Gå til innhold
  • Bli medlem

Bål


Lydrikia

Anbefalte innlegg

Noen som har kunnskap om hvor det er tillat å tenne bål? Jeg er særlig interrisert i informasjon vedrørende bål i område som kulturminne. 

Området er fra jernalderen, og har tidligere vært bo og aktivitetsplass, i dag er det en blanding av åpent landskap og tett skog. Har nylig oppdaget et bål i området, og kunne selv tenkt å gjort det samme, men vil være på den sikre siden og vite regelverk rundt dette. 

 

Håper noen har noe fin informasjon knyttet til dette, på forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, Lydrikia skrev:

Noen som har kunnskap om hvor det er tillat å tenne bål? Jeg er særlig interrisert i informasjon vedrørende bål i område som kulturminne. 

Området er fra jernalderen, og har tidligere vært bo og aktivitetsplass, i dag er det en blanding av åpent landskap og tett skog. Har nylig oppdaget et bål i området, og kunne selv tenkt å gjort det samme, men vil være på den sikre siden og vite regelverk rundt dette. 

 

Håper noen har noe fin informasjon knyttet til dette, på forhånd takk

Om dette er eit område med mange kulturminner tippar eg der ligg eit særskilt vern. Då vil du truleg finne forskrifter for området.

Elles gjeld vanleg lovgivning for kulturminner. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1978-06-09-50

Ikkje at eg har noko med det, men kvifor er det særskilt attraktivt å brenne bål i dette området? Eg ville kanskje vurdert andre områder i staden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tessatroll skrev:

Om dette er eit område med mange kulturminner tippar eg der ligg eit særskilt vern. Då vil du truleg finne forskrifter for området.

Elles gjeld vanleg lovgivning for kulturminner. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1978-06-09-50

Ikkje at eg har noko med det, men kvifor er det særskilt attraktivt å brenne bål i dette området? Eg ville kanskje vurdert andre områder i staden. 

Attraktivt fordi det er i nabolaget, og koselig å tilberede mat ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjeldent hele skogsområder defineres som kulturminne. Kulturminnet er det fysiske beviset i område som tilsier at det var i bruk under jernalderen. Du skriver bo og aktiivtetsplass, da er det bo og aktivitetsplassen i form av tufter etter dette som er kulturminne, og normalt sett har disse en 5 meter bred sikringssone. Sjekk kartet selv for ditt område: https://www.kulturminnesok.no 😀

Aktivitetsområdet er området rundt tuftene hvor man antar aktiviteten har funnet sted. Det er som regel ikke synlige kulturminner, men innenfor dette området er det funnet gjenstander som tyder på at det har vært aktivitet i dette området. Litt usikker på hvor strengt det er å evt. fyre bål innenfor det som er avsatt som aktivitetsområde. Som du skriver er det ingen skilt og det er ingen synlige indikatorer på at man ikke kan fyre bål. De synlige kulturminnene skal man selvfølgelig styre unna.

Unngår du tuftene og den fem meter brede sikringssona rundt disse så vil jeg tro du er på rimelig trygg grunn om du fyrer opp et bål, med mindre det er et områdevern i form av et landskapsvernområde eller naturreservat? Da kan det gjelde andre regler enn det som er direkte hjemla i kulturminneloven.

 

 

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.