Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski, bindinger og sko


Mayen

Anbefalte innlegg

Åh jeg håper noen har et par gode tips. 

Jeg er på jakt etter fjellski og bindinger og sko. 

Hva er viktig å tenke på mht ski som man skal gå over fjell og vidde med når det kommer til ski? Jeg skal ikke opp på topper for å skli ned. 

Hvilken binding er tryggest å velge? Jeg ser for meg de bindingene vi brukte da vi var små. At disse er tryggest.

Staver? Må det være hyperkarbonmx12blablabla til flere tusen? Hva er viktig å se etter mht staver? 

Jeg ser jo at diverse utsalgs steder har pakkepriser de hevder er gode kjøp. Men hvis jeg kjøper, så vet jeg ikke hva jeg kjøper for å så det litt kort.

Sko. Hva er viktig å tenke på mtp sko? Høye skaft, lavere? Synes mange skisko ser ut som plastsko. Det bør vel være skikkelig skinn på fjellskisko?

Håper noen har noen gode innspill her. Gjerne basert på egne erfaringer. Og hvilke tabber jeg bør unngå å gjøre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åsnes Nansen/Cecilie i 15cm over din høyde med BC magnum og Alfa Skarvet Advance er en fullgod pakke som kan brukes like godt til hagen som til nordpolen. Sko er viktigst! Velg et par som passer deg! Alfa Skarvet er en god sko, sånn teknisk, men passer den deg dårlig så er den drit. Muligens Alfa Guard er mest å anbefale. var å testet denne i slutten av november. splitter ny men satt som støpt og var lett å få på og veldig behagelig. Crispi Stetind er også godt alternativ. Staver så kan du fint gå for Swix All Mountain eller Åsnes Fram, muligens Åsnes Ingstad stav om den er å få tak i! 

Edit:

Åsnes Ingstad/Tonje er også fin ski å velge, da for mere kupert terreng eller skog. Hvis det kun blir vidde eller flater så er Åsnes Amundsen/Liv fint valg. men Nansen/Cecilie er vel mest allround skien du kan få! 

Endret av AmundJS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har var det mange spm, og her inne vil du truleg få mange gode svar, som du kan bruke som utgangspunkt for å lese og orientere deg. 

Binding til viddebruk, ville gått for BC. 

Kva gjeld sko; er det som alltid viktigst at dei passar din fot, i tillegg til bruksområde. Skinn er varmt og godt, og eg synes ein har mykje att for å legge kronene i ein kvalitetsstøvel. 

Eg ville også tenkte på å få ein litt vridningsstiv støvel, det hjelper foten godt på lange strekk på variert fjellføre.

Døme på ein støvel som er mykje brukt, og bra, er Crispi Stetind. Denne finn du også ofte i bruktmarknaden, knapt brukt.

Ski: eg ville gått for ein modell med Kortfell, og litt smørjelomme. Åsnes Liv/Amundsen/Nansen, Fischer easyskin/e99 eller liknande etter kva som passar planane dine, skiferdigheiter og vekt vs høgde. 

Skistavar ; langt skumskaft som gjer at du kan flytte grepet etter temperatur og terreng. Bevegelig trinse. Gjerne teleskop, men det siste er ikkje eit must. Døme er åsnes Cecilie stavar. I eit anna prissjikte med teleskop; komperdell carbon bamboo cult. Evt gipron eller swix mountain, og så lagar du skumskaft sjøl. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AmundJS skrev:

Åsnes Nansen/Cecilie i 15cm over din høyde med BC magnum og Alfa Skarvet Advance er en fullgod pakke som kan brukes like godt til hagen som til nordpolen. Sko er viktigst! Velg et par som passer deg! Alfa Skarvet er en god sko, sånn teknisk, men passer den deg dårlig så er den drit. Muligens Alfa Guard er mest å anbefale. var å testet denne i slutten av november. splitter ny men satt som støpt og var lett å få på og veldig behagelig. Crispi Stetind er også godt alternativ. Staver så kan du fint gå for Swix All Mountain eller Åsnes Fram, muligens Åsnes Ingstad stav om den er å få tak i! 

Edit:

Åsnes Ingstad/Tonje er også fin ski å velge, da for mere kupert terreng eller skog. Hvis det kun blir vidde eller flater så er Åsnes Amundsen/Liv fint valg. men Nansen/Cecilie er vel mest allround skien du kan få! 

Eg ville styrt unna Cecilie skia for km sluk. Nansen har stivare spenn så den kan funke godt som ei allroundski. Eg har både Nansen og Amundsen. Gode ski. Cecilie er for slapp for meg bortover. 

Kva gjeld alfa er det ein del folk som har fått trøbbel med gnag og ømme akillesar med den, men det er individuelt. Det eg synes er største svakhet med Alfa sine støvlar er dog at dei er for lite vridningsstive, noko som gjer at eg i krevjande terreng og evt lange sidetraversar synes eg like godt kunne sydd fast skia i strømpa mi.

Lengde på ski er og litt smak og behag og ferdigheiter. Eg likar ikkje for korte ski, så mine Nansen er 185 og Amundsen 187. Eg er 166 cm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg ville styrt unna Cecilie skia for km sluk. Nansen har stivare spenn så den kan funke godt som ei allroundski. Eg har både Nansen og Amundsen. Gode ski. Cecilie er for slapp for meg bortover. 

Kva gjeld alfa er det ein del folk som har fått trøbbel med gnag og ømme akillesar med den, men det er individuelt. Det eg synes er største svakhet med Alfa sine støvlar er dog at dei er for lite vridningsstive, noko som gjer at eg i krevjande terreng og evt lange sidetraversar synes eg like godt kunne sydd fast skia i strømpa mi.

