Gå til innhold
  • Bli medlem

er det viktig med reinsdyrskinn på overnatting vinterstid?


Anbefalte innlegg

Jeg skal på min første vinter telttur om et par uker og tar med meg treåringen. Jeg har ikke lyst at vi skal fryse og lurer derfor på om jeg bør kjøpe reinsdyrskinn, for ekstra isolasjon? Har exped synmat 7 liggeunderlag og helsport huldreheimen sovepose. Jentungen har en litt tynnere juniorsovepose, men jeg tenker å ta med saueskinn og dundyne til henne også. Liggeunderlaget fikk vi til jul, så det har jeg ikke fått testet ut enda. Det er kun snakk om en natt, men blir gjerne flere turer etter hvert hvis denne turen blir vellykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke nødvendig med akkurat reinskinn, men det er veldig greit å ha med seg et ekstra underlag til å ha i tillegg til Exped (det kan gå hull på oppblåsbare underlag på de mest upraktiske tidspunkt). Et skumunderlag er greit å håndtere og røyter ikke ;)   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinskinn er ikke nødvendig, men du verden så deilig det er å ligge på! Anbefales på det varmeste - bokstavelig talt :D.
Tykke skumunderlag type Bamse er helt OK. Oppblåsbare underlag holder jeg meg unna, når (ikke hvis) de punkterer har du et problem. Kan også nevnes at Mr. Monsen heller ikke liker dem, nettopp pga. at de punkterer.
Hvis du kjøper reinskinn må du passe på det er tørket, ikke garvet. Rettere sagt: Hvis det er garvet må det være impregnert så det tåler fukt. De skinnene XXL selger er impregnert. Fordelen med garvet skinn er at det er mykere enn et tørket skinn. Skjær vekk ørene og skinnbitene som har gått nedover låret på dyret, slik at du får et rektangulært skinn i passe bredde, da blir det merkbart lettere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bjørn J skrev:

Tykke skumunderlag type Bamse er helt OK. Oppblåsbare underlag holder jeg meg unna, når (ikke hvis) de punkterer har du et problem. Kan også nevnes at Mr. Monsen heller ikke liker dem, nettopp pga. at de punkterer.

Men 7/9 cm oppblåsbart underlag er jo 4 hakk over uendelig mye mer komfortabelt å sove på enn 1,2 cm Bamseunderlag :D å derfor, ja takk begge deler ... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Heriks said:

Men 7/9 cm oppblåsbart underlag er jo 4 hakk over uendelig mye mer komfortabelt å sove på enn 1,2 cm Bamseunderlag :D å derfor, ja takk begge deler ... 

Ser den. Det viktige er at man ikke bare har det oppblåsbare underlaget med seg, men har en reserveløsning når det punkterer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synmat UL 7 isolerer helt greit, men man bør ha ett å supplere med.

Ett reinskinn har en r-verdi på omkring 4, men med 80 kilo mann oppå er r-verdien 2. Så da isolerer det omtrent som ett underlag for sommerbruk. Man trenger nok 2 underlag om det er reinskinn man skal ha med seg vinterstid, og ligger rett på snøen. 

 

(ref. randulf walles nyeste bok).

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Marius Engelsen said:

Synmat UL 7 isolerer helt greit, men man bør ha ett å supplere med.

Ett reinskinn har en r-verdi på omkring 4, men med 80 kilo mann oppå er r-verdien 2. Så da isolerer det omtrent som ett underlag for sommerbruk. Man trenger nok 2 underlag om det er reinskinn man skal ha med seg vinterstid, og ligger rett på snøen. 

 

(ref. randulf walles nyeste bok).

Det tror jeg ikke på, rett og slett. Eller så har Walle vært uheldig med valg av rein :D. Jeg har sovet på reinskinn i rundt 30 minus, uten annet enn teltduken mellom skinnet og snøen. Jeg har også overnattet i snøhule kun med reinskinn under posen, og ellers utallige vinternetter i telt med i varierende minusgrader. Jeg har aldri følt at skinnet ikke isolerte godt nok, og ingen andre jeg har snakket med har heller aldri hatt det kaldt på et reinskinn. Så i dette tilfellet stoler jeg mer på egne erfaringer enn Walles målinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelt er greit på vinter nesten uansett hvilken type man liker. 

