Gå til innhold
  • Bli medlem

Kungsleden i mars


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk, 

Siden turen til NWT i Canada ble utsatt fra høsten 2019 til 202X en gang så må det kompenseres på et eller annet vis, og valget har falt på en vintertur langs Kungsleden i mars. Turen forgår på ski med en pulk på slep og forhåpentligvis en trekkvillig Breton i tet, han har vært med på tur over Hardangervidda i fjor samt ulike vinterturer rundt om.

Jeg har benyttet anledningen til å kjøpe ny sovepose; en Marmot CWM. Nytt vintertelt; Helsport Spitsbergen 3 camp xtrem. Ny pulk; Acapulka 170 exp. Tour. Solcellepanel til lading av div; Goal Zero Nomad 14, samt en hel røys med real turmat. 

På innkjøpslisten gjenstår en Garmin inreach, kjele til å smelte snø i og en backup multifuelbrenner. Noen synspunkter på hvilken versjon av Inreachen jeg burde gå for? Av brennere står jeg mellom Soto Muka Stove eller en Optimus Hiker+, noen anbefalinger å komme med? Av personlige preferanser liker jeg Optimusen fordi det oser nostalgi av den, på den andre siden er effekten til Soto Muka enestående til snøsmelting og vannkoking, samt det faktum av man slipper unna forvarming. Hjelp? På kjelefronten vil jeg ha en relativt romslig kjele på 3-4 liter med varmeveksler i bunnen, er lei av å bruke 1-2 timer på kvelden til snøsmelting i en alt for liten kjele, forslag? 

Planen er å kjøre oppover til Abisko i slutten av februar og få en kompis til å kjøre bilen ned til Hemavan slik at det bare er å hive seg i bilen å kjøre hjemover når man har fullført turen. Estimert tidsforbruk er 3 uker, har tatt fire uker fri slik at jeg har noe å gå på om jeg skulle bli liggende værfast eller om noe utstyr bli ødelagt og jeg må vente noen dager på å få tak i nytt. 

Er det noen andre som har gått turen tidligere og har erfaringer å dele? I såfall mottas tips med stor takk! 

Pulkslitern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk en liten del av Kungsleden i februar i fjor (Abisko - Sälka). Temperaturer ned mot 40 minus på nattestid men tror det var en av de kaldeste vintrene på lenge. Lite og hard snø, men det var vel også uvanlig. Første del av leden går det jevnlig scootere med sleder + hundespann, så her er det lettgått. Ellers er merkinga upåklagelig på nordre del så der vil du neppe få problemer med å finne frem, selv med begrenset sikt. 

De svenske hyttene holder vannhull åpne, så når det passer med dagsetappene ville jeg vurdert å campe i nærheten av dem slik at du slipper å smelte snø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk en stump av det sist vinter: Kvikkjokk til Aktse (for så å gå en runde i Sarek.)

Det var skikkelig drit å gå i Kungsleden. Masse skutere som rånet rundt, alt av åpne områder er helt nedkjørt og løypene var så humpete av skutere at det var direkte ubehagelig å gå der. Anbefales ikke.

Sarek derimot var fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Barskekarsten skrev:

Vi gikk en stump av det sist vinter: Kvikkjokk til Aktse (for så å gå en runde i Sarek.)

Det var skikkelig drit å gå i Kungsleden. Masse skutere som rånet rundt, alt av åpne områder er helt nedkjørt og løypene var så humpete av skutere at det var direkte ubehagelig å gå der. Anbefales ikke.

Sarek derimot var fantastisk!

Hmm, det hørtes drit ut 🤔 hart allerede varslet på jobb om denne 450km lange styrkeprøven jeg skal ut på, så jeg må nok bare stå i det og gå leden, men om det oppleves så kjipt som du sier så blir det siste gangen. Tenker på dette som en erfaring og karakterbygging frem til kryssing av Grønland en gang i fremtiden. Har planer om å gå MASSIVruta til DNT, med en forlengse videre sørover til Sirdal og hjem til Stavanger, hadde vært en mye lettere tur mtp. Logistikk og transport, men så ble det nå Kungsleden denne gangen 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi gikk traff vi omtrent ikke folk og det var ikke hver dag vi traff scooter. Mellom Sälka og Abiskojaure møtte vi vel totalt under 20 personer. Kungsleden er nok ikke mitt førstevalg for neste tur men landskapet var ganske fint og det er jo en trygg måte å sluke kilometer et stykke fra sivilisasjon. Du får håpe det beste 😊 Håper og tror du får en flott tur, du får legge ut rapport her inne.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lofoten-Møring skrev:

