Gå til innhold
  • Bli medlem

"Ny" GPS for vinterturer


Terka

Anbefalte innlegg

Annonse
18 minutter siden, Lofoten-Møring skrev:

Er det etter hvert mulig å bruke telefonen som GPS der det ikke er mobildekning? Jeg trodde at man da måtte ha for eksempel en Inreach som man kobler til telefonen for å få posisjonen. 

Hvis det fremdeles er slik at man er avhengig av mobildekning, så blir mitt desidert største ankepunkt at du kan miste signal hvis du er et stykke utenfor allfarvei. Fremdeles opplever jeg relativt ofte å være uten mobildekning på overnattingsturer. Bortsett fra det så vil jeg anta at en mobiltelefon vil kunne funke veldig bra 

Du trenger ihvertfall ikke mobildekning på iPhone som jeg bruker. Jeg har kuttet ut min gamle Garmin og bruker iPhone. Går helt fint når man passer på å holde den varm. Min nye iPhone 8 tåler kulda godt også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også bruker bare mobilen som GPS. Har en iPhone 7 plus som tåler kulda og som har bra batteri. For å tyne ekstra ut av batteriet skrur jeg av mobildata og mobilnetttverk plus batteri spar modus.

Eneste tilfellet hvor en dedikert GPS helt sikkert er mer fornuftig er kanskje på mer ekstrem turer, type ekspidisjoner å lignende. Men til de aller fleste turene jeg legger ut på så er mobilen helt grei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 timer siden, Lofoten-Møring skrev:

Er det etter hvert mulig å bruke telefonen som GPS der det ikke er mobildekning? Jeg trodde at man da måtte ha for eksempel en Inreach som man kobler til telefonen for å få posisjonen. 

Hvis det fremdeles er slik at man er avhengig av mobildekning, så blir mitt desidert største ankepunkt at du kan miste signal hvis du er et stykke utenfor allfarvei. Fremdeles opplever jeg relativt ofte å være uten mobildekning på overnattingsturer. Bortsett fra det så vil jeg anta at en mobiltelefon vil kunne funke veldig bra 

Telefoner bruker satellitt de også på samme måte som dedikerte GPS-er, så man trenger ikke mobildekning. Det skal derfor ikke være noen forskjell. De bruker også mobilantenner og wifi til å triangulere, men det er mer som et tillegg i storbyer med høye bygninger.

2 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Eneste tilfellet hvor en dedikert GPS helt sikkert er mer fornuftig er kanskje på mer ekstrem turer, type ekspidisjoner å lignende. Men til de aller fleste turene jeg legger ut på så er mobilen helt grei.

Interessant vinkling, hvorfor tenker du at det er mer fornuftig? Jeg føler meg faktisk tryggere på disse dedikerte mobilene enn dedikerte GPS-er da jeg ser at det såpass utdatert hardware. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Thomas E said:

Interessant vinkling, hvorfor tenker du at det er mer fornuftig? Jeg føler meg faktisk tryggere på disse dedikerte mobilene enn dedikerte GPS-er da jeg ser at det såpass utdatert hardware.

En dedikert GPS enhet anser jeg har mer toleranser på elektronikken. Dvs det er ikke gjort snarveier for å få plass til masse funksjoner i en begrenset formfaktor. En dedikert GPS er langt enklere konstruert, med mindre stæsj som kan gå galt. Det mener jeg er en ganske klar logikk. Jeg sier ikke at en moderne mobil nødvendigvis feiler men sjansen er allikevel større. Spesielt om vi snakker om lengre turer over mange uker. 

Som nevnt kan det også være litt fiklete om været er ille.

Jeg har også en garmin fenix 3 hvor jeg kan legge inn en pre programmert gpx rute, den vil da indikere ruten på klokka og sørge for at jeg ikke avviker for mye fra tenkt spor. Har brukt denne funksjonen noen ganger på vintertur hvis jeg er alene for å ha litt ekstra margin på sikkerhet. Da er det enkelt å se på klokka under bevegelse :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lofoten-Møring skrev:

Er det etter hvert mulig å bruke telefonen som GPS der det ikke er mobildekning?

