Gå til innhold
  • Bli medlem

norge på tvers


Jorunn Vikse

Anbefalte innlegg

hei.

vi er tre jenter som skal gå Norge på tvers i august. er det noen her som har gått der?

vi lurer på forskjellige ting:)

1: hvordan er terrenget,,er det variert,,mye oppover,,mye nedover,,myr,,trær,,vidde?

2: anbefaler dere og dele opp første etappe? denne er jo p tre mil ca og en mil på asfalt og grus,,,

3: ellers trengs det tips til pakking av sekk,,hva som er must og ha med...vi skal bruke mest mulig telt,,,så vi skal ha telt og mat med i sekken.

4: vi har hunder alle tre...hva er ett must og ha med til de?

5: da kom jeg ikke på noe mer akkurat nå,,så har dere tips og komme med som jeg ikke har spurt om så kom med det,,alle tips er kjekke:)

hilsen oss tre jenter og tre hunder:)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2. Myr... Hørte mye rart av bestyreren på schulzhytta angående våte "Norgepåtversere".

4. Labbesokker til bruk på vei er et must. Det er også lurt å kjøpe fôr med masse energi, da blir det ikke like mye mat å bære på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anders_G skrev:

2. Myr... Hørte mye rart av bestyreren på schulzhytta angående våte "Norgepåtversere".

4. Labbesokker til bruk på vei er et must. Det er også lurt å kjøpe fôr med masse energi, da blir det ikke like mye mat å bære på. 

tusen takk:) uff myr er kjedelig:(

labbesokker er allerede på pakkelisten:) mat med masse energi var et godt tips:)

takker:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Jorunn Vikse skrev:

tusen takk:) uff myr er kjedelig:(

labbesokker er allerede på pakkelisten:) mat med masse energi var et godt tips:)

takker:)

 

Er selvsagt ikke bare myr da :) Hele ruta finner du også på ut.no så da kan du se selv: https://www.ut.no/kart/?lat=63.4654676103401&lng=10.9234924316406&zoom=15&ao=2.4918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang terrenget så anbefales det å søke opp videoer på Youtube. Da kan man se de for å få en pekepin hva man kan forvente, og kanskje andre tips.
Husker jeg så en, og der var hvertfall noen som ble lei av myr! :P

Tror det var den som kommer opp øverst på søket jeg så på..
https://www.youtube.com/results?search_query=norge+på+tvers

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "Norge på tvers"?  Det er gjort på et øyeblikk - bokstavelig talt -  i Finnmark. Men for virkelig å si at dere har gått Norge på tvers, bør dere gjøre det der landet er bredest, altså rundt 650 kilometer eller så.  Det er sikkert en kjempefin tur i noe av den flotteste naturen i Norge - skulle ønske jeg hadde den muligheten.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Bjørn J skrev:

Hva mener du med "Norge på tvers"?  Det er gjort på et øyeblikk - bokstavelig talt -  i Finnmark. Men for virkelig å si at dere har gått Norge på tvers, bør dere gjøre det der landet er bredest, altså rundt 650 kilometer eller så.  Det er sikkert en kjempefin tur i noe av den flotteste naturen i Norge - skulle ønske jeg hadde den muligheten.

DNT har laget en "offisiell" Norge på tvers rute. Den går fra Stjørdal til Sylene og Sverige og er 120km lang. Burde være rimelig kjent blant folk som benytter seg av DNTs rutenett i Norge... 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er ruta om Stjørdal, Kvitfjellshytta, Prestøyhytta, Schutzhytta, Ramsjøhytta, Storerikvollen, Nedalshytta og inn til grensa dere skal gå?
Om dere går med telt kan dere jo selv bestemme lengden på etappene, men det er en del som bruker Hembre går for å dele opp den lengste etappen, og det er en del som ikke gidder asfalt og tar taxi opp til Hembre gård.

Her kommer dere til å få nok av Trøndersk blautmyr. Spesielt inn mot Kvitfjellhytta, og mellom Storerikvollen og Nedalshytta. Det er lagt ned en del klopper. Terrenget er relativt flatt, og for det meste over skoggrensa, ihvertfall etter Kvitfjellhytta. Noe spredt bjørkeskog og litt furuskog rundt Schultzhytta  

Gode vanntette sko tenker jeg er greit å ha!

Anbefaler avstikker til Skarvan og Fongen når dere først er i området.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Anders_G said:

DNT har laget en "offisiell" Norge på tvers rute. Den går fra Stjørdal til Sylene og Sverige og er 120km lang.

OK, det visste jeg ikke. Når det er sagt, liker jeg dårlig at DNT har tatt et slags copyright på begrepet Norge på tvers.
Og mens jeg er i gang: DNT har de siste årene begynt å oppføre seg som om de har enerett på det meste av fjellturer og friluftsliv i Norge. Sånn, jeg måtte bare få det ut... :-)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2019 den 21.30, Bjørn J skrev:

Hva mener du med "Norge på tvers"?  Det er gjort på et øyeblikk - bokstavelig talt -  i Finnmark. Men for virkelig å si at dere har gått Norge på tvers, bør dere gjøre det der landet er bredest, altså rundt 650 kilometer eller så.  Det er sikkert en kjempefin tur i noe av den flotteste naturen i Norge - skulle ønske jeg hadde den muligheten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2019 den 21.02, Kristian J. Vabø skrev:

Ang terrenget så anbefales det å søke opp videoer på Youtube. Da kan man se de for å få en pekepin hva man kan forvente, og kanskje andre tips.
Husker jeg så en, og der var hvertfall noen som ble lei av myr! :P

Tror det var den som kommer opp øverst på søket jeg så på..
https://www.youtube.com/results?search_query=norge+på+tvers

Tusen takk,, skal sjekke det🙂🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2019 den 12.55, rigotta skrev:

Regner med det er ruta om Stjørdal, Kvitfjellshytta, Prestøyhytta, Schutzhytta, Ramsjøhytta, Storerikvollen, Nedalshytta og inn til grensa dere skal gå?
Om dere går med telt kan dere jo selv bestemme lengden på etappene, men det er en del som bruker Hembre går for å dele opp den lengste etappen, og det er en del som ikke gidder asfalt og tar taxi opp til Hembre gård.

Her kommer dere til å få nok av Trøndersk blautmyr. Spesielt inn mot Kvitfjellhytta, og mellom Storerikvollen og Nedalshytta. Det er lagt ned en del klopper. Terrenget er relativt flatt, og for det meste over skoggrensa, ihvertfall etter Kvitfjellhytta. Noe spredt bjørkeskog og litt furuskog rundt Schultzhytta  

Gode vanntette sko tenker jeg er greit å ha!

Anbefaler avstikker til Skarvan og Fongen når dere først er i området.

 

Det er den turen ja🙂🙂 takker for tips 🙂🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2019 den 19.11, Bjørn J skrev:

OK, det visste jeg ikke. Når det er sagt, liker jeg dårlig at DNT har tatt et slags copyright på begrepet Norge på tvers.
Og mens jeg er i gang: DNT har de siste årene begynt å oppføre seg som om de har enerett på det meste av fjellturer og friluftsliv i Norge. Sånn, jeg måtte bare få det ut... :-)

Bare få det ut,, går helt fint 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.