GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Lokale aktivitetstreff


Glenn_G

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen 😁

Jeg har ikke vÊrt sÊrlig aktiv pÄ Fjellforum sÄ det er mulig at det jeg leter etter allerede eksisterer i en diskusjon et eller annet sted her inne, isÄfall sÄ er det bare jeg som er for dÄrlig til Ä lete. Grunnlaget for innlegget er at jeg har hatt en del forskjellige hobbyer som involverer Ä vÊre vÊre ute eller som gÄr direkte under friluftsliv. Det er ogsÄ mange andre friluftsaktiviteter jeg kunne tenke meg Ä prÞve, men mye er dyrt og krever ogsÄ kurs eller mye kunnskap for Ä i det hele tatt fÄ prÞve om det er noe man vil drive med.

 

Det finnes jo treff som ekstremsport-veko i Voss, men det jeg lurer pÄ er om medlemmer her inne har organisert litt og laget en eller annen form for lokale mini-treff der man samles pÄ et sted som har muligheter for Ä drive med flere forskjellige aktiviteter? Som feks at man har felles teltomrÄde et egnet sted ved havet og at det da blir utgangspunkt for topp-/spaserturer, surfing/kiting, klatring, padling, fisking osv og sosiale samlinger ved grillen. Da kunne man hjulpet andre til Ä fÄ prÞve seg pÄ det man selv liker Ä holde pÄ med og sÄ kunne man selv fÄ prÞvd noe nytt.

 

Synes selv at det hadde vĂŠrt utrolig spennende Ă„ vĂŠre med pĂ„ noe sĂ„nt og hĂ„per at det finnes noe lignende  😁

Endret av Glenn_G
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Treff er kjekt! :D Bare Ä sette i gang. Stor stas. Ta en titt innom her, sÄ ser du jo litt av hvilke type treff som har vÊrt tidligere og sÄ er det bare Ä legge ut der dersom du har lyst til Ä fÄ med deg noen pÄ tur/treff selv. :)

https://www.fjellforum.no/forums/forum/16-turfĂžlge-forumtreff/

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 minutter siden, Glenn_G skrev:

Hehe, joda det er jo en mulighet. Men var ikke svar pĂ„ spĂžrsmĂ„let som var om noe sĂ„nt har vĂŠrt gjort fĂžr? 😉

Jeg vet. Fordi jeg ikke vet om noe slikt. Men alle egne initiativ er velkomne. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ok :) Jeg tenker at det krever nok en hel del Ä arrangere noe sÄnt om det skal vÊre et skikkelig treff. Jeg hÄpet jo at dnt eller noen andre store med sponsorer og masse frivillige allerede hadde slike arrangementer. GÄr jo selvsagt ann for "vanlige folk" Ä arrangere sÄnt ogsÄ da, iallefall i veldig liten skala.

 

Men jeg er fersk i "min" aktivitet som er klatring og i tillegg er jeg ogsĂ„ innflytter sĂ„ jeg har veldig begrenset nettverk, noe som gjĂžr det vanskeligere for meg Ă„ prĂžve Ă„ dra igang sĂ„nt. Men jeg tror at om man hadde fĂ„tt samlet etpar folk fra hver aktivitet sĂ„ hadde det vĂŠrt nok til Ă„ prĂžve Ă„ finne egnet plass til Ă„ ha en liten samling en helg. Og om det er veldig uhĂžytidelig sĂ„ er det vel ikke sĂ„ mye mer enn sted og en dato man trenger sĂ„nn sett? Hvis en klubb eller noe sĂ„nt arrangerer sĂ„ mĂ„ de nok ha en del forsikringer samt ambulanse tilgjengelig osv vil jeg tro? Men hvis det bare er at en del tilfeldige folk avtaler over nett at de vil mĂžtes en helg og drive med litt risikable fritidsaktiviteter sĂ„ er det kanskje en helt annen sak? Det er jo noe som man mĂ„tte vĂŠrt sikker pĂ„ iallefall! Kjipt Ă„ plutselig bli kriminell og/eller skylde masse penger pga at man forsĂžker Ă„ dra igang et treff đŸ˜±

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Cluet nÄr det kommer til ansvar er vel om det er organsiert, ikke hvem som arrangerer. Men en del organisasjoner har forsikring for det som er i deres regi, som gjÞr at hvis noen kompiser drar sammen sÄ mÄ man ha egen, mens hvis det er klubben som arrangerer sÄ er man dekket av dens forsikring.

