Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til Garmin 62s


Siripåtur

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg GPS på Finn.no og må jo lære meg deg. Men fader å knotete 🙈

Kan noen guide meg beste vei å starte?

Har lastet ned basecamp, men har skjønt at selve turplanleggingen bør foregå et annet sted, for deretter å laste inn i basecamp?

Har skjønt jeg nok må bruke litt tid på dette, men greit å bli guidet til riktig ende før jeg bruker for mye tid på å knote. På forhånd takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
16 timer siden, Siri Therese Flamme-Larsen skrev:

Har lastet ned basecamp, men har skjønt at selve turplanleggingen bør foregå et annet sted, for deretter å laste inn i basecamp?

Ser du har lastet ned BaceCamp, men hvor? :)  Er nok meningen at program som BC (og MC) skal lasten ned på en pc, nettbrett, o.l. De programmene er installasjons programmer for både gps-enhet, overføring av kart til gps- enheten, turplanlegging, redigering av turer/kart og mye mer.

Undrer på om du ikke fikk med Brukerveiledning, når du kjøpte denne gpsén på finn? Jeg ville ikke ha kjøpt noe  slikt brukt, uten Brukerveiledning! Det er uante muligheter på gpsér og en mengde innstillings muligheter ut fra ønske og behov. Har du ikke Brukerveiledning, kan du jo sjekke hos Garmin. De har tidligere hatt det for alle modeller, så en kunne lasten ned gratis. Hvis ikke, så hjelper sikkert Support deg. :) Garmin har vel også veilednings videoer.

Vil likevel annbefale å lære deg kart og kompass. Det er tryggere og gir en annen forståelse av dette med kart og navigering i terreng, samt raskere og bedre overasikt. Og bruke gps som en ekstra sikkerhet, samt i spesielle tilfeller. Eks. veldig dårlig sikt, behov for koordinater, haastighet, m.o.h., o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjetil E. skrev:

På turer i norge pleier jeg å lage ruten jeg skal gå på Lommekjent.no. Der lagrer jeg turen og eksporterer gpx filen til min pc, og derifra inn på ming GPS via Mapsource/Basecamp.

Takk! Da tester jeg det. Synes det var så klønete å lage i basecamp, så dette høres bedre ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Per Fredrik skrev:

Har du prøvd Youtube? hvis ikke så er det en zillion videoer der om Garmin 62S

Ja, har brukt et par timer der, men mulig jeg har sett på feil videoer. Mye om mulige funksjoner ute. Lite om klargjøringen hjemme i forkant

 

17 timer siden, Espen Ørud skrev:

Drit i Basecamp - få tak i Mapsource


Det er i praksis gratissoftware så den skal jeg kunne sende deg om du ikke finner noe sted å laste det ned. Si i så fall fra....


 

Sweet - jeg ser hva jeg finner. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tiur3 skrev:

Ser du har lastet ned BaceCamp, men hvor? :) Er nok meningen at program som BC (og MC) skal lasten ned på en pc, nettbrett, o.l. De programmene er installasjons programmer for både gps-enhet, overføring av kart til gps- enheten, turplanlegging, redigering av turer/kart og mye mer.

Undrer på om du ikke fikk med Brukerveiledning, når du kjøpte denne gpsén på finn? Jeg ville ikke ha kjøpt noe  slikt brukt, uten Brukerveiledning! Det er uante muligheter på gpsér og en mengde innstillings muligheter ut fra ønske og behov. Har du ikke Brukerveiledning, kan du jo sjekke hos Garmin. De har tidligere hatt det for alle modeller, så en kunne lasten ned gratis. Hvis ikke, så hjelper sikkert Support deg. :)Garmin har vel også veilednings videoer.

Vil likevel annbefale å lære deg kart og kompass. Det er tryggere og gir en annen forståelse av dette med kart og navigering i terreng, samt raskere og bedre overasikt. Og bruke gps som en ekstra sikkerhet, samt i spesielle tilfeller. Eks. veldig dårlig sikt, behov for koordinater, haastighet, m.o.h., o.l.

