Gå til innhold
  • Bli medlem

Få hunden til å gå på riktig side i skisporet


addey

Anbefalte innlegg

Har en ett år gammel hvit gjeterhund som har veldig mye energi, og jeg gledet meg til å ta henne med i skiløypa for første gang. Har hatt to korte turer hittil, og stort sett går det veldig bra. Løper ikke i beina mine, drar stort sett bra, og vimser lite utenfor løypa. Det eneste er at hun kontinuerlig løper over på venstre side av løypa, på andre siden av motgående skispor... lite heldig når jeg begynner å gå der det er folk. Jeg stopper hver gang, hun tusler over på høyre side, får masse ros, men så snart hun setter opp farta sklir det over på venstre side. Hvis jeg holder henne i kort bånd rett ved siden av meg så går det selvfølgelig fint, men ønsker jo å ha henne med hele strikkkbåndet ute. Noen som har tips til andre ting jeg kan gjøre for å lære inn dette spesifikt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker ikke helt hvordan vi gjorde med vår, men han har lært seg høyre og venstre. Det vi gjør nå er å si klart i fra med en gang han begynner å vimse over mot venstre. Det går stort sett veldig bra, men korter inn båndet når vi møter andre med hund. 

Det viktige er nok å trene mye og være konsekvent. Dette med å løpe på høyre side av sporet er en av veldig få ting vi faktisk har fått til med vår hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enkelt. For hunder er enkle.

I går var jeg på ski med hund for første gang i mitt liv. Og med en stalkbikkje som knapt har gått i bånd i sitt liv. Men var bare å si «andre siden» om han skjena for mye til venstre. Men om han ikke reagerte så tok jeg staven og tappet på yttersiden av lina og sa «andre siden». Den lille bevegelsen merker hunden godt, og det var mer en nok for han å gå over. Jeg tappet helt superlett på lina. 

Jeg har bare «trent» hund til å gå riktig i forhold til hest. Egentlig bare sagt ifra når den vimsa vekk fra sporet/stien. Bare sagt «på stien» eller noe helt enkel kommando. Aldri lært de noe. Bare dratt ut og gjort det. Er absolutt for positivt forsterkning, og alltid hatt det som treningsfilosofi, men merker at mange hunder faller helt av lasset om det blir for mye hurrajippi og godbiter. Bedre å ha en flyt og la de finne ut av ting selv også. 

Men fysøren så gøy det var med ski og hund 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er dette noe en må trene spesifikt på, for å få hunden til å (vende seg til) å holde seg på høyre side.  :)

Men, jeg starte ikke der. Starter med god dressur, som så mye annet. Og det første jeg lærer en valp, er NEI! (En fortsettelse av hundemors (tispa)  knurring. Nei er veldig praktisk både i oppdragelsen av en valp/unghund og til resten av levetiden. (Ikke bare ros, som eneste "tilbakemelding" til hunden, som noen miljøer hevder). 

Jeg begynner med inntrening av høyre og venstre, allerede i valpestadiet, som en del av alle aktiviteter jeg ønsker å trene hunden på og for å forberede "voksenlivet".  (men dette kan selvfølgelig gjøres senere). Etter god Grunndressur, er hunden godt kjent med å "gå på plass" (el. "fot", som Brukshund folket sier).  Da skal hundens hals/hode, være ved mitt venstre ben/kne. Når dette er på plass, er det lett å trene inn venstre og høyre ved å gi kommando, i samme øyeblikk en endrer retning. I begynnelsen endrer jeg 90 grader. Etter hvert vareierer jeg gradene, bare så hunden forstår at det er en dreining til ønsket side og ikke konsekvent 90 grader. Sitter dette ved gående "Lineføring", går jeg over til å trene dette løpende. (legger også inn "Sitt" løpende og deretter innkalling ). Kan hunden dette og det repiteres noe hele hundelivet (som andre kommandoer), er det lett å overføre dette til skisporet. Også praktisk når det går fort (30 - 50 km/t) og løypa deler seg. Og til sykling med hund, m.m.

Så er Nei og "høyre/penstre" inndrillet, har en to verktøy å "spille på". En starter jo med å kommando høyre. Ved minste antydling til at hunden trekker til venstre, kommander en "nei" og eventuelt med påfølgende "høyre" - om nødvendig.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje gått mye tur på venstre side av veien i hverdagen? Da sitter det liksom litt fast i bikkjehodet at den skal gå på venstre side. Da anbefaler jeg deg å øve mye på sideskift, og begynne å gå mye med henne på høyre side - altså også når du ikke går på ski. I tillegg må hunden må lære å følge deg og dine anvisninger. Når hunden kan høyre og venstre så kan du kommandere henne over på høyre side. Hvis hun likevel glemmer seg underveis på skitur så fortsett å gjør som du gjør nå: Brems ned farta (det er en slags "straff" for hunder med mye framdrift), så kommanderer du høyre og gir på med fart (=belønning) når hun gjør riktig.