Da vi gikk traff vi omtrent ikke folk og det var ikke hver dag vi traff scooter. Mellom Sälka og Abiskojaure møtte vi vel totalt under 20 personer. Kungsleden er nok ikke mitt førstevalg for neste tur men landskapet var ganske fint og det er jo en trygg måte å sluke kilometer et stykke fra sivilisasjon. Du får håpe det beste 😊 Håper og tror du får en flott tur, du får legge ut rapport her inne.  

Ned mot -40C ja, er glad jeg har invistert i ny sovepose :D hadde -30 på Finse i vinter, det dobbelte av hva komforttempen på posen var, det ble en kald natt og posen er nå for salg 😉Har sett noen flotte bilder fra Kungsleden av landskapet og må si at det er noe av det som trekker meg dit. Angående merkingen, er det like tett som mellom kvistene over Hardangervidda? Håper å føle litt på det naturen har å by på av kulde, sol, vind og nordlys 😁 Å komme til en hytte som holder vannhullene åpne er godt nytt! Kjipern å smelte snø flere timer hver dag, i hvertfall med den primusen min 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pulksliter'n skrev:

På innkjøpslisten gjenstår en Garmin inreach, kjele til å smelte snø i og en backup multifuelbrenner. Noen synspunkter på hvilken versjon av Inreachen jeg burde gå for?

Jeg er svært fornøyd med minien min(hvis det er lov å si). Kjøpte den primært pga vekt og pris. Fant ut at navigasjonsmuligheten ikke kunne måle seg med andre GPS-er så da så jeg lite fordeler med den store.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Thomas E skrev:

Jeg er svært fornøyd med minien min(hvis det er lov å si). Kjøpte den primært pga vekt og pris. Fant ut at navigasjonsmuligheten ikke kunne måle seg med andre GPS-er så da så jeg lite fordeler med den store.

Det er absolutt lov å si, jeg setter pris på alt av erfaringer folk kommer med😁 Kan se ut til valget kommmer til å falle på en slik mini, er jo egentlig bare kommunikasjonsmuligheten jeg er ute etter, må jo ikke komme i størst mulig emballasje, så en mini versjon er absolutt verdt å vurdere. Har skjønt de slik at kartene til Inreach er sorgens kapittel sammenlignet med andre gps-er, jeg har to fra før og har jo dermed ikke behov for flere sådan, muligens det blir en mini istedenfor :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Tobleronen skrev:

Her er fra den siste etappen til Hemavan, der var det hvertfall ikke noe sjanse for at du ikke finner veien...

DSC00718.thumb.JPG.7a3c52cdd454f5c9746b54c1ae94c250.JPG

høhø, det der er jo på grensen til miljøkriminalitet 😂 men det tyder kanskje på at området er hardt værutsatt? Tror uansett at jeg skal klare å finne veien, selv med bare en tiendedel av merkingen som du viser her 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De delene jeg har gått på, har tilnærmet den type merking. Første gang jeg var i området var det november, skitføre, bekmørkt og kuling med snøfokk. Vi kom oss fremover på et vis ved å finne neste stolpe. Med god sikt kan du ofte se stolpene langt fremover. Ødelegger kanskje litt av opplevelsen av villmark, men du venner deg fort til det og fokuserer på noe annet. Stolpene føltes for meg mye mindre "synlige" på dag 3 enn dag 1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er sånn merking hele veien kan man jo uten problemer gå både natt og dag i ganske så ruskete vær, da slipper jeg å tenke så mye på å komme meg opp og ut av posen på morgene, det er det værste jeg vet og ligger gjerne en god stund før jeg kryper ut i kulden, perfekt! :D Har dere noen formening om hvordan man kommer seg fra Vakkotavare til Saltoluokta fjellstasjon? Er vel en tre mil ish mel asfalt som må passeres? Går man på isen på vannet? Haiker man? Hva er «normal praksis» på denne strekningen?

