Gå til innhold
  • Bli medlem

2 -3 Dagers vintertur Hardangervidda - alene


FrkSol

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurte på om det er noen som har prøvd denne turen ? https://www.ut.no/tur/2.1883/ 

Jeg vurderer å ta den alene i slutten av mars, og ønsker heller å sove i telt enn i hytte. At været er bra er selvfølgelig en forutsetning. 

Muligens jeg skal ha med hund, det kommer an på hundens form når vi er kommet så langt. Newfoundlandshund forsåvidt, så hun klarer seg fint i både kulde og snø :)

Av utstyr har jeg det meste av vinterutstyr (tror jeg) , kun telt som er et typisk 4- sesongs telt.

Har teltet vinterstid i minus  6 - 8 grader men aldri mer enn en natt av gangen og aldri på fjellet.

Er det noen som har noen anbefalinger i forhold til hva jeg bør tenke på før jeg legger ut på noe sånt alene ? og evt noen som har prøvd? 

Eller har andre anbefalinger til en tur som lar seg gjennomføre på ski på en helg?  Bor i Bergen så alle plasser det ikke tar vinter og votter å komme seg med bil eller helst tog herfra er av interesse 

Endret av FrkSol
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du har funnet en fin rute, jeg tenkte haugastøl med en gang jeg leste innledningen din. Her har du muligheter for å komme deg ned i lavlandet om ting skulle bli trist, eller så har du muligheter til å korte ned på turen uten problem om føret skulle bli trått. Sjekk ut værmeldingen og planlegg god tid til etablering av leir, så går dette kjempefint :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, FrkSol skrev:

Av utstyr har jeg det meste av vinterutstyr (tror jeg) , kun telt som er et typisk 4- sesongs telt.

Har teltet vinterstid i minus  6 - 8 grader men aldri mer enn en natt av gangen og aldri på fjellet.

Med fare for å spørre om det helt opplagte: Du har selvsagt snøplugger til teltet, for du har brukt teltet på snø før? :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Sig Man skrev:

Tror du har funnet en fin rute, jeg tenkte haugastøl med en gang jeg leste innledningen din. Her har du muligheter for å komme deg ned i lavlandet om ting skulle bli trist, eller så har du muligheter til å korte ned på turen uten problem om føret skulle bli trått. Sjekk ut værmeldingen og planlegg god tid til etablering av leir, så går dette kjempefint :)

Tusen takk for oppløftende svar😃 

Da tør jeg fortsette planlegging av denne turen🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Luesveis skrev:

Med fare for å spørre om det helt opplagte: Du har selvsagt snøplugger til teltet, for du har brukt teltet på snø før? :-)

Hehe🙈 har brukt d på snø, men har ikke snøplugger. Etter litt søking tidligere i dag så havnet det på handlelisten😊 Takk for tips! Kom gjerne med flere om du har, uansett hvor opplagte de måtte være for erfarne vinterteltere ☺️

Endret av FrkSol
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke når du har tenkt turen. Men beregn at det kan bli betydelig kaldere enn 8 minus. Så beregn godt liggeunderlag og pose. 

Så er det noe jeg selv må minne meg på ofte ved vinterturer. Så er det å smelte nok snø å få i meg nok veske. 

Og ikke minst. Viktig å skifte til nytt tørt innerste ull lag med engang man har slått leir. 

Ellers gode tips fra Sig 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips.

Fort gjort å glemme viktige ting om man ikke planlegger nok .

Tenkte turen i slutten av mars når det er større sjanse for godvær😊 

her er det jeg har av utstyr:

- rago down winter  fra helsport (-17) limit

- exped syntmat 7lw (R verdi 4,9) 

- mammut bamse extreme skumunderlag

- Sea to summit regular hodepute

- reinskinn (om jeg gidd dra på det)

- telt: vaude space L 3p  

- stormkjøkken på gass og rødsprit

- vintergass

og selvfølgelig skiutstyr og ull i alle fasonger 😊

på handlelisten foreløpig står det

- vinterplugger til telt

- snøspade

- kart og kompass 

Sikkert mye som er kjekt å ha, men siden dette er første flere dagers tur alene og ikke minst i vinterfjellet så ønsker jeg ikke handle inn mer enn jeg må for å være trygg i tilfelle dårlig vær skulle dukke opp🙄

Endret av FrkSol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er klar for nye utfordringer på fjellet. Får du det til ville jeg tatt noen netter i telt på snø før turen slik at du får litt erfaring og rutine med hva som funker og hva som ikke funker.