Har lastet ned basecamp på PC, funnet brukerveiledningen digitalt og kan kart og kompass. Dette er tenkt som en ekstra sikkerhet som du sier ved dårlig sikt osv. Skal nok finne ut av den. Hater bare å knote meg gjennom en bruksanvisning om det finnes lettere veier til rom 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Basecamp er veldig enkelt og greit å bruke. Gjort det siden 2012. 

Tar av og til å laster inn GPX-filer fra ut.no og lommekjent. 

Fine med Basecamp er jo at man kan lage mapper og lister. 

Jeg har loggført samtlige turer siden 2012. Hvert år har egen  mappe med undermapper/lister etter aktivitet (sykkel, ski, fot, truger)

Har også egene mapper for ulikeområder (Østmarka, Drammensmarka, Finnskogen etc)... hvor veipunkter, turforslag og sånn er lagra. Skal jeg på tur i aktuelle område, fører jeg de over på GPS. 

Clipboard01.jpg

Clipboard02.jpg

Clipboard03.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 6.8.2019 den 7.26, DenGladeVandrer skrev:

Basecamp er veldig enkelt og greit å bruke. Gjort det siden 2012. 

Tar av og til å laster inn GPX-filer fra ut.no og lommekjent. 

Fine med Basecamp er jo at man kan lage mapper og lister. 

Jeg har loggført samtlige turer siden 2012. Hvert år har egen  mappe med undermapper/lister etter aktivitet (sykkel, ski, fot, truger)

Har også egene mapper for ulikeområder (Østmarka, Drammensmarka, Finnskogen etc)... hvor veipunkter, turforslag og sånn er lagra. Skal jeg på tur i aktuelle område, fører jeg de over på GPS. 

Clipboard01.jpg

Clipboard02.jpg

Clipboard03.jpg

Hei GladeVandrer!

Eg må friske opp denne tråden her :)

Tidlegare så brukte eg berre kart og kompass, men likar godt alt med navigasjon. Eg ville også skaffe meg GPS, som ein ekstra forsikring for nå sikten skulle bli dårleg osv (men mest fordi eg synst det er gøy å tracke mine turar og aktivitetar, og studere dei på PCen etterpå).

Eg har ein gamal Garmin 910XT, og den har ganske basic navigasjon. Så eg laste ned ein GPX-fil frå tidlegare tur, overførte den til Garmin, slo på "følg rute" og gjekk avgarde - kjempemoro! Til tross for liten skjerm, svart kvitt og litt basic så gjorde den klokka jobben veldig bra.

Då gjekk eg til anskaffelse av GPSMAP 66ST for å ha bakgrunnskart, kunne legge inn eigne kart osv (herleg leiketøy).

 

Dette var ca ein månad sida, og eg må sei at denne 66ST er ganske tungvin å bruke.
Eg hart sett på veldig mange youtube-videoar, og identifisert problem dithen at mine ruter rett og slett ikkje dukkar opp på min Garmin.

Skjønte at her skal du ikkje dra-og-dropp ein fil som med gamle 910XT, men bruke Basecamp.

Okidoki.

Eg har laga samling, eg har lagt til ekstra minnebrikke, eg har laga om GPS-tracks til ruter og alt vises pent i Basecamp, men ingenting av det på sjølve Garmin. Det som visest er aktivitetar som Garmin sjølv har registrert.

Men ingen ekstrene .gpx tracks osv.

Kan du værsåsnill og gje meg eit enkelt eksempel for korleis du lastar opp ein gpx fil og gjer den brukbar på GPSMAPen?
Kan vera rute/course eller spor/tracks - noko eg kan bruke og følge ute i terrenget..

 

Har lagt ved screenshot av Basecamp som den ser ut pr dags dato...
Det som var planen i dag, var å følge "Ågapet rundt i Kviteseid" med GPS-en for øvingsforemål... men er stuck 

Og håpar på hjelp frå dikkøn her :)

 

Basecamp-Screenshot.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.