Gå til innhold
  • Bli medlem

Når brenneren svikter på vintertur


Sjimpansen

Anbefalte innlegg

Hei.

Hva gjør du dersom du sitter flere dager inne på vidda vinterstid og brenneren svikter? Dersom isen er for tykk til å komme gjennom med tilgjengelig utstyr, tenker jeg at en er ganske fucked dersom det skulle skje om man ikke er forberedt.

Har du med reservebrenner eller reservedeler?

Tiner du snø på kropp? Eventuelt hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
21 minutter siden, Sjimpansen skrev:

Hei.

Hva gjør du dersom du sitter flere dager inne på vidda vinterstid og brenneren svikter? Dersom isen er for tykk til å komme gjennom med tilgjengelig utstyr, tenker jeg at en er ganske fucked dersom det skulle skje om man ikke er forberedt.

 Har du med reservebrenner eller reservedeler?

Tiner du snø på kropp? Eventuelt hvordan?

Har med to brennere. 1 på bensin, og en som kan brenne med gassboks opp ned. Har du to bensinbrennere er det selvsagt en fordel at reservebrenneren bruker samme drivstoff som hovedbrenenren.

Greit også å kjenne brenneren, slik at det er enkelt å fikse de vanligste feilene som kan oppstå, som bytte pakning på pumpe, rense dyse, osv. Har enda tilgode å oppleve at brenner har sviktet og det har vært umulig å fikse den under turen. Men har hatt noen episoder med improviserte reparasjoner, som å lage ny pumpepakning av lær fra skaftet på marsjstøvlen, og bruke sluker som flammespreder.

Tine snø på kropp: Under marsj med vannflaske på kropp og så fylle på med snø etterhvert som det smelter eller du drikker litt. I telt kan du legge flaske med snø i posen når du selv ligger id en. Begge måter er kalde, så minst ubehagelig er å tine på kropp når du er varm under marsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett godt spørsmål, som jeg også lurer på.

Ingen av mine brennere har noen gang sviktet (Optimus 111C, 111T, MSR Simmerlite, og nå nylig også en gammel versjon av MSR XGKII). 111C har begynt å brenne litt ujevnt en gang, da må den vaskes, men ingen krise som fører til totalsvikt på tur.

Er det noen som har opplevd brennersvikt, fra selve brenneren eller slangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Optimus Nova + gikk faktisk så i stykker at jeg ikke kunne reparere den med repsettet. Feilen var hull i pumpehuset(korrosjon fra bunnen av pumpa og ut i flaska) så det rant bensin ut av pumpa. Det gikk akkurat en middag med smeltelim i hullet før limet løste seg opp i bensinen. Heldigvis var det nest siste dag av 10 i Sarek.

Jeg har alltid tenkt at om jeg ikke greier å få primusen til å virke kan jeg alltids brenne av bensinen i en kopp og smelte vann sånn. Resten kan jeg ete tørt den tiden det tar å komme seg til folk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde brennersvikt på vintertur en gang, men heldigvis ikke mer enn en dagsmarsj fra vei og vi fant en åpen bekk. Unngår å gjenta den erfaråringen ved å ha med to brennere som begge går på bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Barskekarsten skrev:

Min Optimus Nova + gikk faktisk så i stykker at jeg ikke kunne reparere den med repsettet. Feilen var hull i pumpehuset(korrosjon fra bunnen av pumpa og ut i flaska) så det rant bensin ut av pumpa. Det gikk akkurat en middag med smeltelim i hullet før limet løste seg opp i bensinen. Heldigvis var det nest siste dag av 10 i Sarek.

Jeg har alltid tenkt at om jeg ikke greier å få primusen til å virke kan jeg alltids brenne av bensinen i en kopp og smelte vann sånn. Resten kan jeg ete tørt den tiden det tar å komme seg til folk.

 

Så det var ikke brenneren, men pumpen.

Reservepumpe er ikke dumt å ha, men har noen opplevd svikt i brenner eller slangen?

@virrma, var det selve brenneren, eller var det pumpen? Hva skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i hovedsak hatt krøll med pumper på tur, to pumper og repsett så kommer man langt. Men skal man på ukestur så ville jeg tatt med reservebrenner. Utrolig mye mer koslig å mekke primus i varmen av en annen primus, enn når man sitter i ett kaldt telt og er både tørst og sulten..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alene på tur om vinteren har jeg med 2 bensinbrennere og repsett.

