Gå til innhold
  • Bli medlem

Soto Muka Stormbreaker - Ny Bensin og gass primus (utskilt fra Soto Muka - Tråden)


Blaser

Anbefalte innlegg

Hvor mange bruker fortsatt sin Stormbreaker? jeg må innrømme av jeg har fått et pladask forhold til min etter den kom i hus og det er nære på at den blir med i sekken på sommerturene og ikke kun høst og vinter som nå. 

Jeg opplever brenneren som uhyre driftsikker og stoler fult og helt på den til bruk i telt for mat og for varme. 

Mitt eneste ankepunkt for tiden er tilgangen på reserveutstyr. Den er heldigvis ganske enkel å vedlikeholde, men ryker noe kritisk får jeg ikke reparert det slik det er nå. 

Hadde Muka før, men byttet til denne pga mindre bråk og litt bedre til andre ting enn bare å smelte vann. Nå er også Windmaster på tur i posten, så jeg er nok blitt Soto fanboy på heltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

Tja… jeg har da hatt MSR, Primus og Coleman som har feilet også. Alltid med ekstra pumpe hvis det er kritisk. Og pumpa her er mer i metall enn f.eks MSR. Så i utgangspunktet er det ikke noe værre. Ser ut som han fikk ny uten spm også. Men kan nok hende min XGK fortsatt vil være med på lengre vinterturer uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å se at denne skiller seg så mye ut fra de andre slangebrennerne som allerede er på markedet her. Når det gjelder vekten og effekten, så kunne jeg aldri tenkte med denne i sekken, i stedet for min Svea 123R. Og Sveaen trenger ingen reservepumpe heller, siden den ikke har noen pumpe i utgangspunktet. Sveaen kan ikke brukes med gass, det må være eneste ankepunktet mot den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
On 9/10/2022 at 12:39 PM, Robinson said:

Jeg sliter med å se at denne skiller seg så mye ut fra de andre slangebrennerne som allerede er på markedet her. Når det gjelder vekten og effekten, så kunne jeg aldri tenkte med denne i sekken, i stedet for min Svea 123R. Og Sveaen trenger ingen reservepumpe heller, siden den ikke har noen pumpe i utgangspunktet. Sveaen kan ikke brukes med gass, det må være eneste ankepunktet mot den.

Jeg kan ikke dy meg, men tar du din Svea, og en butanboks i fryseren slik at gassen blir kald og flytende, slår hull på boksen og fyller Svea'n så går den på gass.

Dette er rett og slett farlig, men virker.  Kunne sikkert lage en slik ikke gjør dette hjemme film om det... men ikke gjør eksperimentet det på tur heller :-)

Fikk vi laget en bensin-lokk med slangetilkobling (til gassboks) så hadde det nok virket helt trygt og godt.  :-)   Jeg har bare testet dette med butan på tanken på en gammel Coleman. (Men jeg var vesentlig yngre og risikovillig den gangen, og jeg fyrte den opp og lot den brenne tom før jeg nærmet meg igjen :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toorland skrev (10 timer siden):

Er det noen her som har gjort seg flere erfarninger med stormbreaker mtp på bruk vinterstid, vedlikehold etc

Jeg mener å huske at @Omnilite har vinterefaring med Stormbreakeren. Selv blir jeg å ta med min Stormbreaker på en rekke turer i kommende vintersesong. Jeg er litt interessert i å vite noe om CO-produksjonen fra de under snøsmelting. Lufte gjør man alltid under snøsmelting, men greit å vite likevel.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (53 minutter siden):

Jeg kan ikke dy meg, men tar du din Svea, og en butanboks i fryseren slik at gassen blir kald og flytende, slår hull på boksen og fyller Svea'n så går den på gass.

Dette er rett og slett farlig, men virker.  Kunne sikkert lage en slik ikke gjør dette hjemme film om det... men ikke gjør eksperimentet det på tur heller :-)

Fikk vi laget en bensin-lokk med slangetilkobling (til gassboks) så hadde det nok virket helt trygt og godt.  :-)   Jeg har bare testet dette med butan på tanken på en gammel Coleman. (Men jeg var vesentlig yngre og risikovillig den gangen, og jeg fyrte den opp og lot den brenne tom før jeg nærmet meg igjen :-) )

Jeg er ikke sikker på om akkurat dette hadde virket med en Svea 123. For den er en vekebrenner, dvs. det ligger en veke nede i tanken som suger opp bensin som dannes til gass oppe i brennerhodet. Men det hadde sikkert fungert på en 111 primus eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (21 minutter siden):

Takk! Hvordan er lydnivået? Så vidt jeg husker har noen multifuel brenne nivå som en jumbojet :-)

Sammenlignet med Primus Omnilite og Primus/Trangia X2 er Stormbreaker meeget stille og behagelig. Lager noe mer lyd på bensin enn gass mener jeg, men ikke veldig mye.

