Gå til innhold
  • Bli medlem

Svalbard i Feberuar/Mars


Anbefalte innlegg

Hei, jeg planlegger en vintertur til Svalbard i Feberuar/Mars, ca 8 netter ute, blir å vandre sammen med to andre og med ski og pulk. Vi har tenkt oss innenfor sone 10, og tar med oss rifle for isbjørnbeskyttelse. 

Det jeg lurer på, er om denne årstida er fin å reise på tur i, der oppe? Hvordan pleier det være med isbjørn? ses overalt? eller mere et skjeldent syn og dermed ikke så farlig som en fort skal ha det til? 

Hva er påkrevd å ha? innenfor sone 10? rilfe regner e med at er et must, men er det noe mere? vi tenker å leie snublebluss om mulig, noen som vet hva dette koster å leie, og hvor? signalpenn/pistol er det også noe som ses på som et "must"? nødpeilesender? 

Frakt av utstyr blir jo fort klønete og dyrt. Pulk på fly, av typen transporter 155 fra fjellpulken, går den som innsjekket bagasje med pulkbag oppå? våpenkofferten, kan den kun sendes alene? eller kan e kombinere skibagg og våpenkoffert? 

Jeg setter stor pris på all hjelp! 

Mvh Amund 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får leigd det meste av tryggleiksutstyr, inkl rifle hjå I. G. Paulsen.

Februar /mars er tidleg vinter, så trur de kan rekne med det meste av forhold inkl voldsom kulde og snøfall. 

Pulk e nok spesialbagasje.

Sluttstykke i vanleg bagasje våpen for seg. 

Fyll ut aktuelle skjema for våpen, hugsa ikkje navn.

Signalpistol e et must. Ved isbjørnkonfrontasjon er det eit poeng å gjer jobben med å skremme, helst utan rifleskot om naudsynt. Er kje berre de som skal beskyttast, men også bjørnen, frå uheldige situasjonar som kan føre til at ein må skyte. 

Eit poeng å leige ei bikkje eller to, som ekstra bjørmevakt? Har eg hatt når eg har vore der. 

Ja. Du kan rekne med å møte isbjørn overalt. Eller ikkje sjå. Eg har vore der to gonger og har sett bjørn begge gonger, nært. Fleire gonger siste turen. Andre har budd på Svalbard i mange år og ikkje sett. Poenget er at ein aldri veit, og ein tek forhåndsregler.

Elles ; god tur :)Om de ikkje har vore der før er det berre å glede seg.

Eit poeng å orientere seg om scootertrafikk m.m. Er ein del av det i området nær byen og delar av område 10. 

Vurdere uttransport med scooter sjøl for å sleppe tidsbruk på transportetapper vekk frå scooterled og sterkt beferda område? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått prata med Norwegian, dem sa at pulken min med bag oppå ska kunne gå som innsjekket bagasje, rifle har e, så den blir dratt med. 

Blir nok da å stikke innom I. G. Paulsen for å leie utstyr. Ca ligger prisene på? Ca hva vil leie av bikkje koste? og hvor? 

Vi blir å vandre fra Longyearbyen, null scootertransport på oss 😅 

Skjema for våpen, gjelder det svalbard eller flytransport? 

edit:

Har nå sendt mail til IGP og spurt om priser på leie av nødutstyr.

Endret av AmundJS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi kun ska bevege oss innenfor sone 10 så blir det kun skjemaet for møte med isbjørn e treng å bry meg om (hvis e oppdager en)? Innenfor sone 10 er etter hva jeg har forstått fritt for ferdsel så lenge du ikke setter varige spor, handler med vett i hue og har med nødvendig isbjørnsiking? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur innafor område 10 er ikkje meldeplikt på. 