Ellers ville jeg vurdert å låne en bensinbrenner og lære den å bruke. Du kan fort få -20 grader og da fungerer det dårlig med gass. Du trenger 3-5 liter vann i døgnet og det er ikke lett å få smeltet med dårlig effekt fra en gassbrenner. Et alternativ kan være å låne et isbor om du ikke har. Det veier litt, men det gjør drivstoff til snøsmelting også. Med isbor får du enkelt friskt og godt vann :-)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, FrkSol skrev:

Med fare for å være helt blond 😳

kan man ikke bruke bensin i rødspritbrenneren? 

Forløpig har jeg kun brukt gass/vintergass...

Det kan du ikke. For å bruke bensin trenger du en egen brenner. Disse koster fra cirka 1000,-. F. Eks. Optimus Nova er en enkel og god brenner som er blant de rimeligste. 

Men helt sikkert noen du kan låne av til du finner ut om vintertelting er noe du vil drive mer med 😃 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FrkSol skrev:

- rago down winter  fra helsport (-17) limit

- telt: vaude space L 3p 

 

- kart og kompass

Soveposen har nedre komfortgrense på -10, det er mulig den ikke isolerer nok om det blir skikkelig kaldt, selv om du har med mye ull.

Teltet er et tresesongstelt etter det jeg kan se.  Ytterteltet går ikke helt ned til bakken, som gir lufting, som er fint i sommerhalvåret, men om vinteren kan det bli veldig kaldt om det blåser.   Men det kan delvis kompenseres ved å skuffe snø på sidene av teltet, forutsatt at det ikke blåser mye og snøen er løs, og/eller lage levegg.

Jeg håper du kan bruke kart og kompass?  Blir det dårlig sikt, trenger du en GPS for  å navigere.

Du kan godt få en fin tur med det utstyret du lister opp, om været og forholdene er gode.  Men om vinteren trenger man sikkerhetsmarginer å gå på, om været blir dårligere enn meldt, om noe skjer underveis, o.l, og jeg synes kanskje du har litt små marginer.  Du kan sikkert få lånt utstyr av folk her eller andre steder.

Jeg synes det er spennende med utfordringen du gir deg selv, og jeg heier på deg og håper du får en flott tur 👍  Men du må ha nok marginer til at det blir en trygg tur som gir mersmak.

Endret av Luesveis
formattering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jo helt knall ut det her, selve turen også, ååhh! :D Jeg har endt opp med å ha vaaarmt vann i en flaske som tåler det (liters flaske Nalgene) inni en ullsokk som fotvarmer når det har blitt kaldt nok, og det kan fort holde lenge i posen. :) Ikke at det var sånn super-tips, men men 😅 Skal heller gi en bedre kommentar om jeg kommer på noe. Så om ikke annet, god tur når den tid kommer! :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg blir bra, særlig med god vurdering av værmelding og forhold før du drar.

Som flere har vært innom, ville jeg tenkt litt på sovepose. Den enkleste (og billigste) løsningen er et 2-pose-system. Har du kanskje en tynnere sovepose liggende? Selv den enkleste sommerpose utenpå (eller inni) Helsport-posen vil gi deg mye varmere netter. Det kan bli skikkelig kaldt på natta, særlig ved klarvær. Varmeflaska som Vandrefalken nevner  fungerer glimrende, og gir deg også en god start på matlagingen/kaffekokingen neste morgen. En jervenduk kan også gi ekstra varme, og når du snakker en såpass kort tur ville jeg ikke bekymre me for kondens. For ordens skyld må jeg også nevne at det er særdeles viktig å snøre soveposen godt igjen, både rundt nakken og rundt hodet, og sov gjerne med balaklave. Du vil holde all den varme luften inne og den kalde ute. Jeg har møtt såpass mange som ikke gjør det, at jeg synes det må sies. 

Vi hadde soveposer omtrent i samme leie som du beskriver på påsketuren på Hardangervidda i fjor, og endte opp med temperaturer ned til -30. Da måtte alle triks tas i bruk: Dobble soveposer som beskrevet over, foret jervenduk over oss, varmeflaske,  tykk ullstillongs/ulltrøye, balaklava + ullue, ullvotter, varmeskjørt og dunjakka som ekstra isolason over mage/bryst. Da sov vi godt, begge to. 

