Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem inspirerer deg?


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Må si jeg også blir inspirert av mange flotte fortellinger her fra Fjellforum 😊

Helt klart at Lars Monsen er den som har gitt meg interessen for friluftsliv.

Men inspireres også av youtubere som viser det enkle friluftslivet på en flott måte. Mye bra på youtube, men liker best de som har en fin miks av fisking, camping og natur – litt sånn som Monsen filmer.

 

Blant annet:

Frank Rune (sluttet?)

Villmarkslivet

Peter Persson

Joe Robinet

Torgeir Dahl

Beard Brothers (telttur med sykkel)

iohan Gueorguiev (sykler fra Canada til Argentina)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok farfars historier fra egne turer i skog og på fjell til alle årstider var utgangspunktet for min interesse, og jeg tilbragte også en del tid med han og farmor på Hardangervidda hver sommer i barndommen. I tillegg  introduserte han meg for en god del inspirerende turbøker, alt fra Bakom synger skogene-triologien og Mikkel Fønhus til diverse bøker om Tor Heyerdals ekspedisjoner og eventyr og ikke minst krigslitteratur. Av ukjent årsak hadde dessuten min mor kjøpt Jack Londons samlede verker, og den rekka med bøker havnet etterhvert på rommet mitt. Jeg leste samtlige i løpet av oppveksten, og alle villmarksbøkene mange ganger. 

Og så ble jeg ungdom, og glemte alt sammen. Etterhvert ble jeg voksen, og da vokste turlysten seg stor og sterk. I begynnelsen var motivasjonen  mestringsfølelsen, og jeg plundret mye med å finne ut av ting på egen hånd. Jeg giftet meg med han som kanskje har vært min største inspirasjonskilde, og da vi begynte å snakke om barn fant jeg boka Fri der Lars og Inger Krempig skriver om turer med sitt første barn. Den inspirert meg enormt, og har nok på mange måter preget hvordan jeg har tenkt på mulighetene til å dra på tur med eget barn.

I senere år kommer nok inspirasjonen aller mest fra datteren min, fra venner og herfra. Og fra kart. Jeg elsker å kikke på kart, se på ruter og fundere på muligheter. 

Instagram og blogger følger jeg ikke noe særlig med på, og jeg har vel heller ikke sett noe særlig med turprogrammer på tv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farfar! 

Grenselos som 14 åring. Gikk den 4,5 mil lange turen fra Norge til Sverige. En gang kom de fra Sverige i uvær, og når de nærmet seg gården så de at det var tyske soldater på besøk. De måtte snu å gå tilbake. Ni mil på dårlig vinterføre, lite sikt, med datidens utstyr, har jeg ofte lurt på hvordan de maktet. Men hjelper vel med fanden i hælene. 

Reingjeter etter krigen (søstra hans var gift med en same). De var ute i fjellet i all slags vær og vind, og beskyttet flokken mot rovdyr. En kjent fjellfant fra området, Cato Hultmann (blant annet skrevet for Friluftsliv og div. tur bøker) beskrev en gang farfar slik: "Jeg møtte en høyrøyst mann i barføtter inne i fjellet. Sekken var så tung at jeg ikke klarte å rikke den". De har siden vært gode venner. 

 

Farfar tok meg alltid med på fisketurer da jeg var liten, og når jeg var gammel nok til å jakte tok han meg med på det og. 

Endret av ingen87
Mangelfull
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg er jo alltid klar for turer på sykkel, ski og til fots. Både skog, landevei og mer urbane strøk. Det som driver meg, i tillegg til en genuin kjærlighet til "turing".. er når jeg ser på BaseCamp hvor jeg ikke har vært, og Kjentmannsposter/P.O.I jeg ikke har besøkt ennå, og legge planer for utflukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg tror den største grunnen til at jeg nå liker å reise på tur i skog og fjell er førstegangstjenesten. Har ikke vokst opp med noen som har dratt meg ut på skogturer eller lært meg hvordan å tenne et bål. Lærte vanvittig mye i militæret om hvordan det er mulig å være ut i all slags vær og kulde i dagesvis. 
Glemte alt i noen år før jeg så Monsen sine tv show og da følte jeg kallet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min turinteresse begynte gjennom en barndom med lek ute i naturen, ikke på tur med foreldrene mine. Jeg lånte mange bøker om friluftsliv fra jeg var 13-14 år, brukte kvelder på dem. Boka om Hardangervidda kjøpte jeg selv for oppsparte penger, også bok om Jotunheimen. Leste om Vole-folket bl.a. Det var Hardangervidda som bergtok meg. Senere var det Erling Kagge og Børge Ouslands eventyr som fanget min interesse. Norge på langs med Monsen og Strømdahl fulgte jeg naturligvis med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Faarlund, Helge Ingstad, Sverre M Fjellstad og Erling Kagge. Har vært så heldig å møte alle fire. Faarlund er nok den som har gjort sterkest inntrykk med sitt enkle friluftsliv på naturens premisser. Ingstad, bare fordi han er en stor helt som har skrevet noen fantastiske bøker man kan forsvinne i. Fjellstad fordi han gjorde at jeg lengtet etter å komme ut i skogen da jeg satt foran TVn, og Erling Kagge fordi han har en herlig innstilling til livet. 