Eg har hatt med eiga rifle sjøl 1 gong men synes det blei mykje prakk, mykje usikre folk på flyplassane osv, så siste to turane, Grønland og ein endå ein tur til Svalbard har eg kjøpt og gitt bort, eller leigd hjå IG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Barskekarsten skrev:

Svalbard er ikke Norge og ikke EØS så skjemaet det refereres til er skjemaet til Tolletaten for midlertidig utførsel av våpen: https://www.toll.no/no/varer/vapen/reise/

Har du europeisk våpenpass så skal du slippe dette tøyseskjemaet, slik er d i hvertfall ut av norge og inn i sverige/danmark/finland (ville dobbeltsjekka så det ikke er noe eget for svalbard). Europeisk våpenpass er gratis, og krever bare passbilde av deg, noen utfyllte skjema og oppmøte hos sheriffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Barskekarsten skrev:

Svalbard er ikke EØS så du trenger skjemaet og gå på rødt.

Men den midlertidige utførselen er fra norge, og norge er EØS. Har man europeisk våpenpass så slipper man å levere skjema for midlertidig utførsel uansett hvor man man reiser til i verden. Må man søke om midlertidig utførsel for å gjennomføre enn midlertidig innførsel til svalbard?

Jeg har aldri reist til svalbard, men er godt kjent med reglene for å ta med våpen ut av norge. Kan hende jeg tar feil her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt på sysselmannen.no så fant jeg dette:

Det er ingen egne regler for å ta med våpen til Svalbard. Ved reise til Svalbard må våpenkort, evt en utlånserklæring medbringes. Europeisk våpenpass er også gyldig dokumentasjon. Utenlandske borgere må tollklarere våpenet ved innreise til Norge.

Endret av Sig Man
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sig Man skrev:

Etter å ha lest litt på sysselmannen.no så fant jeg dette:

Det er ingen egne regler for å ta med våpen til Svalbard. Ved reise til Svalbard må våpenkort, evt en utlånserklæring medbringes. Europeisk våpenpass er også gyldig dokumentasjon. Utenlandske borgere må tollklarere våpenet ved innreise til Norge.

Det er nett innreisa som kan bli trøbbel med  om ein ikkje har aktuelle skjema. Har i alle fall eg opplevd. Om det er feil handsaming frå personell er godt mogleg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Tessatroll skrev:

Det er nett innreisa som kan bli trøbbel med  om ein ikkje har aktuelle skjema. Har i alle fall eg opplevd. Om det er feil handsaming frå personell er godt mogleg. 

Kan hende problemet er at de mener at du da ikke har gjennomført utførselen skikkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svalbard ER NORSK. Men det er tollfri sone. Så i forhold til å reise med rifle er det som å reise med rifle innenlands. Rifle i låsbar koffert. Sluttstykke og evt ammo i annen bagasje. Si ifra at bagasjen inneholder våpendeler. 

Unntaket når du kommer tilbake er hvis du har kjøpt rifla tollfritt på Svalbard. Da må du tolle den inn. Men rifla er da allerede registrert på rett måte hos politiet siden det fungerer på samme måte på Svalbard som på fastlandet FORDI Svalbard ER NORSK!

Ellers kan det være lurt å ta en telefon til Sysselmannen uansett hvis du er helt fersk. Selv om du ikke skal utenfor område 10.

Anbefaler også sterkt å vurdere scootertransport. Evt så er det et scooterfritt område i enden av adventdalen som det er mulig å legge turen til. 

 

Øystein

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god hjelp fra alle!! 

Blir da å søke om våpenpass, så problemet blir nokk løst der. Angående Satelittelefonen og nødpeilesender så kjøper e en. Har sendt mail tel IGP angående leie av snublebluss og signalpistol. Så da lurer e nå på en siste ting, og det er telt. 

Valg av telt, til nå så har e brukt Bergans Wiglo LT4, detta har vist seg supert vinterstid og i sterk vind, type 20m/s. Han ene som ska være med på turen, prata med en, han sa at alle Lavvo-lignende saker er bare å drite i å bruke på Svalbard.. Hva er deres syn på bruk av Wiglo? E har ikke så lyst til å måtte kjøpe nytt telt bare fordi én har hatt dårlig opplevelse med det.. og e har hørt mye skryt tidligere om Wiglo i sterk vind, så hva tenker dere? Holder Wiglo til Svalbard-vær i månedsskiftet februar-mars? Levegg av snøblokker blir me å laga uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Da var turen vel gjennomført og ingen skader har skjedd. Planlegginga av turen gikk som smurt, alle tre fikk med det som skulle opp og ned igjen. Så her er en "liten" rapport. Bare å spørre hvis det er noe.

