Gå til innhold
  • Bli medlem

Circle K alkylatbensin 4t - dårlig kvalitet?


ssbn

Anbefalte innlegg

Etter å ha gått tom for den gamle alkylatbensinen til Statoil (grønn kanne), kjøpte jeg den nye fra Circle K på blå kanne - fortsatt merket som 4t gressklipperbensin uten oljetilsetning. Jeg kan ha vært uheldig med akkurat denne kannen, men det virker rett og slett som om Circle K-fuelen er mye dårligere enn den gamle Statoilbensinen. Det mest merkbare er at den lukter mye "skitnere", nesten som gammel oljetilsatt motorsagbensin, og mer uren lukt enn f.eks blyfri 95.

Bensinen brenner for så vidt helt rent og fint i min Omnifuel, men jeg mistenker at den brenner en del varmere enn Omnifuel egentlig tåler. Brennerhodet begynte å bli bulkete etter å ha brent ca 1 liter av denne bensinen, og flammesprederen og toppen av brennerhodet blir såpass intenst rødglødende at jeg blir smått bekymret. Dette skjer uten kjele på primusen. Hvis jeg husker rett ble det godt og varmt med den gamle bensinen også, bare ikke fullt så voldsomt. Spiller hukommelsen min meg et puss her, eller blir Omnifuel alltid såpass varm?

Er det noen andre som har prøvd denne bensinen og har lignende (eller ikke lignende) erfaringer? Jeg har for tiden gått over til tennvæske, siden den har mye mildere lukt og brenner med kaldere flamme, men det ville vært fint å vite om jeg må avskrive Circle K-bensinen totalt eller bare har vært uheldig her.

p.s: Dette er mitt første innlegg på forumet - tilgi meg om jeg har tråkket i en eller annen salat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 timer siden, ssbn skrev:

blir Omnifuel alltid såpass varm?

Ja, Omnifuel blir varm, men var dette på full guffe? Den kan blir varmere hvis det ikke er nok trykk/riktig dyse. Ville nok tatt en rens/ sjekket dysa/ prøvd med Feks Biltema/Felleskjøpet sin miljøbensin. Jeg har testet de fleste og alle har vært bra. Men du kan ha vært uheldig med den kanna du fikk. 

Et bilde av den når den brenner hadde vært fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

14 hours ago, Memento mori said:

Omnifuel blir varm, men var dette på full guffe?

Ja, dette har vært på full guffe. Det er vanskelig med hukommelse: Det kommer sikkert ikke noe godt ut av at jeg sitter i teltet, stirrer på primusen og tenker "Men i alle dager, den pleier da ikke å SE så varm ut!"

Jeg har ambisjoner om å gjøre en skikkelig sammenligning mot parafin, gass og annen alkylatbensin (med bilder), det KAN jo være at dette med temperatur er mest i mitt eget hode. Om jeg får tid til dette de neste månedene er en annen sak.

Uansett, basert på lukt alene ville jeg styrt unna denne bensinen, også med tanke på hva jeg eventuelt puster inn ved fyring. Med mindre det finnes andre som har brukt denne og har bedre erfaringer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/4/2019 at 12:52 PM, ssbn said:

Etter å ha gått tom for den gamle alkylatbensinen til Statoil (grønn kanne), kjøpte jeg den nye fra Circle K på blå kanne - fortsatt merket som 4t gressklipperbensin uten oljetilsetning. Jeg kan ha vært uheldig med akkurat denne kannen, men det virker rett og slett som om Circle K-fuelen er mye dårligere enn den gamle Statoilbensinen. Det mest merkbare er at den lukter mye "skitnere", nesten som gammel oljetilsatt motorsagbensin, og mer uren lukt enn f.eks blyfri 95.

Jeg har faktiskt opplevd det samme med en kanne fra Aspen (tro det eller ei). Hvordan dette har seg kan jeg bare gjette på.

Er det kanskje lagringsmiljø som spiller en rolle, eller at miljøbensin ikke er så holdbar som de skal ha det til? Utblandet, altså svindel?

Uansett, det luktet nærmest gammel diesel av innholdet i den kannen. Litt "råttent" liksom. En lukt som får man til å grine litt på nesa. Har aldri vært borti noe lignende før eller siden. Den brant ikke spesiellt rent på Svea'n heller.

