Gå til innhold
  • Bli medlem

omplasseringshund


nudlerpåtur

Anbefalte innlegg

Hei, eg vurderer å overta en omplasseringshund - alaska husky på 2 år  i Mars. 

Til sommeren skal eg gå norge på langs i løpet av 3-5 måneder. Starter i Juni. 

I den forbindelse lurer eg på om eg burde ha noen betenkligheter med å legge ut på en så lang tur med en ``ny `` hund?  Hunden vil på forhånd vere godt trent.

Også lurer eg på om noen har en tanke om korleis overgangen til en normal kvardag vil vere for hunden,  etter at hunden har gått timevis kvar dag / og hatt selskap av meg konstant i fleire måneder.?

Hunden vil også få mye trening etter hjemkost . Gjennomsnittlig 4 fjellturer veken. Snørekjøring om vinteren.Jobber kun halv stilling, men den må kunne vere alene noen timer. 

Er sikkert veldig individuelt fra hund til hund, men er interessert i tanker /erfaringer:)

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser egentlig ingen utfordringer i forhold til det du nevner. Hunder tilpasser seg situasjonen både når du legger i vei på tur og når du kommer hjem. 

Sørg for å ha med mange potesokker som du bruker på asfalt, grus og steinete terreng. Sokkene blir fort slitt så det er lurt å ha med en god del. Labbefett er også viktig. La hunden gå mest mulig uten sokker når det er mulig, da herdes potene. 

Dersom hunden skal bære kløv er det lurt å trene på dette. Vekt i kløven er en ting en annen er vanskelig terreng der hunden må hoppe eller gå rundt hindre. 

Dersom du får en like varm sommer som i 2018 vil du nok bli nødt til å bære kløven til hunden på de varmeste dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg kan heller ikke se de store begrensningene her. Bruk tiden godt før npl-turen så hunden og du blir godt kjent, tren med kløv og bli kjent med hundens evt. jaktinstinkt. Bare som et tips, det kan være lurt å ha med en kjetting til "oppstalling" om natten. <dette i tilfelle hunden får ferten av noe og får lyst til å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, nudlerpåtur skrev:

Takk for svar !! :)

Skal prøve å få til flest mulig turer før sommeren :)

Da er kjetting skrivet opp på innkjøpslista:)

 

Kjetting trenger du nok bare dersom hunden biter over tjoringa, gjør den ikke det kan du spare vekt og bruke ett solid tau eller lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen bedre måte å bli kjent med hunden enn å kunne dra på tur. God tur :)

AH er dessverre ingen hund å ha løs, dag eller natt. Du vet aldri når jaktinstinkt slår til. Bortsett fra det herlige hunder men noe varierende hvor sosiale de er. 

Du bør belage deg på "hjemme alene trening" når dere kommer tilbake. Begynn gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig hund som får være med på langtur! Bare hunden er godt trent og selvfølgelig trent til å bære kløv om den skal det, så tenker jeg dette er supert for hunden og samholdet mellom dere. 

Det eneste jeg ville passet på var å ha rikelig med tid til hjemme-alene-trening når dere kommer hjem, før du må i jobb og forlate hunden feler timer alene. En omplassert alaska husky er kanskje vant til å være med andre hunder, og ikke trent på å være alene hjemme? I tillegg er vel separasjonsangst et ikke ukjent problem hos en del alaska huskyer... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min alaska husky var også 2 år når jeg fikk henne. Hun hadde vokst opp utendørs sammen med 35 andre huskyer og bare vært innendørs hos veterinær og lignende. Tenkte at her kom jeg til å ha mye arbeid foran meg (og det fikk jeg riktignok med dressur, for det hadde hun ingenting av fra før), men hun var husrein fra første dag, ligger gjerne stille i senga si en halv dag om hun føler for det og ingen problemer med å være alene hjemme etter hun skjønte at dette var det nye hjemmet hennes (ble gradvis bedre i løpet av 1-2 uker). Utendørs er det full fart over alt!

På tur i Femundsmarka fikk jeg høre om en kar som hadde festa hunden i en bardun på teltet. Det gikk strålende helt til reinflokken kom inn i synsfeltet 😆 Så uansett hvor sliten du er, ta deg tid til å feste hunden godt ;) Ellers sier jeg meg enig med alt over her! Håper du har like flaks som meg med anskaffelsen!

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svara!! 😎 

Skal passe på å sette av tid til alene hjemme trening. God unnskyldning for å ta meg fri fra jobb etter tur hehe:)                   

Artig å høre at overgangen fra flokk/utehund til innehund gikk så greit!  Har vore litt bekymra for det.   Eg skal for all del unngå å tjore hunden til teltbardunene😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forøvrig legge til en ting til, som bare er relevant hvis din hund også sov i eget hundehus der den kommer fra. Fikk tips fra tidligere eier om å la henne sove i et bur (åpent) hvor alt unntatt døra var tildekket. Da hadde hun et litt mørkt og trygt sted hvor hun kunne sove og trekke seg tilbake innimellom, slik hun var vant til fra før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.