Gå til innhold
  • Bli medlem

Dårlig kvalitet på strikkene i Dac-stenger?


Sig Man

Anbefalte innlegg

I sommer oppdaget jeg at strikkene til stengene i Hilleberg Niaken min begynte å bli litt slappe, samme problemet fikk @graham med Nalloen sin. Jeg reklamerte til Fjellsport, og hilleberg aksepterte reklamasjonen og jeg har nye strikker på vei derfra. I nyttårshelga så oppdaget jeg samme problemet med Helsport Patagonia, der to av seks strikker er slappe, disse strikkene er identiske som dem på hillebergteltene. Strømpa på strikken er like hel, men strikken inni har helt tydlige brudd flere plasser og elastisiteten er kanskje 1/3 av det på en ny strikk.

C13A7CD0-D342-4A49-9010-0997E3684EF2.thumb.jpeg.5c5c6cf186b5f6c1db53e7ad88715178.jpeg

 

Er det noen flere som har hatt dette problemet, er det bare jeg og @graham som er ubrukelige i teltoppsett, eller er det Dac som har spart på strikken?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strikkene i stengene på Hilleberg Unna teltet er rimelig slappe og har vært det siden teltet var nytt, har vurderet å bytte de ut siden jeg kjøpte teltet men ikke surret meg til å kjøpe strikk /bungee cord enda...

Skal jommen prøve meg på en liten reklamasjon først, så takk for tipset. Må bare sjekke at det ikke er alt for lenge siden jeg kjøpte teltet.

Ellers opplever jeg at strikkene i stengene på HW Direkt 2 teltet også er veldig slappe, noe de har vært siden jeg kjøpte teltet... Er DAC stenger der også om jeg ikke husker helt feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta nettopp strikk i stengene til Salewa teltene mine (elendig strikk originalt) til Hilleberg Tent Spare/Accessory Elastic Shock Cord 3mm Black.

l_695-035174_super.jpg.513c44ebc384adc9720d207100c59acc.jpg

 

... men strikk og annet tauverk har jo begrenset levetid. Strikken står også i spenn i teltstenger. Hva er egentlig forventet levetid? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fightingfalcon

Jeg har et Helsport Fjellheimen X-trem og hadde et Helsport Ringstind. DAC-stenger i begge. Horribelt dårlig strikk. Det første Ringstind-teltet jeg kjøpte på xxl måtte jeg levere tilbake da strikken allerede var gåen. Fikk et nytt Ringstind, men måtte byttes strikk på etter 5 turer. På Fjellheimen måtte jeg bytte etter 10 turer. Jeg pakker ut stengene på en kontrollert måte og de har blitt veldig pent brukt. Jeg kan ikke forstå hvordan det var mulig. Gummien inni strikken røyk, så den hang bare i "strømpen". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Terka skrev:

Bytta nettopp strikk i stengene til Salewa teltene mine (elendig strikk originalt) til Hilleberg Tent Spare/Accessory Elastic Shock Cord 3mm Black.

l_695-035174_super.jpg.513c44ebc384adc9720d207100c59acc.jpg

 

... men strikk og annet tauverk har jo begrenset levetid. Strikken står også i spenn i teltstenger. Hva er egentlig forventet levetid? 

 

På Niaken så røk dem etter noen måneder, det er vell under forventet levetid.. på patagoniaen så røyk to av seks etter to år, og det er jo kanskje ikke det man ønsker, men ikke så ille

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sovjetunionen skrev:

Strikkene i både soulo, kaitum og unna blir slappe etter mye bruk

Jeg har hatt Nallo 2 gt i halvannet år, driver ikke særskilt statistikk, men det har vel blitt 70-80 teltnetter og jeg synes strikkene burde holde såppass. Jeg har jo og har hatt andre telt hvor dette ikke er noe problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sig Man skrev:

@graham strikkene dine var vell slappe lenge før 70-80 døgn? Mine ble jo triste etter 20-30 døgn.. etter hundre døgn så kan jeg godta at strikkene blir litt slappe

Ja, merket det godt først nå i sommer, dvs rundtom 50 døgn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har fått tak i et Unna veldig billig på finn. Men strikkene her er utrolig slappe og gummien inni er røket tvers av. Teltet skal være 2 år og brukt 2-3 døgn. 