"Muka" burde fjernes fra trådnavnet forresten. Korrekt navn på brenneren det er snakk om her er Soto Stormbreaker.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
sneakyowl skrev (På 30.8.2023 den 8.24):

Jeg mener å huske at @Omnilite har vinterefaring med Stormbreakeren. Selv blir jeg å ta med min Stormbreaker på en rekke turer i kommende vintersesong. Jeg er litt interessert i å vite noe om CO-produksjonen fra de under snøsmelting. Lufte gjør man alltid under snøsmelting, men greit å vite likevel.

Nå har jeg fått enda mer vintererfaring med den. Værmeldingen sa -26 på Finse stasjon. Var nærmere Jøkulen så det var nok så kaldt..

Brenneren fungerte fint, kokte 4-5 liter vann morgen og kveld i 3 døgn. Brukte en Alocs 6.3l kjele, den er såpass vid at det forsvant minimalt med varme ut på sidene. Kjelen sto stødig på brenneren, hadde bare en bit av "motorkassen isolasjon" under. Det er en glassfibermatte med alufolie på. Dette lå rett på snøen, og ingen ting under brenneren smeltet så det ble ustabilt.

Ved ett tilfelle fyllte brennerhodet seg med bensin og det ble litt bål.. Jeg hadde akkurat fyllt flaska og jeg tror jeg kom i skade for å fylle den litt for mye (altså brukerfeil). Når den er i "start" går det en luft/bensin blanding til brenneren, er flaska for full og ligger litt skjevt, kan kanskje luftslangen også dra litt bensin slik at blandingen blir feil. I "bålmodus", funket det å sette den i "air", da brant det oppi brenneren blått, mens det utenfor brant opp (reduserte bålet). 

Jeg holder meg selv ansvarlig for bålet, og jeg kan trygt si den funker når det er kaldt. Låseringen på pumpestanga skrudde seg løs av seg selv ved ett tilfelle, den var bare å stramme igjen. Ut over det er det en driftsikker rakker, jeg har egentlig ikke skrudd på den i det hele tatt, bortsett fra at jeg har tatt silikonfett på pumpestanga for å være på den sikre siden.

Turen var i en større gruppe, resterende brennere var Optimus Nova/Polaris omtrent halvparten av disse fikk lekkasje i pumpe eller spindel (eller trøblet på andre måter).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at den har fungert greit ned i de temperaturene. Selv er min sendt til retur etter at jeg fikk en rekke reservedeler under reklamasjon som ble byttet ut for å forsøke å løse flammekule-problemet som oppstod med min Stormbreaker. Jeg fikk visst reservedel til alt unntatt den biten som faktisk (i min mening) burde vært byttet (nozzle unit), så nå er hele brenneren og pumpe sendt inn i påvente av ny.

I nozzle-uniten var pakningen for generator-uniten (forvarmingsbøyla) fullstendig kaputt og smuldret opp. Hovedproblemet mitt lå nok her mistenker jeg.

IMG_1691.thumb.jpeg.b511989a87d3a80792d24be77a708842.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også på tur med Soto Stormbreaker i helgen. Ved ett tilfelle fikk jeg også bål, brukerfeil!
Under start trodde jeg at jeg hadde fått fyr, så det tok litt tid før jeg fikk lighter bort til brennerhodet, og da hadde det samlet seg litt bensin som lagde bål en liten periode.

Jeg liker å ha litt deler på lager for vedlikehold, men det har jeg ikke funnet på nett i Norge, noen som har en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (2 timer siden):

Jeg var også på tur med Soto Stormbreaker i helgen. Ved ett tilfelle fikk jeg også bål, brukerfeil!
Under start trodde jeg at jeg hadde fått fyr, så det tok litt tid før jeg fikk lighter bort til brennerhodet, og da hadde det samlet seg litt bensin som lagde bål en liten periode.

Jeg liker å ha litt deler på lager for vedlikehold, men det har jeg ikke funnet på nett i Norge, noen som har en link?

Jeg bruker fyrstikker, holder fyrstikken tent over brennerhodet til fyrstikken har brennt litt over halvveis. 1 fyrstikk pr opptenning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.