Gå til innhold
FrkSol

2 -3 Dagers vintertur Hardangervidda - alene

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Lurte på om det er noen som har prøvd denne turen ? Skjult lenke - logg inn for å se den 

Jeg vurderer å ta den alene i slutten av mars, og ønsker heller å sove i telt enn i hytte. At været er bra er selvfølgelig en forutsetning. 

Muligens jeg skal ha med hund, det kommer an på hundens form når vi er kommet så langt. Newfoundlandshund forsåvidt, så hun klarer seg fint i både kulde og snø :)

Av utstyr har jeg det meste av vinterutstyr (tror jeg) , kun telt som er et typisk 4- sesongs telt.

Har teltet vinterstid i minus  6 - 8 grader men aldri mer enn en natt av gangen og aldri på fjellet.

Er det noen som har noen anbefalinger i forhold til hva jeg bør tenke på før jeg legger ut på noe sånt alene ? og evt noen som har prøvd? 

Eller har andre anbefalinger til en tur som lar seg gjennomføre på ski på en helg?  Bor i Bergen så alle plasser det ikke tar vinter og votter å komme seg med bil eller helst tog herfra er av interesse 

Endret av FrkSol

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
23 minutter siden, Sig Man skrev:

Tror du har funnet en fin rute, jeg tenkte haugastøl med en gang jeg leste innledningen din. Her har du muligheter for å komme deg ned i lavlandet om ting skulle bli trist, eller så har du muligheter til å korte ned på turen uten problem om føret skulle bli trått. Sjekk ut værmeldingen og planlegg god tid til etablering av leir, så går dette kjempefint :)

Tusen takk for oppløftende svar😃 

Da tør jeg fortsette planlegging av denne turen🤗

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Luesveis skrev:

Med fare for å spørre om det helt opplagte: Du har selvsagt snøplugger til teltet, for du har brukt teltet på snø før? :-)

Hehe🙈 har brukt d på snø, men har ikke snøplugger. Etter litt søking tidligere i dag så havnet det på handlelisten😊 Takk for tips! Kom gjerne med flere om du har, uansett hvor opplagte de måtte være for erfarne vinterteltere ☺️

Endret av FrkSol

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Tusen takk for gode tips.

Fort gjort å glemme viktige ting om man ikke planlegger nok .

Tenkte turen i slutten av mars når det er større sjanse for godvær😊 

her er det jeg har av utstyr:

- rago down winter  fra helsport (-17) limit

- exped syntmat 7lw (R verdi 4,9) 

- mammut bamse extreme skumunderlag

- Sea to summit regular hodepute

- reinskinn (om jeg gidd dra på det)

- telt: vaude space L 3p  

- stormkjøkken på gass og rødsprit

- vintergass

og selvfølgelig skiutstyr og ull i alle fasonger 😊

på handlelisten foreløpig står det

- vinterplugger til telt

- snøspade

- kart og kompass 

Sikkert mye som er kjekt å ha, men siden dette er første flere dagers tur alene og ikke minst i vinterfjellet så ønsker jeg ikke handle inn mer enn jeg må for å være trygg i tilfelle dårlig vær skulle dukke opp🙄

Endret av FrkSol

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Med fare for å være helt blond 😳

kan man ikke bruke bensin i rødspritbrenneren? 

Forløpig har jeg kun brukt gass/vintergass...

Endret av FrkSol

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
9 timer siden, virrma skrev:

Vi hadde soveposer omtrent i samme leie som du beskriver på påsketuren på Hardangervidda i fjor, og endte opp med temperaturer ned til -30. Da måtte alle triks tas i bruk: Dobble soveposer som beskrevet over, foret jervenduk over oss, varmeflaske,  tykk ullstillongs/ulltrøye, balaklava + ullue, ullvotter, varmeskjørt og dunjakka som ekstra isolason over mage/bryst. Da sov vi godt, begge to. 

:)

Det er helst dette jeg temperaturmessig bekymrer meg litt for ( angrer på at jeg solgte Kodiak dunposen nå...) jeg har laget meg en lakenpose i 90% merionull. Vil det gjøre susen mon tro? alternativt har jeg også en mammut compakt 3 sesongs syntetpose.

Vektmessig er lakenposen og soveposen omtrent det samme. Det er mer et spørsmål om plass i sekken. 