Jeg støtter forslaget for øvrig forslaget om å bruke bensinbrenner og å teste telting på snø i lavlandet først.

 

Forresten: avhenging av teltet så kan mange av snøpluggene erstattes med ski og staver. :)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, virrma skrev:

Vi hadde soveposer omtrent i samme leie som du beskriver på påsketuren på Hardangervidda i fjor, og endte opp med temperaturer ned til -30. Da måtte alle triks tas i bruk: Dobble soveposer som beskrevet over, foret jervenduk over oss, varmeflaske,  tykk ullstillongs/ulltrøye, balaklava + ullue, ullvotter, varmeskjørt og dunjakka som ekstra isolason over mage/bryst. Da sov vi godt, begge to. 

:)

 

Det er helst dette jeg temperaturmessig bekymrer meg litt for ( angrer på at jeg solgte Kodiak dunposen nå...) jeg har laget meg en lakenpose i 90% merionull. Vil det gjøre susen mon tro? alternativt har jeg også en mammut compakt 3 sesongs syntetpose.

Vektmessig er lakenposen og soveposen omtrent det samme. Det er mer et spørsmål om plass i sekken. 

Blir forresten svett i posen i minus 6 grader med tynt ull og dårlig liggeunderlag (kaldt på rumpa da :D ) 

 

10 timer siden, Vandrefalken skrev:

Så jo helt knall ut det her, selve turen også, ååhh! :D Jeg har endt opp med å ha vaaarmt vann i en flaske som tåler det (liters flaske Nalgene) inni en ullsokk som fotvarmer når det har blitt kaldt nok, og det kan fort holde lenge i posen. :) Ikke at det var sånn super-tips, men men 😅 Skal heller gi en bedre kommentar om jeg kommer på noe. Så om ikke annet, god tur når den tid kommer! :D 

Det var planen å ha med seg en god gammeldags varmeflaske, men dette er jo litt lurere, da kan jeg jo bruke vannet om morgenen :)

 

12 timer siden, Luesveis skrev:

Ytterteltet går ikke helt ned til bakken, som gir lufting, som er fint i sommerhalvåret, men om vinteren kan det bli veldig kaldt om det blåser.   Men det kan delvis kompenseres ved å skuffe snø på sidene av teltet, forutsatt at det ikke blåser mye og snøen er løs, og/eller lage levegg.

Jeg håper du kan bruke kart og kompass?  Blir det dårlig sikt, trenger du en GPS for  å navigere.

Du kan godt få en fin tur med det utstyret du lister opp, om været og forholdene er gode.  Men om vinteren trenger man sikkerhetsmarginer å gå på, om været blir dårligere enn meldt, om noe skjer underveis, o.l, og jeg synes kanskje du har litt små marginer.  Du kan sikkert få lånt utstyr av folk her eller andre steder.

Tenkte å bruke snø... Alternativt kan jeg gå til innkjøp av et rimelig telt beregnt på slike turer, spørsmålet er jo om det er noe bedre. 

Kart og kompasskunnskapene kommer seg :)

Sikkerheten er det jeg er mest bekymret for, spesielt siden jeg planlegger dra alene. Turen er egentlig en hytte til hytte tur,  merket rute sådan, så der er det jo litt å gå på (betjente hytter). Jeg foretrekker og ønsker å bo i telt, både fordi jeg liker være alene og ønsker gå litt utenfor min egen komfortsone med dette. Vil likevel ikke legge ut på en 2-3 dagers tur alene i fjellheimen midtvinters om jeg ikke føler meg 100% trygg på at jeg har det jeg trenger med meg med tanke på hvor fort været kan snu fra fantastisk til jævlig :? 

Mange gode råd og tips her, og alt tas imot med stor takk:)

spørs om jeg våger dette nå da.... 

Endret av FrkSol
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, FrkSol said:

Det er helst dette jeg temperaturmessig bekymrer meg litt for ( angrer på at jeg solgte Kodiak dunposen nå...) jeg har laget meg en lakenpose i 90% merionull. Vil det gjøre susen mon tro? alternativt har jeg også en mammut compakt 3 sesongs syntetpose.

Vektmessig er lakenposen og soveposen omtrent det samme. Det er mer et spørsmål om plass i sekken. 

