Gå til innhold
Terka

"Ny" GPS for vinterturer

Anbefalte innlegg

Bruker etrex 30x. Kan betjenes med hansker (inntil snø har pakket seg eundt joysticken) og tar liten plass. Det er vel det eneste posetive med den, i tilleg til at den er pålitelig.

Den har sinnsykt liten skjern, er sånn passe treig - det irriterer meg grønn at både hardware og software på en smarttelefon ligger 25 år lengre fram i tid når det gjelder slikt. Men en smarttelefon er alt for upålitelig til å erstatte gps, og så er touch skjerm ubrukelig med hansker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Thomas E skrev:

Kanskje ikke verdens mest populære innslag, men hvorfor ikke bare bruke en mobiltelefon? Jeg var selv på utkikk etter GPS for litt tid tilbake og jeg ble overrasket over hvor dårlig teknologien er på disse. Dårlige skjermer, elendig touch-funksjonalitet, trege osv. Mange av modellene er utdaterte og ikke minst er de dyre. Det finnes også Kinamobiler som er billigere enn rendyrkede GPS-er som er vanntette, har enorme batteri. 

Jeg kan nevne f.eks. Skjult lenke - logg inn for å se den. Enormt batteri på 10 000 mAh, vanntett (2m i 1,5 timer), tåler å bli sluppet i bakken. Da får du i tillegg et ganske bra kamera med deg på tur og tilgang til mange ulike apper for kart og navigasjon som jeg mener ligger milevis foran dagens dedikerte GPS-er. Ulempen er jo at den er vanskeligere å håndtere med hansker.

Men i alle dager, dette er sånne tips man setter pris på! 👍👍👍

At batteriet ikke er utskiftbart er helt uproblematisk om det varer godt og vel en hel dag, det er jo bare å lade i soveposen om natten, eller litt i jakken/sekken under marsj.

Det er dette med hansker da, men de andre fordelene er veldig store 👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Thomas E skrev:

Tror kanskje du misforstod litt. Jeg mente at hardwaren er utdatert, ikke at det er utdatert med knapper og vanntett GPS i -30.

Jeg forstod deg første gangen 👍

29 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Vet ikke hvordan det kan misforstås da det er knapper/hus/batteri som er hardware...

Det han mener er ting som prosessor, skjerm, den innvendige elektronikken etc.

Men når det gjelder hus, robusthet og pålitelighet, så scorer en GPS høyere hos meg. Og dette med hanskebetjening hvis du har en knappe-gps.

På det meste annet, synes jeg det er helt ubegripelig at en vanlig GPS enhet ikke er kommet milevis lengre i utviklingen, når smarttelefonen har hert der lenge. Kanskje smarttelefonen tar for mye av markedet, slik at det ligger for lite penger i utvikling? Det er tross alt ikke den vanlige turgåer som kjøper seg en GPS lengre, for de fleste har en smarttelefon som fungerer til formålet, og de begynner å bli vanntette de fleste modeller (eller man bruker en vanntett pose/deksel).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 minutter siden, Thomas E skrev:

iPhone er ikke ideell om vinteren.

Den er ikke værre om vinteren enn andre smarttelefoner i samme segment, hvis det var det du mente.

Jeg har iPhone via jobben, her har vi hatt 5 iPhoner i hus. 3 av de har hatt meget bra batteri i kulden, nesten upåvirket av kulde. En har hatt helt ok batteri, og en ble tom for strøm når du tok den ut av bukselommen i kulden, og var tilbake på 80% etter 3 minutter lading. 

Samme batteriproblemer har bla. Samsung og flere andre hatt, at man ikke kan ligge telefonen i vinduskarmen på soverommet, for da er den tom for strøm før morgenen. Men det har med dårlige batterier som er blitt laget å gjøre, og har gått på tvers av merker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De nye telefonene er vanntette, og lifeventure har gode vanntette deksler.

Disse smarttelefonene du nevner er jeg forsåvidt enig i at ikke er like pålitelig som en GPS. Men en slik ulefone armor ser klart mer robust bygget ut enn en vanlig telefon, tilsynelatende ihvertfall, jeg har ikke prøvd.

På fine sommer og vårturer er gjerne ikke en GPS så kritisk at man må ta den med i tillegg til kartet, men smarttelefonen er gjerne med i lommen uansett?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom på denne tråden, og ville komme med en lite obs.

Sist jeg var på Hadangervidda, rettere sagt sør-øst for dyranut, tok vi fram GPS, kart+kompass, og en smarttelefon for å sjekke hvor vi var og hvor vi skulle. Alle enhetene var enige om hvor vi var, sånn omtrent.

MEN, kompasset i en Samsung telefon er ikke til å stole på, det viste at vi skulle 90 grader mot venstre, i forhold til GPS og kart+kompass, sistnevnte viste rett. Selv når vi beveget oss litt med smarttelefonen framme ble ikke retningen riktig på smarttelefonen. Som om du går sidelengs.

Greit å være obs på, hvis du velger å bruke en smarttelefon som GPS. Jeg tror nok at det innebyggete kompasset i gode GPSer er mye mer pålitelig (virker det som).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, borgern skrev:

Selv sett det med mobil. Forrige Samsung jeg hadde hadde høydemåler, kompass etc. Dog så fungerer den når den kalibreres jevnlig. Må også gjøre det med gps klokka jeg har. Dog opplevde jeg at Samsung telefon var langt mer sensitiv for forstyrrelser fra annen eletronikk.  Har også opplevd slike rare ting med Garmin gps jeg har. Monterte den på sykkelstyret for å bruke den til å logge trening. Men den likte ikke den trådløse sykkelcomputeren så fart på sykling varierte fra 0 til flere hundre kilometer i timen hele tiden. Så hvis du hadde mobil i nærhet av gps eller noe kan den vise feil. Testet kjapt nå med gps klokka, hvis jeg beveget den i nærhet av nettbrett så ble plutselig nord i sydvest. Så hold slike enheter alene og unna metall.

GPS holder jeg alltid unna mobilen og kompasset. Men i dette tilfellet var det mobilen som viste feil, og det er litt vanskelig å holde mobilen unna mobilen ;) Han som bærte mobilen var mins 5 meter unna meg og hadde ikke GPS-enhet eller kompass på seg.

Dette med støy fra annen elektronikk er høyaktuelt, og bra du nevner: Lykter med LED lys, actionkamera med wifi og GPS, droner, powerbanker, ting under lading i sekken osv.

Dog, selve posisjonen tror jeg nok er nøyaktig nok, og den er uansett nyttig for å plassere seg riktig i kartet man har med seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg savner tastelås på Etrex 30x. Finnes det noe sånt på. 66S?

170 timer er bra! Bruker du Sanyo Eneloop Pro batterier kan du bare lade de opp før tur, og så er du trygg på at du har batteri hele turen ;) Dette er gode batterier, også i steng kulde! Jeg har alltid to lithiumbatterier i reserve med, fordi de veier veldig lite.

Engangsbatterier har jeg sluttet med, og nå kan jeg starte alle turer med fulle batterier på alle dingsene mine :) 

Endret av Marius Engelsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en etrex 30x, den fungerer fint.

Steinalderteknologi framfor en smarttelefon, men siden den har knapper og er hundre ganger mer pålitelig og robust bruker jeg den mye.

Tror nok disse «gamle» med knapper fargeskjerm og kart vil fungere like bra i dag :) Men ha med kart og kompass i tillegg 👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.