Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt vintertelt: Hilleberg Nammatj 3 GT eller Helsport Fjellheimen X-Trem Camp 3?


Snytitingen

Anbefalte innlegg

Hei!

Som tittelen sier, jeg skal ha nytt vintertelt, og ut ifra mitt behov har jeg landet på enten Nammatj 3 GT eller Fjellheimen X-trem Camp 3 (ny utgave 2018). Eneste bekymringen jeg har er den skrå bakveggen... Noen som har sammenlignet disse teltene  oppslått og har noen innspill å komme med vedrørende min bekymring? Tenker da i forhold til om ytter- og innerduk ligger så nær hverandre at det lett oppstår kontakt ved snøfall eller vind, og med påfølgende problemer med våt sovepose i fotenden. Vi er to personer på henholdsvis 170 cm og 185 cm som skal bruke teltet.

Evt. andre teltmodeller å anbefale med tilsvarende egenskaper som disse? Har også Keron 3 GT inne som en kandidat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett Spitsbergen på outleten. Ønsker å holde meg under 5kg grensa, samt prøve å holde meg til rundt 4 meters lengde (langt telt=stor plass mht oppsett). Jeg foretrekker et stort bagasjerom framfor to små, men ser helt klart fordelen med to. Keron er et flott telt, men helt i grenseland vektmessig og litt langt synes jeg.

Anders_G: Har du Fjellheimen i ny 2018 modell? Viss ja, hvordan er dette sammenlignet med gammel utgave? Er du plaget med at teltdukene tar i hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Snytitingen skrev:

Anders_G: Har du Fjellheimen i ny 2018 modell? Viss ja, hvordan er dette sammenlignet med gammel utgave? Er du plaget med at teltdukene tar i hverandre?

Nei forrige model, men har ikke hatt problemer med våt sovepose i fotenden selv om jeg er 194cm lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrå bakvegg eller ikke? Det er delte meninger om det, noen synes det er helt OK, andre (som jeg) vil ikke ta i et slikt telt med ildtang :-)
Jeg synes to fortelt og to innganger er genialt, og rette endevegger gir en mye større innvendig romfølelse. Så det blir litt smak og behag, det perfekte teltet er fortsatt ikke laget, og det ser ikke ut for at det kommer i 2019 heller. (Det nærmeste noen har vært ble faktisk laget på slutten av 70-tallet, men det er umulig å få tak i. Og jeg selger ikke mitt, som er akkurat like brukbart nå som da :D:D)
Både Hilleberg og Helsport lager suverene telt, og Helsport er kjent for sin fantastiske kundeservice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er under 1.70 og får dermed god plass i et Nammatj 3 (ikke GT). Men jeg er faktisk usikker på om en på 1.85 vil unngå å berøre skråveggen med en vintersovepose oppå for eksempel Bamse + Downmat. Ville helst ha testet før kjøp. Om plassen er bra nok så er dette i hvert fall i mine øyne et supert telt. Fantastisk enkelt å slå opp (mitt har 2 identiske stenger) og grove, solide detaljer som sjøl ei kløne som meg klarer å betjene med votter. 

Tror ikke akkurat Nammatj er det teltet i verden hvor du får mest plass for vekt, men du føler deg trygg i det selv om været er dårlig ;-) 

Sammenligning med Fjellheimen har jeg dessverre ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Snytitingen skrev:

Evt. andre teltmodeller å anbefale med tilsvarende egenskaper som disse? Har også Keron 3 GT inne som en kandidat. 

Siden ingen andre har tåkelagt tråden eller anbefalt andre telt, påtar jeg meg å starte. 😁

Hva med Helsport Svalbard High 3 Camp?