Her i omrÄdet, uten noen tilknytning til Fjellforum, var det noen Är en vanlig kombinasjon med samlinger for padlere og klatrere sammen. Men da var det sÄnn at man ordnet seg selv, man kunne ikke forvente Ä komme pÄ en buffet og prÞve litt av hvert og sÄ sto folk til tjeneste. Men drar man pÄ noe sÄnt, sÄ er det vel fort sjanser for Ä fÄ prÞvd det andre, om man driver med det ene.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hmm. Men hvis feks 5-6 personer som driver med klatring, padling og kite sier at de skal drive med dette et oppgitt sted og skriver hvilken helg det gjelder. Og sÄ skriver de at de skal teste hverandres aktiviteter i tillegg til Ä holde pÄ med det de kan best. Og at de inviterer alle som er interessert i det samme til Ä komme dit og gjerne vÊre like nysgjerrige og inkluderende. Da burde vel ansvaret ligge pÄ hver enkelt, akkurat sÄnn som det gjÞr hver gang vi er ute og driver med de tingene pÄ egenhÄnd? - Og da ligger det ogsÄ en viss forventning om at folk tar seg tid til Ä la andre fÄ prÞve seg litt ogsÄ  ;)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

7 timer siden, Glenn_G skrev:

Hmm. Men hvis feks 5-6 personer som driver med klatring, padling og kite sier at de skal drive med dette et oppgitt sted og skriver hvilken helg det gjelder. Og sÄ skriver de at de skal teste hverandres aktiviteter i tillegg til Ä holde pÄ med det de kan best. Og at de inviterer alle som er interessert i det samme til Ä komme dit og gjerne vÊre like nysgjerrige og inkluderende. Da burde vel ansvaret ligge pÄ hver enkelt, akkurat sÄnn som det gjÞr hver gang vi er ute og driver med de tingene pÄ egenhÄnd? - Og da ligger det ogsÄ en viss forventning om at folk tar seg tid til Ä la andre fÄ prÞve seg litt ogsÄ  ;)

Jepp. En uorganisert vennesamling. Rett og slett. Og da er det som du sier hvert enkeltes ansvar. 

Fra Ä ha drevet med mye organisert styr og helvetes mas innen aktiviteter sÄ vil jeg aldri noen sinne dra igang slikt igjen. Sabla mye styr og mas. Men Ä dra igang en mindre vennesamling er bare gÞy.

Og den type folk du vil leke med er jo som regel ikke sÄnn superbegeistra for organiserte ting. De vil gjÞre som de vil. Ta ting litt pÄ sparket. De kjÞrer gjerne lavbudsjett ogsÄ sÄ Ä skulle betale noen for Ä orge for dem, er ikke helt det som drar dem. Men man kan eventuelt dra igang en film/grill-kveld (filmvisning ute kan funke om man er litt kreativ) for en lav sum penger for Ä samle alle til en real fest. 

Men det er en genial ide Ä dra igang noe sÄnt. Bare sett av en helg og et sted og be folk ta med kajakker og klatresko og alskens andre remedier. Og sÄ fÄr de som vil, mÞte opp. Og alle fikser seg sjÊl. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

9 timer siden, Glenn_G skrev:

Hmm. Men hvis feks 5-6 personer som driver med klatring, padling og kite sier at de skal drive med dette et oppgitt sted og skriver hvilken helg det gjelder. Og sÄ skriver de at de skal teste hverandres aktiviteter i tillegg til Ä holde pÄ med det de kan best. Og at de inviterer alle som er interessert i det samme til Ä komme dit og gjerne vÊre like nysgjerrige og inkluderende. Da burde vel ansvaret ligge pÄ hver enkelt, akkurat sÄnn som det gjÞr hver gang vi er ute og driver med de tingene pÄ egenhÄnd? - Og da ligger det ogsÄ en viss forventning om at folk tar seg tid til Ä la andre fÄ prÞve seg litt ogsÄ  ;)

Jo mer tydelig du er pÄ at dette ikke er et organisert arrangement pÄ noe vis, jo mer innafor ansvaret pÄ hver enkelt er du nok. Vi er nok mange som er der Gittamo er, jeg er helt enig. Det er mye sÄnn det har funka for eksempel med pinsetreff i Lofoten, der folk har mÞttes for i hovedsak klatring men ogsÄ padling og sÄnt. Folk vet at her mÞtes folk pÄ den tiden, og sÄ kommer de som vil og ordner seg helt sjÞl. Tror ingen forventer at det er organisert, bortsett fra at noen klubben kan sette opp felles tur. Da begynner man Ä bli mer organisert. (Men akkurat hvor grensen gÄr er det vel ingen som vet?)