Slik lærer jeg hundene mine høyre og venstre: 

 

  • Liker 5
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

@tiur er jo inne på noe riktig med at hunden må ha noe grunnleggende lydighetstrening til å starte på. Dertil hører jo både skryt + godteri som medfører betinget refleks ved skryt, og nei og fy ved særlig slemme ting. Her er det jo innlæring som er relevant, hvilket som regel går greit med skryt. Avlæring av dårlige vaner er et annet og egentlig vanskeligere sak.  

Jeg sykler, snørekjører og kjører med sprintslede med mine 2 huskyer. Huskyer pleier ikke å bli lydighets championer for de er mindre interessert i godteri enn andre spennende ting, som jakt på alt fra mus til elg, andre hunder mm. Eller de går lei av å repetere øvelser. 

Som regel lærer de dog fort de relevante kjøre kommandoer: Gå, yepyep (hurtig) ståå, høyre, venstre, gåhøyre /venstre i løypen, forbikjøre "høyreom /venstreom". Langsom, i hvert fald i noen sekunder i utforbakker, gå bak i utforkjøringer (med mindre noe jaktbart dukker opp.) (Det siste vil de egentlig ikke og protesterer med megen uling inntil de får en skarp ordre. Det er som små unger: "vil ikke") Dette kan de faktisk rutinemessig og utfører stabilt på kommando, selv om det noen gange må tales kraftig til dem. Min gamle buhund kunne også dette selv om han ikke trakk, men det var veldig nyttig i skiløyper. Huskyene er selvfølgelig alltid  bandhunder, fordi de skal trekke (og ikke jakte sau) i ca. 2-3 m trekkline foran avhengig av ski sykkel, slede.

Høyre og venstre har jeg lært dem ved å si høyre/venstre til dem i alle sti/veikryss og rost hver gang det ble riktig. Og senere "nei", når det var feil. Dermed har de et begrep om retningen. Lederhunden hadde jeg fra valp og innkjørt selv. Han ble 2 ganger tilrette vist i ungdommen, da han jo ikke skjønte kommandoen ved å bli løftet i selen over i "gå høyre" siden ved passasje av motkjørende. Siden har han gjort det riktig hver gang og får tilsvarende skryt. Det er litt vanskelig med godteri premier under snørekjøring, når hunden er ca. 2,5 m foran og ingen af oss ønsker å avbryte flyten.

Tispen fikk jeg noe senere som 2-åring og kunne h/v fra hundekjøreren om enn ikke  helt sikkert. Nå forstår hun allt - både innlært av meg, men også av lederhunden. Får hun øye på noe jaktbart gjør hun uansett som hun selv vil. Somregel forutser jeg det dog og kan korrigere det sammen med lederhunden. Dessverre veier hun ca. 1 kg mer enn lederhunden, som derfor strever noe voldsomt med å holde henne på dydens rette vei. Men han er den "store leder og lysende stjerne" som de sir i Nordkorea.

I det hele tatt er de ganske rutinerte nå og kan vel ca 25 kommandoer/ord "hen til bilen", "hophop" (ibagasjerommet) "på tur" mm. 

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2019 den 18.42, addey skrev:

Takk for tips alle sammen, mer enn nok å prøve på her :) 

Men ikke gjør som meg, jeg fikk mange tips og begynte prøve ut, men når jeg fortalte til andre hva jeg og hunden drev med, så mente de at jeg heller måtte prøve noe annet, å jeg gjorde det istedet for å fortsette med det jeg starta med. Dette skjedde flere ganger (jeg er førstegangseier og var rimelig usikker på hundeoppdragelse) og stakkars hunden ble mer og mer forvirret, jeg også forsåvidt... Tilslutt bestemte jeg meg for å ikke høre på alle råd og men gjøre det som jeg følte var rett og bare det, og da ble alt så mye bedre :)

Så mitt råd, når du bestemmer deg for hva du vil prøve, er å gjennomføre det, ikke gi opp når det butter imot og du føler det ikke virker og prøv noe annet. Min erfaring er iallefall at det funker dårlig :) 

Lykke til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Linn Mari skrev:

