Gå til innhold
  • Bli medlem

Batterilighter?


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Annonse

Ingen som har prøvd batterilighter virker det som.

Noen som har prøvd biltemas stormlighter? https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/stormkjokken/stormlighter-2000041498

Ver veldig lommevennlig ut (zippo format), så den er sikkert fin å holde varm på kroppen om vinteren. Enkle trykknapp uten hjul gjør at den kanskje kan betjenes med hansker? 

 

9D9A40F1-CE14-475A-A78B-2B3D3F06A6B1.jpeg

BAAF4E1F-408B-45E3-9E1D-43CB1D1D0D16.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, lars p skrev:

Fungerer helt greit den der, og er billig. Men ta av deg hanskene , liten knapp og det er nok hull i hanskene hvis du prøver å tenne med dem på 😀

Ok, takk for advarselen :) 

Jeg har brukt peislighter med knapp på, det fungerer svært bra med hansker. Problemet er at når det blir for kaldt, så virker de ikke, og de er litt store å ha i lommen.

Disse batterilighterene, jeg tror jeg bare må prøve. Fyrstikker er alltid med i backup, uansett ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Virker den i 30 minus uten at man varmer den på kroppen?

Ikke gale pris på den heller.

Ikke prøvd så ekstremt, men har brukt den i godt under 10 minus i alle fall. Veldig grei på jaktturer osv når man har samlet brenne og never til bål, så trenger man ikke ta av vottene for å få tent opp.

Jeg har colemanbrenner som ikke trenger å forvarmes, men en kompis har en brenner som trenger forvarming av rørene, og da bruker han bare denne en liten stund. Flammen er veldig spiss, og man kan kontrollere veldig godt hvor den skal treffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som alltid har med seg litt for mye "i tilfelle i tilfelle", men det fynker 😛 Om så bare for min egen psyke, hehe. 

Så, som regel har jeg med meg tennstål som gir god gnist. Bruker dette primært da det tåler det meste og fynker "alltid", også til enkle ting som å antenne gassbrenneren.

Så har jeg med meg noen hjemmelaga antennere laget av 3 fyrstikker, surra med bomull og tråd dyppet i talg. Dersom bålet/veden gjør seg vanskelig.

Og så har jeg stormlighter circa som denne vist på bildene under. USB-oppladbar (har alltid med meg batteribank på lengre turer), men man må selvsagt helt inn i plasmaen med det som skal antennes, avhengig av hva man skal antenne så er/er ikke dette et problem. Men det er klare fordeler med lightere som har flamme o.l som stikker ut. Så sikkert bedre alternativer men for MEG har den fungert helt topp. :D  Lenge varer den også per lading. Den kan heller ikke "blåses ut", og den antenner ting som regel veldig kjapt. Så disse tre tinga er som regel alltid med meg på tur når matlaging er i bildet. :) Husker ikke nederste grense jeg har brukt den i, eller om det faktisk er det. Er heller det at den ikke skal blir eksponert for temp 50+ eller være antent i mer enn 5 sekunder av gangen, for å være sikker. Men det har ikke akkurat vært noe problem eller hinder. 😅 Amazon link som jeg mener er den jeg har/kjøpte.

 

41mLO-SwtGL.jpg

41R8nJTNt-L.jpg

Endret av Vandrefalken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er easyflame mini jeg vurderer, den ble best i test, er liten og slank, kan brukes med hansker, og kan stikkes nedi ting.

Håpet er at den når primerpaden ned XGK brenneren, og kan antenne rødspriten. Er det litium batteri, burde den forhåpentligvis fungere i mange minus uten å varmes på kroppen før bruk:

https://www.vpg.no/silva/268202/pureflame-easyflame-mini-hunter-orange?channable=e32414.MjY4MjAy&gclid=EAIaIQobChMI7eTttOyr4AIVwueaCh3-3Qb-EAQYASABEgIXdvD_BwE

Så spørs det om det er like bra i praksis ;)

3E796C16-73D8-43E0-8910-247CC4014468.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Terka skrev:

@tshansen har vel testa en sånn lighter. 😊

Det kan man vel trygt si at jeg har gjort.... De fungerer veldig godt til å tenne lys, i peisen osv. Men ikke prøvd den ute i kulden eller på tur. 