Endret av Miamaria
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Veldig enig med det dere sier begge to, sÄ akkurat ansvar ved ulykker tror jeg det gÄr ann Ä holde pÄ hver enkelt. Men det er et ansvar til vi mÄ ta hensyn til og det er omrÄdet vi camper i. Det ble nevnt festing og vi mÄ selvsagt regne med at folk benytter sjansen til Ä ta seg en fest sammen med likesinnede, noe som selvsagt er greit. Jeg vil jo tro at flesteparten av de som er med pÄ et sÄnt opplegg tar det rolig med alkoholen sÄnn at de e i stand til Ä vÊre aktive neste dag men det e jo alltid noen som ikke begrenser seg like mye. Derfor tror jeg det er viktig at vi finner et omrÄde hvor det er lett Ä rydde opp etterpÄ og vi mÄ nok regne med at ikke alle rydder opp etter seg.

 

Marerittet er jo at det skulle ende opp med Ă„ miste et klatrefelt som resultat av dĂ„rlig oppfĂžrsel, knuste flasker, engangsgriller alle veier eller at bonden dukker opp midt i en voldsom fest der fulle folk rafter i fjellveggen og slĂ„ss i kano... Ok, var kanskje i overkant at alt dette skulle skje samtidig men har sett fester som har vĂŠrt pĂ„ det nivĂ„et der😂😂 

 

SÄ vi mÄ finne hvilke kriterier vi har for stedet og sÄ prÞve Ä finne et egnet sted. Jeg tror jo ikke at det blir noen voldsom fest da men jeg regner med at det uansett blir et visst lydnivÄ nÄr man samler en gjeng frihetselskende risikosÞkere uansett om de er edru eller ikke, sÄ det kan vi jo ogsÄ ta stilling til. Men det er jo like viktig at omrÄdet er egnet for det vi vil holde pÄ med! Jeg har ikke prÞvd alle disse kjekke tingene som folk driver med, sÄ er litt vanskelig Ä vite hva som kreves av stedet. Men jeg har jo noen ideer, sÄ kan andre komme med flere:

*MĂ„ ha plass til Ă„ parkere mange biler.

*MĂ„ vĂŠre i gangavstand fra parkeringen. Eventuelt at man kan padle utstyr fra nĂŠr parkering til camp.

*MĂ„ vĂŠre nĂŠr et klatrefelt.

*MÄ vÊre nÊr sjÞ. - Og gjerne nÊr et vann ogsÄ sÄ folk kan fÄ prÞve kajakk og kano for fÞrste gang.

*Mulighet for Ă„ sette opp endel telt.

*Et flatt omrÄde i gangavstand sÄ det gÄr ann Ä la folk prÞve kite.

*Ikke midt i et veldig aktivt turomrÄde om mulig.

*Ikke veldig nÊr bebyggelse sÄ vi unngÄr klager pÄ stÞy.

*Helst nÊr interessante fjell for de som vil pÄ topptur.

 

Det er jo en vanskelig liste Ä oppfylle og det er sikkert flere krav ogsÄ siden jeg ikke kan noe om kiting og kajakk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Finnes masse teltplasser og sÄ lenge dere ikke skal vÊre der en evighet sÄ kan dere jo telte «hvorsomhelst». Jeg vil anbefale deg Ä kjÞre en lokal testrunde og gjÞre det helt low key. Man vet aldri hvordan det blir. Men oftest er det mange som er gira pÄ Ä bli med men som faller av lasset i siste Þyeblikk. Spesielt om det blir for mye styr. 

Ofte kan det se ut som det er litt enten eller. Enten low key og romslig eller banke igjennom et superseriÞst opplegg med stappa timeplan. 

Det har vÊrt organisert noe lignende fÞr for jenter. Nasjonal Jentesamling. Det kosta mye og var et heftig program men sÄ absolutt gÞyalt ut. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Skulle det blitt noe som gÄr utenom klubber osv sÄ er det opplagt at det mÄ bli low key og uten noe som helst "timeplan" annet enn hvor det skal vÊre og hvilke datoer. Det mÄ vÊre gratis Ä arrangere og folk mÄ ta med egen mat osv. Er en fordel om man fÄr noen til Ä stille med griller da, sÄ kan man unngÄ disse forbannede engangsgrillene. Og man kan ogsÄ lage mat pÄ hva man enn bruker nÄr man er pÄ tur. SÄ selv med noen felles griller sÄ trenger man ingen plan pÄ sÄnt. De som har med griller avtaler bare med de som vil lÄne plass pÄ grillen selv, sÄ gÄr det seg til. De fleste er vel en smule anarkister og man drar ikke pÄ kosetur en helg for sÄ Ä ha et voldsomt program. 

 

HÄper jo at hvis det blir alvor av dette at man kan ha et lite gjennomgÄende tema da som er Ä la folk fÄ teste forskjellig. At helgen er tenkt Ä handle litt om Ä teste nye ting og Ä hjelpe andre til Ä fÄ prÞve det man selv er sÄ glad i. Skal man bare vÊre i sin egen boble og kun leke selv uten Ä vÊre sosial sÄ mÄ jo det ogsÄ vÊre lov altsÄ. Men det gÄr iallefall ann at man i utgangspunktet sier at vi er en gjeng som skal campe og teste hverandres hobbyer og at alle andre som deler tankegangen er hjertelig velkommen til Ä bli med.

