Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertur med hengekøye - nybegynner


ingen87

Anbefalte innlegg

Jeg har gjennom mange år med turer både sommer og vinter opparbeidet meg en relativt innholdsrik sportsbod med utstyr til stort sett alle typer turer. I fjor (altså 2018) fikk jeg fikk en Ticket to the moon-hengekøye av min bedre halvdel i julegave. Turer til månen har jeg ikke prøvd tidligere, så her starter jeg på bar bakke. Har bestilt tarp (DD Hammock 3x3) og litt forskjellig tauverk som ikke koster meg skjorta. Tarpen og tauet kan jeg benytte meg uansett om dette blir et "blaff".

Jeg leser en del tråder om underquill og overquill, men før jeg kjøper meg masse nytt utstyr vil jeg teste ut denne overnattingsformen. Jeg er ikke en spesielt tålmodig type, så ser for meg å ta en testtur til helga. Det meldes -2 grader og noe snø, men det kan fort bli kaldere om det klårner opp. Jeg bor usentralt og ser for meg at denne testturen blir 20 meter fra husveggen, så denne gangen tar jeg ikke stilling til vekt.

Hva tror dere vil gi en gunstig kombinasjon?

- Reinskinn

- Jervenduk (hunter)

- Ajungilak Bamse

- Exped Downmat 9

 

Jeg skal nok overleve natta, men vil prøve å få det så komfortabelt som mulig. Har lest en tråd der jervenduken/fjellduk er hengt opp under køya for å gi et isolerende luftrom. Hvor vil eventuelt et reinskinn gi best effekt? I bunn av køya eller under? Ser for meg å ligge på Downmat i selve køya?

Tenker også at jeg bruker både 3-sesong og sommerpose sammen. Dette har jeg gode erfaringer fra tidligere vinterturer.

 

Fra bunn mot topp:

- Jervenduk

- Hengekøyestoff

- Reinskinn

- Downmat

- meg

- 3-sesongspose

- Sommerpose

 

Blir mye å drasse med seg, men kan dette være en måte for å få en komfortabel vinterovernatting i hengekøye?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for link! Ser utgangspunktet er relativt likt! :)Mye av det samme utstyret samt værtype.

Hvordan funka det "strekkopphenget" på jervenduken? Ser for meg at det er en liten øvelse å komme seg ned i køya? Hadde egentlig bare sett for meg å henge den med barunder ned fra mønetråden.

Kan jeg droppe reinskinnet? Bare kjøre downmat og jervenduk?  Du tok ikke i bruk Bamse?

Endret av ingen87
Leste en annen tråd etter jeg svara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg hadde bamseunderlaget på bakken. Kjekt med noe å stå på når du skal inn og ut av køya. Dette er riktig nok 5 år siden, så litt vanskelig å huske. 

Greia med å bruke strikk er jo at det bør være elastisk dersom du skal ha duken tett inntil køya. Jo tettere du har det, jo varmere blir det. Bruker du barduner må du prøve deg litt mer fram før du legger deg til  å sove, så du ikke ender med å hvile hele vekta på ridgeline, barduner og jervenduk. Da vil en av tingene ryke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt downmat7, og vintersovepose med Jerven mini hunter utenpå soveposen. Det blir litt kjølig nedenfra, men når jeg har lagt ullklærne jeg har kledd av meg på de punktene kroppen ligger hardest på, så har det gått akkurat. Men jeg ville nok helst hatt et reinskinn eller et skumunderlag i tillegg. Synes foreslått kombinasjon her høres grei ut, hvis du vet at soveposeoppsettet funker. 👍

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 meter hjemmefra? Er ikke det da bedre å bruke det du ønsker å ta med på tur, og heller ha alt det andre i backup? Ellers lærer du jo ikke hva som trengs for å holde varmen på lengre turer.

Som overquilt kan du bruke soveposen helt åpen. Underquilt kan du evt. bruke en vanlig dyne :) Hvis du bruker liggeunderlag trenger du ikke underquilt.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er litt tanken. Dette er det utstyret jeg ser for meg kunne vært med på tur. Jeg kan supplere med 20 ullpledd om det blir for kaldt om natta. Det er reinskinnet jeg er mest usikker på. Drar jeg pulk har jeg ofte med reinskink, men det veier litt i sekken. Downmat, jervenduk og bamse bruker å være med på vinterturer uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Miamaria skrev:

Synes foreslått kombinasjon her høres grei ut, hvis du vet at soveposeoppsettet funker. 👍

Funker fint i både telt og snøhule. Er litt spent på hvordan dette fungerer i en hengekøye. Kan hende det blir veldig "balete" med to poser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ingen87 skrev:

Funker fint i både telt og snøhule. Er litt spent på hvordan dette fungerer i en hengekøye. Kan hende det blir veldig "balete" med to poser?

Jeg har til og med hatt tre poser, det har gått greit. Da har jeg gjort posene klare på forhånd, sånn at jeg må oppi bare én gang, på en måte. Da har jeg brukt sommersovepose til lakenpose, for å få mer varme, og så jervenduken utenpå hovedsoveposen.