Så lenge man har kartet lagret på tlf går det bra, for da brukes kun GPS'en og ikke noe mobilnett. Men bruker man kartapper som laster ned kartet via mobilnettet der og da, blir det fort tungvint og problematisk om man ikke har dekning.
_______________________________________

Bruker bare mobilen selv på småturer 1-3 dager i kjent terreng, men skulle jeg gått langt og vært ute lenge hadde jeg nok tatt med en egen GPS som backup. Kun mobil blir litt for risky..
Hadde med en Garmin 60CSx i Femundsmarka for et par år siden, men den var så satans treig til å scrolle rundt på kartet med at jeg holdt på å kaste den hardt i nærmeste stein for så å drukne den i en vanndam :P Endte med at jeg tok opp mobilen for å dobbeltsjekke hvor man var og områdene rundt istedenfor. Etter det ble GPSen kun brukt til å logge info og rute fra turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Espen Ørud skrev:

Hvordan en vanntett GPS med knapper er utdatert i forhold til en lekk mobil som ikke lar seg håndtere med votter er ikke så forståelig for oss som trasker rundt i Finnmark på ski i -30...

Tror kanskje du misforstod litt. Jeg mente at hardwaren er utdatert, ikke at det er utdatert med knapper og vanntett GPS i -30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Thomas E skrev:

Tror kanskje du misforstod litt. Jeg mente at hardwaren er utdatert, ikke at det er utdatert med knapper og vanntett GPS i -30.

Jeg forstod deg første gangen 👍

 

29 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Vet ikke hvordan det kan misforstås da det er knapper/hus/batteri som er hardware...

Det han mener er ting som prosessor, skjerm, den innvendige elektronikken etc.

Men når det gjelder hus, robusthet og pålitelighet, så scorer en GPS høyere hos meg. Og dette med hanskebetjening hvis du har en knappe-gps.

På det meste annet, synes jeg det er helt ubegripelig at en vanlig GPS enhet ikke er kommet milevis lengre i utviklingen, når smarttelefonen har hert der lenge. Kanskje smarttelefonen tar for mye av markedet, slik at det ligger for lite penger i utvikling? Det er tross alt ikke den vanlige turgåer som kjøper seg en GPS lengre, for de fleste har en smarttelefon som fungerer til formålet, og de begynner å bli vanntette de fleste modeller (eller man bruker en vanntett pose/deksel).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

På det meste annet, synes jeg det er helt ubegripelig at en vanlig GPS enhet ikke er kommet milevis lengre i utviklingen, når smarttelefonen har hert der lenge. Kanskje smarttelefonen tar for mye av markedet, slik at det ligger for lite penger i utvikling? Det er tross alt ikke den vanlige turgåer som kjøper seg en GPS lengre, for de fleste har en smarttelefon som fungerer til formålet, og de begynner å bli vanntette de fleste modeller (eller man bruker en vanntett pose/deksel).

Ikke vanskelig å forstå i det hele tatt.... Garmin har monopol på GPS om dagen, de skal tjene penger som alle andre, dessverre. Men vi er kommet i en veldig interessant tid, det er nok ikke lange tiden før vi ser noe nytt på den fronten der også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Espen Ørud skrev:

Vet ikke hvordan det kan misforstås da det er knapper/hus/batteri som er hardware...

Det er jo ikke kun knapper/hus/batteri som er hardware. ( @Marius Engelsen oppsummerer godt.) Det er blant annet svært utdaterte og dårlige CPU-er. Det trenger ikke være et problem i praksis da det er "lette" oppgaver den skal gjøre, men det er såpass merkbart dårlig flyt i menyer, scrolling, zooming på veldig mange av disse. Skjermene er også elendige. Ikke bare dårlig oppløsning, men smarttelefonene har også tatt forbi i lysstyrke som er viktig på en GPS som skal brukes i solskinn. Det er også ganske stor forskjell å navigere på en 5-6 tommers skjerm kontra 2-3 tommers. IP-sertifiseringene er sammenlignbare mellom GPS-er og dedikerte telefoner, så der er de relativt like.

Det kommer liksom ned til om man må ha knapper eller ikke. Den innvidde vet vel kanskje om det er mulig å mappe volumknappene til noen funksjoner, men det vil nok aldri bli like bra på en mobiltelefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til gode å finne en app (android) med tilsvarende funksjoner som finnes på en garmin gps. Appen må selvsagt ha mulighet for å laste ned eller importere offline kart over hele Norge og kartene må være minst like bra som de jeg bruker på garmin Gps. Her kan kanskje noen opplyse meg? 

Jeg har forsøkt å bruke locus maps og laste ned kartverkets kart, men med en grense på x antall fliser per dag er dette umulig. Betal kartene i locus er elendige. 

Jeg har forsøkt kartverkets gratis kart med Geo viewer, og kartene er gode, men mangler all funksjonalitet som man må ha.

Norgeskart er langt fra tilfredsstillende. 

