Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke votter for vinterfjellet?


Dutton

Anbefalte innlegg

Annonse

Det som funker i de fleste forhold er 2-lagssystemet kjent fra blant annet Forsvaret. Vindvott + innervott i ull. Jeg har brukt en rekke varianter opp gjennom årene. Både i bomull, polyester+skinn, og med membran.

Akkurat nå bruker jeg en vindvott (faktisk vanntett) fra Black Diamond og hjemmestrikkede votter à la Selbuvott. Vindvotten kan brukes med tynnere hansker inni i den varmere delen av sesongen eller dunvotter den kaldere. Uansett hvilken vott jeg velger kan jeg justere med å velge å ha på eller av yttervotten.

Bruksområde for meg er alt fra topptur til pulktur. Står også en del på alpinski generelt. Derfor har jeg valgt vanntett. Om du ikke er så mye borti snøen eller ikke opplever sludd så ofte så kan du gå for en i bomull.

Så må en velge om en vil ha en svær størrelse for å få plass til dunvott i om man skal bruke den når det er veldig kaldt, eller en mindre som passer best med noen softshellhansker.
En fordel med tolags-system er at det ikke blir så kaldt å ta av yttervotten når man skal drive med fiklearbeid. Skibinding, primus, etc

 

Det som trekker litt ned med vottene fra BD er at de ikke har noe system for å kunne feste votten i deg selv slik at den ikke blåser bort om du tar den av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hestra Fjellvotten som 'chatmaster' linker til over som yttervott. Lang nok, bred nok og med muligheter for stramming på to steder.

Inni er det fordel med en lang vott, selvfølgelig i ull av noe slag. Fordelen med en lang vott er å slippe fomlinga for å finne veien inn.

På eBay fant jeg et hjemmestrikka produkt i str. XL, iblanda 20% geitull. Det er varme greier, det! Selgeren heter 'dymov2014'.

 

vott.JPG

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i gjennom en lang prosess der jeg skulle kjøpe en julegave til noen som ønsket seg samme vott som jeg. Hestra Pullovermitt. (Dette er ikke det samme som fjellvotten..)

Jeg liker denne svært godt. Innervotter og hansker har jeg  og mottager nok av fra før..

Hestra_Pull_Over_Mitt_Svart__100_%5B640x

Av en eller annen grunn har det vært litt vanskelig å finne denne votten (i korrekt størrelse) på markedet, og etter som min lokale sportsbutikk sa så ville Hestra begyne å selge bare via egne kanaler.. (ta det med en klype salt). Jeg fant rette størrelsen i DNT sin nettbutikk til slutt.

Jeg er usikker på om de vottene de selger på egen nettside er de samme.. Kanskje ny modell av året..

https://hestragloves.com/sport/nb-no/gloves/outdoor/35111-pull-over-mitt/250440/

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett meg tilbake etter jeg gikk over til lagsystem på hendene også. Helt fantastisk. 

Helt ytterst har jeg skall (eVent votter).

eVentRainMittGrip.jpg

Deretter enellerannen form for varm innervott. Favoritten er noen veldig puffy med dun fra blackrock gear, men har også noen i ull som er gode. Helt innerst har jeg noen svært tynne merinoullhansker som muliggjør litt kjappe fingeroppgaver i kulden ved behov.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode forslag her.

Selv foretrekker jeg å bruke hansker så lenge det lar seg gjøre ift vær og temperatur, men har på kalde vinterturer alltid med votter i backup. (Jeg er generelt varm på hendene, andre fryser lettere, viktig å ta hensyn til.)

20181208_105640.thumb.jpg.dbfc553038955029394f7ca43d23ef50.jpg

Fra venstre mot høyre:

  • Black Diamond Pursiut hanske
  • Hestra Heli Ski vott
  • Tova ullvott + bommulsovertrekk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Iver skrev:

Jeg har vært i gjennom en lang prosess der jeg skulle kjøpe en julegave til noen som ønsket seg samme vott som jeg. Hestra Pullovermitt. (Dette er ikke det samme som fjellvotten..)

Jeg liker denne svært godt. Innervotter og hansker har jeg  og mottager nok av fra før..

Hestra_Pull_Over_Mitt_Svart__100_%5B640x

Av en eller annen grunn har det vært litt vanskelig å finne denne votten (i korrekt størrelse) på markedet, og etter som min lokale sportsbutikk sa så ville Hestra begyne å selge bare via egne kanaler.. (ta det med en klype salt). Jeg fant rette størrelsen i DNT sin nettbutikk til slutt.

Jeg er usikker på om de vottene de selger på egen nettside er de samme.. Kanskje ny modell av året..

https://hestragloves.com/sport/nb-no/gloves/outdoor/35111-pull-over-mitt/250440/

 

 

Den brukar eg og. Har funne den både phjå Outnorth og hjå pelskant.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tessatroll skrev:

Den brukar eg og. Har funne den både phjå Outnorth og hjå pelskant.no

Takk for godt tips, pelskant hadde den inne enda i hvertfall. Lurer på om jeg gjorde et bomkjøp på en annen nettbutikk der, for jeg fant egentlig ikke 100% korrekt størrelse..

