Gå til innhold
  • Bli medlem

Single wall telt: Mountain Hardwear Hylo


uteturen

Anbefalte innlegg

I fjor sommer gikk jeg på en ebaysmell og bestilte et sett med Mountain Hardwear Hylo telt og sannelig kom det ikke noen dager senere en hentebeskjed på posten om å plukke opp en pakke som inneholdt to telt, et tomanns og et tremanns. 

Tomanns utgaven ble med på noen korte solskinnsturer og valpen vår hadde sin første natt i telt i dette i Øyerfjellet i fjor sommer.
Nå rydder jeg i teltbeholdningen og skal selge unna noe av det jeg har (Har teltplass til 26 pers noe fruen syns var litt unødvendig).

Sitter nå og funderer på er om disse Hylo teltene skal få bli siden de i utgangspunktet har noen gode sider ved seg. Blandt annet har de svært god takhøyde, de står godt i vind og de er relativt lette med 1,6kg for to-pers utgaven og 2,2kg for tre-pers utgaven. De er derfor ganske forlokkende med tanke på lengre turer med sekk på ryggen.

Spørsmålet da er om noen av dere har erfaringer i praktisk bruk av telt med kun 1 vegg, altså inget innertelt. Behøver man være livredd for kondens og hvordan er de å ligge værfast i? Nå som jeg rydder i beholdningen så er målet og ikke ha igjen noen godværstelt. Merk at vi snakker vår/sommer/høstbruk på disse, ikke vinter.

Når det skal sies så er favoritteltet sommerstid Quechua Quickhiker ultralight 2. Dette teltet til fantastiske 1500kr og 1,9kg har aldri faila sommerstid uansett vær, men Hylo har fantastiske mål innvendig som lokker. 

 

 

49822976_2345805332316513_5608826864480026624_n.jpg

Endret av uteturen
Endret tittel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nå vet jeg ikke hvordan det her telt er,men har en BD first light telt som fungere veldig bra på sommeren,helt til jeg var på en tur en dag som det regnet eneste som var vann tett var gulvet så vannet ikke rente ut..... ;)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2019 den 12.54, svingen skrev:

nå vet jeg ikke hvordan det her telt er,men har en BD first light telt som fungere veldig bra på sommeren,helt til jeg var på en tur en dag som det regnet eneste som var vann tett var gulvet så vannet ikke rente ut..... ;)

Det er nok håpløst ja. ;) beholder et av dem frem til sommeren, så får jeg testa da! men over 120cm takhøyd ei trepers utgaven er det ikke mang telt på 2,2kg som slår, så gjør vondt i sjela å innse at dette kanskje ikke funker.. 😛

Addon: Leste forresten at at alle BD telt skal seam seales siden det ikke blir gjort på fabrikken... @svingen

Endret av uteturen
addon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@uteturen bra tips, har forsøkt det og,og lest en del rundt på nett om BD og det fungere nok fint 90% av verden hvis det kommer en "Skur" og går over men regn i flere timer fungere ikke,flere som sliter med det samme. Nå skal det sies att jeg 90% av tiden ikke reiser på tur hvis det ikke er meldt veldig fint vær med det telte her (er telte jeg bruker med barn) kjøpte telte brukt får 1500 kr får 4 år siden så er meget fornøgd med telt,er nok mest brukte. Men nå ble det eller https://www.helsport.no/ringstind-superlight-1-2-blue som jeg kommer til og ta med på tur fremover sammen med det her http://www.exped.com/usa/en/product-category/mats/synmat-hl-duo-m (spent på om det passer i bestiling)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2019 den 12.54, svingen skrev:

nå vet jeg ikke hvordan det her telt er,men har en BD first light telt som fungere veldig bra på sommeren,helt til jeg var på en tur en dag som det regnet eneste som var vann tett var gulvet så vannet ikke rente ut..... ;)

Disse endukerne er vel primært ikke ment for regn, men heller bratt terreng om vintern mot vind og snødrev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, TheSleepwalker skrev:

Disse endukerne er vel primært ikke ment for regn, men heller bratt terreng om vintern mot vind og snødrev?

Hylo er kategorisert som et "backpacker" telt av produsent: "The perfect balance of weight, space and protection for the avid backcountry trekker. Innovative design adds generous venting so you get the benefits of a double-walled tent in a lightweight single-wall hybrid construction. High-ceiling height, full-size door and large vestibule make this the right tent for backpacker who wants to shed grams without sacrificing comfort."

https://gearinstitute.com/gear-review/mountain-hardwear-hylo-2/

Mens f.eks. EV2 (ute av produksjon antar jeg) er kategorisert som et "expediton" telt av produsent, dvs den bruken du nevner: "The perfect balance of space, strength and compactness in single-walled expedition tents. Built to endure the extreme conditions of high-altitude expeditions, the EV2 is strengthened and stabilized by Mountain Hardwear’s Evolution Tension Arch™. Integrated vestibule provides adjoining storage and food-prep area outside of main living space."

https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/4-season-tent/mountain-hardwear-ev2

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, uteturen skrev:

Addon: Leste forresten at at alle BD telt skal seam seales siden det ikke blir gjort på fabrikken...

Det bør alle telt, fordi de strekker seg i sola og det kan bli litt lekkasje i sømmene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Hylo 3 i ganske røft vær i Jotunheimen. Var vel en 15ms i kastene og regnet pøste virkelig på. Teltet holdt tett, bortsett fra ett sted: i "hodeenden" hvor ventilen er over mesh-lommene på innsiden av teltet. Blåste rett og slett såpass kraftig at regnet pisket inn under ventilen og gjennom meshventilen. Ingen stor lekkasje å snakke om, men var vått i meshlommene og litt drypp under på teltgulvet. Kan nok fikses lett ved å stroppe en ekstra bardun til ventilen så man får dratt den mer nedover (står litt for vannrett ut til vanlig).

 

Ellers gir teltet relativt lite kondens på grunn av sin gode lufting, men kondensen merkes mer enn det gjør ved todukstelt iom at du har kondensen "rett på". Dette gjør selvfølgelig at teltet også oppleves som relativt trekkfullt når det blåser. Om man synes det er en grei kamel å svelge for lav vekt og godt med boltreplass er teltet meget brukanes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Klodrik skrev:

Har brukt Hylo 3 i ganske røft vær i Jotunheimen. Var vel en 15ms i kastene og regnet pøste virkelig på. Teltet holdt tett, bortsett fra ett sted: i "hodeenden" hvor ventilen er over mesh-lommene på innsiden av teltet. Blåste rett og slett såpass kraftig at regnet pisket inn under ventilen og gjennom meshventilen. Ingen stor lekkasje å snakke om, men var vått i meshlommene og litt drypp under på teltgulvet. Kan nok fikses lett ved å stroppe en ekstra bardun til ventilen så man får dratt den mer nedover (står litt for vannrett ut til vanlig).

 

Ellers gir teltet relativt lite kondens på grunn av sin gode lufting, men kondensen merkes mer enn det gjør ved todukstelt iom at du har kondensen "rett på". Dette gjør selvfølgelig at teltet også oppleves som relativt trekkfullt når det blåser. Om man synes det er en grei kamel å svelge for lav vekt og godt med boltreplass er teltet meget brukanes. 

Takker for svar! Er nok svært få som har dette teltet og det er jo også ute av produksjon. Har tenkt over det med ventilene de få turene jeg hatt det ute. Boltreplassen i disse teltene er jo av typen grand lux, så jeg heller mot å beholde minst et av dem. Det frister å beholde to for godværsturene med familien og hunden siden vekta er langt lavere enn mitt andre trepers telt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.