Gå til innhold
  • Bli medlem

Backup multifuelbrenner


Pulksliter'n

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg skal handle en multifuelbrenner for å ha i backup i tilfelle noe skulle skje med min Primus. Av alle brennere som er der ute har jeg kommet frem til to stykk jeg ikke klarer å velge mellom, Soto Muka Stove eller Optimus Hiker+, så da spør jeg dere her inne om hvilke erfaringer dere har med disse to brennerene. 

Litt pros & cons

Hvorfor Soto Muka Stove? Den krever ikke forvarming, pakkes lett sammen og blir utrolig liten og hendig, meget fleksibel slange, hurtigkobling fra slange til pumpe samt den brenneren med best effekt tilgjengelig på markedet. 

Hvorfor Optimus Hiker+? Nostalgi. Den er/oppbevares i en firkantet stålboks noe som gjør den robust og den da tåler å ligge slengt i pulken. Stabil/veltesikker i mine øyne, halve effekten av Soto Muka Stove, tung vekt.

Jeg synes egentlig tallene taler for seg og burde vel strengt tatt følge sunn fornuft å gå for Soto Muka, men har også lyst å følge hjertet. Så da spør jeg dere erfarne fjellfolk, hvilken brenner burde jeg gå for? 

PS. 

Jeg er på jakt etter en kjele med varmeveksler i bunn til snøsmelting og vannkoking. Tanken bak det er å redusere bensinforbruket og dermed ta ned vekten i pulken, samt korte ned tidsforbruket ved snøsmelting, det er jo så dørgende kjedelig 🙄

Har dere noen anbefalninger til kjele som rommer 3-4 liter? 

Pulkslitern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen erfaring med noen av de du nevner, men dersom du velger to like primuser så er du jo sikra på mange måter. Like flasker, pumper, dyser, slanger osv osv. Høres litt upraktisk ut å ha en primus og en soto der delene ikke er kompatibele med hverandre. 

Kjele med varmeveksler skal ikke brukes inne i telt da dette øker kullos produksjonen helt enormt mye. Dermed er de ganske uegnet for vinterbruk.

Endret av Anders_G
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte også litt på hvorfor du vil ha en annen type. Personlig har jeg kun erfaring med Omnifuel men den har vært driftssikker og fin til mitt bruk. Den er i utgangspunktet bare middels stødig og jeg kunne ønsket meg litt lengre slange, men med en finerplate med fester for brenneren og flaska så fungerer det fint synes jeg. 

Jeg prøver for øvrig ikke å "pushe" Primus, men ser fordelene med å ha to identiske. Hadde både bil og delebil da jeg en gang i tiden kjøpte en 240, og delebilen var gull verdt ;-) 

 

Endret av Lofoten-Møring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sier du noe, har faktisk ikke tenkt på akkurat det, det må vurderes om en Omnifuel nummer to skal kjøpes, men grunnen til at jeg ønsker en Soto Muka Stove er at effekten er såppas høy og jeg synes snøsmelting tar for lang tid med en Omnifuel. Har lest litt om fyring i telt og kullos, samt fyrt en god del selv, og om man har god lufting (gjennomtrekk ved å ha begge åpningene godt åpen) kan jeg ikke se for meg at det blir for ille, fyrer jo bare for snøsmeltinga sin del. Og om denne tiden halveres ved å bruke en heftigere brenner samt kjele med varmeveksler og lufter godt tror jeg kullosopptaket vil være mindre enn om man fyrer med en veikere brenner og vanlig flatbunnet kjele, dette er noe jeg baserer på synsing, erfaring og sunn fornuft, ikke faktabasert. Det hadde vært gøy å se noen faktabaserte undersøkelser på de forskjellige løsningene og hvor mye kullosopptak man ville hatt. 

Jeg, sammens med alle andre som fyrer primus i teltet, tar forhåndsregler og om man ikke har muligheten til å lufte godt nok ved for eksempel ruskevær så går man gjerne for løsningen som gir minst kullosproduksjon, kan man lufte godt så kan man kanskje gå for en litt kjappere løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Soto Muka inne til testing her men valgte å kvitte meg med den. Helt ok brenner, men har valgt å beholde brenner som er "proven concept" på mange arktiske ekspedisjoner.

