Gå til innhold
  • Bli medlem

Rifugio Torino eller Cosmiques Refuge?


Anbefalte innlegg

Begge hyttene har tilgang fra fjellheiser, men for å nå Cosmiques hut er det nødvendig å bruke litt mer tid, samt ha litt mer kunnskap? Jeg synes det er vanskelig å få informasjon om Cosmiques, både selve hytta og å komme seg dit. 

Først og fremst. Mitt mål med å besøke en av hyttene er å få kjennskap til hvordan kroppen reagerer på tynn luft. Jeg tenker å være på hyttene i 2-3 dager. 

Hva kreves for å komme seg fra Aiguille du Midi til Cosmiques hut? Kan jeg gjøre noe med egenhånd rundt hytta? Turer? Eller må jeg ha guide? Jeg ser at jeg bare kan bestille rom per telefon. Er det deres erfaring også? 

Det er 238 meters forskjell på hyttene. Hvor mye har dette å si for å få kjennskap til høyde? Jeg vet at den store forskjellen skjer etter 3500m. Er det slik at jeg burde velge Cosmiques, eller vil jeg egentlig ikke mer den store forskjellen? Jeg skal ikke akklimatisere meg i forkant. Jeg skal rett opp, og være der i 2-3 dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Torino-hytten når du direkte med lift fra Courmayeur på den italienske side, så det er enkelt. Cosmique-hytten er noget vanskeligere at nå frem til. Når du har taget liften fra Chamonix på den franske side til Aiguille du Midi, skal du først ud fra liftstationen. Her står et meget tydeligt skilt på flere sprog, hvor teksten siger, at videre frem er det kun for alpinister, der ved, hvad de har med at gøre. Når du passerer det skilt, skal du først ned ad en smal sne-egg, som er veldigt brat både på venstre side ned mod Chamonix og på højre side ned mod bræen. Lige frem ned ad sne-eggen er det også lidt brat, men ikke så brat som til siderne. Når du er færdig med sne-eggen, skal du krydse bræen for at komme til hytten. Det er sne-dækket bræ, og her er sprækker under sneen. Jeg er usikker på, om der kanske findes en alternativ rute fra Aiguille du Midi til Cosmique-hytten uden at krydse bræ. Hvis der gør, tror jeg, man skal ned ad den populære klatrerute Cosmique-eggen, så det bliver nok bare endnu vanskeligere.

Alle ture med udgangspunkt i Torino-hytten eller Cosmique-hytten vil i praksis være alpine ture, hvor du skal krydse bræ for at komme videre. De steder, det kan være interessant at gå, vil ofte være eksponeret, og der vil være større eller mindre indslag af klatring.

Du spørger, om du har brug for guide. Det kan jeg ikke svare på. Det afhænger af din egen viden og erfaring. Hvis I er en gruppe, hvor alle har tilstrækkelig viden og erfaring (samt udstyr), kan I sagtens gøre det uden guide. Hvis I ikke har tilstrækkelig viden og erfaring, må I have guide. Hvis du er alene, kræver det endnu mere viden og erfaring, og du bør helt undgå bræ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.