Endret av Anders_G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anders_G skrev:

Jeg har til gode å finne en app (android) med tilsvarende funksjoner som finnes på en garmin gps. Appen må selvsagt ha mulighet for å laste ned eller importere offline kart over hele Norge og kartene må være minst like bra som de jeg bruker på garmin Gps. Her kan kanskje noen opplyse meg? 

Jeg har forsøkt å bruke locus maps og laste ned kartverkets kart, men med en grense på x antall fliser per dag er dette umulig. Betal kartene i locus er elendige. 

Jeg har forsøkt kartverkets gratis kart med Geo viewer, og kartene er gode, men mangler all funksjonalitet som man må ha.

Norgeskart er langt fra tilfredsstillende. 

Hva er det som ikke er tilfredstillende med Norgeskart? Garmin sine kart har vel vist seg å være ekstremt mangefull for mange, så interessant at du har dette synet på det :-) Problemet er som du sier, at det finnes svært få apper som gjør alt like bra eller på samme måte som garmin sine håndholdte enheter. 

Har du tatt en titt på denne? https://itunes.apple.com/no/app/topokart-ditt-turkart/id1090025147?l=nb&mt=8 Den er bare til iphone, en her inne som driver å utvikler den. Uten tvil den beste appen jeg har funnet så langt. 

Hva med veiwranger? Denne er vel den mest brukte appen for hikere på telefon? Eventuelt Gaia? 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, tshansen skrev:

Hva er det som ikke er tilfredstillende med Norgeskart? Garmin sine kart har vel vist seg å være ekstremt mangefull for mange, så interessant at du har dette synet på det :-) Problemet er som du sier, at det finnes svært få apper som gjør alt like bra eller på samme måte som garmin sine håndholdte enheter. 

Har du tatt en titt på denne? https://itunes.apple.com/no/app/topokart-ditt-turkart/id1090025147?l=nb&mt=8 Den er bare til iphone, en her inne som driver å utvikler den. Uten tvil den beste appen jeg har funnet så langt. 

Hva med veiwranger? Denne er vel den mest brukte appen for hikere på telefon? Eventuelt Gaia? 

Så vidt jeg kan se får jeg ikke lastet ned offline kart over hele Norge på en enkel måte i Norgeskart appen. Jeg finner ingen funksjon for å se hvilke POI'er som er i nærheten (mest brukt for å finne åpne hytter/koier). Routing langs stier slik at man kan se faktisk lengde og ikke bare luftlinje finnes heller ikke? Lage egne ruter langs veier/stier osv finnes ikke? osv osv.

Hva mangler på Garmin sine kart? Kanskje en sti her og der? Stort sett når jeg har brukt disse kartene så stemmer høydekurver, vann, elver, bekker, veier, stier, myrer og stedsnavn osv rimelig bra overens med papirkartene i Norgesserien. Så vidt jeg kan forstå må grunnlaget fra Garmin sine kart stamme fra kartverket?

iPhone er for meg uaktuelt, men det blir en annen sak.

Viewranger lar meg ikke last ned kart over hele Norge, må i så fall sitte å velge ut hvert eneste område manuelt, samme problem som Locus Map. Dette blir for tungvindt sammenlignet med Garmin.

For øvrig er Locos maps appen bra på det aller meste og gir en helt annen brukerfølelse enn garmin, men når kartene er udugelige så hjelper det fint lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anders_G skrev:

Så vidt jeg kan se får jeg ikke lastet ned offline kart over hele Norge på en enkel måte i Norgeskart appen. Jeg finner ingen funksjon for å se hvilke POI'er som er i nærheten (mest brukt for å finne åpne hytter/koier). Routing langs stier slik at man kan se faktisk lengde og ikke bare luftlinje finnes heller ikke? Lage egne ruter langs veier/stier osv finnes ikke? osv osv.

Hva mangler på Garmin sine kart? Kanskje en sti her og der? Stort sett når jeg har brukt disse kartene så stemmer høydekurver, vann, elver, bekker, veier, stier, myrer og stedsnavn osv rimelig bra overens med papirkartene i Norgesserien. Så vidt jeg kan forstå må grunnlaget fra Garmin sine kart stamme fra kartverket?

iPhone er for meg uaktuelt, men det blir en annen sak.

Viewranger lar meg ikke last ned kart over hele Norge, må i så fall sitte å velge ut hvert eneste område manuelt, samme problem som Locus Map. Dette blir for tungvindt sammenlignet med Garmin.

For øvrig er Locos maps appen bra på det aller meste og gir en helt annen brukerfølelse enn garmin, men når kartene er udugelige så hjelper det fint lite.