Lengse på ski er og litt smak og behag og ferdigheiter. Eg likar ikkje for korte ski, så mine Nansen er 185 og Amundsen 187. Eg er 166 cm. 

Veldig sant det med spennet på skia, men er du lett av vekt så trenger du ikke så stive ski. Jeg velger gjerne så korte ski som mulig, da fordi jeg er mye i skog. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AmundJS skrev:

Veldig sant det med spennet på skia, men er du lett av vekt så trenger du ikke så stive ski. Jeg velger gjerne så korte ski som mulig, da fordi jeg er mye i skog. 

Enig i at det vil handle litt om vekt, men sjøl 2 av mine lettaste venninner har fått bakoversveis når dei kjem av cecilieskia og får på seg ski med litt meir spenn. Quote frå den eine "...desse går av seg sjøl". Cecilie er supermoro i kupert terreng der ein kan kose seg med leiken og lettkjørt ski. Men eg held nok litt bastant på at eg aldri ville valgt den for bortover 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Gamme54, som jeg egentlig er fornøyd med, men synes det er noe herk å gå med feller, så framt jeg ikke går med tung pulk i oppoverbakker... Ellers er det ubrukelig. Jeg er også ikke glad i å smøre ski, da jeg til stadighet underveis opplever at snøforholdene forandres på turene mine... Og synes det er noe herk. Har bestilt meg noen Madshus ski med bc magnum binding nå, smørefrie, med 3/4 stålkanter som jeg kommer til å bruke på alle disse småturene man gjør, så får gamme 54 være til de litt større turene med tung pulk.

Madshus skiene med binding fant jeg for 1300 eller noe på XXL for en uke siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilhenger av kortfell og bruker dette selv, men på mine ski (amundsen) er det slik at med fell på så kan man omtrent ikke skli på skien fremover. Man får ikke like bra flyt som på langrennski. Om man vil ha dette, men bare en bredere ski med stålkanter, så er det viktig å finne en modell som er laget for ditt spenn med smørelomme. Det går forsåvidt fint an å smøre de fleste kortfellski, men mange fjellski har ikke så bra spenn. Spesielt gjelder dette de bredeste variantene ment for fjell og nedkjøring. Ski til et slikt formål kan man trygt utstyre med 75mm binding slik at man får litt mer kontroll på skien i svinger.

Staver: Jeg bruker samme staver til topptur og fjellski. Mest fordi jeg ikke gidder å ha så mange forskjellige staver. Jeg har et par komperdell carbon-et eller annet med skum under skaftet. Har også et par black diamond traverse i reserve.

Jeg har Alpina Alaska BC. Det viktigste med sko til BC-binding er vridningstivhet i sålen. Jeg hadde et par før som var myke og ekstremt deilige å ha på. Så lenge jeg gikk fremover gikk det greit, men i nedoverbakker, selv de slakkeste, så hadde jeg null kontroll. Null. Det nest viktigste er at skoen er behagelig på foten. Hvis den trykker noe steder, eller gnager, så må du finne en annen sko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått en rekke gode råd, men en ting som vil være lurt å tenke på er å ta med en ekstra stav som du har i pulken/på sekken.

Dersom en stav brekker eller en trinse går i stykker er det veldig greit med back-up. Back-upen min er en teleskopstav, og jeg bruker modifisert Swix Mountain som fjellskistaver. Jeg pleier også å ha med ekstra trinse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellski i kupert terreng er bare herlig, så her har du mange gode stunder foran deg! 

I første omgang tror jeg, som noen nevner, at støvlene er vel så viktige som skia. En av grunnene er at etter hvert kommer du sannsynligvis til å investere i et par fjellski til, for å ha til forskjellige bruksområder ;-) Da er det greit å slippe å skifte ut støvelen i samme slengen.

Jeg starta med en pakke hvor de smørefrie Fischer E99 fremdeles er hyppig i bruk, mens de billige Alfa-støvlene som fulgte med står mest i skapet og nå bare blir lånt bort til folk som vil prøve fjellski sammen med meg. Jeg gikk over til Alpina Alaska BC og er godt fornøyd med dem. Er enig i at lær er å foretrekke, om en støvel i kunststoff / plast starter å trekke vann tror jeg det er relativt lite man får gjort med det. 

Et par gode staver trenger ikke koste skjorta. Aluminiumstavene Swix Mountain eller hva de heter  har holdt i 10 år til mitt bruk. Men husk å kjøpe med stor trinse. Staver kan du også fint kjøpe brukt.

Hvis det blir BC - binding synes jeg BC Magnum er stødigst, den har litt bredere plate. Har ikke testa den moderne 75 med mer - bindingen men den skal visstnok være veldig fin. Fins også en modell med hælwire men tror personlig ikke du trenger det hvis du ikke skal kjøre mye nedover. Har ikke testa den så vet ikke hvordan den er å gå lengre etapper med. 

Om det blir Fischer, Åsnes, Madshus etc får noen andre synse om. En god allround fjellski vil gi deg mange fine opplevelser. Jeg velger mine Fischer E99 smørefrie på våren når snøen er myk og Åsnes Nansen med kortfell når jeg skal trekke pulk eller når det er kaldere og tørrere. Eller hvis det skal gås mye i forholdsvis bratt terreng og feste er viktig. I ettertid har visstnok også Åsnes laget smørefrie ski med kortfell - feste. 

Denne videoen er fin: http://www.fftv.no/fjellskiskolen-ep-3-valg-av-ski

Lykke til med valget og god tur! Gi gjerne tilbakemelding på hva du ender på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.