I marka en MSR XGK og en eller annen som jeg syns brenner både rent og stille. 

På fjellet hvor det er lengere til folk, 2 stk MSR XGK med en vanlig og en Artic pump, og et repsett. 

Men har enda ikke opplevd at XGK har fusket på tur. Men testfyrer de en time hjemme hvis de er nye, og så en rens. Utrolig stabile brennere, og lite driftsproblemer. 

Så skulle jeg valgt å reise med bare en brenner må det bli MSR XGK. 

Men å rense brenner i 10-20-30 kuldegrader i et telt, med litt drivstoffsøl på finga, det under jeg ingen. 

 

B61C6E41-21FF-4D67-B24D-A6DAC3AFF0A5.jpeg

Endret av Memento mori
Feil bilde🙈
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd svikt av brenner en gang, på en Primus Multifuel.

Litt for tidlig pumping av drivstoff gjorde at det rant utover. Dette antente og varmen smeltet filteret som sitter satt i overgangen mellom brenneren og slangen.
Det brant ogs litt på slangen. Den vevde metallstrømpen rundt slangen trakk til seg parafinen.
Heldigvis var dette frokost på siste dagen, og dessuten var vi to på tur, med hver vår primus.

Skiftet slangen da den ikke kan inspiseres og bruker nå et filter mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, virrma skrev:

Det var brenneren som sviktet. Hele historien i tråden under. 

 

Ahh, takk :) Nytting erfaring å overføre til oss andre.

Det ser ut til at primus multifuel og omnifuel er en gjenganger når det gjelder trøbbel. Vanligvis er det filteret, eller så er det rusk i systemet, ofte etter produksjonsrester, virker det som.

I ditt tilfelle, var selve brenneren blokkert.

- Kan det ha hvert produksjonsrester det også, som satt seg i brenneren?

- Er det filter på innsugningen til pumpen?

- Er det rensewire i slangen på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid med komplett repsett og ekstra pumpe. Har til gode å oppleve problemer (MSR brennere) som rep.settet ikke kunne fikse. Drar jeg helt alene uten mulighet for å komme inn på DNT hytte eller til vei, ville jeg kjørt med ekstra brenner eller noe enkelt f.eks rødsprit og brennerkopp så man kan skaffe seg vann og varm mat som minimum.

@Marius Engelsen de er lagd av gummi og kan nok  både morkne pga alder og brenne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, PTG skrev:

 

@Marius Engelsen de er lagd av gummi og kan nok  både morkne pga alder og brenne. 

Aha, jeg skjønner, greit å vite! Slangen høres ut som en mulig risiko hvis de er laget av det.

Så den gamle MSR XGK II shaker-jet modellen jeg kjøpte, med stivt stålrør, har faktisk noe for seg? Annet enn at den er utrolig stabil og ikke trenger å monteres fast til brennerunderlaget 👍

Er det mulig å skifte slanger på brennere selv? Synes det ser ut til at de er presset på en MSR-brenner?

Noen som vet levetid på en fleksibel brennerslange, eller noen som har hatt problemer med en slange som har utgått på dato?

(Sporer jeg av tråden, eller er dette relevant nok?)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Aha, jeg skjønner, greit å vite! Slangen høres ut som en mulig risiko hvis de er laget av det.

Så den gamle MSR XGK II shaker-jet modellen jeg kjøpte, med stivt stålrør, har faktisk noe for seg? Annet enn at den er utrolig stabil og ikke trenger å monteres fast til brennerunderlaget 👍

Er det mulig å skifte slanger på brennere selv? Synes det ser ut til at de er presset på en MSR-brenner?

Noen som vet levetid på en fleksibel brennerslange, eller noen som har hatt problemer med en slange som har utgått på dato?

(Sporer jeg av tråden, eller er dette relevant nok?)

 

Hva som kan ryke, og holdbarhet, er svært relevant, så vil mene du ikke sporer av tråden. Nyttig å kjenne til.

Har ikke opplevd at slange har "gått ut på dato". Har en omnifuel fra 2008, der slangen fortsatt holder. Bruken er vel ikke den hardeste, kanskje 1000 timer +. Vanligste problem med brennere er pumpe som mister effekt/svikter, så bytte av pakning er viktig kunnskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Noen som vet levetid på en fleksibel brennerslange, eller noen som har hatt problemer med en slange som har utgått på dato?