Jeg bruker i dag MSR Dragonfly (fin på simring/matlaging) som hovedbrenner og har MSR XGK EX som backup (snøsmelter + veldig lav CO på full guffe.)  Skulle jeg gått langt i arktiske strøk ville jeg antagelig brukt 2 stk XGK (kun like brennere mtp backup av deler).

Forvarming har jeg aldri opplevd som noe problem. Åpne krana bittelitt til det blir fuktig i skåla på brenneren og steng krana, tenn på, åpne krana mer når flammen holder på å slukke og brenneren fyrer brillefint. (Bruker kun bensin.)

Inne i telt ville jeg ikke brukt varmeveksler som @Anders_G er inne på. Overskuddsvarmen er dessuten et kjærkomment biprodukt når det er grisekaldt utenfor (Hjelper også på å få tørket ut telt og utstyr).

Gå for 2 Primuser som er kompatible mtp deler om du har en fra før som du er fornøyd med?

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lofoten-Møring skrev:

Jeg lurte også litt på hvorfor du vil ha en annen type. Personlig har jeg kun erfaring med Omnifuel men den har vært driftssikker og fin til mitt bruk. Den er i utgangspunktet bare middels stødig og jeg kunne ønsket meg litt lengre slange, men med en finerplate med fester for brenneren og flaska så fungerer det fint synes jeg. 

Jeg prøver for øvrig ikke å "pushe" Primus, men ser fordelene med å ha to identiske. Hadde både bil og delebil da jeg en gang i tiden kjøpte en 240, og delebilen var gull verdt ;-) 

 

Har vært fornøyd med Primusen så langt, bortsett fra i vinter da pumpelæret røyk klokka 22:00 og reservedelene låg ute i pulken i ruskevær. Heretter følger reservedelene primusen over alt. 

Har et oppsett slik du nevner med brenneren skrudd fast i en finerplate og synes det fungerer optimalt. 

Opplever av og til at det blir så mye kondens på kjelen at det drypper ned på brenneren å slukker flammen, ofte drypper det uten å slukke den, men hjertet slår et ekstra slag i frykt for at den har sløktes i det man hører freselyden, har du erfaringer med dette og evt. Hva gjør du for å unngå dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i grunnen ikke opplevd det som et problem nei, men er veldig nøye med lufting ved fyring + å skrape av snøen på kjelen ved snøsmelting. Skal nevnes at det ikke er snøsmelting den brukes mest til, er det vanligvis da det skjer? Ei venninne av meg opplever visstnok at den tidvis slukker uten noen åpenbar grunn, men hun er ikke så nøye som  meg med vedlikehold minst 1 gang i året ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Lofoten-Møring skrev:

Har i grunnen ikke opplevd det som et problem nei, men er veldig nøye med lufting ved fyring + å skrape av snøen på kjelen ved snøsmelting. Skal nevnes at det ikke er snøsmelting den brukes mest til, er det vanligvis da det skjer? Ei venninne av meg opplever visstnok at den tidvis slukker uten noen åpenbar grunn, men hun er ikke så nøye som  meg med vedlikehold minst 1 gang i året ;-) 

Har blitt sinnsykt nøye på å skrape av snøen jeg også, men det dannes store mengder kondens som renner ned langs sidene og under bunnen, når det samles opp nok så drypper det ganske hyppig 🙄

Jeg har hatt noen light vedlikeholdsrunder på min, men har aldri hatt noen problemer med at den slukker ut av det blå, den må som regel druknes 😂 Dette er noe av grunnen til at jeg interessert i Soto Stove da det ikke er krise om den slukker, det er bare å fyre på igjen uten å tenke på forvarming, men er jeg riktig uheldig med primusen min så må jeg vente 15-20 min før den kan forvarmes igjen etter at den har fått en kalddusj. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å for eksempel teipe en runde aluminiumstape eller annet som tåler varme, langs nedre kant, slik at det dannes en slags dryppkant? Mulig ideen er helt bak mål men dersom kondensen renner ned langs sida og videre under, kan det være verdt et forsøk. Ødelegger vel ingenting om det ikke funker tror jeg. 

Mulig den største forskjellen er noe såpass banalt som at jeg bruker en relativt liten kjele til snøsmelting, og at det dermed dannes mindre kondens.... slenger over mer snø fra en pakksekk etter hvert som det smelter. En antagelse helt uten vitenskapelig grunnlag ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan få mindre kondens dersom du har noe vann i kjelen til å begynne med. Det er også lurt å tørke av kjelen en gang i blant. 

