Gå til innhold
  • Bli medlem

Falketind (forhold)


Ragnla

Anbefalte innlegg

Hvem har vært på Falketind og Uranostind den siste tiden? Vil gjerne vite litt om snøforhold på breene. Er det mulig å gå på Falketind via Falkebreen? Hva med videre over til Stølsnostind? Er Uranosbreen mest hvit eller blå? Har planlagt en tur opp søreggen på Uranostind, ned nordryggen, videre til Slingsbytind og så videre til den toppen som ligger øst for Uranostind (som jeg ikke husker navnet på så tidlig på morgenen). Noen som har gått dette før i år?

Ja, jeg er litt nysgjerrig og det er lenge siden jeg var på disse kantene av Jotneheimen.

Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan hjelpe deg litt angående Falketind og Stølsnostind, var der 2. august.

Falkbreen er stort sett blå og stedvis meget glatt. Stegjern er derfor nødvendig for å nå innsteget på førstebestigerruta på en sikker måte. For å komme dit må man også krysse et kort sprekkeparti, i alle fall hvis det er ønskelig å gå korteste vei fra Koldedalen til innsteget. Mulig å omgå det verste ved å holde retning mot Falkungen og deretter traversere på isrygger i brefallet. Mange dype sprekker uansett, tau anbefales. Greit å komme seg inn på svaene der ruta starter.

Fra laveste punkt på ryggen er det greit å gå mot både Falketind og Stølsnostind. Øvre del av Stølsnosbreen er snødekket, og vi gikk i gamle fotspor der i retning skardet øst for Midtre Stølsnostind. Tydelige breglipper et stykke nede på breflata, men vi holdt god avstand til disse. Lett å komme seg i land også ved Midtre Stølsnostind. Hvis man vil gå direkte mot Stølsnostinden må flere sprekker og en bratt isflanke passeres.

Lykke til! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på Uranostind fredag 4. august. Uranosbreen var blåis opptil ca 1750 meter, deretter var det våt slapsesnø til innsteg innunder skaret mellom Uranostind og Slingsbytinden. Stegjern er en nødvendighet. Jeg regner med at årssnøen forsvinner relativt fort. Elven fra breen økte merkbart i løpet av dagen (iskald vading på returen).

Falketind og Stølstindane ble besøkt torsdag 3. aug og kan bekrefte rapporten fra Torgeir.

På begge turene traff vi taulag fra Eidsbugarden, hvor en av guidene var Tshering! Han brukte sommerferien til å bli kjent med norske fjell.

Kjempe turer!

Rødtopp

post-838-133474429565_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har vært på Falketind og Uranostind den siste tiden? Vil gjerne vite litt om snøforhold på breene. Er det mulig å gå på Falketind via Falkebreen? Hva med videre over til Stølsnostind? Er Uranosbreen mest hvit eller blå? Har planlagt en tur opp søreggen på Uranostind, ned nordryggen, videre til Slingsbytind og så videre til den toppen som ligger øst for Uranostind (som jeg ikke husker navnet på så tidlig på morgenen). Noen som har gått dette før i år?

Ja, jeg er litt nysgjerrig og det er lenge siden jeg var på disse kantene av Jotneheimen.

Ragnhild

Siste år forsøgte jeg å gå rundt Stølsnosbreen fra Ingjerbu, men måtte konstatere at veien frem og tilbake ble for lang.

Jeg var igjen på Stølsnostind 15. juli i år. Fra toppen av fjellet syd for breen la jeg merke til noen øyer av morene, som sammen utgjorde en farbar vei over breen (se bilde med inntegnet løype).

Jeg kom inn på fjellet noen 100m SV for skaret mellom Stølsnostind og Midtre, og traverserede opp th. mot skaret og gikk fra skaret på toppen.

På toppen blåste der en sur og iskald vind, men jeg fikk selskab av tre landsmenn som hadde gått opp breen på motsatt side av skaret.

På nedturen gikk jeg ned til skaret og klatret ned en ekstrem skummel renne, der på de siste 3m var uten tak, og kom ned på breen igjen. På den stupbratte sneen under renna fikk jeg en utglidning, men isøksen var parat, og den ville fart ble stoppet.

post-258-133474429649_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjom tjom!

Takk for alle svar. Selv om jeg leste alle nå, trygt tilbake på kontoret, gikk turen kjempefint. Gikk pionerruta opp på Falketind, videre bortover ryggen til Stølsnostind. Returen til Koldedalen gikk via Fleskedalen. Dvs ned på bre i skaret mellom Store og søre Stølsnostind. Ville aldri ha gått den veien om jeg hadde sett det hele nedenfra først...det så veldig greit ut fra toppen av Stølsnostind...Men det gikk nå greit! Lett tilbake til Koldedalen på T-merket sti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Rangla: hva var problemet fra Stølsnostind ned til Fleskedalen? Var det breens beskaffenhet eller bratthet? Hvilket breutstyr hadde dere?

Vi skal til samme område neste uke og lurer på om vi kan gå nettopp samme rute som dere på Falketind/Stølsnostind. Vi har tenkt å bruke tau, stegjern og isøks, men vi er bare 2 mann som ikke har særlig breerfaring.

