Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterpose til jente - synt vs dun (hvilken i så fall)


andrevr

Anbefalte innlegg

Mange tråder er blitt skrevet om soveposer, men har enda ikke kommet fram til hva som er riktig for meg.

 

Skal ha en sovepose til kona (ca 170cm høy, kanskje 64kg) som er litt frysepinn av seg. Hun har i dag en Rab Summit 600 woman som jeg tror har en t-comfort (ikke så opptatt av limit) rundt -1grad. Har vurdert å kjøpe en bra dun vinterpose til henne, men skal du ha noe som har komfort temp på ca -10-15 snakker vi om svært dyre poser til i hvert fall 4-5-6000kr (som Rab Andes med mer). I tillegg til temperatur er også vekt/volum viktige faktorer.

 

2-pose-system er ikke helt uaktuelt selv om jeg optimalt hadde ønsket å hatt en ikke altfor tung dunpose.  Kan jeg kjøpe en synetisk pose som ikke veier altfor mye og bruke denne sammen med Rab Summit 600 som gjør en bra komfort i typ -15. Samtidig ser jeg at dette ikke blir så veldig sannsynlig mtp hvor mye synetiske poser bygger. Så dette bygger vel ned til;

 

  1. Skulle man hatt en vinterdun pose som har komfort temp til -15 som er bra value/money (evnt er på tilbud), hvilken skal man gå for da?

  2. Skulle man hatt en synetisk pose til å hatt utenpå Rab Summit 600 (som ikke er veldig volumiøs – noe kanskje alle er), hvilken burde dette vært for å oppnå bra komfort temp men også ikke altfor stor i volum. Hva vil være best av poser som Mountain Hardware Lamina Z, Mount.Equip Nova IV, Mount.Hardware HyperLamina Torch?  Hvis ikke disse, hvilke da i så fall?

Endret av andrevr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo i utgangspunktet ganske varme syntetposar.

For å få god effekt av ein syntetpose i eit to-posesystem treng han ikkje vere kjempevarm.

Eg brukar ein pose med comfort 16 grader utanpå ein dun med comfort - 3. Det held til meg ned til mellom 15 - 18 minusgrader alt etter kva form eg er i (muskelmasse) og tilstanden på dunposen (ny eller gammel). Eg har dog høg kuldetoleranse til å vere kvinne. 

Likevel tenker eg at ho kan greie seg med ein som ligg på en comfort temp på 5-6 grader. I to-pose system blir nemlig 1 + 1 meir enn 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så en youtube-video av en Hyperlamina Torch, som veier mellom 1,5-2kg. Men jammen meg ble det store posen i komprimert tilstand gitt. Når man strengt tatt ikke ønsker å bære på så mye mer enn nødvendig er det kanskje like greit å tenke dun istedenfor syntetisk. Så målet må kanskje være å finne en dun i område -10-15 i så fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, andrevr skrev:

så en youtube-video av en Hyperlamina Torch, som veier mellom 1,5-2kg. Men jammen meg ble det store posen i komprimert tilstand gitt. Når man strengt tatt ikke ønsker å bære på så mye mer enn nødvendig er det kanskje like greit å tenke dun istedenfor syntetisk. Så målet må kanskje være å finne en dun i område -10-15 i så fall...

Kan Warmpeace Viking 1200 vere eit alternativ? Eller blir den litt for kald? 

Reknar med ho har godt underlag :)

Det er jo endå viktigere om ein nyttar dunpose og ikkje syntet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.