Gå til innhold
  • Bli medlem

hjelp til å velge tursag


varmtvann

Anbefalte innlegg

Har spurt Fjellsport om når de regner med å få inn flere av Bigboy. Ellers holder jeg nå en knapp på denne, synes den har en fin balanse mellom vekt, pris og funksjonalitet og som jeg nevnte upstream har jeg en kollega som er fornøyd med sin ARS sag (i en litt mindre utgave):

https://hagesaks.no/produkt/super-turbocut-saga/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
57 minutter siden, varmtvann skrev:

Har spurt Fjellsport om når de regner med å få inn flere av Bigboy. Ellers holder jeg nå en knapp på denne, synes den har en fin balanse mellom vekt, pris og funksjonalitet og som jeg nevnte upstream har jeg en kollega som er fornøyd med sin ARS sag (i en litt mindre utgave):

https://hagesaks.no/produkt/super-turbocut-saga/

 

ARS saga er helt suveren! Overraskende effektiv og grei vekt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2019 den 10.11, Bjørn J skrev:

Sagene fra Silky har fått mye skryt, så det er sikkert knallgodt verktøy.
Men jeg bruker ikke tursag så veldig mye, og gikk for billigere varianter: Ei ganske lita sag fra Bahco (grønn med sort blad), og ei fra Biltema. Den siste fikk mye ros i en test av tursager i Villmarksliv, og jeg er imponert over kvaliteten og sage-effekten. Rett og slett ei super sag, og helt uslåelig til prisen. https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/sager/campingsag-2000016909

Den saga fra Bahco er nesten ubrukelig i forhold, men den er mindre og lettere å ta med seg. Treg å sage med, men god byggekvalitet. Til smågreiner og slikt er den helt OK.

Nok en stemme til Biltema sin campingsag. Billig og knallgod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 17.45, whistler skrev:

ARS saga er helt suveren! Overraskende effektiv og grei vekt. 

Da har jeg endt opp med å legge inn en bestilling på denne 😊 Synes den var vanskelig å velge mellom den og Silky Bigboy, men denne ble billigere siden de sendte fraktfritt (og den kostet litt mindre i utgangspunktet). Tror jeg blir fornøyd.  

Gleder meg til å teste den. Takk for hjelpen alle sammen!

Endret av varmtvann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2019 den 17.04, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Er ikke så vanskelige å sage med disse Silky sagene heller... Man må bare huske på at de bare sager på trekket, slik at man ikke må legge alt for mye kraft i det når man beveger bladet fremover... Jo færre tenner per tre cm avgjør hvor grovt bladet er... Den bigboy sagen har 6,6 tenner per 3cm... sagen i videoen nedenfor har 5 tenner..

 

Undrer på hvem som har bruk for den lange Silky saga, eller ekte "bågesag" (buesag).  :)  Må vel være de som har camp, i lavvo på vinteren og benytter vedovn. Folk har forskjellige behov, både når det kommer til sager og alt annet utstyr. Så det at TS og andre oppgir hva de ønsker å bruke utstyret til og på hvilke turer, er ofte nyttig å vite når det gjelder råd fra andre.

Ellers er det vel ikke så lange bladet som trengs, verken til vandring med telt, eller til dagsturer med bål. Har til og med kuttet trestammer/stokker, som er lengere enn bladet, på den sammenleggbare sagen jeg har hatt med. Men type blad (les; tanning, størrelse og kvalitet) har betydning. Det finnes nå mye bra på markedet, men også en del dritt. Men grenerelt, så er Silky sagene bra.

At noen er så uerfarne, at de bruker makt fremover på sager, er ganske naivt. Selv på sager med andre type tanning (tenner). Da kniper veden mot saga og da kan det føre til permanent vridning av bladet og det kan brekke. Det ofte er tilfelle, på slike små tursager. Og jeg tror det når folk er opptatt av, å sage raskt og med stor kraft og ikke fører sagbladet med redusert kraft fremover. Med redusert kraft vil bare saga sette seg fast og ikke knekke.   

Definisjonen på antall tenner, på sager, har aldri vær pr. cm, eller for hver 3. cm!  :(  Men - pr. tomme! Så, det annonsen skriver er tull.

Men ellers har du rett, desto færre tenner pr. tomme, desto større tenner. :) På håndsager (opprinnelig stikksag - men byggevareindustrien har jo stjålet det begrepet) har det vært normalt å oppgi både antall tenner pr. tomme og antall spisser/tupper pr. tomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tiur3 skrev:

Undrer på hvem som har bruk for den lange Silky saga, eller ekte "bågesag" (buesag).  :) Må vel være de som har camp, i lavvo på vinteren og benytter vedovn.

Eller folk som ligger under åpen himmel om vinteren og som fyrer skikkelig bål ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tubbs skrev:

Eller folk som ligger under åpen himmel om vinteren og som fyrer skikkelig bål ?

Ja - kanskje det.  :)Men da er det vel litt spesielle behov som bør oppgis, enten av den som spør, eller den som gir råd!