Endret av r.u.mad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Optimus Nova (den første versjonen) og har brukt begge drivstoffene under: den som ssbn nevner og noe merket Fritidsparafin, kjøpt på Esso.

Begge har brent uten problemer, sistnevnte sågar ned mot 30 minus. Uten sammenligning merker jeg likevel at Cirkle K synes mindre drøy, flaska synes å tømmes fortere.

Rengjorde Nova'en etter fjorårssesongen (7-8 helårsturer) og det var minimalt med sot. Circle K sin 4-takts miljøbensin har jeg brukt på bare to turer hittil og enda ikke renset brenneren etter bruk av. Lukta er det heller ikke noe "skittent" med, som trådstarter nevner.

1 optimus nova.jpeg

2 circle k.JPG

3 esso fritidsparafin.JPG

Endret av 2_o'Clock_Man
språkvask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/6/2019 at 3:46 PM, r.u.mad said:

Jeg har faktiskt opplevd det samme med en kanne fra Aspen (tro det eller ei). Hvordan dette har seg kan jeg bare gjette på.

Er det kanskje lagringsmiljø som spiller en rolle, eller at miljøbensin ikke er så holdbar som de skal ha det til? Utblandet, altså svindel?

Uansett, det luktet nærmest gammel diesel av innholdet i den kannen. Litt "råttent" liksom. En lukt som får man til å grine litt på nesa. Har aldri vært borti noe lignende før eller siden. Den brant ikke spesiellt rent på Svea'n heller.

Dette høres ut som samme type lukt jeg snakker om. Sur og råtten på en måte. Det med lagringsmiljø kan kanskje spille en rolle, men vanlig bensin tåler vel det meste av lagringsforhold?

Miljøbensin skal være fri for tilsetningsstoffer, mens f.eks jetfuel tilsettes en del sopp- og bakteriedrepende midler. Kan det rett og slett være en "infeksjon" i bensinen som får den til å lukte så vondt?

 

On 1/6/2019 at 5:24 PM, 2_o'Clock_Man said:

Circle K sin 4-takts miljøbensin har jeg brukt på bare to turer hittil og enda ikke renset brenneren etter bruk av. Lukta er det heller ikke noe "skittent" med, som trådstarter nevner.

Nå ser det mer og mer ut som luktproblemet er noe man kan være uheldig med, kanskje uavhengig av merke? Det er i alle fall en bekreftelse på at circle k-bensinen ikke er dårlig på generell basis, tusen takk for det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underburn er vel når det brenner inni en stillebrenner? Med mindre jeg misforstår her, skal det godt gjøres å få noen form for underburn i en omnifuel (uten silencer ja) 🙂.

Det kan selvsagt være mye annet enn drivstoffet som gjør dette, først og fremst min subjektive opplevelse av hva som "ser varmt ut".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Hmm, jeg bruker Kemetyl Alkylatbensin og når den er tom er det vel Blåtind, siden Kemetyl har solgt forbrukervirksomheten sin til Wilhelmsen Chemicals. Jeg har ikke opplevd særlige problemer med denne bensinen, som jeg gjorde med vanlig 95 da jeg prøvde det. Har prøvd med tennvæske og men der må jeg forvarme alt, tennvæska må være romtemperert osv for å tenne virker det som. Jeg har en Optimus Polaris Optifuel og jeg har prøvd propan/butan fra biltema, primus og weber, 95 og Kemetyl alkylat og det jeg har best erfaring med er Alkylat, spesielt mtp lukt, soting osv. Tennvæska sota som en gammal parafinlampe og så ut som innsiden av pipa på en AG3, etter å skudd noen hundre salver med rødplast.. Det skal nevnes at jeg har prøvd gassblandinger for all seasons, vinter og sommer. Jeg kan ikke huske at brenneren har blitt ekstremt rød heller. http://alkylat.com/produkter/ag-4-takt-alkylatbensin/

Jeg skjønner at jeg må en tur ut i marka igjen og teste over en lengre periode enn jeg hittil har gjort, for til nå, har jeg kun vært på kortere turer, kokt opp vann og da slukt primusen like etter at jeg har tilberedt Real Turmat. Kanskje jeg må være ute lengre og virkelig kjøre brenneren en stund og så sjekke. Men, etter hva jeg kan erindre, har jeg ikke problemer med soting med Alkylatbensin, snarere tvert imot, så har den fungert utmerket og tent i omtrent alle temperaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.