Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg soulo


Raines

Anbefalte innlegg

Hei-

vurderer sterkt å ta spranget fra helsport Ringstind 2 til Hilleberg soulo.

Er det noen som har erfaring med disse teltene?

Lurer på hvordan plassen i Soulo er i forhold til ringstind? Liggeplassen blir vel mindre, men hva med forteltet?

Ser også litt på Allak, men det blir vel litt tyngre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg har ikke erfaring med Ringstind 2, men har både Soulo og Allak 2, og liker dem veldig godt fordi de er selvstående uten behov for bardunering for at de skal stå fornuftig, så det er lettere å finne brukbare teltplasser f.eks i høyfjellet.

Jeg vet ikke hvor stor du er, men for meg som er 185 er Soulo passe stort, både i lengden og høyden.  Det er fint plass til sekk på 95 liter i forteltet, og det er greit å bruke brenner i forteltet.    På vinterstid er Soulo kanskje litt trangt, men greit nok.   På turer hvor jeg ikke skal gå særlig langt, tar jeg Allak-teltet.

Hilleberg oppgir vekt på Soulo til 2.4 kg, og Allak 2 til 3.3 kg.  Med alt medfølgende, verken mer eller mindre, så har jeg veid teltene mine til rett under 2.5 og 3.4 kg (3380 g).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Luesveis skrev:

Hei, jeg har ikke erfaring med Ringstind 2, men har både Soulo og Allak 2, og liker dem veldig godt fordi de er selvstående uten behov for bardunering for at de skal stå fornuftig, så det er lettere å finne brukbare teltplasser f.eks i høyfjellet.

Jeg vet ikke hvor stor du er, men for meg som er 185 er Soulo passe stort, både i lengden og høyden.  Det er fint plass til sekk på 95 liter i forteltet, og det er greit å bruke brenner i forteltet.    På vinterstid er Soulo kanskje litt trangt, men greit nok.   På turer hvor jeg ikke skal gå særlig langt, tar jeg Allak-teltet.

Hilleberg oppgir vekt på Soulo til 2.4 kg, og Allak 2 til 3.3 kg.  Med alt medfølgende, verken mer eller mindre, så har jeg veid teltene mine til rett under 2.5 og 3.4 kg (3380 g).

Er ca 170cm, tipper det vil bli grei plass.

Så med en sekk på 85L vil det da bli ganske bra med plass?

Skal kombinere med tarp 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hatt lyst til å gå for en Soulo lenge, men endte på Allak da jeg ikke ville ha uendelig med telt. Det er et kjempebra telt, har to fortelt så det funker bra for to, og har kongebra plass for en til å sitte i teltåpningen. Det er også 10 cm høyere på makshøyde, og har "sittehøyde" på et mye større areal. Null problem å ha en gravlykt hengende i taket og fortsatt greit med plass. Du kan rulle ut soveposen på liggeunderlaget ditt og la den ta til seg luft i fred, mens du sitter på backup-underlaget og lager mat. Og det veier kun 900 g mer enn Soulo.

Sånn. Det var alle de rasjonelle grunnene til å kjøpe Allak, også til solo-bruk. 

Jeg har fortsatt irrasjonelt lyst på et rødt Soulo.

  • Liker 3
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raines skrev:

Er ca 170cm, tipper det vil bli grei plass.

Så med en sekk på 85L vil det da bli ganske bra med plass?

Skal kombinere med tarp 5.

Jeg synes det er god nok plass for meg på 185 og med 95 liters sekk, så det blir sikkert god nok plass for deg også.

Det er noen lengre turer jeg både har hatt med Soulo og Tarp 10, tarpen har da vært brukt som solskjerming og/eller tørkeloft (henger opp tøy i mønesnor på undersiden av tarpen).    Men Tarp 10 (750 g) pluss plugger blir over 800 g, så tilsammen blir det nesten like mye som Allak.  Etter at Allak-en kom i stallen, tenker jeg at jeg enten tar bare Allak på solotur.  Eller bare Soulo med bunnduk, som jeg uansett har med, og på de varmeste dagene klipser av innerteltet for å få litt lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ArveS skrev:

Sånn. Det var alle de rasjonelle grunnene til å kjøpe Allak, også til solo-bruk.

Du glemte de store dørene på Allak som gir fantastisk lufting og utsikt.

Og det er ikke irrasjonelt å ha lyst på et rødt Soulo i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Luesveis skrev:

Det er noen lengre turer jeg både har hatt med Soulo og Tarp 10, tarpen har da vært brukt som solskjerming og/eller tørkeloft (henger opp tøy i mønesnor på undersiden av tarpen).    Men Tarp 10 (750 g) pluss plugger blir over 800 g, så tilsammen blir det nesten like mye som Allak.

Ja, men med ett Soulo med en tarp 10 duk så får man jo beskyttelse for 4 personer om det regner og det sliter man vel litt med
når det kommer til Allak ?
Vi har sitti 4personer+ flere hunder  under mitt Unna og en tarp 10 i sprutregn.
Det skal godt la seg gjøre i kun en Allak :)
Så man får se an hva man trenger og skille mellom snørr og barter !

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Soulo til variert bruk i ca 10 år. Et fantastisk telt, om det passer ditt bruk. Selvstående, relativt lett (gramjegerne er nok galopperende uenige), solid og svært enkelt / kjapt å slå opp. I forteltet ligger sekken greit og i innerteltet ligger du greit. Elller (sannsynligvis) sitter med Chair - kit, selv om jeg ikke har skaffet meg en sånn. 

Men så mye annet er det strengt tatt ikke plass til. Når du ligger har du bittelitt gulvplass ved siden av deg hvor du kan breie deg ut med et par pakksekker el lign. Så du må være komfortabel med å ha det trangt sammen med utstyret, eller kan det fort føles klaustrofobisk. Man kan greit koke i forteltet men jeg har kun turt å gjøre det mens jeg ligger i teltet med døra åpen til innertelt, for å selv ta opp minst mulig av plassen i forteltet. 

Nevnte jeg at det lar seg enkelt slå opp / ta ned i vind? 

 

 

Endret av Lofoten-Møring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, tubbs skrev:

Vi har sitti 4personer+ flere hunder  under mitt Unna og en tarp 10 i sprutregn.
Det skal godt la seg gjøre i kun en Allak

Klipser man bort innerteltet til Allak 2 er det liggeplass til tre, ihvertfall. Og sitteplass til langt flere enn tre :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Luesveis skrev:

Klipser man bort innerteltet til Allak 2 er det liggeplass til tre, ihvertfall. Og sitteplass til langt flere enn tre :-)

Joda, men en tarp 10 er jo i seg selv over 10 m2 og da sier det seg jo selv at man får plass til endel fler enn i ett vanlig telt
om været ikke er helt helvete.
Men blir jo helt feil å sammenlige ett større telt med ett mindre telt og en tarp.
Både sesong og andre elementer som spiller inn da vel ? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 4 år senere...

Hehe jeg kjøpte nettopp Allak 2 og fikk umåtelig lyst på Soulo selv med en gang 😂

Avsporing: Har hatt litt forskjell, men bruk mest MSR Hubba Hubba NX2, men det er alt for kaldt og enkelt til vinter og litt tøffere vår/høst vær på Vestlandet. 
Dog er det vesentlig lettere og et helt fantastisk telt som tåler sinn del juling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.