Kjøpte meg en Garmin InReach Explorer+, sos fikk vi heldigvis ikke bruk for men fy så godt det var å ha en GPS til tider og kjekt å kunne melde hjem for spørsmål om værmelding og skredinformasjon. Anbefales sterkt å skaffe InReach, både for turer på fastlandet og langtvekkistan. Signalpistol kjøpte jeg meg i Longyear78, denne fant vi ut at ikke kunne ha fungert i kulda pga gammal grease i mekanismen som vi ikke fikk ut 🙃

Fly opp og fly ned gikk supert, pulk går som vanlig innsjekket bagasje men må sendes hos spesialbagasje pga lengde, ski og våpen var null stress hverken opp eller ned, var rimeligere å ta med eget våpen enn å leie, pluss at vi da fikk med oss 2 rifler, så èn kunne gå på do i trygghet mens de to andre fikk gjøre sitt.

Vi kjøpte inn mat og proviant i Longyearbyen, dette var dyrt, men øl og tobakk var rimelig så det gikk opp i null. Første natta sov vi på hotell, gjestehuset 102, kjekt men langt å gå til sentrum for å handle. Snublebluss kosta 1000 for perioden vi var der, men husk å ta med noen solide stenger/stolper for tråden.

Dag 2 i Longyearbyen dro vi ut til Bolterdalen med taxi, dette kosta noe under 500 for 3 pers og henger for all bagasjen. 

Gjennom turen så gikk vi alt fra 17km til 25km hver dag, i totalen ble det 105km ish. Da hadde vi 1 hviledag. Anbefaler sterkt å la optimismen holdes på et lavt punkt, disse slettene (Reindalen og Colesdalen) er langt fra artige å gå. Du ser enden av sletten når du kommer ut av dalen, jubler over å snart være fremme men sletten ender aldri. Det var kaldt til tider men du vender deg fort til kulda, det verste du kan gjøre er å søle bensin på fingrene, husk da å vaske dem kjapt med snø, grundig! 

Jeg er sjeleglad for at vi tok med ekstra primus og ekstra stangsett til teltet, for dette fikk vi bruk for, og nei det var ikke vind som ødela teltstanga, men en klønete meg. På det meste hadde vi 11m/s vind, dette var siste natta. Før dette var det toppen 6m/s, bygde ikke en eneste levegg faktisk, så Bergans Wiglo LT4 er toppers! Fungerer utmerket og er veldig fornøyd med dens 160cm takhøyden. Husk alltid å fylle primustankene fulle før du legger ut på tur, vi fikk problemer med den ene da den var tom, det samla seg slush inni den pga kondens. Vanligvis koker jeg aldri opp vannet helt med mindre det er til kaffi, nå måtte vi det fordi det er en såkalt musepest inærheten av Colesbay. Det å koke opp vannet bruker mye mer tid og brennstoff enn bare å smelte snø og varme opp vannet, så bruk to primuser om dere kan! 

Om dere vil se litt bilder fra turen så ligger det til nå 3 bilder på Instagram kontoen min @amundstaaland, og flere kommer. Ligger også litt tekst og drøftinger om selve turen under hvert bilde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også si at "monsterbakken" eller Fardalsbakken fra Fardalen til Longyearbreen er J*****. Bruk hiketommelen om dere kan. Vi fikk pulkene frakta til toppen på den måten og var sjeleglad for det, så vi gikk opp med liten sekk på ryggen. Det var også skredfare der når vi skulle opp, så vi kunne ikke ha telt i bunn av Fardalsbakken natta før, hadde vi kunnet det så hadde det var mulig å gått opp hele bakken med pulk med god motivasjon og god tid, men det hadde ikke vi da. 

Endret av AmundJS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.