Gå til innhold
  • Bli medlem

Grådighet er aldri vakkert


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Annonse

Men det kan nytte å kjempe i mot! Jeg har fulgt 3 slike kamper på nært hold, hvorav den ene ble vunnet i sin helhet (Kalvvatnan). Jeg var med på de første møtene og fulgte saken veldig tett, og jeg tør påstå at det var noen veldig få personer som skal ha æren for den seieren.  https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ikke-konsesjon-til-kalvvatnan-vindkraftverk/id2520168/

Storheiakampen er jo vel kjent, og hvem vet. Kanskje samene som kjører saken helt til FN, kan vinne frem?? De har hatt en helt utrolig stayerevne, og de vil ikke gi seg på sin rett. Dette er Altakampen på nytt igjen.  Utbygger startet på utbyggingen uten at urfolket var tatt med.  https://www.dagbladet.no/nyheter/fn-ber-norge-stanse-omstridt-vindkraftutbygging/70573161

Så er det Øyfjellet, som vel er nord-norges største - https://oyfjelletvind.no/ - Her er det nå en økende lokal motstand, og samene har "vetorett" - dvs utbygger må få på plass en avtale med samene for å kunne bygge ut. Som man ser av den striplete linjen er et lite areal tatt ut, og det skulle bare mangle. Det er en av innfallsportene til Lomsdal Visten der i Fjellskardet.

Konsesjon-karta.png

Så ja, om man ikke sier i fra blir det nedbygget, men det nytter å kjempe i mot!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger jo strømmen for å mine Bitcoin: 

Hans estimater viste at strømforbruket begynte å tilsvare større og større land. En passerte raskt forbruket til alle bedrifter og husholdninger i Norge. Fordelt på overføringer, betød én transaksjon 100 kWh. 200. kWh. 300 kWh. 400 kWh. 500 kWh.

Ja, strømforbruket ble slik at du kunne fylle den største Teslaen fem ganger for én enkelt transaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at spørsmålet til tshansen må besvares hvis det skal forsvares å kjempe mot vindmøller og vannkraft. Det er tross alt ren energi, og et sted må energien komme fra.

Jeg vil tro at mennesket i fremtiden vil finne andre og mindre synlige måter å hente energi på, men inntil den tid må vi nok holde ut med disse upopulære løsningene...

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Imp skrev:

Jeg er enig i at spørsmålet til tshansen må besvares hvis det skal forsvares å kjempe mot vindmøller og vannkraft. Det er tross alt ren energi, og et sted må energien komme fra.

Jeg vil tro at mennesket i fremtiden vil finne andre og mindre synlige måter å hente energi på, men inntil den tid må vi nok holde ut med disse upopulære løsningene...

Må vel kanskje bli en annen upopulær løsning, som kanskje ikke er så ille som folk flest vil ha det til..(før det går galt..) - atomkraft.

Vet mange er fan av solcelle også, men det ser jo faen meg ikke ut når de blir bygget i stor skala heller. Da tar jeg heller en vindmølle eller to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Må vel kanskje bli en annen upopulær løsning, som kanskje ikke er så ille som folk flest vil ha det til..(før det går galt..) - atomkraft.

Vet mange er fan av solcelle også, men det ser jo faen meg ikke ut når de blir bygget i stor skala heller. Da tar jeg heller en vindmølle eller to.

Atomkraft er det reneste og mest effektive, men vi har jo alle sett hvordan det kan gå. 

Solcelle er fortsatt en håpløs dyr og lite effektiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, tshansen skrev:

Solcelle er fortsatt en håpløs dyr og lite effektiv. 

uff ja, har en bekjent som driver å selger slikt. Skryter veldig mye av hvor bra det er og at man kommer jo til å "tjene" det inn igjen, samt at man kan selge overskuddet av strøm som blir produsert ut på kraftlinjene igjen osv osv. Høres flott ut, helt til man får en pris på paneler + montering...håpløst!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hele Bergsdalen og Stølsheimen blir belagt med vindmøller, blir det en tragedie.

Hvis de skulle realisert alle påtenkte vindmølleprosjektene ville bare veibyggingen til disse tilsvare mer enn alle riksveien vi allerede har i Norge. Er ikke så mange som tenker på det.

Neste gang du skal på tur, har du i det minste muligheten til å gå på vei overalt... :( 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde heller ha i innført subsidier for at alle bygg og boliger hadde hatt solceller tak. Eneste jeg liker med Mr.tesla er de "teglstein" solceller de har laget. Ser ut som vanlige tak, men hele arealet er solceller. 

Vindmøller er heller ikke spesielt effektive. Mer trua på bølgekraftverk men de er for dyre å produsere. Eller bransjen tenker likt som resten av verden de også. Billigst mulig innskudd for å hente overskudd på kortest mulig tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marius Engelsen skrev:

Neste gang du skal på tur, har du i det minste muligheten til å gå på vei overalt... :( 

Ja, men merkelig nok vil flertallet av den norske befolkning si at dette er flotte greier! Eneste turistattraksjonen bygda har er vindparken, med ferdige stier for alle, med tilrettelegging for rullestolbrukere osv.

Vi må ikke glemme at det meste av kraftutbygging som foretas nå er subsidiert noe kraftig. Småvannskraft og vindkraft er alle avhengige av "Grønne sertifikater", som alle innser var et  feiltrinn. Blir heldigvis borte fra 2021, men innen den tid har svært mange ulønnsomme prosjekt blitt realisert. prosjekt som aldri går med overskudd, men som dekkes av alles nettleie.