62460DD6-4101-4328-A7C3-8B5270981ECF.thumb.jpeg.ac7301fe0efa1254b511a3428690314b.jpeg

Ikke mye strikk igjen her. 

BEFD4707-F0A1-4EB8-852E-A0745F262001.thumb.jpeg.ff54789cc92acfa61b17a20404c6cc60.jpeg

Knekt inni. 

Har ikke kvittering, så får ta det med Hilleberg direkte. 

Var med 5 av 12 V-plugger og ingen pluggpose, men det koster vel bare noen hundrelapper hos fjellsport. 

Edit: Han fant igjen posen med pluggene også😀

Teltet ser forøvrig veldig fint ut, og er betydelig større enn Trolltind. 

Endret av Memento mori
Rettet på bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbakevennende problem dette med strikkene.
Mine telt fra Bergans, Mountain Hardware og Helsport tar jeg alltid frem på starten av hver sesong de skal brukes og sjekker strikkene. Opplever at de må strammes for hver sesong pga slakk selv om de knapt har vært i bruk.

Gikk i fella en gang med Bergans teltet der strikkene hadde blitt slappe og jeg satt ute i snøen med votter, vind og 15minus... ikke tid og sted for å stramme strikker.... Dyrekjøpt lærdom der altså...


Funfact er at det ultrabillige teltet mitt fra Quechua aldri har fått slakke strikker... Dette er også det teltet jeg har flest døgn i av de telta jeg har nå merkelig nok....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintertelting er hardere på strikkene, siden de mister elastisitet i kulda. Mine tidligere "brudd" har oppstått i kulda. Som Marius Engelsen nevner lenger opp, så bruker Fjellreven annet strikk. Det er også min erfaring at dette holder godt. Selv pleier jeg å kappe stengene litt på teltene mine for å få duken litt lenger ned mot bakken, og jeg lar det nok bli litt mer slakk i strikkene enn originalt. Enkelte produsenter har veldig stramme strikker, synes jeg. 

En annen sak er hvordan man legger sammen stengene. Hvis man deler stanga på midten først, og så bretter dobbelt nedover, så vil man få veldig press på strikkene i siste brett. Om man derimot starter i en ende og trekker ytterste ledd et stykke ut før den brettes nedover, så flytter man slakken med seg hele veien, og det blir ingen steder med ekstra stor påkjenning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Memento mori skrev:

Hilleberg direkte

Da sender Hilleberg med nye strikker. Bra kundeservice. 

6 timer siden, Lompa skrev:

En annen sak er hvordan man legger sammen stengene. Hvis man deler stanga på midten først, og så bretter dobbelt nedover, så vil man få veldig press på strikkene i siste brett. Om man derimot starter i en ende og trekker ytterste ledd et stykke ut før den brettes nedover, så flytter man slakken med seg hele veien, og det blir ingen steder med ekstra stor påkjenning. 

Dette var ukjent for meg, og tror ikke det stemmer. Testet med ene stanga nå. 

7B12D472-85D8-43BB-A4DC-782B194063FD.thumb.jpeg.6d406b2ea842ad83ff891290661c8215.jpeg

Brettet dobbelt og merket.

44B36A77-7165-4C63-B827-875B88F202E7.thumb.jpeg.baf55d265f408506ecb54ce0db78c090.jpeg

Brettet fra en ende, og den havnet på samme sted på siste stanga. 

B255EAFD-0E8D-4081-8C4F-698E66003993.thumb.jpeg.a1f7b54e0679f372a0e65c4cf52b6c00.jpeg

Ikke veldig videnskapelig men. Men testet med den stanga hvor strikken var best. 

