Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassbrenner blusser opp


akselsen

Anbefalte innlegg

Har veldig lite erfaring med gassbrennere og opplevde at brenneren blusset opp til en stor flamme når jeg brukte den i ytterteltet tidligere i år. Virket som om det skjedde når brenneren ble ble satt ned skeivt eller flyttet på. Det er en MSR pocket rocket og jeg brukte en blå gassboks jeg kjøpte på xxl. Noen som vet hva dette kommer av og hvordan man unngår det? Jeg valgte på grunn av dette å bruke den på utsiden av teltet selv om det regnet ganske godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøvde å bytte til en helt ny gassboks og det skjedde likevel. Det var nok en litt større flamme enn at jeg vil klassifisere det som å skru på litt mer gass en liten periode nei. Det var en såpass stor flamme at jeg ikke turte å bruke den i ytterteltet av frykt for at duken skulle bli skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, akselsen skrev:

Jeg prøvde å bytte til en helt ny gassboks og det skjedde likevel. Det var nok en litt større flamme enn at jeg vil klassifisere det som å skru på litt mer gass en liten periode nei. Det var en såpass stor flamme at jeg ikke turte å bruke den i ytterteltet av frykt for at duken skulle bli skadet.

Det høres ut som det er noe gale med selve brenneren. Har du prøvd samme boks mot andre brennere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det en flamme opp fra selve gassbrenneren (ikke bare brenner over brennerhodet) så virker det som om gassen ikke kommer over i dampform før den forlater brennerhodet. (Enten gass i flytende/dråpe form fra boks, eller at brenneren "kondenderer" gassen før den når brennerhodet.)

Dersom gassen brenner "vanlig" slik den skal på en gassbrenner men får stikkflammer høres det ut som feil på ventil eller urenheter i ventil på brenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes ut tilsvarende til å vende for mye på brenneren slik at det kommer flytende gass inn i systemet. Det provoseres frem ved å snu på brenneren til liggende posisjon.  Absolutt en risiko i telt!

Brennere med forvarmingsbøyle takler dette når brenneren har blitt varm.

Det eneste du gjorde "feil" var å ikke ha brenneren i ro på plant underlag.
Det vil neppe skje når boksen ikke er ganske full.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.