klassifisert i tilstand "god" såvidt jeg kan bedømme på vann-nett ;)  Jo lenger fra folk, hytter og jorder jo bedre vannkvalitet, gjelder både høyt og lavt (nå som hyttefeltene har dratt seg opp i høyden).   

Jeg tenker som @whistler at man henter vann i bekker eller tjern med sirkulasjon og unngår stillestående vann i myrpytter osv. Hunden din er forøvrig garantert sterkere i magen enn deg, mine drikker i alle fall sølevann og spiser kadaver om de får sjansen så det ville jeg ikke bekymret meg om.    

  

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Memento mori skrev:

@Sig Man - det i dette område hun faktisk har tenkt å gå. Derfor har jeg svart som jeg gjorde.

874A462C-2929-48B8-AC29-929998C91E38.thumb.jpeg.e1f9d5f12e964b9d5d74984702932e6d.jpeg

Den merkede i er Brattberget . 

Beklager at jeg svarte. 

 

Du må ikke glemme avrenning, som skjer nedover og sjeldent oppover..

Området i rapporten er lengre vestover og i mer bebygd område. Er jo greit å påpeke at det er en del beitedyr i området, og man kanskje ikke henter vann i sildrebekken slik man kan gjøre på fjellet. Men folk har nå klart seg uten vannrensesystemer i mange herrens år før slikt kom i butikken, og det mener jeg vi bør fortsette med så lenge kroppen har ett normalt imunsystem.

Viktig å ikke krisemaksimere når nybegynnere spør om råd ;)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg har nylig flyttet til Løten, og ser at tilsynelatende alt vann i bekker og elver her, er veldig brunt. Dvs: Det er myrvann. Er det likevel trygt å drikke slikt brunt myrvann som renner i større bekker i nærheten av Budor og andre steder på Hedmarksvidda? 

Jeg kommer fra fjellene på Nordvestlandet, og er vant til helt annen vannkvalitet, dvs klart og rent vann som jeg alltid har drukket uten å være redd for det. Det var faktisk litt sjokkerende, for en som er vant til klart drikkevann, å se hvordan vannet her nede ser ut. Men forhåpentligvis er det bare estetisk, og det brune vannet i store bekker langt fra tettbebyggelse, er vel for det meste trygt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, uendelig skrev:

Jeg har nylig flyttet til Løten, og ser at tilsynelatende alt vann i bekker og elver her, er veldig brunt. Dvs: Det er myrvann. Er det likevel trygt å drikke slikt brunt myrvann som renner i større bekker i nærheten av Budor og andre steder på Hedmarksvidda? 

Jeg kommer fra fjellene på Nordvestlandet, og er vant til helt annen vannkvalitet, dvs klart og rent vann som jeg alltid har drukket uten å være redd for det. Det var faktisk litt sjokkerende, for en som er vant til klart drikkevann, å se hvordan vannet her nede ser ut. Men forhåpentligvis er det bare estetisk, og det brune vannet i store bekker langt fra tettbebyggelse, er vel for det meste trygt? 

Det skyldes mer humusrikt jordsmonn her enn i fjellbekkene på vestlandet, og gjør ikke vannet farlig å drikke. Når det er sagt så er jo ikke Budor det minst bebygde hytteområdet så greit å holde seg til forekomster over hyttene (høyde i terreng) med tanke på spredt avløp og avrenning og nå i disse harepesttider bør man vel være forsiktig med urenset/ukokt vann i de områdene hvor dette er påvist (Østfold, Hedmark, Oppland) 

kilde: http://www.klimakommune.no/drikkevann/Humus_og_farge_i_drikkevannskilder.shtml    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.