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tiur3 skrev:

Undrer på hvem som har bruk for den lange Silky saga, eller ekte "bågesag" (buesag).  :) Må vel være de som har camp, i lavvo på vinteren og benytter vedovn. Folk har forskjellige behov, både når det kommer til sager og alt annet utstyr. Så det at TS og andre oppgir hva de ønsker å bruke utstyret til og på hvilke turer, er ofte nyttig å vite når det gjelder råd fra andre.

Ellers er det vel ikke så lange bladet som trengs, verken til vandring med telt, eller til dagsturer med bål. Har til og med kuttet trestammer/stokker, som er lengere enn bladet, på den sammenleggbare sagen jeg har hatt med. Men type blad (les; tanning, størrelse og kvalitet) har betydning. Det finnes nå mye bra på markedet, men også en del dritt. Men grenerelt, så er Silky sagene bra.

At noen er så uerfarne, at de bruker makt fremover på sager, er ganske naivt. Selv på sager med andre type tanning (tenner). Da kniper veden mot saga og da kan det føre til permanent vridning av bladet og det kan brekke. Det ofte er tilfelle, på slike små tursager. Og jeg tror det når folk er opptatt av, å sage raskt og med stor kraft og ikke fører sagbladet med redusert kraft fremover. Med redusert kraft vil bare saga sette seg fast og ikke knekke.   

Definisjonen på antall tenner, på sager, har aldri vær pr. cm, eller for hver 3. cm!  :(Men - pr. tomme! Så, det annonsen skriver er tull.

Men ellers har du rett, desto færre tenner pr. tomme, desto større tenner. :)På håndsager (opprinnelig stikksag - men byggevareindustrien har jo stjålet det begrepet) har det vært normalt å oppgi både antall tenner pr. tomme og antall spisser/tupper pr. tomme.

Nå ga ikke jeg ts råd om å kjøpe den jeg har, men en som er ganske mye mindre, fordi jeg mente at det ville være et bedre valg ut i fra de kriteriene som var nevnt...

Folk får nesten selv gjøre seg opp en mening selv hva de foretrekker, og hva man har behov for... jeg kjøpte f.eks ikke min store silky sag bare for å kutte ved på tur, og den fungerer også meget godt til å skjære ned trær og busker på eiendommen hvor jeg bor... Og så skader det jo heller ikke at den også er fin å ha med på tur..  Man trenger selvfølgelig sjelden et slikt beist av en sag, men det er ganske moro :-) 

 Silky pleier av en eller annen grunn å oppgi både tenner per tomme og per tre cm.... "- 4 teeth per inch (5 teeth per 30 mm) teeth configuration "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

.... og den fungerer også meget godt til å skjære ned trær og busker på eiendommen hvor jeg bor... Og så skader det jo heller ikke at den også er fin å ha med på tur.. 

 Silky pleier av en eller annen grunn å oppgi både tenner per tomme og per tre cm.... "- 4 teeth per inch (5 teeth per 30 mm) teeth configuration "

Hva folk har behov for, burde gå frem av deres forespørsel, samme med rådene som gies!

For å kutte ned vinterved, benytter vel de fleste motorsag. Det gjør i alle fall jeg.  :) (2,5 - 3  favner pr. år). Og har de det, bruker de vel også det på trær på egen eiendom.  Men jeg har forsøkt både svans (på store trær - enhånds og tohånds) ) og andre sager for å felle, eller kutte opp trær. Også "bågesag".

Hvordan Silky omtaler sine produkter, er vel mindre interessant.  :(Jeg opplyste hva "bransjen" (produsenter og brukere) har brukt, i flere genarasjoner. 

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Tiur3 skrev:

Hvordan Silky omtaler sine produkter, er vel mindre interessant.  :(Jeg opplyste hva "bransjen" (produsenter og brukere) har brukt, i flere genarasjoner

Varmtvann  spurte om silkysagannonsen på Fjellsport og hva som menes ift antall tenner.i annonsen.. og jeg svarte i forhold til hva som menes med det...

Det kan godt være at bransjen har brukt slike benevnelser i generasjoner, men det er egentlig helt irrelevant i forhold til det svaret jeg ga...

Jeg nevnte vel ikke at det var ved jeg brukte sagen til? Skal jeg sage ved, så bruker jeg motorsag jeg også... Er mer smårydding...kutting av små trær og grener... til det fungerer den utmerket

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Det kan godt være at bransjen har brukt slike benevnelser i generasjoner, men det er egentlig helt irrelevant i forhold til det svaret jeg ga...

Jo - det har det! :) Fordi din forklaring er feil.  :( Om du siterte Silky, eller ikke, er urevevant.  Om du og/eller Silky oppfinner nye definisjoner er vel litt relevant, eller ikke? Tror du kan litt for lite om dette, til å kverulere. Og jeg mente det kun som en korrigering, av feil definisjoner angående begrep, om tenner på "håndsager". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tiur3 skrev:

Fordi din forklaring er feil.