Blir forresten svett i posen i minus 6 grader med tynt ull og dårlig liggeunderlag (kaldt på rumpa da :D ) 

10 timer siden, Vandrefalken skrev:

Så jo helt knall ut det her, selve turen også, ååhh! :D Jeg har endt opp med å ha vaaarmt vann i en flaske som tåler det (liters flaske Nalgene) inni en ullsokk som fotvarmer når det har blitt kaldt nok, og det kan fort holde lenge i posen. :) Ikke at det var sånn super-tips, men men 😅 Skal heller gi en bedre kommentar om jeg kommer på noe. Så om ikke annet, god tur når den tid kommer! :D 

Det var planen å ha med seg en god gammeldags varmeflaske, men dette er jo litt lurere, da kan jeg jo bruke vannet om morgenen :)

12 timer siden, Luesveis skrev:

Ytterteltet går ikke helt ned til bakken, som gir lufting, som er fint i sommerhalvåret, men om vinteren kan det bli veldig kaldt om det blåser.   Men det kan delvis kompenseres ved å skuffe snø på sidene av teltet, forutsatt at det ikke blåser mye og snøen er løs, og/eller lage levegg.

Jeg håper du kan bruke kart og kompass?  Blir det dårlig sikt, trenger du en GPS for  å navigere.

Du kan godt få en fin tur med det utstyret du lister opp, om været og forholdene er gode.  Men om vinteren trenger man sikkerhetsmarginer å gå på, om været blir dårligere enn meldt, om noe skjer underveis, o.l, og jeg synes kanskje du har litt små marginer.  Du kan sikkert få lånt utstyr av folk her eller andre steder.

Tenkte å bruke snø... Alternativt kan jeg gå til innkjøp av et rimelig telt beregnt på slike turer, spørsmålet er jo om det er noe bedre. 

Kart og kompasskunnskapene kommer seg :)

Sikkerheten er det jeg er mest bekymret for, spesielt siden jeg planlegger dra alene. Turen er egentlig en hytte til hytte tur,  merket rute sådan, så der er det jo litt å gå på (betjente hytter). Jeg foretrekker og ønsker å bo i telt, både fordi jeg liker være alene og ønsker gå litt utenfor min egen komfortsone med dette. Vil likevel ikke legge ut på en 2-3 dagers tur alene i fjellheimen midtvinters om jeg ikke føler meg 100% trygg på at jeg har det jeg trenger med meg med tanke på hvor fort været kan snu fra fantastisk til jævlig :? 

Mange gode råd og tips her, og alt tas imot med stor takk:)

spørs om jeg våger dette nå da.... 

Endret av FrkSol

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for oppmuntring :) 

Testturer blir det forhåpentlig opp til flere av, bare det blir vinter her etterhvert også:) 

Noen tips til kjøp av bensinbrenner? 

Tur rapport skal bli :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
1 time siden, virrma skrev:

Ikke meningen å skremme deg, altså!

Ingen fare, det klarer jeg helt fint på egenhånd 😂 

alt blir naturligvis utfra en vurdering av været når det nærmer seg. Men ingenting er bedre enn tips og råd fra dere som allerede har prøvd 😊 Det er ikke store detaljene alltid som utgjør forskjellen på en vellykket tur og en kjip tur ☺️

Endret av FrkSol

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Leinad skrev:

Det eneste jeg ville sett på er brenneren. Jeg må innrømme at jeg aldri har gitt vintergass en skikkelig test selv, men det er det en grunn til også. Så det er vel kanskje det eneste jeg virkelig ville ha revurdert. Om ikke annet så kan du sikkert få låne en bensin- eller multifuelbrenner av noen i Bergen? De vil sikkert lære deg å bruke den også. 

Men siden du spør om tips til kjøp av brenner så er ihvertfall mitt tips en multifuel.

Er denne noe? Skjult lenke - logg inn for å se den

Har Trangia Stormkjøkken 25-4UL

Eventuelt andre forslag til multifuel? Har ikke gassbrenner til kjøkkenet enda så da kan jeg like godt investere i en slik en om det er noe å satse på ? 

Igjen, tusen takk for oppmuntrende ord! Det gjør bare at jeg gleder meg enda mere:) 

4 minutter siden, Leinad skrev:

Nei, denne turen tror jeg blir veldig bra! Det eneste du bør være redd for er å bli hekta og ende opp med 4 vintertelt til forskjellige forhold, 5 soveposer, 3 pulker, 8 hunder til å trekke alt du må ha med deg, 3-4 par fjellski osv osv. Vent litt.. Det er kanskje ikke noe å frykte det heller. God tur!

Det eneste med denne setningen som gir grunn til bekymring er plass hjemme og lommeboken :D  Tusen takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, whistler skrev:

Mitt tips: Glem "Multifuel" og kjøp en ren bensinbrenner og en ren gassbrenner til sommeren. Totalsummen blir omtrent den samme og du får sannsynligvis brennere som fungerer bedre. I tillegg slipper du drasse med deg en tung multifuel brenner på sommerturene. Sikkert mange som er uenig, men det er min erfaring ;-)

Da må jeg spørre om du vet om det finnes ren bensinbrenner til trangia?