P4-programlederen Bjørn Faarlund er forresten sønn til Nils. Det er ikke alltid man klarer å inspirere sine nærmeste. Sønnen skal ha uttalt at han nekter å gå på annet enn asfalt og parkett. Til nød nyklippet plen, hvis han føler behov for kontakt med naturen. Det er ikke alltid så lett å inspirere sine nærmeste like godt som andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fotogubbe skrev:

Jeg lånte mange bøker om friluftsliv fra jeg var 13-14 år, brukte kvelder på dem. Boka om Hardangervidda kjøpte jeg selv for oppsparte penger, også bok om Jotunheimen. Leste om Vole-folket bl.a. Det var Hardangervidda som bergtok meg. 

Var det boka til Vera Henriksen? Den slukte jeg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Var det boka til Vera Henriksen? Den slukte jeg også. 

Måtte finne boka, har lest mange bøker om Hardangervidda, men den boka jeg tror du sikter til er veldig bra :) Tenker du den hvor Vera Henriksen var en av redaktørene? 

Har også lest boka hennes om Spiterstulen og Veodalen.

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lompa skrev:

P4-programlederen Bjørn Faarlund er forresten sønn til Nils. Det er ikke alltid man klarer å inspirere sine nærmeste

 

Det hadde aldri falt meg inn at de to var i slekt 😂 
 

btw gøy å se at tråden lever videre. Nå følger jeg Ousland og Horn og den reisen de gjør er godt over middels rå. Beste er at de viser verden hva som skjer med klima. Det er ikke en tur med motiv «se så tøffe vi er», men mer en «se hva vi gjør med kloden vår». Viktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

btw gøy å se at tråden lever videre. Nå følger jeg Ousland og Horn og den reisen de gjør er godt over middels rå. Beste er at de viser verden hva som skjer med klima. Det er ikke en tur med motiv «se så tøffe vi er», men mer en «se hva vi gjør med kloden vår». Viktig. 

Det er ikke så lenge siden Ousland tok med turister til polisen, og han dro selv dit for å gifte seg for ikke så mange år siden. Han har en del CO2-kvoter å kompensere. Litt slemt kanskje, men jeg får en litt hul følelse. Har han sagt noe om egne tidligere aktiviteter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Lompa skrev:

Det er ikke så lenge siden Ousland tok med turister til polisen, og han dro selv dit for å gifte seg for ikke så mange år siden. Han har en del CO2-kvoter å kompensere. Litt slemt kanskje, men jeg får en litt hul følelse. Har han sagt noe om egne tidligere aktiviteter?

Har han fløyet de inn eller gått på ski? 

En gang i tiden trodde man røyking var sunt. Men så viser det seg at man lærer hele tiden nye ting underveis. Aner ikke hvordan han ligger an men kanskje han først nå ser resultater av egen handling og vil snu/rette opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Gittiamo skrev:

Har han fløyet de inn eller gått på ski? 

En gang i tiden trodde man røyking var sunt. Men så viser det seg at man lærer hele tiden nye ting underveis. Aner ikke hvordan han ligger an men kanskje han først nå ser resultater av egen handling og vil snu/rette opp? 

Det er godt at vi alle har evne til å forandre oss.

https://www.vg.no/reise/i/4dOq29/opplev-nordpolen-pa-en-dag

https://e24.no/naeringsliv/i/Jop6K4/betalte-300000-for-nordpolen-tur

https://www.vg.no/rampelys/i/yakPe/boerge-ousland-sa-ja-paa-nordpolen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Gittiamo skrev:

Har han fløyet de inn eller gått på ski? 
 

De har ihvertfall ikke gått fra Norge til startsted :)
Mener han arrangerte turer der de gikk de siste 10 breddegradene (eller noe slikt)

http://www.ousland.no/trips/north-pole-last-degree/

De blir flydd inn og går de siste 10 dagene frem til polpunktet

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lompa skrev:

My point exactly. Dette er jo over ti år siden. 
Hva gjorde du/vi for miljøet for ti år siden? Hva visste vi da?  
 

Ingen reagerte så kraftig da. Men nå hadde det der blitt ramaskrik. Men jeg er enig i at å gjøre nordpoltur til en kommersielt gimmick ikke var helt lurt. Raske penger for han men ikke det smarteste trekket. Bra han har endra seg og har et helt annet fokus nå. Endringer og å rette opp tidligere feil, er en større styrke enn å stå videre i sine feil for å bevise at de ikke er feil 😉
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

My point exactly. Dette er jo over ti år siden. 
Hva gjorde du/vi for miljøet for ti år siden? Hva visste vi da?  
 