 

Men er uansett veldig begrenset hvor mye vi kan planlegge fÞr det plutselig er et arrangement. SÄ er jo stort sett lokaliteten vi mÄ ta oss av. Og der er det jo en ting til; hvis vi plutselig er en hel del folk ute i terrenget sÄ er det jo forferdelig dumt Ä ende med dopapir og dritt under hver eneste busk..  SÄ kanskje prÞve Ä finne et sted som er noenlunde i nÊrheten av bensinstasjon eller annet sted med toalett?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det finnes mange etablerte campplasser. Gjerne med bÄl/grill og en lurvete utedo. Men Ä finne et sted bÄde med klipper og sjÞ vet jeg ikke. 

Minner meg om mine yngre dager da vi hadde vĂ„r egen Camp 4 pĂ„ HankĂž. Her sov man under busker og i telt og noen kom padlende ogsĂ„. Det er fortsatt yrende liv der om sommerene men jeg vet ikke hva som er av fasiliteter der nĂ„. Den gang da mĂ„tte vi til og med ta med alt ferskvann fra fastlandet og ut til Ăžya ogsĂ„. Ble tungt med bo, vin, vann og klatreutstyr. SĂ„ vi kutta kraftig ned pĂ„ maten 😂 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg er ikke kjent nok med omrĂ„dene siden jeg kun har klatret i litt over et Ă„r og er innflytter som tidligere nevnt. Her i Hordaland sĂ„ er det jo enormt mange gode klatrefelt pĂ„ Sotra og Øygarden. Er flere rundt omkring ogsĂ„ men de vet jeg ikke noe om. I Øygarden er man jo en liten kjĂžretur fra skikkelig do men det kan jo hende at det er bedre andre steder? Har jo planer om Ă„ klatre i Uskedalen til sommeren, mener Ă„ ha lest at det er litt mer tilrettelagt der ute. Men det mĂ„ jo passe for mer enn klatring og jeg aner ikke hvordan det er i Uskedalen. Men det er jo masse turvante folk her inne, sĂ„ det kommer kanskje noen gode forslag etter hvert 😁

 

HĂžres gĂžy ut den Ăžya du snakket om, mĂ„ ha vĂŠrt moro 😎😁

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

For det fÞrste: VÊr oppmerksom pÄ at slike arrangement ikke faller inn under almenretten, sÄ en samtale med grunneier behÞver ikke vÊre sÄ dumt. 
Videre: En slipper ikke unna ansvar ved Ä hevde at arrangementet er "uorganisert" eller noe slikt, sÄ man kan like gjerne skrive ned noen ord om HMS og sikkerhet fÞrst som sist, det er ikke sÄ veldig vanskelig. Det mange ikke er klar over er at er det kan vÊre straffbart Ä ikke ha gjort akkurat det (legg merke til at jeg skriver "kan vÊre", ikke "er"). Det ogsÄ mange ikke er klar over (bl.a. pga. alt for mange historier fra USA som juridisk sett er milevidt fra Norge pÄ dette omrÄdet), er at for at et uhell skal fÄ noen strafferettslige eller erstatningsrettslige fÞlger for arrangÞr, mÄ det utvises det som kalles "grov uaktsomhet".  (Det er derfor jeg tÞr Ä arrangere kajakktreff :-D )
Til slutt: Min erfaring med slike treff er at det er greit Ä ha en klubb i ryggen, bl.a. for Ä ha en Þkonomi i ryggen hvis det skulle pÄlÞpe mer utgifter enn inntekter (selv om det er et gratisarrangement hvor hver deltager sÞrger for seg selv, kan det overraskende fort bli noen kroner i utlegg, og da er det greit Ä slippe Ä ta det av egen lomme, men spre det heller ut over medlemmene i en klubb.....)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

FĂ„r klargjĂžre litt hva jeg har tenkt her, for tror ikke alle snakker om samme ting her nĂ„. FĂžrste posten min lurte jeg jo pĂ„ om det fantes et treff som var arrangert av klubb eller noe. NĂ„r det ikke eksisterte sĂ„ ble vi fort enige om at det var for avansert Ă„ planlegge for oss. SĂ„ diskusjonen havnet over pĂ„ Ă„ heller bare finne noen her inne som vil det samme og sĂ„ bare komme oss ut. At man da skriver hva man skal og hvor, samt inviterer folk til Ă„ bli med bĂžr da vĂŠre lov? I alle tilfeller sĂ„ er det du skriver om inntekter og utgifter fullstendig irrelevant siden det selvsagt ikke kreves penger og alle bare tar med det de trenger selv 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.