 

Når vi er flere i vinterteltet så bruker vi gjerne er stort tynt underlag av "byggeplasstypen" som er klippet like stort som teltbunnen. Så har alle med seg ett hver av din favorittype. Gir triveligere teltmiljø og en viss isolasjon når man lener sg på gulvet utenom liggeunderlagene osv også...

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Bjørn J skrev:

Det tror jeg ikke på, rett og slett. Eller så har Walle vært uheldig med valg av rein :D. Jeg har sovet på reinskinn i rundt 30 minus, uten annet enn teltduken mellom skinnet og snøen. Jeg har også overnattet i snøhule kun med reinskinn under posen, og ellers utallige vinternetter i telt med i varierende minusgrader. Jeg har aldri følt at skinnet ikke isolerte godt nok, og ingen andre jeg har snakket med har heller aldri hatt det kaldt på et reinskinn. Så i dette tilfellet stoler jeg mer på egne erfaringer enn Walles målinger.

Men hvorfor er en R-verdi på 2 under 80 kilo trykk feil mener du? Har du forsøkt ett skumunderlag med R-verdi som er høy nok til at den reduseres til 2 ved trykk på 80 kilo under samme forhold å sammenligne med? Ville du frøset da, eller er det bare noe du tror?

Hvor mye synker R-verdien på ett oppblåsbart underlag når det er halvfullt? Det er avhengig av teknologien i underlaget, det står litt om det også i boken.6

Det er ikke Walle som har målt, og det er flere typer reinskinn som er testet. Du kan jo lese litt her, det står også mer i boken om underlag, måling av R-verdi osv.

Anbefaler boken, den tar for seg veldig mye om det som diskuteres på fjellforum. Forvarming av thermoser, smelting av snø (med og uten vann i kjelen), forskjell på primuser, CO gass i telt osv. «Hvorfor er det så kaldt å være våt» heter den.

Endret av Heriks
Slettet avfotograferte sider fra bok pga. opphavsrett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest mer av boken enn det du viser her (men skulle gjerne hatt den, jeg har respekt for Randulf Valle), men det han skriver kan forstås som at R-verdien til mange (de fleste?) liggeunderlag er oppgitt uten belastning.  I så fall er det nesten meningsløst å bruke R-verdi som referanse for hvor godt et underlag isolerer, for da er det plutselig mange flere faktorer som spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å finne litt informasjon om dette med R-verdi, og måling av den spesifikt når det gjelder liggeunderlag. Det ser ut for at alle produsenter oppgir verdien av et ubelastet underlag. Ikke nok med det, noen måler ikke verdien, de "estimerer/antar" hvilken R-verdi underlaget har. Therm-a-rest er en av de som faktisk måler underlaget ved hjelp av to metallplater og strøm.
R-verdi brukes også ved måling av hvor godt f.eks. vegger eller vinduer isolerer, da er det nok lettere å finne en eksakt verdi. Som liggeunderlag er det flere variabler som spiller inn, og det kompliserer målingen.
Med andre ord: jeg holder meg til reinskinn, fordi jeg vet at det er varmt nok :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med Thermarest og exped har hver sine målemetoder!.. det er ingen standard.

Er det varmt nok for deg, er det varmt nok for deg. Det må jo være det tryggeste valget, selv om smaken av reisadyrhår i kaffen ikke er der beste ;) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marius Engelsen said:

Til og med Thermarest og exped har hver sine målemetoder!.. det er ingen standard.

Nei, og der er problemet. Det er jo bortimot umulig å finne ut av hvor godt et underlag isolerer, og helt meningsløst å sammenligne modeller fra forskjellige produsenter.