Ingen reagerte så kraftig da. Men nå hadde det der blitt ramaskrik. Men jeg er enig i at å gjøre nordpoltur til en kommersielt gimmick ikke var helt lurt. Raske penger for han men ikke det smarteste trekket. Bra han har endra seg og har et helt annet fokus nå. Endringer og å rette opp tidligere feil, er en større styrke enn å stå videre i sine feil for å bevise at de ikke er feil 😉
 

Beklager å dra tråden bort fra tema, men han dro rundt nordpolen i seilbåt for å sette fokus på at havisen smeltet for ca 10 år siden, og fortsatte med turer og giftemål på nordpolen etter dette. Man kan fremdeles gå på ski med ham til nordpolen, og bli hentet derfra i helikopter (for den nette sum av 43 500 euro).. Det er på bakgrunn av dette jeg synes at hans klimabudskap blir litt hult. Men han er jo en helt fantastisk polfarer, og det er knapt noen i verden som har gjort så spektakulære ekspedisjoner som han har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Lompa skrev:

Beklager å dra tråden bort fra tema, men han dro rundt nordpolen i seilbåt for å sette fokus på at havisen smeltet for ca 10 år siden, og fortsatte med turer og giftemål på nordpolen etter dette. Man kan fremdeles gå på ski med ham til nordpolen, og bli hentet derfra i helikopter (for den nette sum av 43 500 euro).. Det er på bakgrunn av dette jeg synes at hans klimabudskap blir litt hult. Men han er jo en helt fantastisk polfarer, og det er knapt noen i verden som har gjort så spektakulære ekspedisjoner som han har.

Om han fortsatt tar seg betalt for slike turer så er jo ikke det bra. Husker jo turen med seilbåten og at han satte fokus på dette da. Så jeg synes det er merkelig om han lar seg betale for å guide innflydde turister i dag. Å guide skiturer er jo en ting men ikke via fly/helikopter. Lurer på hva tankens hans bak dette er? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med å ferdes i skogen begynte egentlig med bestefadern når vi var på hytta. Han var vant til å være mye ute og tok det videre med oss. 
Har ellers sett mye turrapporter og video fra folk her på forumet og andre steder. Lars Monsen, Peter Persson bl.a. Mye av det nyttig for å planlegge egne turer. Ser ikke så mye på "ekstremturer" som jeg ikke kommer til å dra på selv. Polekspedisjon blir Vinmonopolet eller Systembolaget for min del.
Så har en kompis vært inspirasjon. Han er rimelig treg og sofaglad så når en ser forfall på fasong og kondis der skjønner jeg at det er bra å være i aktivitet mye :-)
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Lompa skrev:

Beklager å dra tråden bort fra tema, men han dro rundt nordpolen i seilbåt for å sette fokus på at havisen smeltet for ca 10 år siden, og fortsatte med turer og giftemål på nordpolen etter dette. Man kan fremdeles gå på ski med ham til nordpolen, og bli hentet derfra i helikopter (for den nette sum av 43 500 euro).. Det er på bakgrunn av dette jeg synes at hans klimabudskap blir litt hult. Men han er jo en helt fantastisk polfarer, og det er knapt noen i verden som har gjort så spektakulære ekspedisjoner som han har.

Men en annen ting. Hvor mange helikopterturer har Monsen bak seg? Det har blitt noen turer. Ingen kan reise rundt uten å sette noe fotspor etter seg. Men alle kan ta fornuftige valg. 
 

Prøver forresten å finne noe om hva Ousland selv sier om sine avtrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk bra tråd, spesielt for oss som er nybegynnere. Jeg skal. Få lest tråden grundig og nå skal jeg virkelig kose meg med å lese turrapporter fremover. Ser det er mye gull der som jeg ikke har fått med meg, og det samme med insta. 

For meg er det i sta, youtube og her inne som inspirerer mest. Men også min sønn som er her på deltid. Når vi er sammen, er de en ting han vil, og det er på tur. Vi har ikke fått til så mye enda, men nå snart blir det mer tid.

Dette forumet er unikt. Uansett hvor mye jeg maser om ting som sikkert er innlysende, så får jeg fornuftige og fine svar. De kan av og til være litt «sleivete», men det er helt ok. Jeg er bare glad for at her kan jeg spørre om alt, og jeg får svar. 

Utejentene, Monsen, Skog, men utover nevnte sønn, så er de nok Friluftsamatørene og generelt youtube som inspirerer. Jeg liker de med nærturer og gjerne de som er nær der jeg bor. Det gjør dørstokkmila lavere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.