På kartet mitt står det svak is flere sted på vannet på denne strekningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
37 minutes ago, Dag G - Evje said:

Kungsleden ?

Nei takk.

Aldri mer

Enig. Har gått Kungsleden noen kilometer nord for Torneträsk, like forferdelig med de røde kryssene der. Snakk om å ødelegge naturopplevelsen! Jeg holder meg laaangt unna. Eller det heter vel ikke offiselt Kungsleden der, men det er hovedveien på svensk side nordover fra Abisko. Broer over den minste bekk, klopper over hvert lille myrhull. Latterlig.

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hmm, kjipt å høre om slike inngrep i naturen, blir spennende å se hvordan min egen oppfatning blir av pålene.

Noen som har tips om andre turer med tilsvarende distanse man kunne gått i skandinavia? Har vært inne på tanken å gå Finnmarkløpets trasè fra Alta til pasvik, det får bli neste sessongs prosjekt, det blir enten det eller Grønland/Svalbard, det er nå planen/drømmen/håpet, så får vi se om Kungsleden gir mersmak på så lange turer eller om ukesturer er mer min greie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har gått Abisko-Nikkaluokta en del ganger både sommer og vinter. En fantastisk tur. Har også gått Vakkotavarre-Singi/Nikkaluokta som ble en av de vakreste fjellturene jeg har opplevd i fjellene der. Anbefaler deg å gå den ruta du har tenkt om du har mulighet. Masse flott natur og du vil treffe mange hyggelige mennesker underveis. Lite scootertrafikk mellom Abiskojaure og Vakkotavarre med noen  få unntak. Lite scootere også mellom Abisko og Abiskojaure om du er heldig. Når du kommer til Vakkotavarre kan du ta bussen til Kebnats(Saltoluokta). Sjekk bussrutene her: https://ltnbd.se/    Skriv inn  Vakkotavare vid väg/Kebnats + datoer og da ser du at du slipper å gå langs veien....Tror de starter opp i slutten av februar med bussturene der. Har brukt disse bussene mange ganger , både sommer og vinter og de er rimelige...har til og med reist gratis fra Ritsem til Gällivare en gang. Men for sikkerhets skyld ta en telefon eller mail. Har forresten ikke opplevd kaldere dager enn ca 20 minus noen ganger her, og om du telter litt opp fra vannene/elvene blir det nok ikke så kaldt. Husk at 25 m over vann/elver i stille vær fort kan utgjøre 10-15 graders forskjell i temp..... God tur. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 20.1.2019 den 22.32, lesko skrev:

Hei.

Jeg har gått Abisko-Nikkaluokta en del ganger både sommer og vinter. En fantastisk tur. Har også gått Vakkotavarre-Singi/Nikkaluokta som ble en av de vakreste fjellturene jeg har opplevd i fjellene der. Anbefaler deg å gå den ruta du har tenkt om du har mulighet. Masse flott natur og du vil treffe mange hyggelige mennesker underveis. Lite scootertrafikk mellom Abiskojaure og Vakkotavarre med noen  få unntak. Lite scootere også mellom Abisko og Abiskojaure om du er heldig. Når du kommer til Vakkotavarre kan du ta bussen til Kebnats(Saltoluokta). Sjekk bussrutene her: https://ltnbd.se/    Skriv inn  Vakkotavare vid väg/Kebnats + datoer og da ser du at du slipper å gå langs veien....Tror de starter opp i slutten av februar med bussturene der. Har brukt disse bussene mange ganger , både sommer og vinter og de er rimelige...har til og med reist gratis fra Ritsem til Gällivare en gang. Men for sikkerhets skyld ta en telefon eller mail. Har forresten ikke opplevd kaldere dager enn ca 20 minus noen ganger her, og om du telter litt opp fra vannene/elvene blir det nok ikke så kaldt. Husk at 25 m over vann/elver i stille vær fort kan utgjøre 10-15 graders forskjell i temp..... God tur. 