Blir forresten svett i posen i minus 6 grader med tynt ull og dårlig liggeunderlag (kaldt på rumpa da :D ) 

 

Det var planen å ha med seg en god gammeldags varmeflaske, men dette er jo litt lurere, da kan jeg jo bruke vannet om morgenen :)

 

Tenkte å bruke snø... Alternativt kan jeg gå til innkjøp av et rimelig telt beregnt på slike turer, spørsmålet er jo om det er noe bedre. 

Kart og kompasskunnskapene kommer seg :)

Sikkerheten er det jeg er mest bekymret for, spesielt siden jeg planlegger dra alene. Turen er i utgangspunktet lagt opp til en hytte til hytte tur,  merket rute sådan, så der er det jo litt å gå på (betjente hytter). Jeg foretrekker å bo i telt, og ønsker gå litt utenfor min egen komfortsone med dette. Vil likevel ikke legge ut på en 2-3 dagers tur alene i fjellheimen midtvinters om jeg ikke føler meg 100% trygg på at jeg har det jeg trenger med meg med tanke på hvor fort været kan snu fra fantastisk til jævlig :? 

Mange gode råd og tips her, og alt tas imot med stor takk:)

spørs om jeg våger dette nå da.... 

Kjente jeg måtte le litt av meg selv når jeg leste svara dine her haha, for jeg kjenner meg sånn igjen! Blir like varm og klam, og tenker på akkurat de samme tinga. :D Men dette blir så bra så! Lakenpose i merino ull bruker jeg som sommerpose nermest, men er digg i kombinasjon av flere grunner. Men se an vær og temp før du reiser, så kjenner du nok hva som kan være lurest å kombinere med. Ha en fin tirsdag! :)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bra. Ruta du har valgt gjer at du kan telte i nærleiken av hytte og då har du jo ordna deg eit godt sikkerhetsnett. Bare kjør på og følg råda du har fått over, dette går fint. Du er bekymra for skifte i ver, men regel nr 1 er å sjekke vermeldinga. Dei klarar å forutsei verskifte og dårleg ver på så korte tidsrom (og du ligg i nærleiken av hytte ....).  Når det gjeld telt så har eg alltid brukt 3 sesongers på vinter også, har aldri vore plaga med at det ikkje har vore nok men har heller aldri gått ut i vinterstorm. Opplever 3sesonger som ei større utfordring på barmark når det ikkje er snø og legge opp til le. 

Ta deg ein testtur på ulrikken eller gullbotn i byrjinga av mars og test telt og brenner og alt. Då er du i nærleiken av bil/folk/by og du blir litt kjend med utstyr, og vil finne ut at ting stort sett går bra. Som regel er det verste som kan skje at du frys og at du evt må stå opp kl 4 om natta og returnera....

Lukke til og legg inn ein turrapport her på forumet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å skremme deg, altså! Jeg ser ikke noen grunn til at du ikke skal kunne gjennomføre denne turen på en forsvarlig måte. Du har god backup i hyttene, og jeg regner med at du gjør vurderinger ut fra værmeldingene når det nærmer seg. Og ull-innerposen tipper jeg gjør en helt strålende jobb. 

Veldig kult at du vil prøve deg på alenetur på fjellet. Det er en nyttig å pushe seg selv litt, og du tenker åpenbart godt gjennom mulige utfordringer og gjør skikkelig forarbeid. Dette blir bra! (Og så håper jeg vi får turrapport ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, virrma skrev:

Ikke meningen å skremme deg, altså!

Ingen fare, det klarer jeg helt fint på egenhånd 😂 

alt blir naturligvis utfra en vurdering av været når det nærmer seg. Men ingenting er bedre enn tips og råd fra dere som allerede har prøvd 😊 Det er ikke store detaljene alltid som utgjør forskjellen på en vellykket tur og en kjip tur ☺️

Endret av FrkSol
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FrkSol skrev:

Ingen fare, det klarer jeg helt fint på egenhånd 😂 

alt blir naturligvis utfra en vurdering av været når det nærmer seg. Men ingenting er bedre enn tips og råd fra dere som allerede har prøvd 😊 

