Gå til innhold
  • Bli medlem

Trefjøl under primus


Mayen

Anbefalte innlegg

Jeg har ei trefjøl jeg tenkte å ta med på tur, for å ha under primusen når jeg tenner denne opp. Det er slik som man bretter ut bena på, av en slik lav modell med gasslange. Altså ikke sånn du skrur oppå en gassflaske.

Men, er det nå så lurt å bruke trefjøl under? Vil ikke den ta fyr? Hva bruker man under i stedet? Jeg så et bilde av en som brukte trefjøl, og der var brunsvidd under primusen, på fjøla.

Alt man må tenke på...satt her og skulle skru fast primusen i fjøla, men så slo det meg, at dette er kanskje ikke så lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.fjellforum.no/forums/topic/18265-primusunderlag/?page=4&tab=comments#comment-434205

Her er en tråd om emnet, underlag til primus kan lages på mange måter.

Hensikten med underlaget er å unngå at primusen smelter seg ned i snøen, beskytte teltbunnen om det fyres i innerteltet, at den blir stødigere og samtidig ikke sklir.

Fester du den permanent er den vanskeligere å pakke, og mer sårbar, så en måte å feste den på der en også kan ha den løs under transport er det beste. Varmereflektor kan lages med aluminiumsfolie brettet noen ganger som legges mellom underlaget og brenneren.

Det er også viktig å prøvefyre og være kjent med primusen før tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trefjøl vil ikke ta fyr. Jeg liker å kun ha trefjøl uten alu folie. For hvis det blir noe søl under forvarming, vil ikke sølet renne så lett av fjøla og ned på bakken hvor du ikke har kontroll på drivstoffet.

Søler jeg tar jeg bare fjøla ut av teltet og tenner på. Når drivstoffet har brent opp slukker det av seg selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare trefjøl til mine brennere uten noe alufolie under noe problemer.

 

MEN dersom du skal bruke Soto Muka så ville jeg vurdert aluminiumsbeskyttelse mellom. Vi har satt fyr på et serveringsbrett og en treplate med kompis sin Soto.

Det skal sies at den er ekstrem når det gjelder varmeeffekt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.