PS: Reinhår i kaffen er ikke noe særlig, men i lapskaus, gryteretter, real turmat o.l. fungerer det utmerket. Og smørpakken har en magnetisk tiltrekning på reinhår. Kryddersmør heter det vel? :D:D

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ett reinskinn i hus og det endte opp med bytte av støvsugerpose 2 ganger. Vekta på det vet jeg ikke, men antar at det var tungt, gikk rett i søpla uten å prøve det en gang. Volumet er jo også voldsomt i forhold til oppblåsbare. Jeg ser overhode ingen fordeler med reinskinn bortsett fra at det ikke kan punktere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anders_G skrev:

Jeg har hatt ett reinskinn i hus og det endte opp med bytte av støvsugerpose 2 ganger. Vekta på det vet jeg ikke, men antar at det var tungt, gikk rett i søpla uten å prøve det en gang. Volumet er jo også voldsomt i forhold til oppblåsbare. Jeg ser overhode ingen fordeler med reinskinn bortsett fra at det ikke kan punktere.

Jeg kjøpte 3 stk like samtidig - ene er nå underlag for kattene ute pga det bestemte seg for å gå inn i en evig, intens røyteperiode her. De elsker i det minste å ligge oppå det ute på verandaen..

Synes de er gode og varme å ligge på men blir sabla glatt, så jeg har våkna av at je ghar måttet skli meg tilbake på plass nrå jeg har sovet på det, og så er det jo tungt å dra med seg så her tror jeg mine blir hjemme på vinterturer framover, så kan jeg heller unne meg noe annet - eller spare vekta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Elisabethsk said:

Synes de er gode og varme å ligge på men blir sabla glatt, så jeg har våkna av at je ghar måttet skli meg tilbake på plass nrå jeg har sovet på det, og så er det jo tungt å dra med seg så her tror jeg mine blir hjemme på vinterturer framover, så kan jeg heller unne meg noe annet - eller spare vekta.

Tørkede reinskinn er gjerne litt lettere enn garvede og impregnerte skinn. Men et tips: vekta blir betydelig redusert hvis man skjærer skinnet til et rektangel i passende bredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Bjørn J skrev:

Tørkede reinskinn er gjerne litt lettere enn garvede og impregnerte skinn. Men et tips: vekta blir betydelig redusert hvis man skjærer skinnet til et rektangel i passende bredde.

Smalere skinn, smalere bruksområde...


At det ikke finnes noen felles testemetode gjør jo at forum som dette lever. Det er dermed høyst relevant å spørre andre om hva de bruker og hvordan de opplever det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke prøvd reinskinn på overnatting enda. Men etter tips fra @Bjørn J kuttet jeg for en stund siden mitt til. De er nå ca 60 cm bredt, og alle «utstikkere» er kuttet bort.

Pakkvolum og vekt er greit, jeg bruker det masse på dagsturer. Det beste med det til dagsturbruk er at det ligger seg fint ned på steiner og benker der du vil sitte, mens skumunderlaget stikker ut, er stivt, ruller seg opp eller blåser vekk.

Jeg ser for meg at dette blir bra nedi kuldegropen til vinteren, og sammen med synmaten inni stoltrekket om natten, men det merker jeg vel. Er litt skeptisk til om det vil trekke fukt, eller hva som skjer om jeg søler på det. Får jeg ett fuktig og ekkelt underlag resten av turen? Ett skumunderlag er jo bare å tørke av/riste. Uansett, så får man ett ekstra villmarkspoeng om man har med seg ett dyreskinn ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg har jo ikke prøvd reinskinn på overnatting enda. Men etter tips fra @Bjørn Jmens skumunderlaget stikker ut, er stivt, ruller seg opp eller blåser vekk.

Prøv liggeunderlag som brettes, de er mye mer praktiske enn dem du ruller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anders_G skrev:

Prøv liggeunderlag som brettes, de er mye mer praktiske enn dem du ruller. 

