Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus omnifuel lekker!


Ørnulv

Anbefalte innlegg

Min ca. 9 år gamle Omnifuel har begynt å lekke brennstoff gjennom åpne/stenge ventilen(den som skrues fast i beholderen).

Den lekker bare når den åpnes, ikke når den er stengt, selv under trykk. Brenselet kommer ut i den enden hvor man åpner/stenger, ikke der beholderen skrues fast.

Skrudde opp og prøvde med rørlegger tape på gjengene, hjalp ikke. Tror jeg ser en pakning midt inne i messingventilen.

Noen som har erfart det samme, evt. vet hva som må til?

Har ikke lyst til å kaste den for den fungerer ellers bra.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Ørnulv skrev:

vet hva som må til?

Hei, og velkommen til forumet. Primus selger deler. Du bør nok skifte pakinger og selve krana og slangen. Da har du brenner for mange år igjen.63DBC551-F747-4CB6-B61E-59111E6AEFDB.thumb.jpg.809c7eaddeec34f3243064a47a187089.jpg

Det er verd å søke litt på nette/ kjøpe dette i Sverige OL du har mulighet, prisene varier mye på deler dessverre ...

Er du veldig teknisk, er det sikkert mulig å overhale krana som lekker. Men jeg har ikke testet dette selv, og vet ei heller dimensjon på den. Den er ikke med i repsettet. 

IMG_0491.JPG.e263a47ab056feb44d2ee466f29a86ec.JPG

Du må for all del ikke kaste den, da må du heller sende en pm til meg, og jeg kan kjøpe den av deg. 

Endret av Memento mori
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvor du mener. Men er det rundt reguleringsventilen på pumpen det lekker?

Kjøp ett overhalingssett/pakningssett. Demonter, rengjør, smør opp og erstatt pakninger. Det er helt vanlig vedlikehold, og jeg tipper det bare er en 9 år gammel o-ring som har tatt kvelden.

Jeg kjenner ikke den typen dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan og takk for velkomst!

Jeg sender en mail til Primus og spør om hele slangedelen m/kran må byttes.

Den svarte ringen som er ringet inn med rødt på bildet er av metall, tror ikke den kan byttes.

Du har vel rett, 400-500 kr. er verdt å legge ut for denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Ørnulv skrev:

Den svarte ringen som er ringet inn med rødt på bildet er av metall,

Det er litt rart, åpnet en kran hos meg, og den er av gummi hos meg. Dette er eneste tetning for gass og bensin. Tipper at du har vært uheldig og fått en pakning som ikke tåler bensin. Det har vært litt problem med at de bruker billigste oringer og ikke nitril. Da blir disse steinharde. Så bytter du denne så er krana tett igjen. Men vil på de sterkeste anbefale og sjekke (helst bytte de andre pakningene også).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, den er av gummi, kjentes bare så hard ut mot neglen.

Primus se. selger mange o-ringer, men det står ingenting om hvor de passer inn, men det kan de vel opplyse om ved forespørsel.

Satser på at dette går bra, uten å måtte legge ut alt for mye.

Siden du tydeligvis har en slik brenner selv;  er forvarmings padene absolutt nødvendige, eller kan man greie seg uten, bare la  det dryppe noen dråper ned i skåla?

Syne de tar så fort slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus lager nok ikke sine egne o-ringer.

Har du en velassortert grossist i nærheten som driver med pakningsmateriell (E-lund - Bergen eks.), så har de hundrevis av tusen på lager i forskjellige materialer og kvaliteter. Da får du o-ringene for under 10 kr stk, bytt like godt alle når du er i gang (de er gått ut på dato etter 9 år mener nå jeg).

