Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen med erfaring med VAUDE SPACE SUL 1-2?


Kjetil.

Anbefalte innlegg

Vurderer nytt telt. Ønsker et frittstående og lett 1 mannstelt. Tiltenkt bruk er vår og sommer (sykkel og kajakk). Finner lite om space sul på nettet. Alternativet jeg har sett på er msr Hubba NX. Ønsker mulighet å kun sette opp innerteltet, slik man kan gjøre med både space sul og Hubba Nx. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ikke til bruken av noen av dem, men har et 1p telt med mye mesh. 

Du er kanskje kjent med telt med mye mesh, men om du ikke er det så er det i overkant mye trekk i slike telt synes jeg. Deilig i slikt vær som det var sist sommer, men noe kjølig om været er dårlig. 

Begge teltene du nevner har stor glippe mot bakken og det er i hovedsak slik disse teltene ventilerer. Ser for meg at teltet fra Vaude vil føles luftigere fordi meshpanelet i innerteltet går nesten helt ned til bakken. MSR teltet har litt tettere duk et stykke opp før det blir mesh og dette vil nok føles noe lunere om det blåser. 

Vaude gir vel noe større plass til bagasje da det ser ut til å være litt plass på baksiden i tillegg til en anelse større fortelt. 

Det kan forøvrig være gunstig å se på stengenes lengde sammenslått da det vil bety mye for hvor pakkvennlig det er i f.eks. sykkelvesker.

Om du vurdere å handle fra utlandet vil jeg anbefale en titt på Big Agnes Copper Spur HV 1 UL.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut til at du er ute etter et kvalitetstelt i det høyere prissjiktet, men jeg våger meg til å foreslå Naturehike Cycling allikevel, med tanken i hodet på at du kanskje ikke er interessert. Rimelig lett. Frittstående. Kan brukes uten ytterduk, eller kun ytterduk med bunnduk. 40cm langt sammenpakket. Er ikke noe for personer over 180cm. Kvaliteten er rimelig god og jeg brukte dette teltet på flere sykkelturer sommerhalvåret 2016 og var veldig fornøyd. Regn selvsagt IKKE med at dette teltet varer i mange-mange år med normal bruk.

https://www.naturehike.com/cycling-ultralight-silicone-one-man-tent/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg er 191 så kan ikke ha de korteste teltene. Jeg er klar over mye mesh på begge teltene, men har ikke erfaring med det. Men ser i hovedsak for meg å bruke det på godværsdager. Ønsker å kjøpe fra norge. Ser msr hubba kommer i forbedret utgave i år. Vaude teltet får en jo til 25 prosent rabatt titt og ofte på xxl. Kunne tenkt meg big agnes, noen som vet hvorfor disse ikke selges i norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellsport har veldig god pris på Hubba NX nå. Vanskelig å få dette billigere vil jeg tro.

Hvorfor BA ikke selges i Norge er jeg usikker på, men mulig prisen ville bli i overkant høy i forhold til andre telt av samme type. Men bruker man pengene på et BA vil jeg tro du får det ypperste av denne type telt, ekstremt lett, pakkvennlig og gjennomførbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at jeg i de siste par årene har vært veldig nær å trykke på kjøp av Big Agnes copper spur hv 1ul. Men sånn har det foreløpig ikke blitt. 

Jeg begynte å gå igjennom for / bakdeler med de teltene jeg har opp mot forventningene mens jeg er på tur. Jeg har erkjent at himmelen ikke alltid er skyfri her til lands.

Så hva er det største savnet når jeg er på tur enten det er på beina, kano, eller på sykkel. For meg er det litt plass til å skifte fra vått til tørt ovc. Det er også veldig tilfredstillende å ha litt plass innendørs når været er dårlig og det ikke frister å være ute. Det er også veldig deilig at ikke alt må foregå liggende. 

Jeg landet etterhvert på MSR Hubba Tour1 og har "nesten" funnet drømmeteltet. Mitt telt er fra 2017 og er litt tyngre enn 2018 modellen som selges nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.