Jeg har også vært borti at brenneren har slukka på grunn av kondens, men da tenner jeg den bare igjen med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiker+ er jo praktisk med at alt er i ett men den er tung. Min erfaring med den er riktignok et par år tilbake men da var det dårlig. Første brant fint en stund så begynte den tulle, altså ca 5-10 min eller så, så ble effekt dårligere. Hjalp ikke pumpe mer trykk. Samme skjedde et par ganger ute, på test i marka. Noen ganger slukket den, blåste liksom ut seg selv og var ikke mulig å fyre igjen. Sendte den i retur og fikk en ny men den nye var ikke noe bedre. Kunne så klart plukket den fra hverandre og sjekket, renset etc men det gadd jeg ikke på noe som var helt nytt. Skulle egentlig ha den som supplement til Omnifuel men fant da ut at jeg bruker omnifuelen hele tiden istedet. Den har jwg hatt i mange år uten noe som helst tull. 

I ditt tilfelle hadde jeg vurdert en Omni til. En primus du kjenner godt og deler som passer om hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, borgern skrev:

Hiker+ er jo praktisk med at alt er i ett men den er tung. Min erfaring med den er riktignok et par år tilbake men da var det dårlig. Første brant fint en stund så begynte den tulle, altså ca 5-10 min eller så, så ble effekt dårligere. Hjalp ikke pumpe mer trykk. Samme skjedde et par ganger ute, på test i marka. Noen ganger slukket den, blåste liksom ut seg selv og var ikke mulig å fyre igjen. Sendte den i retur og fikk en ny men den nye var ikke noe bedre. Kunne så klart plukket den fra hverandre og sjekket, renset etc men det gadd jeg ikke på noe som var helt nytt. Skulle egentlig ha den som supplement til Omnifuel men fant da ut at jeg bruker omnifuelen hele tiden istedet. Den har jwg hatt i mange år uten noe som helst tull. 

I ditt tilfelle hadde jeg vurdert en Omni til. En primus du kjenner godt og deler som passer om hverandre.

Ettersom jeg har lest flere negative erfaringer med Hiker+ og ingen skjønner hvorfor jeg vil ha en annen brenner til backup enn den samme som jeg allerede har så kan det tyde på at det er noe i det :D da tar jeg forumets mening til etteretning og valget kommer nok da til å falle på en Omnifuel til 🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anders_G skrev:

Jeg tror du kan få mindre kondens dersom du har noe vann i kjelen til å begynne med. Det er også lurt å tørke av kjelen en gang i blant. 

Jeg har også vært borti at brenneren har slukka på grunn av kondens, men da tenner jeg den bare igjen med en gang. 

Har prøvd mange forskjellige måter å smelte snø på for å unngå kondens, med varierende utfall. Tror jeg går for en mindre kjele som nevnt over. 

Jeg tenner som regel også brenneren med en gang, men om man ligger i posen og fyrstikkene ikke er i umiddelbar nærhet kan det by på utfordringer og akrobatikk 🤡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lofoten-Møring skrev:

Har du vurdert å for eksempel teipe en runde aluminiumstape eller annet som tåler varme, langs nedre kant, slik at det dannes en slags dryppkant? Mulig ideen er helt bak mål men dersom kondensen renner ned langs sida og videre under, kan det være verdt et forsøk. Ødelegger vel ingenting om det ikke funker tror jeg. 

Mulig den største forskjellen er noe såpass banalt som at jeg bruker en relativt liten kjele til snøsmelting, og at det dermed dannes mindre kondens.... slenger over mer snø fra en pakksekk etter hvert som det smelter. En antagelse helt uten vitenskapelig grunnlag ;-) 

Tror jeg prøver en mindre kjele neste gang, det hørtes veldig logisk ut og minst stress kontra teiping etc. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid går det fra den slukker til det blir problematisk å bare tenne den igjen? Har som sagt sjelden problem med at den slukker men kan jo være greit å vite i tilfelle min starter å krangle etter hvert. Kjedelig å skulle vente mens den kjølner såpass at man kan starte forfra 

Jeg har inntrykk av at Omnifuelen er pålitelig og fin men virker som om det er litt ulike erfaringer ute og går. 