Man kan legge merke til at Hestra sin nettbutikk har 3 modeller inne av (samme?) votten, hvorav den gode gamle er utsolgt nå. 

En av de nye ser slik ut: image.png

Når man finstuderer bildene av de tre vottene ser man at det kan se ut som at det mangler snøring i overkanten på de nye? Er ikke det litt rart? Jeg bruker den hempen til å feste et tau til jakken.

Det er sikkert mange andre gode produsenter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjell Iver skrev:

Jeg har vært i gjennom en lang prosess der jeg skulle kjøpe en julegave til noen som ønsket seg samme vott som jeg. Hestra Pullovermitt. (Dette er ikke det samme som fjellvotten..)

Jeg liker denne svært godt. Innervotter og hansker har jeg  og mottager nok av fra før..

Hestra_Pull_Over_Mitt_Svart__100_%5B640x

Av en eller annen grunn har det vært litt vanskelig å finne denne votten (i korrekt størrelse) på markedet, og etter som min lokale sportsbutikk sa så ville Hestra begyne å selge bare via egne kanaler.. (ta det med en klype salt). Jeg fant rette størrelsen i DNT sin nettbutikk til slutt.

Jeg er usikker på om de vottene de selger på egen nettside er de samme.. Kanskje ny modell av året..

https://hestragloves.com/sport/nb-no/gloves/outdoor/35111-pull-over-mitt/250440/

 

 

Dette er helt ok votter, men de finnes ikke vanntette, selv om de er laget av membran (uten teipede sømmer).

Man slipper ihvertfall søkk vått skinn i grepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marius Engelsen said:

Dette er helt ok votter, men de finnes ikke vanntette, selv om de er laget av membran (uten teipede sømmer).

Man slipper ihvertfall søkk vått skinn i grepet.

Jeg har samme opplevelse med Hestra Fjellvotten, som har likt membran og heller ikke har teipa sømmer. Laget på innsiden av votten mot håndflaten for økt friksjon er også helt slitt etter én sesong med helt vanlig bruk. Sliter med å kunne anbefale disse vottene.

Endret av Lars L
setninger som faktisk gir mening
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Tessatroll said:

Den eg og @Kjell Iver linka til er ikkje fjellvotten men ein med membran, og lenger skaft enn fjellvotten. 

Den er nokså tett, dog ikkje så tett som Bergans sin eller norrøna sine Trollveggen. Bergans sine er dog for smale (og då kalde). 

Nei, det var slik jeg las tråden også. Leser det sånn at det er Pullover Mitt @Marius Engelsen sikter til. Jeg har litt erfaring med den også, og mener de er satt sammen på lik måte utenom form, men er ikke helt sikker på det. Har dine teipa sømmer? Fjellvotten har likt membran, og belegget mot håndflaten føles ut som helt vanlig tynt PU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Lars L skrev:

Nei, det var slik jeg las tråden også. Leser det sånn at det er Pullover Mitt @Marius Engelsen sikter til. Jeg har litt erfaring med den også, og mener de er satt sammen på lik måte utenom form, men er ikke helt sikker på det. Har dine teipa sømmer? Fjellvotten har likt membran, og belegget mot håndflaten føles ut som helt vanlig tynt PU.

Ja, riktig. Har ikke prøvd fjellvotten, men pullover mitt er ikke vanntett (mitt 2. Par). Ellers en helt ok vott

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker, som de fleste her, et tolags-system.
Det vil si, egentlig er mitt system et trelags-system. Ytterst har jeg enten Norrøna vindvotter (lange) i bomull eller Norrøna vindvotter i Gore-tex (lange, tror ikke de produseres lenger).
Inni vindvottene bruker jeg et tolags-system med hjemmetovede ullvotter, én innerst som passer hånden perfekt og én større utenpå den innerste. Hender jeg jeg varierer med en linerhanske i ull innerst i stedet for den innerste votten.
Årsaken til mitt valg er at dette tolags-systemet med ullvotter tilsammen gir en tykk, varm vott. Men i og med disse kan tas fra hverandre gir dette fordelen av å hurtigere tørkes enn én tykk vott. En annen fordel er variasjonsmulighetene som ligger i et slikt lagsystem med tanke på varierende temperaturer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Ja, riktig. Har ikke prøvd fjellvotten, men pullover mitt er ikke vanntett (mitt 2. Par). Ellers en helt ok vott

Nei den er ikkje heilt tett, men framleis tettare enn fjellvotten,  og  tørka fortalte. 

Den vindvotten eg likar best på fasong i alle fall. Kjøper mitt tredje par. Men som sagt. Bergans sine til dømes er tettare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Tessatroll said:

Nei den er ikkje heilt tett, men framleis tettare enn fjellvotten,  og  tørka fortalte. 

Den vindvotten eg likar best på fasong i alle fall. Kjøper mitt tredje par. Men som sagt. Bergans sine til dømes er tettare. 