Jepp, jeg var også så dum at jeg tok fingeren borti. brant seg rett gjennom kjøttet på fingertuppen! sykt. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, tshansen skrev:

Det kan man vel trygt si at jeg har gjort.... De fungerer veldig godt til å tenne lys, i peisen osv. Men ikke prøvd den ute i kulden eller på tur. 

Jepp, jeg var også så dum at jeg tok fingeren borti. brant seg rett gjennom kjøttet på fingertuppen! sykt. 

Det ble en veldig morsom story av det om ikke annet 😂 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bestille EasyFlame mini fra vpg.no. De har frakt til postkassen for 49kr, så det ble ikke noe dyrt.

De andre batterilighterene de hadde på senteret var jo så digre og tunge.

Men jeg fant en liten kjekk lighter på Clas Ohlson som jeg også kjøpte. En liten og lett refillbar minilighter som kan betjenes med hansker, passer fint nedi 111 kassen med god margin, og har lang nok tut til å nå ned til primerpaden på primusene mine:

https://m.clasohlson.com/uk/Mini-Gas-Lighter/44-2763

Den tente på hver forsøk, og flammen kan justeres til ganske stor flammekaster. Og da har jeg troen på at den kan fungere bra ned til en del minusgrader også.

 

B2C294A4-2045-401B-9320-118AB915B3F6.png

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Salmo Salar said:

Jeg har brukt mange typer lighter opp gjennom tidene og er  kommet til den konklusjonen at fyrstikker er det beste, ingenting som kan ryke og fungerer i 50 blå.

Jeg kan godt ha med en lighter, men aldri en tur uten at det er med fyrstikker i en vanntett beholder. Aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Helge G skrev:

Tennstål fungerer veldig greit (alltid) til å antenne rødsprit i både xgk og omnifuel. Sørg bare for å lage gnister som du kaster i retningen ned mot rødspriten

Jeg har hatt vanskeligheter med å antenne rødsprit i kulden med tennstål. Bensin derimot går helt fint.

Men hvis du får det til, er det kanskje innsatsen min som er for dårlig ;) 

Jeg har ett light my fire sout Mini, som ligger sammen med simmerlighten.  Knøttlite, lett, og fungerer alltid - inntil det knekker en dag ;) Om det noen gang skjer får jeg improvisere med bitene som ligger igjen :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg har hatt vanskeligheter med å antenne rødsprit i kulden med tennstål. Bensin derimot går helt fint.

Men hvis du får det til, er det kanskje innsatsen min som er for dårlig ;) 

Jeg har ett light my fire sout Mini, som ligger sammen med simmerlighten.  Knøttlite, lett, og fungerer alltid - inntil det knekker en dag ;) Om det noen gang skjer får jeg improvisere med bitene som ligger igjen :lol: 

Akkurat samme tennstålet som jeg har :) Har imidlertid bare brukt det i få minusgrader nå nylig, har alltid brukt fyrstikker før, men er lei av å fomle med de når jeg skal fyre primus. Kanskje tennstålet knekker lettere i mange minus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kone gikk til anskaffelse av en el-lighter, samme type som den svarte i TV2 hjelper deg sin test. Hun brenner mye stearinlys, og til dette funker den bra, men en dag skulle jeg tenne opp i peisen og hadde laget et "speiderbål" etter alle kunstens regler, med papir til å tenne med og småved til å starte bålet med. 

For å gjøre en lang historie kort, så ga jeg til slutt opp forsøket med el-lighteren og fant fram en eske fyrstikker. Kun en fyrstikk var nok.

Lysbuen på el-lighteren er sikkert veldig varm, men den er så liten at det blir nesten umulig å få fyr på både papir og småflis.

Klippet fra Store Norske Leksikon:

Egenskaper

For å vedlikeholde en elektrisk lysbue kreves en minste spenning, som for spisser av kull er ca. 40 V, kadmium 10 V, sink 20 V, kobber 24 V, platina 27 V. Spenningen øker når buen gjøres lengre. Målinger av temperaturen i en lysbue med spektroskopiske metoder har vist temperaturer på mellom 6000 °C og 7000 °C i lysbuen, altså vesentlig høyere enn temperaturen på elektrodene som er begrenset av kullets fordampningstemperatur, som er 3900–4000 °C.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.