20190104_183229.thumb.jpg.a7a67eb42089f2fbf4307fdeae551ba9.jpg

 

  • Veier bittelitt mer en Fjellheimen 2018
  • 10 cm lengre totalt
  • samme pakkevolum oppgitt.
  • 20 cm lengre og 15 cm bredere fortelt (ift max lenger)
  • 15 cm bredere innertelt ved dør men smalner bakover.
  • 15 cm lengre innertelt.
  • God plass til 2 personer med Downmat LW og stæsj innerst i teltet og 2-3 ekstra personer på kaffebesøk i forteltet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svalbard Camp 3 har jeg vært inne på. Ser ut som et flott telt. Men hvordan er det å slå opp alene i vind og hvordan er det i bruk med teltpose da det tilsynelatende er et slags kuppeltelt? Høyde i innerteltet er jo også lavere og er vell bare 105 cm i midten, er det fortsatt takhøyde nok ut på sidene til at to personer kan sitte på hver sin downmat med chairkit? Og da uten å måtte sitte med ryggen mot inngangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... jeg pleier faktisk å sitte ned bena ned i fotgropa på vinterstid, har aldri brukt chairkit i Svalbard 3 teltet. På bildet sitter vi to i åpningen på innerteltet på Bamse Extreme. 20181221_230542.thumb.png.d2ffccd74a45d5120f6dfc6f81d0451a.png

Bilder over er fra Svalbard 3. Hadde grøtfotografen flytta seg inn og lukka døra så hadde det fort blitt varmt og godt (ca -15 utenfor).

Bilder nedenfor er av Svalbard 3 og Spitsbergen 4 (utenfor lista di mtp vekt og størrelse) for sammenligning. I Spitsbergen 4 er det palassplass i innerteltet, funker fint å sitte to med gjennomsnittshøyde sittende på chairkit ved siden av hverandre, men og mer krevende å få opp varmen i pga det store volumet.

FB_IMG_1546641701328.jpg.e9767bde32ab818d94cd95303ee96222.jpg

Har selv aldri følt at det er vanskelig å sette opp Svalbard alene sammenlignet med andre telt, men ser at andre kommenterer det. (Har alltid gjort det alene, mens turpartner ordner andre ting om vi er to på tur).og Ikke prøvd ned pulkpose på dette teltet enda men tenkte å gjøre det i vinter.

Men... dette var mitt bidrag i avsporing fra Nammatj 3 GT og Fjellheimen 3, stopper her. 😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Spitsbergen Pro vil nok også kunne benyttes om vinteren. 5 cm høyere enn extremvarianten, samme lengde, lik duk, færre barduner, ingen stormmatter, noe tynnere stenger. Sniker seg under de 5 kg du nevner.

Jeg og broderen benyttet dette på tur i høst. Veldig fornøyd med teltet 😊

Men så var det dette med lengden da.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Arntrooney said:

Avsporing er påbegynt, jeg fortsetter :-) Hva med MSR remote 3? 2 innganger, god plass i fortelt, god sittehøyde, enkelt oppsett i vind alene og vekt på 3,9 kg komplett? 

Dette er ukjent telt for meg, men er det slik som så mange amerikanske telt at man først må sette opp innerteltet, og deretter dra ytterteltet over? Til vinterbruk vil det være upraktisk og irriterende for meg, i alle fall.
Jeg ser også en omtale av det at det klages på at det faktisk ikke er ventilasjon i ytterteltet!
Fra msr sin nettside: " I loved the room of this tent and huge vestibule. However, I am so bummed that there is no ventilation in the fly at all, and very little ability to cross draft. We tried everything, and as professionals in the industry, we know tents and how to use them. The water cycle was fully present inside this tent, leaving us and our gear inside damp and dripped on. Just returned from guiding a 12 day expedition and was disappointed to deal with major condensation problems. Great job on the lightweight, roomy design, but please, add vents! "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, «amerikanske teltoppsett» er fryktelig upraktisk. Hadde et slikt type telt tidligere og det ble solgt nettopp pga måten det settes opp på. Greit nok på vindstille solskinnsdager, men ellers; nei. Ser også ut til å være svært mangelfull ventilasjon og av typen hvor lufttilførselen skjer mellom bakken og ytterduken, noe som jeg mener ikke er godt nok mht vinterbruk. Men takk for innspill😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Bjørn J skrev:

Dette er ukjent telt for meg, men er det slik som så mange amerikanske telt at man først må sette opp innerteltet, og deretter dra ytterteltet over? Til vinterbruk vil det være upraktisk og irriterende for meg, i alle fall.
Jeg ser også en omtale av det at det klages på at det faktisk ikke er ventilasjon i ytterteltet!
Fra msr sin nettside: " I loved the room of this tent and huge vestibule. However, I am so bummed that there is no ventilation in the fly at all, and very little ability to cross draft. We tried everything, and as professionals in the industry, we know tents and how to use them. The water cycle was fully present inside this tent, leaving us and our gear inside damp and dripped on. Just returned from guiding a 12 day expedition and was disappointed to deal with major condensation problems. Great job on the lightweight, roomy design, but please, add vents! "

Stemmer, inner først opp. Ser at det kan være litt mer plunder med oppsettet enn et tunneltelt, men for min del vekter vekt (...) og plass opp for dette. Mangel på høy ventil er der, men det kan løses med en liten glipe i hver dør åpen. 

Jeg har ikke fått testet 3manns versjonen ennå, men har hatt 2manns versjonen tidligere , og om jeg ikke spadde snø langt opp langs veggene og hadde en liten glipe i dørene åpen, så var ventilasjonen god nok. Her vil nok kuppelteltene til Hilleberg og TNF VE25 ha bedre ventilasjon med toppventil. 

Ser forresten at 2 og 3 manns versjonen kom godt ut i test i Jakt & Fiske. 

De nye stengene til MSR virker å være bombesikker, og med svært lav vekt. 

Prisen er høy her hjemme, men jeg fikk kjøpt 3manns versjonen for ca kr 7000 fra England, inkl mva og fortolling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å sjekke hva som inngår i vekten som oppgis. En del produsenter er litt mer kreativ enn andre når det gjelder vekt, blant annet MSR. Når du ser vekten av inner- og ytterduk, stenger og barduner er forskjellen i vekt mellom feks MSR Remote 3 og Fjellheimen X-Trem 3 på et par hundre gram. Legg til at MSR teltet ikke kommer komplett utstyrt med samtlige barduner, disse må kjøpes i tillegg, og når vekten av disse tas med i regnestykket så er vektforskjellen forsvinnende liten, i hvertfall ikke nok til å veie opp for ulempen med amerikansk teltoppsett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snytitingen skrev:

Et tips er å sjekke hva som inngår i vekten som oppgis. En del produsenter er litt mer kreativ enn andre når det gjelder vekt, blant annet MSR. Når du ser vekten av inner- og ytterduk, stenger og barduner er forskjellen i vekt mellom feks MSR Remote 3 og Fjellheimen X-Trem 3 på et par hundre gram. Legg til at MSR teltet ikke kommer komplett utstyrt med samtlige barduner, disse må kjøpes i tillegg, og når vekten av disse tas med i regnestykket så er vektforskjellen forsvinnende liten, i hvertfall ikke nok til å veie opp for ulempen med amerikansk teltoppsett...

Stemmer at ikke alle bardunene er tatt med i regnestykket. Jeg har satt på 4 doble hillebergbarduner, og satt opp tørkesnor i innerteltet. Vekta stoppet på 3953 gram, med andre ord under 4 kg, jeg er fornøyd :-) Jeg har ikke lagt til plugger, men tar alltid med "en neve" snøplugger uavhengig av telt når jeg pakker for vintertur. 

Kuppel, tunnel, eller ytter først var tidligere viktig for meg når jeg skulle velge telt. Men etter å ha brukt diverse amerikanske kuppeltelt med inner først i noen år, så veier de andre egenskapene (som vekt, 2 innganger osv) opp for min del. Pris på Hillebergs varianter (Saivo og Saitaris) har gjort at de aldri har blitt handlet inn. Helsport har jeg egentlig aldri vurdert, uvisst av hvilken grunn. 

Har hatt Nammatj 2 GT tidligere, flott telt. Men jeg touchet soveposen i fotenden, på tross av mine beskjedne 180 cm. Så det ble det solgt. Dette problemet har jeg ikke hatt i kuppelteltene jeg har brukt.

Lykke til med teltvalget :-)

 

Endret av Arntrooney
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er størrelsen på det minste forteltet i Keron 3? Er det ok å komme ut og inn av og fortsatt plass til et par småting der?