Men ikke gjør som meg, jeg fikk mange tips og begynte prøve ut, men når jeg fortalte til andre hva jeg og hunden drev med, så mente de at jeg heller måtte prøve noe annet, å jeg gjorde det istedet for å fortsette med det jeg starta med. Dette skjedde flere ganger (jeg er førstegangseier og var rimelig usikker på hundeoppdragelse) og stakkars hunden ble mer og mer forvirret, jeg også forsåvidt... Tilslutt bestemte jeg meg for å ikke høre på alle råd og men gjøre det som jeg følte var rett og bare det, og da ble alt så mye bedre :)

Så mitt råd, når du bestemmer deg for hva du vil prøve, er å gjennomføre det, ikke gi opp når det butter imot og du føler det ikke virker og prøv noe annet. Min erfaring er iallefall at det funker dårlig :)

Lykke til :)

Godt sagt 👍🏻 Keep it simple. Og konsekvent. Bare gå ut og stå på ski og ha det gøy. Sammen finner dere to ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye nyttige tips her tror jeg, sikkert også det at du ikke bør skifte taktikk:)

Tror allikevel du bør se på dette som nyinnlæring: Da bør du la hunden lykkes hele tiden, og ikke som nå, der du lar den gå på "feil side", og egentlig forsøker å avlære noe samtidig som du forsøker nylæring. 

Det er mye enklere å lære dette ved finne et enkelt skispor enn slike brede dobbeltspor. Her kan du også lett lære kommandoen "fram" og "bak", noe jeg garanterer du vil ha mye nytte av. Husk kommando først innføres når hunden skjønner tegninga og gjør det du forventer. Kun da gir kommando noe som helst mening for hunden. Hvis du må innom brede spor på veien mot et enkeltspor lenger inn i heiene, ville jeg ikke latt hunden trekke, eller krevd noe som helst. La den alltid lykkes. 

PÅ en enkeltspor har ikke hunden anledning til å gjøre "feil" i selen, og alt blir mye mer positivt. Den blir og "vant" til å ligge tett på skituppene dine, noe som i utgangspunktet kan føles ubehagelig, eller stressende for hunden (og grunn til å ligge på siden). 

Jeg går mye på ski, og møter følgelig mange hunder i trekk: påfallende mange sliter med nettopp det du etterspør her. Jeg ville investert tid i dette:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja, hold deg til den metode du selv tror på! Men dette er viktig og svært nyttig for meg som kjører slede. Hvis hundene ikke går høyre/venstre eller holder høyre kan jeg ende i grøften eller bli klinet inn i et tre!

Forleden imponerte jeg naboer ved at manøvrere meg sammen med hundene i søppelsorteringen med diverse søppelposer i hendene ved å si høyre - venstre. Så det er nyttig mange situasjoner.

Det simple høyre/venstre har jeg lært både foregående hund og nåværende på en månedstid.

elgen  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jo tro det er mye enklere å lære en mer førerorientert gjeterhund enn en mer selvstendig spisshund. Så lenge den grunnleggende kontakten og evnen til å snakke sammen er i bunnen så er det egentlig aldri noe hokus pokus. Høyre/venstre lærte jeg min spisse gjeter (BC/buhund) på en kveld. Samme med «bak» og «stopp» også, som er kjekke kommandoer uansett sted og tid. Heldigvis for at gjeteren innimellom overkjørte den spisse delen av henne 😂  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2019 den 9.23, Gittiamo skrev:

Vil jo tro det er mye enklere å lære en mer førerorientert gjeterhund enn en mer selvstendig spisshund. Så lenge den grunnleggende kontakten og evnen til å snakke sammen er i bunnen så er det egentlig aldri noe hokus pokus. Høyre/venstre lærte jeg min spisse gjeter (BC/buhund) på en kveld. Samme med «bak» og «stopp» også, som er kjekke kommandoer uansett sted og tid. Heldigvis for at gjeteren innimellom overkjørte den spisse delen av henne 😂  

Hei

Interessant blanding! Jeg hadde buhund i 17 år. Den lærte vel H/V noenlunde på en drøy uke og det satt på ca. en måned.  På en måned lærte min ene husky det også, den anden kunne det delvis fra hundekjøreren, men gjør som lederhunden. Jeg vil ta på meg å lære alle hunde H/V på en måned! Men begge er ganske sikre i "kjørekommandoer".

Tispen er ganske ukonsentrert og alltid på jakt. Det er en radar som kjører oppe i hodet etter ekorn, mus elg - hva som helst. Dermed blir hun ganske ulydig uten å ville det. Hun gjør ofte som hun selv vil. Svært egenrådig dyr. Hun må heller ligge i våre senger, men gjør det da når vi ikke er hjemme, men vi tar henne aldri på fersken, hvilket er nødvendig for korreksjon. 