Jeg har brukt vanlig brenner og stormkjøkken og jeg foretrekker stormkjøkken. Det er rett og slett mer stabilt og de gangene jeg har med 3 barn på tur så er det en absolutt fordel ( vi har vært på vintertur der kasserollen med kjøttsuppe plutselig var en del av snøen fordi et av barna var borti brenneren og den tippet overende... 😮 ) 

Målet er ihvertfall å få tak i noe som kan brukes sammen med stormkjøkkenet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
39 minutter siden, Leinad skrev:

Bare vent og se, du... :) 

Hvis du har trangia fra før ser jo den multifuelen veldig flott ut. Jeg vet ingenting om den bruksmessig mtp regulering, co2 utslipp og alt det der.

Det koker vel ned til din egen vurdering. Kan hende noen andre her har erfaring med den trangiabrenneren. 

:D 

Det er det jeg har, om noen har erfaring med denne så setter jeg veldig stor pris på tilbakemelding, skal ikke ut å kjøpe helt enda:) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
1 time siden, whistler skrev:

Du får ihvertfall Skjult lenke - logg inn for å se den. Koster en 100-lapp eller noe sånt. Mulig det finnes til andre brennere også, men det vet jeg ikke. Vet flere her har ordnet det til selv.

Skjult lenke - logg inn for å se den

utfra det jeg forstår her så fungerer det visst med flere typer multifuel brennere ? 🤗 

54 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Du får masse gode råd her, men jeg skal gi deg det jeg tenker er det aller beste rådet du kan få.

Se om du klarer å få presset inn en eller to turer med en overnatting på kvamskogen eller i bergsdalen før du drar til hardangervidden. Du kommer til å bruke de første overnattingene på å «finne ut av alt», og da kommer du til å få mye mye mer ut av turen din på hardangervidden i mars!

En liten plate til primusen og en oppvask kost til å børste vekk snø bør du huske.

Får du dårlig vær, tåke, dårlig sikt/whiteout er det lett å gå rett utfor en skavl eller nedi en gryte. Tenk på værmeldingen, og ha med en GPS eller noe sånt som kan hjelpe deg å finne veien om du skulle gå deg bort.

Men som sagt, prøv å få deg en overnatting hvor du må smelte snø, før du sitter på vidden i 3 dager med en rødspritbrenner som du ikke får fyr på, eller en gassbrenner som ikke slipper gass utav boksen ;)

Det skal jeg prøve så sant det kommer snø på disse kanter😊 

oppvaskkost er lurt, det glemmer jeg hver eneste gang jeg er på tur🙈

GPS håper jeg å få lånt/ leid. 

Endret av FrkSol

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Oppvask kost er ikke til oppvask, men til å børste snø av klær før man går inn i teltet ;)

Det har snødd en del på kvamskogen de soste par dagene, ikke langt unna skiføre, og de ivrigste har allerede begynt nå på skogen :D 

🙈🙈🙈Tenkte en til snø og en til maten😂🙈

må handle litt før jeg prøver meg på det ser d ut til🙄 men er jeg heldig så blir d snart 😃

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
44 minutter siden, martin.m skrev:

Skjult lenke - logg inn for å se den: Har lest igjennom tipsene her, men det er en ting som jeg ikke har sett nevnt: Skal du gå med sekk eller pulk? 

Sekk er planen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er helt imponert over engasjementet folk viser på denne siden! Det er helt fantastisk å få så mange gode råd og tilbakemeldinger på det man spør om :)jeg har et par spørsmål til:

- Vil det være fullstendig galskap å ta en sånn tur uten elektronisk GPS og/ eller den berømte nødpeilsender? ( værmeldingen er fortsatt avgjørende for om jeg gjennomfører dette) 

- Hvis det er: MÅ jeg ha begge deler? Kan man klare seg med bare en? Isåfall hvilken er mest nødvendig? 

- Holder det med feks SPOT? har funnet denne til en rimelig penge brukt, men har lest så mange forskjellige ting om den. 

Det blir en del utgifter ser jeg totalt sett, så jeg spør rett og slett fordi jeg ikke har anledning til å dra om jeg MÅ ha disse tingene, med mindre noe av det jeg har funnet på finn duger. Det blir rett og slett for dyrt hvis jeg må kjøpe det nytt. Samtidig så er det penger ut vinduet å leie slikt utstyr for en 500 lapp, da kan jeg like godt kjøpe brukt. 

