Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinteren nærmer seg, og sovepose skal kjøpes


nilsj

Anbefalte innlegg

Vi har tidligere hatt 4-sesongs soveposer med syntetisk fiberfyll, men har også innsett at en slik sovepose nødvendigvis må ha endel egenskaper som kanskje ikke fungerer optimalt for alle 4 sesongene. I dette ligger forholdet størrelse/vekt/varme.

I vinter planlegger vi å ligge ute endel, og har absolutt ikke tenkt å la noen kuldegrader sette en stopper for fine turer. Etter endel tankevirksomhet har vi funnet ut at vi har behov for en varm sovepose som skal være både lett og komprimerbar. Kombinasjonen av disse egenskapene gjør at valget naturlig nok faller på dun (hvis man ikke tar pris i betraktning) spesielt når stadig bedre materialer gjør at dunsoveposer også er mer motstandsdyktige mot fuktighet enn tidligere.

Vi har derfor bestemt oss for å anskaffe et par skikkelige dunsoveposer til ren vinterbruk. Vi har kikket litt på North Face Inferno. Er det noen som har erfaringer med denne soveposen? Hvilke alternativer finnes?

Til vår, sommer og høstbruk på fjellet regner vi med å fylle behovet med en ultralett sovepose (max 1 kilo - helst dun) som kan takle å bli overrasket i 5-10 minusgrader uten altfor store problemer. Hvilke dunposer kan dekke behovet her?

Takker for alle forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg er ikkje så sikker på om dun er så bra. eg har en Ajungilak somvepose i dun, som eg brukte en del i vinter. Den skal ha en komfort temp på ca -20C, og ekstrem temp på rundt -30C.

Posen er god og varm den, så lenge den er tørr. men når man våkner på morgenkvisten, så er posen ubrukelig. Fuktigheten i posen gjør att den blir kald.

Eg skal kjøpe meg en skikkelig syntetisk pose til vinteren har eg bestemt meg for. Eg synest ikkje dun fuker så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunsoveposer er det vi har bestemt oss for, grunnet forholdet vekt/volum/varme - både for vår/sommer/høst og for rent vinterbruk.

Har sett litt på Marmot Helium som en aktuell kandidat for å dekke behovet for en ultralett tresesongers sovepose i dun. 822 gram sovepose som klarer -9º C og som kan komprimeres ned til størrelsen av en loff må være ganske greit! Ulempen er selvsagt prisen....

Noen som har erfaring med dunposene North Face Inferno og Marmot Helium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker da selv en ajungilac - tyin arctic, den fryser man ikke i... :?

Den brukes til alt av vinterovernattinger som telt, igloo og snøhule... :D

Men den kan bli i varmeste laget når d ikke er mere en -5 grader...

Og størrelsen er stor ferdig komprimert.. :?

men man er alltid varm og det prioriteres først for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Etter endel tankevirksomhet har vi funnet ut at vi har behov for en varm sovepose som skal være både lett og komprimerbar. Kombinasjonen av disse egenskapene gjør at valget naturlig nok faller på dun (hvis man ikke tar pris i betraktning) spesielt når stadig bedre materialer gjør at dunsoveposer også er mer motstandsdyktige mot fuktighet enn tidligere.

Om dere ikke har kjøpt poser ennå vil jeg absolutt anbefale dere å sjekke ut tilbudet Oslo Sportslager har denne uken på Mountain Equipments Iceline 950. Vanlig pris er kr.7050 - denne uken er det halv pris! Se http://www.sportsnett.no/products.shtml?ARC16 eller http://www.mountain-equipment.co.uk/content.php?page=showproduct&prodid=93 for spesifikasjoner. Se http://www.oslosportslager.no/?page=modules/content&id=420609 for tilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av hvor stor den 4-sesongeren du har er - men jeg ville vurdert å kjøpe en tynn/liten dunpose til å ha inni den gamle. Dèt er rock'n'roll, det ;)

-Anders

Ellers ville jeg også sett litt på Isbjørn sine poser...

edit: Pokker, leste jo ikke hele første-innlegget. Ser jo ut som du har tenkt å kjøpe to poser. Da ville jeg sterkt anbefale deg å vurdere en en 3-sesongers, og en ultralett. Hvertfall vurdere det. Kombinasjonen her gir et veldig bredt spekter av komforttemp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Canada sist vinter og skulle ha med meg en dunpose hjem. Hadde på forhånd sett på Marmot og Western Mountaineering. Sistnevte virket på meg som mer gjennomarbeidet og prisene omtrent de samme. Skulle egentlig ha en vinterpose ,men endte opp med en sommerpose fra WM (High light 455 gram +5, men funker fint ned til 0 og en Mountin Equipment Co-Op 3 sesongers pose).

Ut av dette fikk jeg tilsammen en fin vinterpose på tilsammen 1850 gram. Sommerposen er veldig komprimerbar og kan hvis du gidder få plass i en 1-liters container og burde være standardutrustning for alle extremlettvektere.

Mountain Equipment Co-Op er et sportssamvirke med 5 CAD i innmeldingsavgift. Her er det mye fine ting til en bra pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv sett en del på Marmot Helium EQ, og har planer om å kjøpe en slik i løpet av denne måneden. Tenkte å bestille på fra USA og få levert den på en adresse der borte.. Så kan en kamerat stikke innom å plukke den opp når han skal over dammen... Denne ligger på ca. 3000. Virker for meg som en helt fantastisk pose, og har bare lest positive omtaler om denne :-)

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.