Godt summert! Ser og kjenner igjen utfordringene på en del av det du skriver! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Thomas E skrev:

iPhone er ikke ideell om vinteren.

Den er ikke værre om vinteren enn andre smarttelefoner i samme segment, hvis det var det du mente.

Jeg har iPhone via jobben, her har vi hatt 5 iPhoner i hus. 3 av de har hatt meget bra batteri i kulden, nesten upåvirket av kulde. En har hatt helt ok batteri, og en ble tom for strøm når du tok den ut av bukselommen i kulden, og var tilbake på 80% etter 3 minutter lading. 

Samme batteriproblemer har bla. Samsung og flere andre hatt, at man ikke kan ligge telefonen i vinduskarmen på soverommet, for da er den tom for strøm før morgenen. Men det har med dårlige batterier som er blitt laget å gjøre, og har gått på tvers av merker.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går eg med GPS så henger den stort sett på skulderreima fra morgen til kveld, uansett vær og temperatur. Om eg skulle tatt av votter/hansker, tørket fingrene eller fisket den frem fra en vanntettpose hver gang eg skulle sjekke posisjonen, ville det tatt for mye tid. 

GPS blir brukt sammen med papirkart og ikke alene. Zoome rundt på en liten touchskjerm kan vanskelig erstatte oversikten man får fra et papirkart.

Har hatt en GPS map 62S i mange år, og den tåler vist det meste.  Når strømmen tar slutt etter 18-20 timers bruk er det bare inn med 2 nye AA batterier og den er umiddelbart klar igjen uten å måtte ligge passivt å lades 👌🏼

 Tripteller, gode høydedata, enkel markup av punkter, utstikkende knapper, solid antenne som sikrer god dekning, standard AA batterier og nesten det viktigste av alt: Solid carabinkrokfeste på baksiden- robust!!

Mobilen vil eg ha i backup til kommunikasjon og eventuelt litt bilder. En ny iPhone til 13.000(?) skal slippe å havne i myra eller bli skrapt opp mot krattskog 😬

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener en smarttelefon har alt for mange kilder til feil. Har brukt både iPhone, Sony og Samsung til formålet, men har opplevd de fleste appene og telefonene for ustabil til at det er noe å stole på.

Man skal ikke kimse av noe bygget for et spesifikt formål. Overkomplisering av GPS funksjon er skummelt hvis man lener seg for mye på at det fungerer når man trenger det mest.

Og bare det faktum at f.eks. en iPhone ikke er vanntett burde være varsellampe nok.

 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye telefonene er vanntette, og lifeventure har gode vanntette deksler.

Disse smarttelefonene du nevner er jeg forsåvidt enig i at ikke er like pålitelig som en GPS. Men en slik ulefone armor ser klart mer robust bygget ut enn en vanlig telefon, tilsynelatende ihvertfall, jeg har ikke prøvd.

På fine sommer og vårturer er gjerne ikke en GPS så kritisk at man må ta den med i tillegg til kartet, men smarttelefonen er gjerne med i lommen uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, tronn skrev:

Jeg mener en smarttelefon har alt for mange kilder til feil. Har brukt både iPhone, Sony og Samsung til formålet, men har opplevd de fleste appene og telefonene for ustabil til at det er noe å stole på.

Man skal ikke kimse av noe bygget for et spesifikt formål. Overkomplisering av GPS funksjon er skummelt hvis man lener seg for mye på at det fungerer når man trenger det mest.

Og bare det faktum at f.eks. en iPhone ikke er vanntett burde være varsellampe nok.

Jeg håper for all del ikke at noen tolker det til at ikke-vanntette helt vanlige telefoner skal være sammenlignbare. Det er vel mer at spesiallagde telefoner som f.eks. Ulefone Armor og Cat sine telefoner kan nærme seg ganske(ref de relativt heftige testene og sertifiseringene de går gjennom), og faktisk befinne seg i noenlunde samme prisklasse. Det er dog som du sier liten tvil om at det er kompliserende ting med softwaren i mobiltelefoner som gjør dem mer utsatte for bugs og slik. Jeg har aldri hatt problemer selv, men så har jeg heller aldri brukt iPhone og slike "vanlige" telefoner i noe hardt vær (og har heller ingen planer om det). Jeg kommer aldri til å stole 100% på hverken GPS eller mobiltelefon(og det synes jeg for øvrig ingen burde gjøre på tøffe turer). Kart er alltid med. Uansett. Da er det ingen krise om noe skulle skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.