Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakking - forberedelser i adventstiden


Jofa19

Anbefalte innlegg

Annonse

@Jofa19 Kult kalenderinnlegg :-) Virker som du tenker lettpakking i samme baner som meg. I likhet med deg tar jeg ofte med en lett dunis (Arc'teryx Flash, gammel modell) samt Squamish i barmarkssesongen. Gode plagg om kvelden eller når det blåser nordavind fra alle kanter om sommeren.

Det er bare en ting jeg stusset på: I kjøkkenutrustningen din nevner du ispinne. Hva er funksjonen med den?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@martin.m Takk for vennlige ord og godt å høre at det er flere som tenker i samme baner. Det hender selv i Trøndelag at nordavinden finner frem og da er det helt greit å ha et ekstra plagg eller et telt som ikke trekker :-) 

Ispinnen ja. Har lenge hatt en teskje fra Bråten Safe som jeg har brukt til å røre ut teen. Fullstendig overflødig vekt :-), men den har vært med lenge. Kanskje en form for affeksjonsverdi på akkurat den teskjeen. Den forsvant på tur i sommer. Det ble ikke det samme å ha med en liten plastskje. Derfor ble det ispinne. Liten, smal, lett å pakke i kjøkkenveska, og det blir noen slike i løpet av sommeren:-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TheSleepwalker Så flott at man kan bidra med noe beroligende i førjulstiden :-). Jeg er jo enig med deg. Som jeg tenker så er man jo to eller flere. Er vi to så har vi faktisk med to sett kjeler/panner. Og det er flere grunner til det. God mat krever gjerne flere kjeler. Matallergi er en annen grunn. Stekt fisk er bedre enn kokt fisk, så panne må man også ha. Mat som trenger nonstickkjele er som bedre enn bare oppkok av vann og helle i en pose. Skal man på langtur så ønsker i allefall jeg variasjon i kosten. Vi gikk deler av Kungsleden for noen år siden. Da ble det to-tre måltider med Real om dagen. Ingen favorittøvelse.

Jeg har tenkt tanken på å bære bare en titankasserolle og en panne, men da krever det for min del mer forberedelser iform av å tørke mat selv. Og det kan jo skje før neste sommer. som en test

For å kutte vekt på Trangian så kan man kjøpe en lettere klype, lage lokk av alufolie og eventuelt legge igjen vindskjermen. Vindskjermen kan erstattes av alufolie som støttes opp med stener eller et par teltplugger. Men lite vits å legge igjen vindskjermen hvis gassforbruket øker og man må ha med mer gass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som regel to eller flere på tur, og 1.75L + 1.5L kjelene er veldig passelige i størrelse. Mye fordi real bare duger til lunch. Alt for lite mat til middag. Ser jeg kan kutte noe pakkvolum ved å bytte ut vindskjermen med biltema sin, men vekten forblir mye den samme. Dropper man kaffekjelen blir det et annet regnestykke, hvor man kan finne en/to kjeler hvor gassboks kan pakkes inni.  Hmmm, skulle vi hatt en wiki på forumet med f.eks. forslag til kjøkken innenfor ulike kategorier 🤔?(eller har vi det og jeg er svaksynt?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke svare for hva som ligger på forumet, men ikke utenkelig at det finnes noe her :-)

Min innstilling ift vekt er at hvis man er fornøyd med en sak og det ikke er noen andre fordeler med å gå ned på vekt, så lar jeg heller være. Det er totalvekten på sekken som er viktigst. Dekker Trangiakjøkkenet behovene dine, så ville jeg heller sett på andre poster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.