Gå til innhold
  • Bli medlem

Fire dagers fjelltur i sommerferien


QueenVinter

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har omtrent null erfaring med turer i fjellet men regner meg selv som over middels godt trent. Kjæresten har noe mer erfaring enn meg. Vi tenker på en hytte til hytte / telttur i sommer, på omtrent 4 dager (en dag ekstra er ikke noe problem). Vi tenker telt for å være mer økonomiske, men jeg vil gjerne være litt i nærheten av hytter i tilfelle noe skal skje (jeg er, som dere skjønner, den mest bekymrede av oss). Jeg er litt forelsket i Jotunheimen, men er veldig åpen for forslag, og lurer derfor på om det er noen som har anbefalinger for hvor vi kan gå? :-)

 

Vi er forresten fra Oslo og har ikke bil, så må ikke være for langt herfra med kollektiv :)

Endret av QueenVinter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å ta bussen opp på Hemsedalsfjellet og gå T-merket rute fra Breistølen til Finse og tog hjem derfra? Passerer ymse turistforeningshytter og burde være mulig på en liten uke, selvfølgelig avhengig av gangfart og form.

Og så går det muligens no rutebusser over Hol - Aurland som man kan notere ned rutetidene på hvis man plutselig ser for seg å korte ned turen underveis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med to store hovedveier over fjellet, E134 til Haugesund og E16 til Bergen, så er jo mulighetene store med at det ofte går en buss fra Oslo.

Haukeliekspressen går hvertfall ofte nok og stopper ved Haukeliseter fjellstue, så man kan lett gå ut til Hardangervidda derifra og ut til hytter. 

Vil man til Jotunheimen, så går det tydligvis daglig buss til Eidsbugarden i sommersesongen. Eller så kan man starte ved Gjendesheim, som det også går buss til.. Mange muligheter ser det ut som etter noen raske "Buss Oslo "turisthytte" "-søk. Så er jo bare å finne et sted man vil starte fra, og søke det feks opp på UT.no for å finne løype og hytter.

Et eksempel til en tur:
https://www.ut.no/kart/?lat=61.37552&lng=8.29971&zoom=15&ao=3.1862

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Valdresekspressen til Gjendesheim, gå mellom hytter der og avslutte på Leirvassbu hvor dere tar Valdresekspressen til Oslo igjen. Mange muligheter i Jotunheimen og dere vil garantert treffe folk rundt på stiene her(altså aldri være alene, en viss trygghet). Kan velge om dere bare skal gå på stier eller ta noen topper i samme slengen, kan feks starte med å gå Besseggen motsatt vei og ha første overnatting på Memurubu.

God tur og fint om du deler turen dere bestemmer dere for :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også varmt anbefale å gå rundt Hardangerjøkulen (mot klokken). Det er fint mulig å gjøre dette på tre dager (2 overnattinger), men det blir kanskje hyggeligere på fire. Alternativt kan turen forlenges ved å gå videre via Krækkja og til Haugastøl eller Ustaoset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.