Til Rødtopp: er det med dagens snøforhold tilrådelig for oss å returnere fra Urdanostind over Urdanosbreen, eller bør vi gå ned i vestsida?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet på vei ned er at breen ender i noen sleipe sva med litt fin grus på... Det går fint å gå der (ta på hjelmen), selv om det først ser ut som om breen ender i ingenting. Det renner jo selvfølgelig også litt vann i fra breen over svaene... (skal prøve å legge ut et bilde snart.)

Hva breen angår så vil jeg anbefale å være flere enn to, hvertfall hvis dere ikke er veldig erfarne. Det er kjekt å være flere om redningen hvis dere ikke er helt bombe sikre på hvordan det er best å løse en eventuel situasjon. Hadde et gjennomslag på vei ned. Breen er ikke veldig bratt, men den har noen ganske brede sprekker med litt nifse snøbroer :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, glemte å svare på hvilket utstyr vi hadde:

Vi var fire stk og hadde vanlig breutstyr. I min verden består det av at hver person har sine 2 skruer og et snøanker med tilhørende karabinere og slynger. I tillegg har man 3-4 skrukarabinere, taubrems og min 2 prusiker. også hyssing da. Vi hadde to 50 m halvtau. Og hjelm! Det var bøttevis med folk der da vi gikk turen og det er mye løs stein, så hjelm anbefales. Var i nærheten av å få stein på potta minst 3 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det står skrevet mye om førstebestigelses ruta her men hva er det letteste turen.

Har tenkt meg en tur til falketind siste helga i august og lurer på om hva den letteste ruta sommerstid er? evt en bra rute som ikke drever all verden av breerfaring.

Noen som har noen gps tracks liggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Planlegg ein tur til Falketind førstkomande Søndag.

Har ikkje steggjern eller tau og liten kunnskap om brevandring, men er

generelt bra fjellvant.

Ruta er opp til andrevatnet (1227). Følge bekken frå Stølsnosbreen oppover og ta

toppstøtet frå Øst.

Kan denne turen gjennomførast på ein trygg måte?

Og korleis bør vi gå etter Stølsnosbekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen er vel etterhvert en god del beskrevet på internett.

Jeg er neppe den allermest rutinerte tinderangler.

Jeg gikk ruta via vann1291, andrevannet osv primo sept 2005. Jeg slet med å komme meg over breen/snøfonna som ligger på nordsiden av vann 1291. Valgte til slutt å gå på oversiden. Måtte her krype gjennom en trang tunnell avgrenset av isen over og fjellet under. Kom meg liksom aldri helt ovenfor fonna. Litt trangt og utrivelig idet jeg gikk alene.

Det var veldig løst grusete underlag oppover østsiden av fonna og jeg utløste mange småskred. Dette var grytidlig på morgenen slik at ingen andre tok skade av dette.

(Vha isøks og stegjern hadde jeg nok kunnet komme meg rett over, men det virket ikke mulig for meg der og da.)

returen tilbake fra Falketind gikk jeg rett over fonna. Uten isøks hadde vel dette vært smårisikabelt. Jeg synes det skrånet uhyggelig bratt både mot vannet og mot kuppelsteinene nedenfor. En utglidning uten øks ville ha kunne medført alvorlige konsekvenser.

Brukte ikke stegjern. (Det var sparket gode spor utpå dagen). Stive ben gjorde det litt ubehaglig å hoppe ned den siste 1,5 m fra fonna og ned på steinene nedenfor.

Muligens har godværet i sommer smeltet såpass mye av fonna at man kan passere på nedsiden?

Jeg har ikke peiling på dagens forhold der.

Etter å ha passert toppen av Stølnosbekken holdt jeg mest mulig til høyre, like til høyre for breen.

Likevel måtte jeg passere 2-3 partier med noen 100-metre med bre. Denne var imidlertid av utmerket kvalitet. Jo mer man holder til høyre, jo mindre bre. Brukte stegjern på turen oppover da underlaget var såpass frosset og isete. På nedturen var det såpass opptint og mykt at jeg fikk greit feste med skoene. Gåstaver forenklet det hele noe.

Jeg traff på et par som gikk denne ruta både uten isøks,stegjern og staver, men det er nok neppe å anbefale.

Av vanskeligheter ellers kan det nevnes at jeg brukte et par minutter ekstra på et par punkter for å finne egnet vei ved nedklyvingen ved siden av Stølsnosbekken. (Opp gikk det svært så greit)

Klyvingen til topp-punktet på Falketind gikk greit. Jeg så ikke noen som sikret her.

Totalt sett var dette en av de flotteste turene jeg har opplevd. Tok det med ro og brukte ca 11 timer totalt.(Lar seg gjøre langt raskere hvis man stresser på)

post-1576-133474434158_thumb.jpg

post-1576-133474434173_thumb.jpg

post-1576-133474434187_thumb.jpg

post-1576-133474434202_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Falketind 26. august.

Supert vær, spesielt når man har resten av uka i minne.

Vi fulgte ruta inn Morka-Koldedalen, denne er jo behørig beskrevet i mange fora,

og vi var mentalt forberedt på det ene og det andre.