Jeg har slått fra meg Nammatj foreløpig. Har lagd en oversikt over de aktuelle teltene hvor jeg kun tar med komplett vekt eksklusive medfølende plugger. Ganske interessant regnestykk, når man så legger på vekten av snøplugger (har brukt Helsport 30 cm snøplugg à 55 gram). Eksempelvis så utgjør pluggvekten på Keron 3 (ikke GT) 0,99 kg (18 plugger) mot Svalbard High 3 Camp`s 1,760 kg (32 plugger), altså en vektdifferanse på 0,77 kg. All data er hentet fra produsentenes hjemmeside. 

Har byttet ut Nammatj 3 GT på lista mi med Keron 3. Vektdifferansen er faktisk med snøplugger 100 gram i favør Keron, rett og slett pga. antallet plugger som trengs for oppsettet :)

 

Rundt regnet er vekt inklusive Helsport 30 cm snøplugger følgende:

Helsport Fjellheimen X-Trem 3 Camp 5,3 kg

Helsport Svalbard High 3 Camp 6,6 kg

Hilleberg Keron 3 4,7 kg

Hilleberg Keron 3 GT 5,6kg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Keron 3 og Keron 4, og de veier henholdsvis 4,0 kg og 4,7 kg inkludert alt medfølgende utstyr, Hilleberg oppgir 4.2 og 4.7 kg sånn bare for å bekrefte at Hilleberg oppgir korrekte data.

Begge teltene har godt med plass i innerteltet, i Keron 4 kan man sove begge veier.

Det er greit med plass i forteltet til Keron 3 for en person, åpner man opp innerteltsdøren, slik at man kan sitte i innerteltet med bena ut, kan man sitte 3 personer ved siden av hverandre og det er plass til at en person kan lage mat på primus.

GT versjonene har forøvrig kongeplass i forteltet.

Som Bsv skriver er Kaitum omtrent lik med litt lettere.

Å slå opp Keron er svært enkelt, og tar meg vanligvis 3-4 minutter alene på sommeren. Det vil naturligvis ta lengre tid om vinteren når man må grave, stampe snæ etc...
Keron teltene er svært solide, jeg har vært på turer hvor teltene til kompisene mine har bukket under i stormen, mens mitt Keron stod like støtt. Og man trenger ikke å bry seg om vindretningen når man setter opp teltet, det tåler vind fra alle sider.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Arntrooney skrev (På 5.1.2019 den 15.37):

Stemmer, inner først opp. Ser at det kan være litt mer plunder med oppsettet enn et tunneltelt, men for min del vekter vekt (...) og plass opp for dette. Mangel på høy ventil er der, men det kan løses med en liten glipe i hver dør åpen. 

Jeg har ikke fått testet 3manns versjonen ennå, men har hatt 2manns versjonen tidligere , og om jeg ikke spadde snø langt opp langs veggene og hadde en liten glipe i dørene åpen, så var ventilasjonen god nok. Her vil nok kuppelteltene til Hilleberg og TNF VE25 ha bedre ventilasjon med toppventil. 

Ser forresten at 2 og 3 manns versjonen kom godt ut i test i Jakt & Fiske. 

De nye stengene til MSR virker å være bombesikker, og med svært lav vekt. 

Prisen er høy her hjemme, men jeg fikk kjøpt 3manns versjonen for ca kr 7000 fra England, inkl mva og fortolling. 

 

Hei,

 

Har du fått testet MSR Remote på fjellet? Kjøpte MSR Remote 2 når det var på 50%. Det er lett nok til at det kan bæres i sekken på høstturer på snaufjellet og fungerer som vintertelt. Men har ikke fått testet det om vinteren enda. 

Positivt: 

Veldig lett, kan derfor brukes både om vintern og på værutsatte steder med sekk.

Elsker takhøyden og størrelsen innendørs. Stort fortelt.

Elsker at jeg kan ligge i soveposen og koke kaffe, til forskjell fra tunneltelt. Håper jeg kan gjøre det samme om vinteren.

 

Det jeg er urolig for er hvor god den er til å takle kondens om vinteren. Skal teste nå i jula men fint om noen har erfaring med dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.