Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Eg er nybyrjar på tørking, og lurar på å lage mitt eige ostepulver av ein eller annan kvit ost. Har hatt med parmesanpulver før og har vore nøgd med det. Men det blir jo ganske dyrt, då!

Har nokon erfaringar å dele? Eg har ikkje dehydrator, så eg tenkjer å tørke osten i steikeomn med varmluft. Kva er lurast, tru? Tørke ost i skivar eller terningar? Eller rive osten fyrst? 

Tips om ostesortar, temperaturar og tider? 

Flott med innspel, så slepp eg å gjere dei same tabbane som andre har gjort! Mat er trass alt ikkje leiketøy … ;-)  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På ‎21‎.‎01‎.‎2019 den 3.18, HannKatta skrev:

Fant denne:
Skjult lenke - logg inn for å se den

Såg ikkje svaret ditt før no, eg, HannKatta! Takk for tipset! Hadde ikkje tenkt på å bruke kjøkenpapir som underlag! Skal prøve meg fram litt! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av fjellkaren
      Er det noen som har prøvd å tilberede turmat av type tilsvarende Real etc på kaldt vann? kanskje går det hvis man tar (kaldt) vann i posen på morgen slik at det får mange timer i bløt? Det er litt pes å varme opp vann til koking for så å helle oppi posen og vente noen minutter, spesielt ved dårlig vær etc. Tenkte å gjøre noen tester på dette snart, men hvis noen har erfaringer trengs ikke det.
    • Av Frans
      Hei, litt ny frilufts nyter her.
      Jeg har en vanlig panne fra hjemmet jeg ikke er redd for. Hadde det gått å bruke denne til bål ?
      Eller må man han spesial panne for å lage mat på bål?

Er det noe man skal holde seg unna (eks teflonpanner eller annet)

mvh Noob  
    • Av Gunn Evensen
      Kanskje eit rart spørsmål, men eg spør likevel! Eg skal på ein vekelang vintertur på Hardangervidda, der eg stort sett skal bu på betjente, privateigde turisthytter. Eg skal kjøpe frukost på hyttene, men ynskjer ikkje å kjøpe matpakke der. Eg vil lage niste av medbrakt mat, både av økonomiske årsaker og fordi eg føretrekk mitt eige "nistekonsept" framfor maten dei har på hyttene. 
      Spørsmålet er om det er frekt å ha med eigen fjøl, pålegg, emballasje osb. og smørje nista si ved bordet i matsalen på ei slik hytte? Eller gjer folk dette over ein låg sko? (Det går jo sikkert an å finne ein annan, meir diskret stad å gjere dette òg, altså, men helst ikkje ute )
      Eg har aldri budd på privateigd turisthytte før, så eg treng litt innføring i skikk og bruk! 🤣
    • Av Andreas Gram
      Halvveis i Norge på langs har jeg nå gått lei av sakte vekttap, og ønsker å klare å proppe i meg litt mer kalorier slik at jeg kan holde vekta sånn nogenlunde, men helst uten at sekken blir nevneverdig tyngre. 
      Jeg er av den meget storspiste typen: en gutt på 20 år som til vanlig må spise 2500-3000  kcal/dag for å holde vekta. På langtur med dager på litt under 3 mil i snitt blir dette gjerne 4-5000 kcal/dag på meg
      Så langt har 3 dl havregrøt til frokost, 4-5 skiver logan til lunsj og en hel torogryte til middag holdt meg mett og gående. (det legges naturligvis klumper med smør i alle måltider) 
      Det jeg lurer på er om noen har andre gode råd til mat jeg bære på som helst er lettere enn torogryter med kjøtt. (hvis noen tenker å foreslå real, kan jeg svare med at det for det første ikke selges på vanlig matbutikk, men for det andre spiser jeg ikke drytech med mindre jeg må!) Det viktigste blir nesten kaloriinnhold, for jeg har nok krydder med meg til at det kan smake godt nok uansett
    • Av Gjert
      Lurer på om det er noen her som har erfaring med frysetørket turmat på reiser i utlandet, gjerne mer spesifikt Sør-Amerika, Brasil, Argentina og Chile. Har hørt det er vanskelig å anskaffe turmat lignende real turmat i Sør-Amerika så vil gjerne ta det med meg, men skal innom Brasil først, før jeg flyr til Argentina.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.