Siden vi var en gruppe med variert erfaring og lite lokalkunnskap

hadde vi også leid fører og det nødvendige utstyret for brekryssing.

Fonna ved vann 1291 var smeltet vekk, dermed gikk det svært så greit inn her.

På tilbakeveien opplevde vi dette punktet som litt ekkelt da det var litt løst.

Stølsnosbreen hadde smeltet mye ned, se vedlagte bilde.

Breen var grei å krysse med stegjern - blåis uten snøbruer.

Stølsnosbekken vokste seg større i løpet av dagen - så steingåingen var litt

mere spennende på vei tilbake. Fint sommervær har også en bakside :(

Vel oppe på toppen fikk vi belønning i form av utsyn over "hele" Jotunheimen.

Unntaket var Storen da - skydekket lå fra ca. 2200 og opp.

Alt i alt en super dag 8)

post-1430-133474434256_thumb.jpg

post-1430-133474434277_thumb.jpg

post-1430-133474434297_thumb.jpg

post-1430-133474434317_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har Montarc og Ulven lagt ut nesten to identiske bilder med 1 års mellomrom.

Montarc sitt fra 03.09.2005:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=4166

og Ulven sitt fra 26.08.2006:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=4179

Legg merke til forskjellen! I år sees kun blåis, og all snø fra siste vintre er tørket vekk! Gjør nesten vondt å se bildet fra i år. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer avsmeltet i år enn i fjor, men ikke spesiellt dramatisk. Selve breen ser ikke så mye mindre ut. Sommeren i år har vært fin, mens det i fjor egentlig bare var en uke med ordentlig varme. Jeg klager ikke.

Det er begrenset hvor mye breen rekker å minke på et år, ihvertfall så mye at man ser klare forskjeller. Men bekken mellom de to breene til venstre (på bildet til Ulven fra sist helg) er blitt merkbart lengre fra ifjor. Den nederste breen er en del lavere i øvre kant mot fjellet hvor denne bekken renner ned. Nå er det sikkert i hovedsak snøen som har smeltet vekk som utgjør det meste av differansen, og bildet fra i år er tatt høyere opp ser jeg. Mulig dette også skaper litt feil bilde av hvor mye breen har sunket. :D

Men sommeren har vært alle tiders ja! Godt med sommer når kalenderen sier det.

Der er ganske betryggende å få se Stølsnosbreen uten snø. Det ses at den vei jeg fant 15. juli i år er trygg, idet der faktisk er to breer med litt fjell imellom, nemlig Stølsnosbreen vest og Stølsnosbreen aust.

Ja nå er det fri passasje der Bjarne. I forhold til kartet på Norgesglasset har det skjedd ganske mye:

http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html

Søk på f.eks Falketind, og se hvordan Stølsnosbreen er tegnet inn der. Så spørs det når kartgrunnlaget stammer fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne føles litt ugreit i området under brefallet.

Vi valgte å gå bre, da det var en grei avveksling fra steinura

vi hadde forsert hittil på turen.

Legger ved bilde med markering.

Der den blå pilen peker ligger det mye "nedfallsfrukt".

Vi følte at det når som helst kunne komme mere....

I området der den røde pilen peker er det faktisk is med grus/stein oppå.

Ikke noe problem, men det gjelder jo å trø varsomt.

Breen var grei å gå, som tidligere beskrevet med lite/ingen sprekker i

"innersvingen" mot Falketind. Uten snø ble det svært så oversiktlig.

post-1430-133474434338_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei, må først si at jeg hadde en fantastisk fin tur over austabotntindane i dag. så menst jeg satt på toppen på st. å spiste skivene mine så såg d ut som at det går an å gå på falketind fra utladalen å innover fjellet, til toppen uten å gå på snø i det hele tatt, noen som kan bekrefte dette?, slenger med et bilde fra på veg opp, mot falketind..

post-3572-133474576493_thumb.jpg

post-3572-133474576599_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, må først si at jeg hadde en fantastisk fin tur over austabotntindane i dag. så menst jeg satt på toppen på st. å spiste skivene mine så såg d ut som at det går an å gå på falketind fra utladalen å innover fjellet, til toppen uten å gå på snø i det hele tatt, noen som kan bekrefte dette?, slenger med et bilde fra på veg opp, mot falketind..

Bilde viser lite! Er det tatt med mobilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg var der forrige uke. Vi gikk med stegjern helt opp, var isete siste delen av klyvinga, men vi kunne fint klart oss uten stegjern og øks. Men tau bør du ha, for jeg tror det er noen spennende sprekker under snøen. Det var nysnø forrige uke, og vi hadde ingen gjennomslag, men vi gikk over en del sprekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...
Noen som vet om man kan komme seg opp på Falketind uten stegjern nå? Vi vurderer så å runde til Stølsnostind og over det nesten smeltede partiet til Stølsnosbekken (er vel ingen sprekker på den snøen???). Noen innspill straks!!!

Forhånd takk :)

Viss en går opp i høyre side av brefallet, og går breen i høyre side inn mot Falketind, er det ikke sprekker og det er lett å gå der 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.