Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett stativ til kompaktkamera


Sjimpansen

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis det er snø som er cluet, ja så fiks deg en monopod av den ene skistaven din? Ellers så kan jeg anbefale gorillapod til kompaktkamera, men det er jo ikke så høyt som du vil ha det. Samarbeid gjerne med en stein eller annet høyt. Gorillapod'n kan jo også funke på skistaven vil jeg tro ... ;)

2013-05-31-18.05.03.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sjimpansen said:

Hei! Er det noen som har tips til kamerastativ til et lite kompaktkamera?

Ønskede egenskaper:

- Lett (!!!).

- Går enkelt ned i sekken.

- Ca 100-150 cm høyt.

- Ikke for dyrt.

- Helst føtter som ikke går så lett gjennom snøen.

Et slikt stativ finnes ikke.
Jeg støtter Bjarne, til turbruk der fotograferingen ikke er førsteprioritet er et Gorillapod det mest fleksible og allsidige alternativet til et lite kompaktkamera.
Du merker det ikke i sekken, og i stille vær gir det nok støtte til at du kan bruke lange lukkertider.
Et "vanlig" stativ med de kriterier du stiller, blir alt for ustabilt, og et ordentlig stativ som kan nå 150 cm over bakken blir både tungt og dyrt.
Et lit og lett kompaktkamera krever minst like stabilt stativ som et tyngre kamera. Og jo lengre teleobjektiv på kameraet, jo mer kreves av stativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vinteren bruker jeg ofte et etbensstativ som jeg stikker ned i sneen i stedet. Om det er et alternativ. Gjerne kalt monopod på fotosider...

F.eks slik: https://www.japanphoto.no/manfrotto-monopod-kompakt-sort-mmc3-01 ?source=japanphoto_priskelkoo&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Manfrotto+Compact+Monopod+Sort&referer=kelkoo_no
 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Leki Photosytem Carbon, en stav som også kan være monopod:

Deretter kjøpte jeg to til, til tross for ublu pris. Og så viste det seg dessverre at karbonkonstruksjonen var et hakk skjørere enn jeg regnet med:

Så skjørheten gjør at prisen på denne ikke kan forsvares, slik jeg ser det.

Leki har imidlertid andre muligheter :) Det ene er alu-versjonen av Photosystem-staven, den er rimeligere, har omtrent samme vekt, men kan maks trekkes ut til 150 cm høyde istedet for 170. Vil tro den er "seigere" og mindre utsatt for rene brudd. Det andre er at hvilken som helst Leki-stav som har et AERGON-håndtak kan påmonteres et standard kamerafeste på toppen, kjent som Leki Aergon Photo Adapter. Dersom du uansett kan bruke en slik stav til en eller annen aktivitet, vil tilleggsprisen kun være adapteret (med litt godvilje :)). Får feks også kjøpt snøtrinser til stavene.

 

Ellers har jeg også en TrekPod, kombinert vandrestav, monopod og tripod. Den er bare halvgod på alt, er tung (jeg har aluversjonen, fantes også en karbonversjon), ikke billig, og produsenten gikk konkurs for mange år siden. Av en eller annen grunn er det stadig vekk den jeg drar med meg på tur :huh:

Og jeg har stadig vekk også med meg en gorillapod, støtter anbefaling av den fullt ut selv om den ikke tilfredsstiller trådstarters kriterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et enkelt og billig triks noen landskapsfotografer bruker på trebens-stativer når de skal ta bilder på sandstrender der det er fare for beina siger ned i sanden er å legge 3 CD-plater under og sette beina i hullene.. Men noe sier meg at kanskje det blir litt glatt på snø, om det blir liggende på toppen. Men er man litt teknisk anlagt kan man lett lage noe selv som funker på samme måten bare med noen enkle pigger.

Men må si meg enig med Bjørn J. her - Et slikt stativ etter dine kriterier finnes ikke. Jeg har alltid med meg et lite Benro karbonstativ som jeg anser som lite, lett og høyt nok, men det veier fortsatt 1,6kg med et stort kulehode, eller 1,1kg med lite kulehode. Og lite i størrelse, vel det pakkes lettest på utsiden av sekken enn oppi. Billig er det heller ikke, selv om det ble kjøpt på salg hos ScandinavianPhoto i Oslo.

Billigstativene man får hos Elkjøp og Power er kanskje billige, lette og høye nok, men i mine øyne er disse stativene å regne som søppel og bør ikke vurderes i "nød" en gang..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Burde da være mulig å lage et stativ av teltstenger eller liknende for kompaktkamera uten objektiv som flytter tyngdepunktet.

Når jeg har kjøpt "superlight" telt til mangfoldige tusen, blir det for dumt å drasse på flere kg tungt fotostativ.

Endret av Sjimpansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sjimpansen skrev:

Takk for gode svar! Burde da være mulig å lage et stativ av teltstenger eller liknende for kompaktkamera uten objektiv som flytter tyngdepunktet.

Når jeg har kjøpt "superlight" telt til mangfoldige tusen, blir det for dumt å drasse på flere kg tungt fotostativ.

Helt lett stativ med bein lignende teltstenger eksisterer. De blir for ustabile til å være praktisk. Men ikke nødvendig med like tungt og stabilt stativ til et kompaktkamera som til et speilrefleks med teleobjektiv selvsagt. Lette stativ fra Elkjøp o.l. er helt greie for et kompaktkamera eller lite systemkamera. De kan selvsagt bli litt ustabile for lang lukkertid i frisk bris. 

For litt mer stabiltet på lette "elkjøpstativ" kan du henge et lodd under stativhodet (f.eks. kameraveske eller en pakksekk).

Gorillapod som nevnt er et lett alternativ som fungerer bra. Er litt lavt, men med bruk av trær, terrenget, stein, sekken eller annet fungerer det i de fleste situasjoner sammen med et lett kamera. På hard snø kan du bøye føttene slik at det gir litt mer flate og ikke synker så lett. Med løs snø finner du frem primusplaten eller lignende. 

20121126-IMG_0184.jpg.1f2483bb9a642463291b7f2d100a491a.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2019 den 20.06, Sjimpansen skrev:

Valget falt på Manfrotto Compact Light tripod med en vekt på 816 g. og høyde 131 cm. Til en pris av 549 kr. virket stativet stabilt og kvaliteten kurant.

Har selv Manfrotto Befree i den størrelsen. Tror nok du kommer til å bli veldig fornøyd :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.