Endret av Lofoten-Møring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacupbrenner er det enkleste valget av de alle, synes jeg. I og med at dette ikke er en brenner du mest sammsynlig får bruk for:

- Den minste og letteste som passer pumpen du har på hovedbrenneren, pluss en ekstra pumpe. Med mindre det er noen andre forhold som må tas hensyn til (som drivstofftype), ville dette vert mitt valg.

Er det primus omnifuel som er din hovedbrenner, er det vel primus omnlilite som er den minste og letteste slangerbrenneren som passer systemet du allerede har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Lofoten-Møring skrev:

Hvor lang tid går det fra den slukker til det blir problematisk å bare tenne den igjen? Har som sagt sjelden problem med at den slukker men kan jo være greit å vite i tilfelle min starter å krangle etter hvert. Kjedelig å skulle vente mens den kjølner såpass at man kan starte forfra 

Jeg har inntrykk av at Omnifuelen er pålitelig og fin men virker som om det er litt ulike erfaringer ute og går. 

Akkurat det kan jeg ikke svare helt nøyaktig på, men estimert tidsforbruk fra brenner sløkte, jeg kom meg ut av posen, lette etter fyrstikker for så å tenne brenner igjen kan vel kanskje ta 1/2 - 1 min? Akkurat det har bare skjedd en gang at jeg ikke har fått fyr med en gang igjen, men det var så sykt irriterende at heretter ligger jeg alltid i helspenn og klar til innsats om det blir nødvendig, fordi det har skjedd en gang vet jeg at det kan skje igjen og klarer da aldri å slappe helt av, noe som er med på å forringe primusfyringsseansen. Det var noe sånt som 25-30 minusgrader den gangen det skjedde, de kan nok også ha vært medvirkende til at brenneren kjøltes ned så fort at jeg måtte starte forfra. 

Jeg er storfornøyd med min omnifuel, har forsåvidt aldri sviktet, bare den ene gangen pumpelæret røyk, men det er noe man må regne med om man ikke har en skikkelig service før sessongen. 

Endret av Pulksliter'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Bacupbrenner er det enkleste valget av de alle, synes jeg. I og med at dette ikke er en brenner du mest sammsynlig får bruk for:

- Den minste og letteste som passer pumpen du har på hovedbrenneren, pluss en ekstra pumpe. Med mindre det er noen andre forhold som må tas hensyn til (som drivstofftype), ville dette vert mitt valg.

Er det primus omnifuel som er din hovedbrenner, er det vel primus omnlilite som er den minste og letteste slangerbrenneren som passer systemet du allerede har?

Godt poeng, enda en grunn til å gå for en omnifuel til, da er jo alle deler 100% kompatible. Jeg vet ikke omnifuel og omnilite er 100% kompatible, correct me if Im wrong? Men det veier mye mer for å gå for omnifuel som backup, godt at forumet fungerer såppas bra at man slipper å gjøre slike brølere som å kjøpe to forskjellige brennere... 🤡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lars Stenseth skrev:

Omnilite eier her, og den største forskjellen på den og omnifuel er at omnifuelen er større samt veier mer. 230g mot 350g! Er noen deler i titan på Omniliten som gjør den lettere! 

En annen forskjell er merkbart lavere effekt ved snøsmelting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anders_G skrev:

En annen forskjell er merkbart lavere effekt ved snøsmelting. 

Det er ikke nødvendigvis noe problem på en brenner nr. 2, så lenge effekten er høy nok til å få jobben gjort. Jeg skrur vanligvis effekten ned litt når jeg smelter snø og koker vann for å spare drivstoff. Lavere effekt gir mindre tap og mindre drivstofforbruk hvis andre forhold er like. Forskjellen i forbruk på MRS Simmerlite er betydelig.

Tester fra backpacinglight har vist opptil 50% mindre forbruk på koking av vann ved lavere effekt, hvis jeg ikke husker helt feil, siden høy effekt «skyter» mye varme utenfor kjelen og ellers har høyere tap.

Avhengig av brenner, kjele, vindskjerm osv. såklart, gir nok store variasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tips om at MSR xgk ex er av de brennerene med minst kullosproduksjon samt bombesikker funksjon endte valget mitt på å invistere i to av disse. Prinsippet om to like brennere ble tatt til etterettning, men min svakhet for å prøve nye ting ble for stor... Vil bare si tusen takk for gode tips og råd til alle sammen som har bidratt :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.