Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke stein er dette? Meteoritt?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

La dette emnet under foto, kom ikke på noe bedre.

Jeg fant denne steinen på en strand på Askøy. Den var helt «tørr», og lå i toppen av myk sand ett stykke fra vannkanten. 

Det ser mest ut for meg som den hadde falt fra himmelen og truffet sanden og slått sprekker. Den passet ikke inn, og det ser nesten ut som den har noen slags brennmerker. I det jeg kom lå den helt samlet, når jeg pirket i den falt den fra hverandre i sprekkene.

Noen som har noen idè? Kan det være en meteoritt eller noe fra oven? Eller er dette bare en stein?

 

FC735053-EB13-4218-B791-B8CC1B8F3AE6.jpeg

F65F6D46-050E-4349-84F8-55E813CBB71A.jpeg

703D2EE7-E7AF-4E3C-875A-C98BFA5609DF.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ingen geolog, men poenget med diskusjonsforum er jo å svare på ting man egentlig ikke har peiling på.

Kan det være kalkstein med litt flint i? I så fall det det hvite ganske mykt og det mørke nesten glassaktig og hardt.

Hvis hypotesen stemmer er det i så fall masse av dette i Danmark. Jeg mangler en god hypotese for hvordan den har krysset havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Eksilbergenseren skrev:

Betong har jeg forresten peiling på, og dette er et dårlig forsøk på å blande betong dersom det er betong det er ment å være ;-)

Hvis du tar en slik sement sekk! De hurtig posene du bare blander med vann, slik fint pulver! Står den ute å trekker fukt, blir disse nesten som på bildet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig sikker på at @tshansen har rett. Ser du på dette utsnittet av det ene bildet jeg har tatt under er dette trolig veldig lite geologi. Betongen kommer av i tynne flak og bruddkanten og kurvaturen er unaturlig glatt og slett for stein å være. Også fargen på de ferske bruddene er betong-grå. Det gulaktige "belegget" er forvitringsprodukter som dannes kjemisk når den utsettes for vær, vind og sjøsprøyt.

 

 

Skjermbilde 2018-12-09 17.05.24.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎09‎.‎12‎.‎2018 den 10.16, Eksilbergenseren skrev:

Hvis hypotesen stemmer er det i så fall masse av dette i Danmark. Jeg mangler en god hypotese for hvordan den har krysset havet.

Jeg holder også på tshansens hypotese, men ville bare kommentere på dette med transportert materiale fra Danmark. Man kan finne litt dansk flint i Norge, og da er det steiner som har frosset fast i isflak i Danmark og blitt fraktet over Nordsjøen av vinden. Om man går på en strand på Lista eller Jæren, så skal en ikke gå så lenge før man finner sånt. Siden denne er funnet på Askøy er nok dette for langt nord og for mye innaskjærs til at man kan få istransporterte steiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Kanskje det er en kjendis som har prøvd å lage noe?

Kanskje en kjendis som har prøvd å støype fundament til en ulovlig brygge med billig arbeidskraft :p

Første jeg tenkte på når jeg så bildene var at det var en klump med leire.. Men heller ikke uenig ang at det kan være betong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror metoritter som når bakken helst består av metall. Ofte jern og nikkel tror jeg.
Jeg gjetter på at det ikke er en sementklump. Stein kan bestå av uendelig mange forskjellig tilfeldige blandinger. Men det kan danne seg veldig mange rare klumper i forbindelse med bål og brann også. Og kanskje fra gamle smelteovner av forskjellige slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.