Kan du forklare hva som er feil med min forklaring?

Jeg sa: "Jo færre tenner per tre cm avgjør hvor grovt bladet er... Den bigboy sagen har 6,6 tenner per 3cm... sagen i videoen nedenfor har 5 tenner.."

Grunnen til at jeg henviser til 3 cm... er fordi det er det det sto i annonsen som varmtvann spurte om...

I forhold til dette, er det irrellevant hva du og bransjen mener er riktig måte å definere det på...

Skjønner ikke at dette skal være så innmari vanskelig å forstå?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2019 den 7.44, Hengern skrev:

Har Silky gomboy 270, har fått den under tollfri grense fra ebay.  Meget effektiv, veier litt, men er verdt vekta om en skal fyre mye!  Akkurat denne er over tollfri grense nå pga dollarkurs, men den er nok straks under igjen...

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F252657459869

Denne fikk jeg lyst på så kontaktet selger og spurte om han kunne senke prisen med 1,5 dollar så jeg kom under grensen. Han opplyste at prisen de opplyser om i tollpapirene er utsalgspris minus ca 10 USD som er det de regner som frakt så kommer godt under tollgrensen med en oppgitt pris på 31,75 USD som da oppgis i Yen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Jeg sa: "Jo færre tenner per tre cm avgjør hvor grovt bladet er... Den bigboy sagen har 6,6 tenner per 3cm... sagen i videoen nedenfor har 5 tenner.."

Grunnen til at jeg henviser til 3 cm... er fordi det er det det sto i annonsen som varmtvann spurte om...

Det svaret var i hvert fall veldig nyttig for meg. Akkurat det jeg lurte på 😊👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, tubbs skrev:

Eller folk som ligger under åpen himmel om vinteren og som fyrer skikkelig bål ?

Det er denne typen bruk jeg primært har i tankene. Eller bare for en del kveldstimer ute på vinterstid før man kryper inn i teltet for å sove. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pettit skrev:

Denne fikk jeg lyst på så kontaktet selger og spurte om han kunne senke prisen med 1,5 dollar så jeg kom under grensen. Han opplyste at prisen de opplyser om i tollpapirene er utsalgspris minus ca 10 USD som er det de regner som frakt så kommer godt under tollgrensen med en oppgitt pris på 31,75 USD som da oppgis i Yen :)

Den sagen du linker til har en del finere sagblad enn de andre det har vært snakk om her, men det er du kanskje klar over?

står litt om de forskjellige typene sagblad her

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Den sagen du linker til har en del finere sagblad enn de andre det har vært snakk om her, men det er du kanskje klar over?

står litt om de forskjellige typene sagblad her

Hei, ja var klar over dette. Men gikk allikevel på en liten smell da jeg kjøpte den løsningen fra Biltema som er nevnt i tråden her for bruk på grovere ting. Sønnen min på 4 klarte å knekke håndtaket på den når han skulle dele opp juletreet vårt så kvaliteten der var ikke så mye å rope hurra for :) så da blir det vel å kjøpe et grovt blad ved siden av og kunne bytte litt. Kjøp billig, kjøp dyrt!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2019 den 20.06, Æljmækk skrev:

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/sager/buesag-2000018712

Denne buesaga har jeg god erfaring med.

Den sammenleggbare tursaga fra biltema som fikk gode skussmål i test er god å sage med men tåler desverre heller lite.

Har den buesaga fra Biltema selv. Helt fin sag,  billig er den og. Eneste jeg ikke liker er at den har saksesplinter der blad er festet. De er spiss og litt skarpe så skal en ha saga i sekken så bør den pakkes godt inn så den ikke stikker hull på noe. En kompis har en annen slkk sak, G-man eller noe tror jeg den heter. Der er det en bedre patent på feste så der holder det med en plastpose rundt når den skal oppi sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/18/2019 at 9:44 PM, Bjørn J said:

Men den kan ikke foldes sammen? Er ikke det en ulempe på tur - 50 cm sag er en lang ting, selv om den kommer med slire?

Det kommer litt ann på bruken. Den ikke foldbare ARS sagen med slire går helt fint i sidelommen på tursekken. Den store fordelen med lenger sagblad er hvor utrolig lite energi man bruker på å sage tilsvarende mengde ved  kontra en mindre foldesag. 

Jeg har også den mindre foldbare ARS sagen. På turer hvor det blir relativt lange etapper og mindre bålfyring så blir den lille sagen med. På kortere turer med mye bålfyring så blir storsagen med! 

Som flere nevner, man velger sag etter bruk.

En annen fordel med litt større sager som ikke er foldbare er at de ofte er litt mer robuste da man ikke har en foldemekanisme.

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på Posten og hentet saga. Har ikke fått testet den ennå, men førsteinntrykket er positivt mtp vekt og pakking. Den bør gli lett ned både i selve sekken og i en sidelomme. 

Fornøyd så langt 😊

Endret av varmtvann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.