Interessant du synes den er tettere, når de virker å være produsert av samme ulla. Kanskje det er forskjeller som ikke var tydelige ved inspeksjon. Når det kommer til passform er vi i alle fall helt enig -- Pullover Mitt føles mye bedre på for meg også og dekker veldig godt. Får jeg spørre hvorfor du må kjøpe nye? Det er i utgangspunktet slitasje av PUen mot håndflaten som har vært problemet med mine, og hvor jeg antar de har blitt mindre vannmotsandige over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lars L skrev:

Interessant du synes den er tettere, når de virker å være produsert av samme ulla. Kanskje det er forskjeller som ikke var tydelige ved inspeksjon. Når det kommer til passform er vi i alle fall helt enig -- Pullover Mitt føles mye bedre på for meg også og dekker veldig godt. Får jeg spørre hvorfor du må kjøpe nye? Det er i utgangspunktet slitasje av PUen mot håndflaten som har vært problemet med mine, og hvor jeg antar de har blitt mindre vannmotsandige over tid. 

Fordi eg ikkje legg ut på lengre skiturar utan eit par i back-up. 

Dei første paret mitt er no utslitt, og par nr 2 blir reserve. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken skallvott som er best har jeg ikke all verden formening om, men jeg foretrekker i hvert fall hjemmestrikka tovede ullvotter inni. De er solide og kan fint brukes alene uten at de slites for fort. Med ei kone som strikker får jeg dem akkurat så tykke og lange som jeg ønsker 😍Om det er veldig kaldt bruker jeg gjerne et par tynne merinoull - hansker innerst så ikke kulda får altfor fort taket om vottene må av. 

Ytterst har jeg brukt en skallvott fra Bergans. Det har fungert kjempeflott helt til jeg denne vinteren gikk ukestur i ca 20 minus. Da opplevde jeg flere dager at det dannet seg et relativt tykt lag rim mellom ullvotten og skallvotten, noe som gjorde systemet kaldere etterhvert. Mistenker at bomullsvotter som puster bedre kan være bedre i kulda, og er glad for at det gikk an å rive skallvottene av for å få bort isen. Så personlig ville jeg unngått en tykk foret skallvott og heller gått for flere lag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. Det blir til at jeg går for flere løsninger. Hvilke har jeg ikke bestemt enda:P 

Noen som har testet denne https://eu.blackdiamondequipment.com/en_NO/mens-gloves/mercury-mitts-BD801118_cfg.html 

Siden innervotten kan tas ut, må jeg kunne bruke yttervotten som skallvott med lettere løsninger inni også? 

Noen som vet om løsningen de har gjort med å dele pekefingeren fra de andre gir noen fordeler? Tenker pekefingeren kan bli fortere kald? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Dutton skrev:

Noen som vet om løsningen de har gjort med å dele pekefingeren fra de andre gir noen fordeler? Tenker pekefingeren kan bli fortere kald? 

På den siden du lenket til er det en del reviews... Det er ymse tilbakemeldinger ser jeg, og det har tydeligvis kommet ny versjon av votten som er dårligere enn den gamle. Syns det er uklart om det er for i denne - i tillegg til liner. Ser nesten sånn ut.

Personlig liker jeg ikke tykt stoff/skinn, men mange liker vel det også. På vårparten bruker jeg ofte bare yttervottene og da syns jeg de vanlige ovetrekk er veldig bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dutton skrev:

Takk for mange gode svar. Det blir til at jeg går for flere løsninger. Hvilke har jeg ikke bestemt enda:P 

 Noen som har testet denne https://eu.blackdiamondequipment.com/en_NO/mens-gloves/mercury-mitts-BD801118_cfg.html 

Siden innervotten kan tas ut, må jeg kunne bruke yttervotten som skallvott med lettere løsninger inni også? 

 Noen som vet om løsningen de har gjort med å dele pekefingeren fra de andre gir noen fordeler? Tenker pekefingeren kan bli fortere kald? 

IMG_5335.thumb.jpg.c4968b6ba7ef4d895151b9184aaf19ef.jpg

Har hatt Mercury mitts i en hel del år. 8-10 år tror jeg. Blir lite brukt siden de stort sett er for varme for meg. Som Terka lenger opp, foretrekker jeg hansker til det meste, så BD vottene blir kun brukt i leir når det er bitkaldt og jeg ikke gjør noe. Det er mulig det er gjort noen endringer på nyere modeller enn de jeg har.

Løsningen med delt vott er helt grei. Litt lettere å jobbe med, samtidig som det gir varmefordelen med votter. Vottene jeg har er såpass romslige at det ikke er problem å putte alle fingre i samme åpning, og la delen for pekefinger være tom. Så like varme som om det er ren vott.

Innevotten kan tas ut (2 fra høyre på bildet), og skallet er romslig nok til at alle hanskene på bildet kan brukes. 4 fra Høyre er en Hestra Fælt med innerhanske av ull. Den får lett plass i skallet når innervotten er tatt ut. 

M.a.o. Et par gode vintervotter, men muligens litt varme og klumpete til å være egnet til annet enn leirbruk og skikkelig kalde dager.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.