Gå til innhold
  • Bli medlem

Er gass noe bra


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle gå over fra bensin til gass i vinter.

Kjøpte meg en Combat gassbrenner på forsvarets overskuddsbutikk.

Noen som har erfaring med denne. Gassen skal tenne og brenne ned til 22 minus.

Men det er nå reklamen...

Kan det bli lekkasje fra boksen når en demonterer brenneren, fra boksen ?

Gassbrenner.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
20 minutter siden, Dag G - Evje skrev:

Takker for svar.

Men gassen funker kanskje bedre når temperaturen stiger i teltet ??

Det vil den gjøre. Varmer du boksen litt under jakka vil jo det hjelpe også, men jeg ville ikke basert meg på gass på vintertur med fare for -20 og behov for snøsmelting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å få fyr på en «fersk» gassboks i heftig kulde men effektiviteten er også en faktor. Moderne vintergass med høyere propan blanding fungerer bedre i kulde men effekten på en halvtom boks er er annet tema.

Til enkle turer/dagsturer hvor effekt og fyr ikke er helt kritisk så kan sikkert vintergass være et alternativ. Men til lengre turer hvor du faktisk er helt avhenging av sikker fyr og god effekt så er nok fortsatt fuel det eneste alternativet du kan stole 100% på. 

Rapporter gjerne tilbake om dine praktiske erfaringer, alltid kjekt å se faktiske erfaringer og tester av moderne vintergass :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er der forvarmingsrør på denne brenneren (klarer ikke se det på bildet)?

Jeg har testet vintergass ++ på Optimus Vega og annen OEM brenner til Trangia med forvarmingsrør. Det hjelper absolutt å kunne snu gassboksen når forvarmingsrøret er varmet opp men kan bekrefte det de andre skriver om tosifret antall kuldegrader eller halvtom boks. Merkbart forskjell også på "vintergass".

På dagsturer i nærområdet hjemme kan gass være aktuelt, eller turer hvor MSR Reactor/Windburner foretrekkes, ellers er det bensinbrenner eneste valget vinterstid før min del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har primært testet Wintergas på gassdrevne lykt, som fungerer overraskende bra tross at man brenner opp den mest flyktige delen av gassblandingen først. Lykta er med å varme opp teltet litt, pluss at varmestrålingen fra lykta bidrar til å varme boksen. 

Etter å ha deltatt i noen diskusjoner tidligere på forumet ang bruk av gass vinterstid, uten å ha prøvd det ved temperaturer under -5, så er jeg noen erfaringer rikere nå. 

En ting er de teoretiske mulighetene propaninnblandingen gir i forhold til bruk ved lave temperaturer (kondenserer ikke før ved ca -42 grader  om jeg husker rett), og en annen er hvordan praksis bruk utspiller seg. 

Har jeg nå testet litt på Optimus Vega brenneren min, ( gassboks oppned) både med vanlige gassbokser og wintergassbokser og sitter igjen med samme erfaring som er gjengitt ovenfor. Når tempen dro seg ned mot -10 og under var det ikke mye futt i brenneren. Ved ca -15 var det bare så vidt det var flammer.

Opplever at det går betraktelig ned allerede fra -5 grader. Helst må jeg gjøre kompanserende tiltak for å sikre god fyr. Primært ved å varme boksen ved å plassere den nært brennerne/kasserollen. 

Wintergassen er bedre, men ikke slik at jeg ville gått kun for gass på en vintertur.  123 Svea’n min har vært med som backup på turene der gass i kulde skulle utprøves, og har vært fyrt så og si hver gang. ( ett par av gangene bare for å varme gassboksen slik at jeg kunne få nok gass ut av boksen til å tenne på/holde fyr på gassbrenneren 😂 )

Det er flere som varmer gassboksen i soveposen over natten slik at den er klar om morgenen. Jeg har tenkt tanken selv, men lar det være med tanken. Sjansen er minimal og lite sannsynlig, men om det skulle oppstå lekkasje vil jeg helst at det skjer ute i ventilert fortelt og ikke inne i soveposen. Har prøvd å dra boksen inn i soveposen/under på morgenen, men det tar lengre tid å få varmet opp enn det jeg ligger i posen, så har vært liten suksess å hente der for min del. 

Så selv om jeg har argumentert gassbrennere på vintertur tidligere, så må jeg korrigere meg litt der og heller anbefale alternativer som er utprøvd og bevist funker tilfredsstillende vinterstid ved lave temperaturer. 

 

Her er ett par bilder av wisperlighten i aksjon på gårsdagens tur i akebakken.

Var ikke klar over at det hadde blitt laget flott bålmuliheter på der, ellers hadde det nok blitt med noen vedkubber istedenfor. Ungene syns dog det var urovekkende kult med "bålet" under forvarmingen 🙈

12DAE178-AA7B-4A77-A0E8-00E37ADEB620.thumb.jpeg.84ece9b81f12c249a28cabaf2b8c49c1.jpeg

A6CEBEBB-C2D7-4790-8F7F-991131A3E2D6.thumb.jpeg.2b3a7ae4fd808eac5d4581d7ecca5365.jpeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først en liten advarsel, dette er ikke en anbefaling fra min side, eventuelle forsøk gjøres på eget ansvar.

Varmeveksler til gassboksen kan lages for toppmonrerte brennere, et par eksempler her:

http://gearthirty.blogspot.com/2012/03/alpine-bomb-for-msr-reactor.html?m=1

https://backpackinglight.com/forums/topic/98947/

 

Og her er en som har testet vintergassen:

https://hikinginfinland.com/2015/02/primus-winter-gas.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare en gammel toppmontert gassbrenner som jeg har liggende i campingvognen i tilfelle vi skal på tur. Jeg synes den taper seg allerede ved under 5 plussgrader.

Jeg bruker flytende året rundt jeg, synes det er greiest og man får alltid full effekt. Forvarmingen av MSR simmerlite gir dessverre en diger flamme, må være litt forsiktig i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.