Gå til innhold
  • Bli medlem

De andra stigarna i Aurlandsdalen?


kimmya

Anbefalte innlegg

Hej
Stigen genom Aurlandsdalen är ju en känd stig. Jag har gått där en gång och det är ju inte en stig man glömmer i första taget..

Men ska återvända till området i sommar, med mera tid, och funderar över de andra stigarna man kan se på kartor.

När vi var där fanns en skylt som avrådde från att gå Björnstigen p.g.a. ett ras några år tidigare. Den gången valde vi helt enkelt den nedre stigen. Men är det någon här som gått Björnstigen sedan raset? är det framkomligt ändå? Och vad är Bjødnastigen? Är det samma som Björnstigen?

Och så undrar jag över de andra stigarna. Det finns ju en stig som går upp till Eisingane ovanför Sinjarheim. Man kan gå upp till den stigen från Sinjarheim eller strax norr om Vetlahelvete förbi Skori. Det ligger ju några "gårdar" längst med den stigen, det får mig att tro att den är någorlunda framkomlig.

Finns ju en bro över till Teigen och stig vidare upp mot Myrdal också.

Är det någon som gått upp till Eisingane? Eller ner från högfjället visa Eisingane till Aurlandsdalen? Eller från Myrdal via Teigen. Hur var det? Kommer man fram med packning? (vi är ju svenskar så släpade såklart tältpackning genom hela Aurlandsdalen sist, det gick ju bra, utsikten fick oss nästan att glömma hur trötta vi var. =D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk fra Østerbø og opp ved Myrane og langsetter den siden av dalen til Øyestølen og Veiverdalen og Grov til Eisingane og ned til dalen igjen ved Sinjarheim i starten av Juli i år. Generelt dårlig med stier (dvs stedvis synlig sti). Over tregrensa går det greit selv om en ikke har sti å følge. Går gamle sauetråkk oppe på fjellet som er vanskelig å skille fra stien og "dør ut", og hjortetråkk nede i skauen, men de er ikke gode å følge. I skauen fra Veiverdalen ned til Grov går det en gammel sti som var mulig å følge, men ganske gjengrodd - anbefales ikke med stor sekk. Stien fra Eisingane til Sinjarheim er også ganske gjengrodd. Jeg rota meg ut i noen kratt og måtte gå ned noen bratte skrenter fordi jeg mista stien på veg ned. Men en finner alltids noen hjortetråkk å følge i disse områdene, men det blir uansett noe pes å gå i skauen. Eisingane er en fin støl med fantastisk utsikt så jeg anbefaler virkelig en tur dit. Men jeg ville lagt igjen storsekken på Sinjarheim og gått med liten lett sekk opp (ca 1,5 t å gå en vei).

Stien fra Teigen til Stonndalen over Hovdungo er merket og nokså god (gikk Stonndalen til Hovdungo i sommer - fin sti, så jeg antar det gjelder hele strekket). Antar broen ved Teigen fortsatt er in takt, men har ikke sett den selv nylig (gikk over den for 15 år siden og da var den bra).

Gikk stien forbi Skori for en del år siden, da var den ganske gjengrodd. Vet ikke tilstanden nå, men det overrasker meg om den er blitt bedre. 

Vet ikke noe om kvaliteten på stiene mot Myrdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Addon:

Generelt ville jeg betenkt med før jeg gikk med stor sekk på stiene i Aurlandsdalen utenom turistløypene. Stiene langs dalsidene er ofte gjengrodd, det er vanskelig å se bakken under bregner og gras slik at det er lett å forstue en ankel eller snuble. Stedvis er det gravd ut groper i stien (av regnvann) som dekkes over av vegetasjon - trip hazards!  Oppe på fjellet der det ikke er så bratt går det fint å følge stier/sauetråkk/hjortetråkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svar. Guld värt!

Jag får väl ta er på orden angående stor säck på de där stigarna. Får hitta ett sätt att bli av med säcken  (planerar att anlända till aurlandsdalen över fjellet på väg från Årdal) och utforska stigarna i lugn och ro utan.

Längtar till sommaren!

Go jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.