Gå til innhold
  • Bli medlem

Keeshond/Wolfspitz- erfaringer?


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg møtte på en Keeshond for første gang på t-banen rett før jul, og ble veldig fasinert forelsket! Hadde aldri hørt om hunden før, så måte rett hjem og lese.

Jeg lurte på om noen her inne har erfaring med denne rasen? På internettet står det litt forskjellig med tanke på hvor krevende pelsen er ift stell og hvor mye skit som faster seg i pelsen.  Og om noen har/har hatt denne rasen, hvordan er deres erfaring med den som "byhund", da det ut i fra det jeg har lest er en rase som kan bjeffe litt.

Har ikke noen konkrete planer om ny hund  selv, men ble som sagt veldig fasinert og lyst å høre om noen her inne har noe erfaring å komm med først (har og meldt meg inn i en Facebook gruppe for rasen).

På forhånd takk for svar 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

Flott, men egenrådig hund. Krever lite plass, så er sånn sett gode i by. Bjeffing er de fleste spisshunder disponerte for, men kesshond er ikke av de verste og det blir hva du gjør det til. Finnes en haug av labradorer osv som bjeffer også. Pelsstell må du regne med, men det er ikke ekstremt. De fleste sjokkrøyter (2x i året) og da må de grees skikkelig. Ellers er det kun børsting som må til for å unngå floking. 

Har ikke hatt keeshond selv, men hadde en nabo i flere år som hadde to stk. Veldig fascinerende og flott rase. Valgte dem bort selv da jeg skulle ha bikkje nå sist pga litt dårlig vilje til å trekke. Men skal ikke se bort ifra at det kan komme noe sånt i hus her etterhvert. Det finnes et par gode rasebøker om dem på engelsk om du er interessert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De jeg har møtt har vært rimelig like mine lapphunder. Greie omgjengelige hunder med et godt gemytt. Bjeffing er varierende og litt hva du gjør det til. Jeg har en som bjeffer på litt forskjellig, og en som kun bjeffer fordi han andre bjeffer.

Pelstellet er som nevnt over her, det er sjokkrøyting to ganger i året. Da sender jeg mine til hundefrisør hvor de får et skikkelig bad, og blir børstet og fønet (da slipper de mer pels) og jeg trenger kun og børste de lett resten av tiden. Betaler gladelig for de 3 timene med arbeid det tar, for meg ville det tatt betydelig lengre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @EspenBO og @Ann Christin.

 

Ut i fra det jeg har lat virker det som enn veldig grei rase om man vil ha både en familiehund og en turvenn. Har selv en hund av liten rase nåsom krever en del pelsstell, men den er helt avhengig av klær om den skal være lenge ute når det er vått og kaldt, så ikke alle turer den passer like godt for. Har og møtt noen fantastiske Finske lapphunder som virkelig har smeltet "hundehjertet" mitt, hehe!

Slik hverdagen er nå, blir det lite trolig en ny hund med det første, men drømmene er definitivt der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.