Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertur med Portugisisk Vannhund


Hifly

Anbefalte innlegg

Skal på en 2-ukers vintertur med bikkja i mars, og turen blir med pulk og telt. Har en 2 år gammel portugisisk vannhund som blir med, men er litt bekymret for å holde han varm underveis. På dagen når vi er i bevegelse er jeg ikke stressa, men han blir våt i pelsen og trekker fukt som rakkern når snøen smelter på han. Har en Hurrta slush dress han bruker og sokker, men får en god glipe på leggene som iser tett. Noen som har erfaring med lange sokker eller noe jeg kan smøre på beina og rundt "manndommen" hans for å forhindre is dannelse og påfølgende fukt når han skal i Jervehiet på kvelden? Han har vært mye med på vinteren før, men ikke så lenge.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

Ikke noe konkre tips, men vet NRK hadde en sak om hunder i kulden nylig, og der var det bilder av en slags "understell" varmer for å unngå frostskader nedentil. Om du har noen strikkekyndige i bekjentskapskretsen (eventuelt strikker selv), er det sikkert mulig å lage noe enkelt selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondomdress til hund hindrar snøballar i pelsen. 

Eg har kjøpt lange sokkar på Clas Ohlson (skikkeleg syntetiske og tjukke men dei var rimelege), klipt av tåa og sydd på borrelås på tåopninga. Då får hunden min lange, varme sokkar som går frå potesokken og opp over kne/alboge. Det held ho varm og for hundar med pels på beina (min har nesten ingenting) så vil det hindra snøballar i pelsen. 

Pungvarmar er å få kjøpt. Då held ein pungen varm, hindrar skade frå snø og det er ikkje til hinder for urinering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med pelspleiemidler? Jeg brukte pelsglans på mine dyr. Det holdt skit ute av pelsen og holder fuktighet også ute (vet flere bruker møbepolishspray også pga silikon, men jeg har brukt silikonfritt) 

Nå aner jeg ikke hvordan det funker på en portugiser, men har brukt pelsglans (spraybalsam for dyr) på valp for å unngå for mye kladder i pelsen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute i forrige uke å isfisket med foreldrene mine sin portugisiske vannhund. Hun hadde på sånne dress med for inni for å holde varmen men den var ikke heldekkende under og det festet seg derfor fort snø. Hun ble kjempekald på tross av at det bare var rundt -2 ute. Hun skalv og frøs veldig så jeg plasserte henne rett foran bålet og med en jakke rundt seg og hun fikk da varmen tilbake. Er litt skeptisk til langtur med den rasen der. Det er helt avgjørende at du har dekke til hunden hvis det er mye snø. Portugisiske vannhunder har heller ikke underpels så de tåler ikke ekstreme temperaturer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode forslag! Tror jeg blir å satse på en kombinasjon av ekstra "leggiser" (nylon eller egne sydde i tynn neoprene) som skal ta seg av åpenrommet mellom potesokk og Hurrta sin Combat Slush drakt. Ballevarmer må jeg kanskje også se på så han ikke blir skamfert hvis det er gjennomslagsføre :-) Frost og utholdenhet for Portisen min er ikke noe problem. Han tok seg en 16 timers luftetur på egenhånd i fjellet på lørdagen når vi hadde orkan utenfor Bodø. Han fikk los på noe rein han fulgte opp på snaufjellet, og borte var han. Kom hejm igjen i storform uten skader eller nedkjøling. Søndagen var han like ivrig på å stikke til fjells igjen, så han tok ikke noe mental skade av det iallefall :-) Jeg har brukt mye tid på å trene han opp til kulde og turer i dyp snø for å venne han til både belastningen med aktiviteten og temperaturen. Har Jervehiet han ligger i under pauser og på natta, så klarer jeg å holde han høvelig tørr underveis på dagsetappene så klarer han fint 10-15 minus om natta i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hifly høres ut som en god plan! Er stor forskjell fra hund til hund og hvor mye kulde de tåler, selv om noen raser selvfølgelig  egner seg bedre enn andre. 

Både naboen og jeg har en Havaneser (litt samme pels som hunden din vil jeg tro)- min er en skikkelig frosenpinn, mens naboen sin aldri har hatt på seg et klesplagg i hele sitt liv😆 Høres ut som din er godt vant med litt vær og blir å få skikkelig bekledning på seg😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.