Dette er ting jeg overhodet ikke har greie på, så jo mer utfyllende svar jo bedre :)

Når det gjelder alt annet har jeg med god hjelp fra dere og litt googling funnet ut av det aller meste :) Mulig det blir noen testovernattinger i kaldere vær når jeg bare har fått skaffet meg bensin/ multifuel brenner

Endret av FrkSol

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 minutter siden, Lompa skrev:

Det er helt greit å ta turen uten nødpeilesender eller GPS, så sant du kan lese kart. Siden du har tenkt å gå via turisthytter, så kan du skrive deg inn i boka på Finsehytta før avgang, og oppgi at du skal gå til Krækkja. Da kan du stikke innom Krækkja og skrive deg inn der. Det samme på Tuva, Rauheller eller hvor du velger dagen etter. De har telefonkontakt mellom hyttene hver dag, og vet hvor mange som forventes å komme. Selv om man ikke skal bo på hyttene så kan man gjøre dette.

10 minutter siden, Anders_G skrev:

Jeg mener det ikke er nødvendig. Du kan bruke kart og mobilen kan brukes i nødstilfelle. Skulle du havne i forhold som gjør navigasjon vanskelig så får du heller slå leir å vente på bedre forhold. Nødpeilesender/satellitt kommunikasjon klarer du deg også uten, du vil klare å finne dekning til mobilen eller folk som kan hjelpe. 

Tusen takk for gode svar alle tre :) Er jo greit å prøve dette før man går til innkjøp av dyrt utstyr som kanskje ikke blir brukt mer enn en gang.. ;) 

Endret av FrkSol

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 11.1.2019 den 11.54, Kristian den ukristne skrev:

Klarer deg fint uten gps, men om du føler behov for å ha det for å gjennomføre turen har jeg en Garmin gpsmap 64st som du kan låne. Bare ikke spør hvordan den fungerer, for den blir lite brukt ;-)

Hehe :D skal si ifra om jeg føler det blir nødvendig. Tusen takk! :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 19.2.2019 den 18.33, SiriTyb skrev:

Følger, da jeg lurer på lignende ekspedisjon i de tider der oppe :)

hva slags ski bruker du på en slik tur?

Du er velkommen til å slå følge med meg 😃 

jeg har åsnes liv Arnesen ski med kortfell.

blir min første tur om været holder og jeg finner ut av transport fra Haugastøl til Geilo 🙈 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, Esp1 skrev:

Turen din høres kjempespennende ut! Jeg skal på en lignende tur snart og lurte på hvilke vurderinger du har gjort rund værforhold det er forsvarlig å legge ut på tur i? Er det 'greit' å gå dersom det er 15m/s vind og snø? 

Jeg er nok av den forsiktige typen og siden jeg ikke har gjort dette før (flere dager med ski og telt ) så med 15m/s vind meldt er det nok stor sannsynlighet for at jeg ikke gjennomfører. Foreløpig ser værmeldingen for neste helg bra ut, og nå både gleder og gruer jeg meg 😳

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 timer siden, Andre Pedersen skrev:

god tur, og husk fjellvettreglene! ingen skam og snu, bare si til deg selv: du var tøff som prøvde, så er det bare å prøve igjen

:)

Tusen takk for det 😃 Termos er på listen, og jeg begynner å bli veldig klar for dette nå 🤗  Satser på at dette blir bra, bare været nå blir bra så jeg kan gjennomføre 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
48 minutter siden, Vandrefalken skrev:

Gleder meg sånn på dine vegne, hadde nesten glemt ut at turen ikke var gjort enda 😅 Kos deg, masse! :D 

Så gøy😃 Det skal jeg så absolutt ! 😎

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 timer siden, Friluftsnoob skrev:

Hvor mange timer tar denne turen? Står at den er lett og barnevennlig, men hvor høy snittfart kan man regne med? Avhenger selvsagt av tyngde på pulk, føre, vær, snømengde, løype? etc. men snakker vi 3-5km/t eller 6-10km/t?

Jeg har beregnet å gå ca 3-5km/t. Om det er reelt vil vise seg. Planen er to overnattinger og har mer el mindre bare nedkjøringen til haugastøl igjen dag 3 (hjemreise). 

Desverre er værmeldingen så dårlig nå at sannsynligheten for at det blir tur denne helgen er liten. Det vil vise seg ila morgendagen om jeg drar el ei 😐

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen dårlig ide det :) varselet endrer seg hele tiden, så jeg tar ting veldig som det kommer. Alt er pakket og klart i tilfelle, og skulle jeg være så heldig at det ser lysere ut kan jeg like godt dra lørdag -mandag som fre- søn. Kjøre opp dagen i forveien må jeg uansett. 

hvis ikke så får jeg bare håpe at anledningen byr seg igjen til å ta en sånn helg, helst i år :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.