Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedlikehold av Dermizax


4x4

Anbefalte innlegg

Heisann

Har ein Bergans breheimen II, som begynner å bli litt slitt utvendig. Den lekker ikkje, men ytterlaget blir vått. Hadde vert fint om det hadde kunne prellet av, som så når den var ny.

Noen som har impregnert dressen sin av dermizax? og hvilken type stoff brukte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Heisann

Har ein Bergans breheimen II, som begynner å bli litt slitt utvendig. Den lekker ikkje, men ytterlaget blir vått. Hadde vert fint om det hadde kunne prellet av, som så når den var ny.

Noen som har impregnert dressen sin av dermizax? og hvilken type stoff brukte du?

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3894&highlight=dermisax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fekk dette svaret fra bergans:

"I utgangspunktet behøver man ikke å impregnere plagg i Dermizax™ og Entrant GII™. Etter lengre tids bruk (og mange runder i vaskemaskinen), kan imidlertid ytterstoffet og den originale impregneringen bli noe slitt. Da kan det lønne seg å re-impregnere ytterstoffet med sprayimpregnering. Dette er ikke nødvendig med hensyn til selve membranens vanntetthet, men anbefales for å opprettholde vannavvisningsevnen i ytterstoffet. I dag finnes det flere gode impregneringer på markedet. Det viktigste er at du bruker en impregnering beregnet på pustende syntetmaterialer. For å finne riktig impregnering, anbefaler vi deg å snakke med din lokale sportsforhandler."

Så då blir neste spørsmål, noen anbefalte merker? Eller er alle like gode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Svaret fra Bergans er det samme som står på Bergans sider angående vedlikehold av Dermizax klær. Man skal altså anvende produkter som er beregnet for pustende syntetisk stoff, som Dermizax og Gore-Tex.

Jeg mener det beste er å bruke et produkt som vaskes inn i stoffet, bl.a. for å gi jevn fordeling. Et produkt jeg har funnet er Nikwax TX Direct Wash-in. Jeg har ikke prøvd dette produktet enda fordi Dermizax klærne mine hittil har holdt på impregneringa som var påført på fabrikken.

Mine tips for vask og impregnering av Dermizax og Gore-tex klær

1. Vask med Milo vaskemiddel og 40C finvask i maskin, dvs mest mulig skånsomt ift Dermizax stoffet og eksisterende impregnering

2. Impregner med Nikwax TX Direct Wash-in med 40C finvask i maskin. Før vasken startes, tøm Nikwax i en fold i klesplagget mens det ligger i maskina, mengde iht bruksanvisningen

3. Heng opp til tørk, dvs ikke bruk tørketrommel

En tråd om dette i annet forum: Impregnering av klær, bomull, pustende syntetiske, Dermizax og Gore-Tex

Har noen prøvd impregnering som sprayes på?

Har noen prøvd impregnering som vaskes inn?

Hvilket produkt brukte du, og hvordan ble impregneringa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.