Endret av Miamaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv Long-Wide-utgaven av downmat er litt smal for å brukes som eneste underlag i hengekøye. Hengekøyen følger jo kroppen, og trykker derfor flat soveposen også på sidene.  Særlig i litt vind er det lett å bli kald på skuldrene og overarmene. Kombinerer du med enten et kort liggeunderlag eller reinsdyrskin på tvers ved skuldrene så er du langt på vei.  

Det er sikkert en god ide å teste det utstyret du vil ta med på tur, men ikke vær redd for å overdrive på første forsøk. Det er ikke sikkert du gidder å prøve igjen etter en kald og kjip natt, men har du først opplevd en skikkelig god natt i hengekøye kan du jo heller skrelle vekk det unødvendige på senere forsøk. 

Endret av Eksilbergenseren
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært nede i minus tre eller fire i hengekøye, da hadde jeg klymit liggeunderlag for hengekøye (med ekstra vinger på sidene), reinsdyrskinn og vinterpose (i den rekkefølgen). Det var varmt og fint. Jerven lå på bakken for å gjøre det enkelt å gå inn og ut. Hvis det hadde vært flere minusgrader hadde jeg antakelig brukt bamse også, men jeg er frysen. Jeg har aldri brukt underquilt av noe slag. Klymit underlaget er fint fordi det gir varme på sidene og flytter seg ikke like mye som det vanlige. Men det er vanskelig å få tilbake i pakkposen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hengekøye i julegave fra min bedre halvdel. Selv om vi er i årets mørkeste måneder var likevel iveren etter å prøve ei natt i hengekøye stor. Etter litt forberedelser i romjula, med innkjøp av nødvendig ekstrautstyr (tau og tarp), og nilesing på fjellforum om råd og tips til hengekøyecamping. Det ble tidlig klart at vinterhenging krevde litt ekstra utstyr for å forhindre cold-butt-syndrome .dsc_15988917276293375810433.jpg?w=723

Med Exped Downmat, jervenduk og reinskinn satsa jeg på at jeg fikk god nok isolasjon mot bakken. Men det var få tips til hvordan man skulle få alt dette til å ligge fint i køya mens man selv klatret oppi og tok på seg soveposen. Jeg måtte ut av køya tre ganger før jeg ble tålelig fornøyd.

I mangel på vintersovepose kjørte jeg sommersovepose og tresesongpose. Førstnevnte lå jeg inni, mens sistnevnte brukte jeg som dyne utenpå.

dsc_16026814347707983685154.jpg?w=723

Tarpen hang jeg opp som A-frame. Siden det var spådd lite nedbør, og jeg hadde for liten avstand mellom trærne tenkte jeg at det fikk duge. Det gjorde det også. Lå tørt og varmt hele natta, men våknet et par ganger av at jeg hadde «mistet» den gode liggestillinga. I hovedsak fordi jeg hadde glidd ned i køya

Jeg våknet glad og fornøyd etter syv timer, i det fjerne kunne jeg høre rypestegger som rapet, mens jeg hørte Ludvik rope «pappa» ut av badvinduet. Kaffen og frokosten var klar! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, prøvde så godt jeg kunne. Det jeg synes var vanskelig var å få underlagene til å ligge på rett plass. Ser flere kommentere det her inne i forhold til underquilt. At det er litt mer komlete. Jeg tror det hadde gått bedre med en bredere køye (TTTM dobbel) men ser også at lengre køye også bør vurderes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.1.2019 den 19.36, Eksilbergenseren skrev:

Selv Long-Wide-utgaven av downmat er litt smal for å brukes som eneste underlag i hengekøye. Hengekøyen følger jo kroppen, og trykker derfor flat soveposen også på sidene.  

Nja.... det kommer jo an på hengekøyetypen. Jeg er ikke plaget med noe press på soveposen annet enn der jeg selv ligger den flat...
 



Støtter for øvrig uttesting av utstyr i bakhagen for de som har mulighet til det. Spesielt vinterutstyr. Det er lite som er kjedeligere enn å fryse på tur og jeg har selv dratt ufattelig mye unødig utstyr ut på tur før jeg var 100% komfortabel med at aktuelt utstyr ville holde meg varm. (Jeg har en liten "ulempe" her jeg bor helt ute på kysten (Hammerfest) og det er at det veldig sjelden blir kaldere enn 10-12 minus. -22 er det kaldeste jeg har notert på de ti årene jeg har bodde her. Mens bare halvannen time unna, der jeg oftest er på tur så ramler det gjerne under -30 hver eneste vinter. Så de første virkelig kalde teltturene så var det forholdsvis mange unødige kilo med i pulken....)

Jeg sliter aldri med kuldegjennomslag fra bakken når vi telter. Selv ved -25 inne i teltet. Men snøen isolerer forholdsvis godt den også. Det er noe annet i hengekøye der luften under hengekøya konstant er i forflytning og vil holde utetemp til enhver tid. Ser frem til å måtte lære hvordan dette påvirker isolasjonen for min del i løpet av vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål, sikkert litt dumt, men prøver likevel. 

 

Har disse posene til høyre i bildet noe navn? Jeg er på utkikk etter en enkel pose til å ha mine barduner i. Den som fulgte med tarpen er så smal, at når jeg drar ut en plugg eller en bardun kommer alt ut. 

61MgCPfKYzL._SY355_.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.