Sørg for å sikre deg nok margin på telt og mulighet til å smelte snø så vil det gå helt fint. Jeg begynte først med vinterturer i fjellet for 3 år siden og første turen la vi til et område hvor det var bare noen få kilometer til bilen. Lærte masse på den turen. Neste strakk vi strikken litt lenger og gikk inn til Mannevatn fra Haukeli i Februar. Det ble en strabasiøs tur i mye nysnø og vi fikk smake været i fjellet med over vind på 20 m/s. E134 var stengt, men vi hadde det komfortabelt i teltet det halvannet døgnet uværet pågikk, takket være gode forberedelser og utstyr vi stolte på. Etter det har jeg blant annet gått Finse til Røldal i Mars. En fantatisk tur jeg aldri trodde jeg skulle klare for bare tre år siden. Så det er bare å stå på. Du lærer utrolig mye på de første vinterovernattingene :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er tøft av deg å ville gå ut på en sånn tur. Og her på forumet får du veldig god hjelp som du ser. Jeg tror fint du kan gjennomføre turen med det utstyret du har.
Du er observant med tanke på sikkerheten, og har hyttenettverket på hele turen om ting skulle gå skikkelig dritt (det gjør det som regel ikke hvis man er litt fornuftig). 

Det eneste jeg ville sett på er brenneren. Jeg må innrømme at jeg aldri har gitt vintergass en skikkelig test selv, men det er det en grunn til også. Så det er vel kanskje det eneste jeg virkelig ville ha revurdert. Om ikke annet så kan du sikkert få låne en bensin- eller multifuelbrenner av noen i Bergen? De vil sikkert lære deg å bruke den også. 

Men siden du spør om tips til kjøp av brenner så er ihvertfall mitt tips en multifuel. Da har du en pålitelig brenner som du kan bruke gass på om sommeren og bensin på om vinteren eller ved lengre sommerturer. Gass er jo tross alt det enkleste i bruk, og på sommeren fungerer det helt fint. Dumt å kjøpe en enkel en nå som du vil bytte ut senere. 
Så kan du eventuelt kjøpe en billig og lett toppmontert gassbrenner til lettere sommerturer senere. Eller bruke den du allerede har. 

Ellers er det vel alltid på sin plass å minne om sikkerhet ved fyring av primus i telt, og kanskje spesielt opptenning og forvarming som helst skal gjøres ute. Selv om mange etterhvert blir såpass trygge på seg selv og utstyret at de gjør det i forteltet. 

Nei, denne turen tror jeg blir veldig bra! Det eneste du bør være redd for er å bli hekta og ende opp med 4 vintertelt til forskjellige forhold, 5 soveposer, 3 pulker, 8 hunder til å trekke alt du må ha med deg, 3-4 par fjellski osv osv. Vent litt.. Det er kanskje ikke noe å frykte det heller. God tur!

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leinad skrev:

Det eneste jeg ville sett på er brenneren. Jeg må innrømme at jeg aldri har gitt vintergass en skikkelig test selv, men det er det en grunn til også. Så det er vel kanskje det eneste jeg virkelig ville ha revurdert. Om ikke annet så kan du sikkert få låne en bensin- eller multifuelbrenner av noen i Bergen? De vil sikkert lære deg å bruke den også. 

Men siden du spør om tips til kjøp av brenner så er ihvertfall mitt tips en multifuel.

Er denne noe? https://www.xxl.no/trangia-trangia-x2-multifuelbrenner-gra/p/1031922_1_style

Har Trangia Stormkjøkken 25-4UL

Eventuelt andre forslag til multifuel? Har ikke gassbrenner til kjøkkenet enda så da kan jeg like godt investere i en slik en om det er noe å satse på ? 

Igjen, tusen takk for oppmuntrende ord! Det gjør bare at jeg gleder meg enda mere:) 

4 minutter siden, Leinad skrev:

Nei, denne turen tror jeg blir veldig bra! Det eneste du bør være redd for er å bli hekta og ende opp med 4 vintertelt til forskjellige forhold, 5 soveposer, 3 pulker, 8 hunder til å trekke alt du må ha med deg, 3-4 par fjellski osv osv. Vent litt.. Det er kanskje ikke noe å frykte det heller. God tur!

Det eneste med denne setningen som gir grunn til bekymring er plass hjemme og lommeboken :D  Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne brenneren er jeg veldig fornøyd med. Legg inn rabattkode Fjell25 i handlekurven på Fjellsport og du får den til kr 1496.

Denne kan også være  et godt alternativ, og skal være den som avgir minst co2, som er viktig når man skal fyre i telt. Med rabatt koster den 1424. Den skal imidlertid være litt vanskeligere å regulere enn den jeg nevnte først, slik at den kanskje ikke er like god på variert matlaging. (Har den ikke selv, så jeg vet ikke hvor vanskelig det er å regulere effekten) Som snøsmelter og til å varme teltet skal den være veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.