Jeg tog en "alene hjemme video" fra sovekammerset. I det øyeblikk nøkkelen kom i døren forvandt hun ned etter å ha kost sig under dynen, gnikket sig i våre gode dufte på hodeputen. Ganske morsom video!

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elgen, den tispen din høres ganske lik ut som min, alltid på jakt, alltid klar for å fyke ut til siden ved den minste lille lukt, nesa nedi hvert eneste fotspor vi går forbi... Har ikke vært veldig mye ute og gått på ski den siste tiden, men prøver som anbefalt her å være konsekvent også når vi bare er ute og går tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, addey skrev:

Elgen, den tispen din høres ganske lik ut som min, alltid på jakt, alltid klar for å fyke ut til siden ved den minste lille lukt, nesa nedi hvert eneste fotspor vi går forbi... Har ikke vært veldig mye ute og gått på ski den siste tiden, men prøver som anbefalt her å være konsekvent også når vi bare er ute og går tur.

Prøv å finne en motivator som er sterkere enn jaktlysta? Kan sikkert være krevende på en så jaktorientert hund men noen hunder har en sånn «avknapp»

Min hund hadde både mye jakt og mye gjet i seg (pluss en real dose bever, jordekorn og katt). Men fikk hun ferten av rådyr/elg så kunne det å knekke av en pinne bryte henne av. Måtte skje lynkjapt før hun rakk å miste hue helt. Men det funka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lære inn høgre, venstre og steady, og konsekvent bruke kommandoane i alle samanhengar. 

Så lenge ein har ein hund som ynskjer å komme seg framover/har framdrift er det eigentleg ganske enkelt. Start med enkel veg/sti med lite forstyrrelsar, og nokre enkle kryss og vegval/hindringar.

Gi kommando høgre om du skal til høgre (time det når du ser at vegval skal tas av hunden). Om bikkja går høgre rosar du, om bikkja går venstre stoppar du berre opp, står still og gjentek kommando. På eit eller anna tidspunkt vil ein hund med ønske om framdrift då dreie høgre, ver då kjapp med positiv tilbakemelding på samme tid som du sett deg/dykk i bevegelse att. For ein hund med ønske om framdrift/bevegelse er det det å få sleppe fram som er den ultimate belønninga, ikkje nødevendigvis godbiten eller rosen, men ros er ein fin og ikkje-forstyrrande måte å forsterke på. Godbit i slikt arbeid blir fort bal, då den går på lina eit stykke framom deg. og heile poenget er å få ein fin flyt der du ved hjelp av stemmen elegant kan navigere deg og hunden innimellom alt som skulle måtte oppstå i ei skiløype :)

Har du hund som ikkje har framdriftsønsket, fortonar det seg noko annaleis, då slår meir "tradisjonelle" dressurmetoder inn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2019 den 13.13, Gittiamo skrev:

Min hund hadde både mye jakt og mye gjet i seg (pluss en real dose bever, jordekorn og katt). Men fikk hun ferten av rådyr/elg så kunne det å knekke av en pinne bryte henne av. Måtte skje lynkjapt før hun rakk å miste hue helt. Men det funka. 

Hei

Det er vel litt vanskelig "å knekke av en pinne" bak sleden eller med staver eller sykkelstyr i hånden? Og til fjells uten pinner? Om jeg forstår det rett. Dessverre er jeg redd at INTET slår jakten - heller ikke godterier før byttet er nedlagt - og så blir det jo belønning nettopp for dette. 

Buhunder er i øvrig gløgge og lett dresserbare motsatt egenrådige huskyer. Buhunden "Cesar" var i mange år dansk lydigschampion!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, elgen skrev:

Hei

Det er vel litt vanskelig "å knekke av en pinne" bak sleden eller med staver eller sykkelstyr i hånden? Og til fjells uten pinner? Om jeg forstår det rett. Dessverre er jeg redd at INTET slår jakten - heller ikke godterier før byttet er nedlagt - og så blir det jo belønning nettopp for dette. 

Buhunder er i øvrig gløgge og lett dresserbare motsatt egenrådige huskyer. Buhunden "Cesar" var i mange år dansk lydigschampion!

Elgen

Sa ikke spesifikt knekke av en grein. Det funka på min. Var tilfeldig at jeg fant den forsterkeren. Men mange hunder har en ting som de trigger på. Vet det kan være vanskelig om det er mye jakt i den men kjekt å prøve å finne noe som kan bryte den av. 

Min hund var veldig smart. Alltid på. Veldig gøy å jobbe med og hun fikk prøvd seg på alt fra lydighet til spor og rundering. Men det var aldri noe hvile eller rolige dager. Hunden måtte brukes hver dag. Det var mye jakt i henne også men som sagt så kunne jeg bryte av. Heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.