Endret av Memento mori
Et bilde var blitt dobbelt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Memento mori skrev:

Da sender Hilleberg med nye strikker. Bra kundeservice. 

Dette var ukjent for meg, og tror ikke det stemmer. Testet med ene stanga nå. 

7B12D472-85D8-43BB-A4DC-782B194063FD.thumb.jpeg.6d406b2ea842ad83ff891290661c8215.jpeg

Brettet dobbelt og merket.

44B36A77-7165-4C63-B827-875B88F202E7.thumb.jpeg.baf55d265f408506ecb54ce0db78c090.jpeg

Brettet fra en ende, og den havnet på samme sted på siste stanga. 

 

Ikke veldig videnskapelig men. Men testet med den stanga hvor strikken var best. 

B255EAFD-0E8D-4081-8C4F-698E66003993.jpeg

Artig eksperiment! Vet ikke helt om jeg får frem poenget mitt ordentlig, men jeg vet selv at hvis jeg bruker "den late metoden" med å brette dobbelt først og fortsette derfra, så blir det mer strekk på strikken mens jeg demonterer. Det er fordi strikken da bare har halve lengden å ekspandere med når man skal dra fra hverandre hvert enkelt ledd. Tråden kan altså ende på samme sted til slutt, men strikken får mer belastning mens man legger sammen. (Det er tydelig inni hodet mitt, men roter seg ofte til på veien ut..)

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lompa skrev:

Det er tydelig inni hodet mitt, men roter seg ofte til på veien ut..

Nerdealarm: Det er to muligheter. Hvis strikken kan skal skli lett mellom hver del vil det i praksis ikke ha noe å si på hvilke metode du velger, det blir likt strekk i strikken til slutt uansett. 

Hvis strikken ikke kan skli, men sitter fast blir det omtrent slik. Når du bretter en og en. Stang 400 cm, 35 cm lengde pluss overlapp på 5 cm som gir lengde på 40 cm sammenpakket.  Første leddet som brettes gir  5cm strekk på 405cm. Neste ledd blir 5 cm strekk på 365 cm.  Etc ned til 5 cm strekk  på 85 cm.

Hvis du bretter etter latskapsmetoden, og strikken ikke kan skli. Første brett gir 5 cm på 200/205 cm. Neste gir 5 cm på 160/165 cm  ned til  5 cm på 85 cm også her

Så teoretisk og praktisk blir det faktisk det samme🤗

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Memento mori skrev:

Nerdealarm: Det er to muligheter. Hvis strikken kan skal skli lett mellom hver del vil det i praksis ikke ha noe å si på hvilke metode du velger, det blir likt strekk i strikken til slutt uansett. 

Hvis strikken ikke kan skli, men sitter fast blir det omtrent slik. Når du bretter en og en. Stang 400 cm, 35 cm lengde pluss overlapp på 5 cm som gir lengde på 40 cm sammenpakket.  Første leddet som brettes gir  5cm strekk på 405cm. Neste ledd blir 5 cm strekk på 365 cm.  Etc ned til 5 cm strekk  på 85 cm.

Hvis du bretter etter latskapsmetoden, og strikken ikke kan skli. Første brett gir 5 cm på 200/205 cm. Neste gir 5 cm på 160/165 cm  ned til  5 cm på 85 cm også her

Så teoretisk og praktisk blir det faktisk det samme🤗

Ja, og nei! Først, hvis strikken glir fritt, så har det ingen betydning. Dernest kommer det an på hvordan man tar med seg slakken etter hver brett. Hvis man begynner fra enden og bretter før strikken har trukket seg sammen igjen, så vil slakken følge ned i den lengste delen. det samme i neste brett, og neste etter der. Da er det rikelig slakk også til siste brett, og man trenger aldri dra strikken veldig stram. Med dobbel brett er det mindre slakk man kan flytte med seg nedover, og derfor kan man risikere å stramme mer enn man ønsker i siste brett.

Nerding er da gøy.. :)

 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.