Vi må heller ikke glemme at den de enorme kraftutbyggingene vi alt har foretatt, blir gitt bort nesten gratis til kraftkrevende industri. 

Så når man snakker solceller, dette med å benytte fjøstak med solceller eller om man skal skifte tak på huset samtidig legger solceller, og kan få noe subsidier, så kan dette være lønnsomt for samfunnet som helhet. Det er bedre at menigmann får disse subsidiene enn utenlandske kraftselskap..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Dag G - Evje skrev:

har vi ikke nok...??

Jo da, vi produserer mer enn nok kraft, men kraften selges ut av landet når prisene i Europa er høye og så må vi kjøpe kraft tilbake. I stor grad kommer dette fra kullfyrte kraftverk i Polen. Regningen får vi som er forbrukere. Regningen for utbygging av lokal nettet får vi også når den tid kommer. Skal vi nå El-bil målet er det ikke kapasitet i lokalnettet til å levere nok strøm, selv om produksjonsleddet kan levere med enn nok. Det er bare å begynne og glede seg til regningene som kommer. Finnes en studie fra NVE som sier noe om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Kan forøvrig vise sin motstand ved å signere turistforeningen sitt opprop her

🤢🤮

Blir helt kvalm av å se når det blir visualisert slik som i videoen. Rasere så mye for kortsiktig profitt. Helt ufattelig at vi får lov å holde på slik, men det viser dessverre at kapitalismen er sterkest..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

uff ja, har en bekjent som driver å selger slikt. Skryter veldig mye av hvor bra det er og at man kommer jo til å "tjene" det inn igjen, samt at man kan selge overskuddet av strøm som blir produsert ut på kraftlinjene igjen osv osv. Høres flott ut, helt til man får en pris på paneler + montering...håpløst!

Ja, for ikke å snakke om problematikken rundt dette om et panel blir defekt eller får en kortsluttning. Eller om det oppstår brann! For min del, håper jeg solcelle i privatboliger forsvinner helt, om ikke annet blir strengt regulert! 

1 time siden, Walle skrev:

🤢🤮

Blir helt kvalm av å se når det blir visualisert slik som i videoen. Rasere så mye for kortsiktig profitt. Helt ufattelig at vi får lov å holde på slik, men det viser dessverre at kapitalismen er sterkest..

Kapitalismen råder og våre kjære og høyt elskede naturperler ryker til med et pennestrøk om behovet er stort nok.... dessverre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at det jeg leser mellom linjene her er litt: Økonomer alene i ledelsen er feil, likeså når kun økonomisk gevinst ligger til grunn for offentlige avgjørelser. Jamfør høyhastighetstog, som i følge konsulenter ikke er "samfunnsøkonomisk lønnsomt i løpet av 20 år". Men i svarte heller da, bergensbanen var heller ikke det. Tenk om vi ikke hadde hatt den. 

Forøvrig er det mange vrangforestillinger rundt solceller rundt om kring. Energimessig går de i pluss ganske raskt. Vindmølleparker til havs finnes jo, og hvertfall en av dem sliter med at strømnetter ikke tåler det de har kapasitet til å produsere. Burde vært mer fokus der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kan ofres på grådighetens og klimahysteriets alter..

Om dyrelivet lider, de store rovfuglene dør i kollisjon, eller hvor mye energi og kostnader det er for å plassere dem ut og vedlikeholde dem er uvesentlig.

At "grønne sertifikat" og kostnadene med det øker strømprisen i et land som har nok vannkraft til å være selvforsynt (før elbiler) er også uvesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TheSleepwalker skrev:

Forøvrig er det mange vrangforestillinger rundt solceller rundt om kring. Energimessig går de i pluss ganske raskt. Vindmølleparker til havs finnes jo, og hvertfall en av dem sliter med at strømnetter ikke tåler det de har kapasitet til å produsere. Burde vært mer fokus der. 

Jasså? Jeg har nettopp hatt en ganske grei innføring i Solcelle og utfordringene rundt dette. Hva er de typiske vrangforestillingene mener du? Panelene er blitt langt bedre og energieffektive, men det er jo ikke der problemet ligger? 

Det er ganske mange nyanser i problematikken rundt Vindmølleparker til havs og til lands. Man kan jo, eller burde kanskje se til Danmark å lytte tungt til de erfaringne de har gjort seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedover i Europa så ligger jo vindmøllene gjerne i jordbrukslandskapet og blant bebyggelse der det alt er veier og infrastruktur. Denne tankegangen burde vi adoptere også og ikke legge de i urørt natur. Dessverre er det nok endel grunneiere med utmark som får dollartegn i øyene når de denne muligheten byr seg...

Parker med vindmøller til havs er vel å fortrekke når teknologien er på plass. 

Et enslig atomkraftverk kunne alene ha gitt 20-30 prosent av den totale energibehovet i Norge og gir den reneste energien med minst naturinngrep i følge Folkeopplysningen: https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, tshansen skrev:

Jasså? Jeg har nettopp hatt en ganske grei innføring i Solcelle og utfordringene rundt dette. Hva er de typiske vrangforestillingene mener du? Panelene er blitt langt bedre og energieffektive, men det er jo ikke der problemet ligger?:-)

Var primært  energibalansen jeg siktet til. Det er det argumentet jeg vanligvis hører. Hva er utfordringene ellers?

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.