Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda for nybegynner


klovn

Anbefalte innlegg

Hei!

Familien har hytte rett ved hardangervidda, og jeg lurer på om det er et område som egner seg for en nybegynner. Jeg er helt uerfaren og regner med å reise alene. Tenker i første omgang turer med én eller to overnattinger i telt. 

Har gått noen turer der tidligere, men har veldig lite erfaring med overnatting/telt. Hvor tidlig på året kan jeg forvente lite/ingen snø?

Lurer også på om dette er et egnet telt: https://www.fjellsport.no/sydvang-utoset-2-green.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I forhold til om det egner seg der du tenker, er litt vanskelig å svare på da hardangervidda er en stor plass. Så hadde hjulpet litt om du sa hvor på hardangervidda. Men de fleste plasser på hardangervidda egner seg for telting, så kan ikke tro at det skal være noe problem, så i så måte er det bare å kjøre på.

I forhold til snø er det stor forskjell på øst og vestvidda. Snøen går først i øst også forsvinner snøen på de vestre delene litt seinere. Her er det endel forskjell fra år til år når det blir bart. 

Så om du kommer med litt mer info så er det lettere å si noe.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket ut.no for det området du har tenkt å gå i? Hvis ikke så finner du her kart for området ditt med stier og høydeprofiler med beskrivelser. Avstander kan du måle med en funksjon i kartet. Siden du sier at du skal på tur aleine så er teltet du foreslår ganske stort og tungt og med mye mesh i inne teltet som gir et kaldt telt og trekk når det blåser opp, men en fordel om sommeren da når sola steiker. God tur.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er det bare å slenge på seg sekken og finne et vann du vil slå opp teltet ved. Dette er øst på vidda og blir det lite snø og tidlig smelting så kan det være gangbart fra begynnelsen av juni. Ellers så pleier det å være veldig fint fra midten av juni. Om du går inn på senorge.no og ser på snøhistorikken så kan du se hvordan det er med snø i området, du kan også søke tilbake i tid slik at du kan få en pekepinn på når det normalt sett er bart der.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet som du linker til har en hyggelig pris. Og om du ikke vet om dette er noe du kommer til å bruke mye tid på så kan det være et greit telt å starte med. Når det kommer til telt så har vi alle forskjellige preferanser. Noen vil ha mye plass, noen vil ha då lett som mulig telt, noen veldig robuste telt. Her er det masse variasjoner avhengig av hvem du spør. Det er ingen problem å gå med et telt som veier 3 kg, jeg hadde et telt som veide litt mere enn det (helsport reinsfjell 2 pro) på en 2 ukers vandretur på hardangervidda i fjor. Jeg valgte det teltet fordi det skulle være boligen min i 2 uker samtidig som jeg ville ha et robust telt som ville tåle det av vær som kunne komme min vei. 

Endret av tklami
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Pris er absolutt en viktig faktor ettersom jeg ikke vet hvor lenge interessen holder, så jeg går nok for dette teltet, og kjøper heller et dyrere senere. 

Sjekket ut.no, ser ut som det er mange bra turer der, takk! Blir vanskelig å vente helt til juni da 😕 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, klovn said:

Takk igjen. Pris er absolutt en viktig faktor ettersom jeg ikke vet hvor lenge interessen holder, så jeg går nok for dette teltet, og kjøper heller et dyrere senere. 

Sjekket ut.no, ser ut som det er mange bra turer der, takk! Blir vanskelig å vente helt til juni da 😕 

Er alltid mulig å teste litt i lavlandet tidligere på våren. Det kan også være greit for å finne ut av hva du vil ha med av utstyr samt at du blir vandt til å sette opp teltet. Dette er en fordel om det er litt vind eller om regnet kommer. Alltid en god idé å bli kjent med utstyret en skal bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjører mot Tuva turisthytte har du massevis av muligheter for korte og lange turer i flott terreng 😃 Du kan parkere langs veien eller på parkeringen inne ved Tuva. Kjører du helt inn til Tuva er det lettgått og fint å gå til Hein f. Eks. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.