Ja, det er de, jeg har slike. De ligger seg allikevel ikke i nærheten så fint på en benk eller fin stein som ett reinskinn ;) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Hanna og Nitro skrev:

Jeg skal på min første vinter telttur om et par uker og tar med meg treåringen. Jeg har ikke lyst at vi skal fryse og lurer derfor på om jeg bør kjøpe reinsdyrskinn, for ekstra isolasjon? Har exped synmat 7 liggeunderlag og helsport huldreheimen sovepose. Jentungen har en litt tynnere juniorsovepose, men jeg tenker å ta med saueskinn og dundyne til henne også. Liggeunderlaget fikk vi til jul, så det har jeg ikke fått testet ut enda. Det er kun snakk om en natt, men blir gjerne flere turer etter hvert hvis denne turen blir vellykket.

Det er mulig jeg er litt treg i oppfattelsen, men har du ett eller to exped underlag?
Hvis du har to burde det være rikelig, i alle fall hvis du tar med saueskinnet også, noe jeg ville gjort hvis jeg skulle hatt med en treåring. Ikke fordi jeg egentlig tror det er nødvendig varmemessig, men fordi det eneste (nesten i alle fall) som betyr noe er at treåringen får en god opplevelse og koser seg på tur, ellers kan det jo bli lenge til neste gang. Og et sauskinn (og også rein) hever jo kos- og hyggefaktoren betraktelig.

Hvis det er slik at du bare har ett underlag ville jeg hatt noe mer til jentungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg har jo ikke prøvd reinskinn på overnatting enda. Men etter tips fra @Bjørn J kuttet jeg for en stund siden mitt til. De er nå ca 60 cm bredt, og alle «utstikkere» er kuttet bort.

 

Jeg har brukt reinskinn i mange år til vinterturer, og har mange ganger vurdert å gjøre det samme, men nå har jeg to overnattinger i hengekøye med reinskinnet, og det jeg ser er at utstikkerne har en veldig nyttig funksjon. Feks så vil den bredeste delen av skinnet, og dens utstikkere gi god isolasjon rundt mine skuldre. Jeg kommer ikke i kontakt med noe hengekøyeduk. Den smalere delen av skinnet og dens utstikkere gjør det mulig for meg å ligge litt ut med kneet  uten å ligge rett på hengekøyeduken.

Når det kom til denne bruken er jeg veldig glad for at jeg beholdt skinnet originalt. Et fantastisk skinn, noe stort, men varmer godt og røyter lite. Sammen med Bamse holdt det meg varm og god gjennom hele natten (-5°C og en del vind). Har flere skinn av den typen man trenger 2-3 støvsugerposer på. Disse bruker jeg utelukkende til "hygge" ved bålet hjemme på gården. Et par turer i akebakken så er hårene borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, ingen87 said:

Jeg har brukt reinskinn i mange år til vinterturer, og har mange ganger vurdert å gjøre det samme, men nå har jeg to overnattinger i hengekøye med reinskinnet, og det jeg ser er at utstikkerne har en veldig nyttig funksjon. Feks så vil den bredeste delen av skinnet, og dens utstikkere gi god isolasjon rundt mine skuldre. Jeg kommer ikke i kontakt med noe hengekøyeduk. Den smalere delen av skinnet og dens utstikkere gjør det mulig for meg å ligge litt ut med kneet  uten å ligge rett på hengekøyeduken.

God utnyttelse av hele skinnet :-)
Jeg ser at du (og andre) har reinskinn som røyter mye, men jeg har aldri vært plaget med det. Det kommer nok bl. a. an på når dyret er slaktet (vinterskinn har lengre hår, men det sies at de røyter mer). Jeg har hørt en same si at skinn fra kastrerte bukker er de som røyter aller minst.
Det er helt klart individuelle forskjeller på reinskinn - stort nærmere et ekte naturprodukt kommer man vel ikke, da blir det slik. Forresten så er vel nettopp det at det er et naturprodukt et bra argument for å bruke reinskinn i stedet for et industrielt fremstilt plastprodukt med de miljø- og forurensingsmessige konsekvenser det innebærer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.