Satser på at turen blir knall og håper det blir påskevær slik at barisen kan tas i bruk , ingenting slår ski og pulksliting i strålende sol😁 Følger med på yr.no og været har ikke vært det aller store til nå i vinter, hovedsakelig overskyet med noen få kuldedøgn, håper både på sprengkulde, skikkelig ruskevær og flotte dager, vil føle litt på hva moder jord har å by på også setter man så mye mer pris på skiftene og solen når den titter frem😁

Det blir avreise fra Stavanger torsdag 28. februar og satser på å være i gang senest søndag 3. mars. 👍🏻👍🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
On 1/31/2019 at 9:17 PM, Pulksliter'n said:

Satser på at turen blir knall og håper det blir påskevær slik at barisen kan tas i bruk , ingenting slår ski og pulksliting i strålende sol😁 Følger med på yr.no og været har ikke vært det aller store til nå i vinter, hovedsakelig overskyet med noen få kuldedøgn, håper både på sprengkulde, skikkelig ruskevær og flotte dager, vil føle litt på hva moder jord har å by på også setter man så mye mer pris på skiftene og solen når den titter frem😁

Det blir avreise fra Stavanger torsdag 28. februar og satser på å være i gang senest søndag 3. mars. 👍🏻👍🏻

Hei,

Korleis var turen? Eg vurderer gå liknande rute no i vinter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, TalSko skrev:

Hei,

Korleis var turen? Eg vurderer gå liknande rute no i vinter :) 

Hei! Ankom Abisko natt til mandagen og det var -40°C. Første dagen var det vel rundt -15 og strålende sol, sank til -25°C i det sekundet sola gikk ned. Hadde en del ruskevær og lå værfast tre dager i strekk, tredje dagen var jeg lei, beveget meg ca. 5km til nærmeste hytte i et uvær uten like. 
Abisko ligger på 400 moh og du skal over Tjaktiapasset på 1100 moh etter ca. 5 mil, det er enten nesten «flatt» eller så går det beint oppover, har du da en pulk som veier over 100kg får du føle det på kroppen, det gjorde jeg. Dag tre fikk jeg en kneskade som ikke gikk over, selv etter tre dager hvile var det ganske ille. I og med at jeg ikke visste hvor alvorlig skaden var valgte jeg å bryte turen når jeg kom til Vakkotavarre, busset og toget meg hjemover med 100kg og en hund på slep, men det er en annen historie... 

Mitt råd er å begynne å trene spesifikt så tidlig så mulig, da har du større forutsetninger for å fullføre uskadet. Lag en treningsplan og følg den slavisk. 

Jeg fikk bare gått 12 av 40 mil og har noe uoppgjort i Nord-Sverige. 

Fra Abisko og frem til Alesjaure må du forvente mye turister, hyttene ligger tett og scootertrafikk forekommer titt og ofte, men i gjengjeld om du er heldig med været er det sinnsykt flott natur å se. 
Resten av turen kan jeg ikke uttale meg om  🤷‍♂️

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2018 den 13.35, Pulksliter'n skrev:

Planen er å kjøre oppover til Abisko i slutten av februar og få en kompis til å kjøre bilen ned til Hemavan slik at det bare er å hive seg i bilen å kjøre hjemover når man har fullført turen. Estimert tidsforbruk er 3 uker, har tatt fire uker fri slik at jeg har noe å gå på om jeg skulle bli liggende værfast eller om noe utstyr bli ødelagt og jeg må vente noen dager på å få tak i nytt.

Den opprinnelige planen din var ganske "nice" og den frister. Har gått noe av den på sommeren.

Hvordan planla du matinnkjøp for turen? Fikk du noe inntrykk av hvor mange butikker som var åpne langs Kungsleden på denne årstiden? Ritsem og Saltloukta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Iver skrev:

Den opprinnelige planen din var ganske "nice" og den frister. Har gått noe av den på sommeren.

Hvordan planla du matinnkjøp for turen? Fikk du noe inntrykk av hvor mange butikker som var åpne langs Kungsleden på denne årstiden? Ritsem og Saltloukta?

det vet jeg ingenting om, jeg hadde med mat og brensel for fire uker på tur 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.