Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Fjelljeimen Superlight 4 camp vs Hilleberg Kaitum 4 GT


vestland

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg må ha nytt telt, og sliter veldig med å bestemme meg for hva jeg skal gå for. Hadde i utgangspunktet bestemt meg for Hilleberg Kaitum 4 GT pga størrelse, gode fortelt og to innganger. Dog har jeg begynt å gruble på om det ville vært lurt å gå for et Helsport Fjellheimen Superlight 4 Camp som veier gode 2 kg mindre. Vi er to voksne og to barn på 8 og 4 som bruker teltet. Dette innebærer at vi voksne i utgangspunktet bærer relativt tunge sekker når vi er på tur. Siden vi telter med barn er det ikke de store ekspedisjonene teltet vil bli brukt til, men det er klart at vi vil befinne oss over tregrensa av og til.

Har i dag et Big Agnes Emerald Mountain SL3 på litt i overkant av 3 kg - men dette har familien vokst ut av.

Mitt spørsmål er om noen med erfaring med de to nevnte telt kan gi meg noen gode råd. Vil Helsport Fjellheimen Superlight 4 camp være godt nok til å dekke mine behov? Som sagt så er det disse to sparte kiloene som frister ift. Kaitum GT. Vet at det finnes lettere Hilleberg telt enn Kaitum, men har likevel endt opp med disse to valgene: Helport for å spare vekt, eller Kaitum GT for to store fortelt med innganger.

 

Håper noen har noen erfaringer å dele.

Endret av vestland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vurdert 2 telt?

har selv Hilleberg nallo 4 GT som brukes på sykkel turer men på tur i skog blir det eller tatt med 2 mindre telt (3 mans tunnel telt og helsport-ringstind-superlight) da det ofte er vansklig og finne plass til og slå opp så stort telt. Samtidig syns jeg det er fint og "spre" barna i 2 telt,men mest pga 1 som legger seg før den andre (6 og 9 år) syns det fungere veldig bra. Da har du og fine "solo" telt :)

 

er det sommere turrer eller vinter tur? eller begge?

Endret av svingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vi er 2 voksne og 3 barn (1, 3 og 5år), og hadde fjllheimen SL 4 camp hjemme sammen med Kaitum 4GT, (+ frisport yaranga 4 light og exped carina 4). Vi endte opp met Kaitum på tross av tyngden for kaitum var overlegen mtp

1) fleksibilitet og lufting. Det var varmt og vindstille når vi prøvde de og fjellheimen ble kokende varmt selv med dør og ventiler åpen. Kaitum med hele myggdører dører og fortelt som kan rulles opp i begge ender var det mye bedre. det er selvfølgelig også deilig med tanke på utsikt og nærhet til naturen på fine dager.

2) det åpenbare at Kaitum er rett i begge ender vs at Fjellheimen skrår til null i fotenden. Kaitum oppøleves som mye mer romslig og vi unngår å komme borti med enden av soveposen. Det er faktisk sånn at vi kan ligge i bredden og dermed få enda bredere "senge bredde" (220cm tror jeg). Jeg er 187cm så den kan gå for veldig mange.

Jeg har forresten også kjøpt nallo 4 mesh telt som jeg bruker inni kaitum 4 GT i front mot front med det vanlige innerteltet (i det store forteltet) om vi trenger ekstra plass. Enden av dette mesh teltet stikker litt ut av kaitum forteltet men jeg kan enten "rulle det sammen" eller bruke en tarp for å dekke det som stikker ut. (kan ta bilder om det er interessant for noen.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.