Eller bare kjøp ett repkit du uansett bør ha:

https://www.fjellsport.no/primus-service-kit-for-all-fuel-pumps.html?gclid=EAIaIQobChMI5qey8s_X3wIV1EkYCh2FjQykEAQYASABEgJYp_D_BwE

https://www.fjellsport.no/primus-repsett-omnifuel-multifuel-ex.html?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Primus+Service+Kit+-+for+3289%2F328894%2F328

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de nevnte firmaene, og Primus se., selger et rent pakningssett bestående av 4 pakninger, 2 av samme sort, (omni 1 o2 2), disse er hos Needlesports

betegnet som o-rings for cannister connection, høres jo ut som det er det som trengs.

Ellers er det jo riktig at de sikkert kan fåes tak i relativt lokalt, bare passe på at de tåler bensin ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ørnulv skrev:

er forvarmings padene absolutt nødvendige,

Nei, men du får mye bedre og jevnere forvarming med en pad. Ikke minst får du lavere forvarmingsflammer. 

Trikset for å få de til å vare lengere, er å sørge for at klokka alltid sitter helt fast i huset, pakke den slik at ikke noe kommer i mekanisk kontakt med paden, feste spredeplata bra og bruke rødsprit til forvarming. 

Ved rengjøring la klokka sitte helt fast i brenneren, det er nesten helt umulig å ta ut klokka uten at den ryker. 

Primus selger disse i 2 pakk, så det er litt forbruksvare. Du kan også lage de selv i karbonfilt, de holder lenger. 

5 timer siden, Ørnulv skrev:

betegnet som o-rings for cannister connection, høres jo ut som det er det som trengs

Den o-ringen du trenger selges etter det jeg vet bare komplett med slange/kran fra primus etter det jeg vet. Hadde nok kjøpt denne lokalt eller på eBay. 

Repsett med ekstra dyser er kjekt, men har du ekstra dyser, kan det å kjøpe de tre O-Ringene lokalt/eBay og Karbonfilt fra EBay komme veldig billig ut - hvis du har tid til å vente. 

Endret av Memento mori
Rettet skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm, karbonfilt, jeg kan bruke en platespillermatte jeg har liggende, den er av karbonfilt, skulle vel holde en stund.

Takk for tipsene ang. forvarming, det kommer kjekt med. (Og kjøper rødsprit)

Da venter jeg på svar fra Primus og ser hva de har, evt. også søke lokalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Heisan, takk for hjelp, forresten.

Det tok lang tid å få svar fra Primus, ca. 5 dager, men når de først svarte så fikk man bra  hjelp.

Så jeg prøvde ett par ting , etter råd, men konklusjonen  ble at det måtte ny slange med ventil til, så dette er bestillt.

Hele greia lekket fra 2 steder, både der slangen går in i ventilen, og der man åpner.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Ørnulv said:

Det tok lang tid å få svar fra Primus, ca. 5 dager, men når de først svarte så fikk man bra  hjelp.

 

Du var heldig. Jeg hadde en 2-3 år gammel Omnifuel (eller Multifuel) som hadde lekkasje der slangen går inn i brenneren. Jeg ringte Primus, de bokstavelig talt lo av meg da jeg antydet at dette var noe de burde erstatte/reparere på egen kappe. Rett og slett lo høyt! Siden da har ikke jeg og Primusprodukter vært spesielt gode venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjørn J skrev:

Siden da har ikke jeg og Primusprodukter vært spesielt gode venner.

Jeg har ikke vært fornøyd med kundeservicen til primus de gangene jeg har vært i kontakt med de. Lite flinke på egne produkter, og skaffe deler er både dyrt og tungvint, eller ikke mulig. Ligner ikke gamle primus på noe som helst måte. På tross av det har de en del gode produkter som feks omnifuel  - bare en ser bort i fra oppstartsproblemer pga produksjonsrester. Så Primus har en jobb å gjøre på flere områder etter  mine opplevelser med de. 

Feks ønsker de ikke å få forslag til hvordan produktene de har kan forbedres..... I min verden er det galskap og ikke prøve å lage best mulig produkter som er mulig å vedlikeholde og som belaster miljøet minst mulig. Det må bli slutt på bruk og kast, jorda tåler ikke det, i det lange løp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.