(Sporer jeg av tråden, eller er dette relevant nok?)

 

Jeg har en MSR Whisperlite fra 1994, ca, som ikke lekker ennå. Den har vært lite brukt i perioden sent nittitall til uti 2010-tallet, riktig nok. Men jeg har inntrykk av at den originale whisperliten (med runde støttebein) er nesten umulig å ødelegge. Det er jo ikke et element som er under trykk; brennstoffet blir bare dyttet forsiktig gjennom. Pumpen er forresten også av gammel type, den har fått noen nye pakninger og nytt pumpelær.

(for å spore tilbake til topic; på vintertur m/pulk vil jeg ta med en xgk (også denne gammel) i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, PTG skrev:

@Marius Engelsen de er lagd av gummi og kan nok  både morkne pga alder og brenne. 

Jeg klippet slangen på min ødlagte Nova for å sjekke. Der var det noe som så ut som en teflon slange innenfor stålflettingen. Definitivt ikke gummi. Er det en teflonslange holder det herfra til evigheten om du ikke knekker den mekanisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Barskekarsten skrev:

Utrolig uspesifisert svar på materiale i slangen. Elastomer kan være alt mulig rart.

Ja, tydeligvis. Jeg prøvde å google det, og fant ikke ut av noe egentlig :lol:

Men den viktigste infoen var kanskje at slangen ikke går ut på dato, slik som en gasslange til gassgrillen og campingvongnen gjør. Og at den tåler såpass varme at litt flammer fra drivstoffsøl ikke er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Marius Engelsen said:

Ja, tydeligvis. Jeg prøvde å google det, og fant ikke ut av noe egentlig :lol:

Men den viktigste infoen var kanskje at slangen ikke går ut på dato, slik som en gasslange til gassgrillen og campingvongnen gjør. Og at den tåler såpass varme at litt flammer fra drivstoffsøl ikke er farlig.

De har kanskje ingen utløpsdato, men de skriver jo at den har begrenset levetid, avhengig av de faktorene de nevner. Gasslanger til propanutstyr skiftes av sikkerhetsmessige årsaker regelmessig, fordi konsekvensene av en ødelagt slange kan bli katastrofale. Elastomerer er en sekkebetegnelse på fleksible og elastiske (gummilignende) polymerer - som også er en sekkebetegnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Bjørn J skrev:

De har kanskje ingen utløpsdato, men de skriver jo at den har begrenset levetid, avhengig av de faktorene de nevner. Gasslanger til propanutstyr skiftes av sikkerhetsmessige årsaker regelmessig, fordi konsekvensene av en ødelagt slange kan bli katastrofale. Elastomerer er en sekkebetegnelse på fleksible og elastiske (gummilignende) polymerer - som også er en sekkebetegnelse.

En typisk gasslange til campingvognen er ferskvare med en utløpsdato uavhengig av bruk. Det ser du på slanger som burde ha vert byttet, de begynner å sprekke. Gjelder ihvertfall gummislangene.

Jeg tolker svaret jeg fikk fra MSR som at levetiden ikke er avhengig av aldring, altså at den svekkes nevenerdig av bare aldring alene.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 13.22, Marius Engelsen skrev:

 den gamle MSR XGK II shaker-jet modellen jeg kjøpte, med stivt stålrør, har faktisk noe for seg?

Dette er et to egget sverd. Du har ikke slange som kan ryke, men til gjengjeld er overgangen rør/pumpa veldig utsatt. 

0DF96C1A-2BC3-4134-856D-D00CE7A678B0.jpeg.026a23450fa4b20ecba1f10a17f1004d.jpeg

Når du pumper og pumpa sklir litt, for du en lang arm. Knekker pumpa har du et alvorlig problem, spesielt inni et telt. Så jeg hadde ikke turt å pumpe mere trykk, uten at flaska ligger ekstremt bra. Dette er grunnen til at jeg ikke har denne. Men når dette er sagt, har jeg ikke hørt om at dette har skjedd. 

Ser forøvrig at det har vært litt problem med Primus Omnifuel/multifuel  - spesielt på struperen/krana på selve brenneren. Mye av dette går nok litt på mangelene opplæring. Tipset uansett brenner, er å ta ut dysa, og se hvor mye bensin som faktisk kommer ut. Kommer det ikke noe, koble fra slangen. Da vet du hvor feilen er ganske fort. 

Endret av Memento mori
Rettet skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.